• 0

Een goede naam: waar moet je op letten?

Ehm... bezoekers vinden je site waarschijnlijk door te zoeken, of door op je advertentie te klikken, dus is het niet zo belangrijk om hem kort te houden of origineel te zijn lijkt me.

 

Mensen vinden je via een zoekactie, maar komen o.a. terug omdat ze je naam herinneren.

Het vertelt ook wat makkelijker door aan vrienden en familie

 

Waarom heet Bol nu Bol en niet boeken-kopen.nl , waarom denk je (komt ie weer voor mijn volgers ;) ) dat fonq Fong heet? Omdat je het onthoudt na 1 of 2 keer en de generieke domeinnamen waarop alle shops van fonq zitten niet te onthouden zijn zonder vergissingen te maken.

 

Een naam die op welke manier dan ook te onthouden is, is wel degelijk van belang, anders had ik mezelf ook wel sjdfnksukvhsidhfkwfbksxhosdfoisd.nl kunnen noemen (ja, gechargeerd, ik weet het, maar alle domeinen zijn nog vrij ;) )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn ervaring is dat domeinnaam = zoekterm soms werkt en soms niet. Mijn ene site over een specifiek hypotheekonderwerp stond tot mijn verrassing zonder veel inspanning binnen een maand op pagina 1 van google, maar een andere wordt helemaal niet gewaardeerd voor de zoektermen waarop ik wil worden gevonden.

 

Mijn voorzichtige conclusie is dat google kijkt naar de concurrentie. Zijn er maar een paar goede sites over een specifieke onderwerp dan zal domein = zoekterm hoog worden gewaardeerd; als google al duizenden voor jou heeft geindexeerd dan denkt de zoekmachine: laat die zich eerst maar bewijzen en zal je in de wachtkamer zetten.

Net zoals bij supermarkt: als AH 30 soorten pindakaas verkoopt, waarom zou die nr 31 erbij er ook nog eens bijzetten?

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 1

Om een naam te cree-eren die goed onthouden wordt, moet je dus het aantal chunks proberen te verminderen.

 

Het is nogal riskant om op basis van één facet van de cognitieve wetenschap een conclusie te trekken. Alliteratie (Bas' Beste Barbecue), rijm (Vlees van Kees) en humor (Hete vuurdozen voor vlees, slecht voorbeeld ;)) zijn factoren die onthouden sterk beïnvloeden. Daarnaast herhaling, visualisatie, afkortingen die zelf een woord vormen, letterwoorden etc etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwonder me over deze discussie over een goede naam. Men kan zijn energie beter steken om een goede reputatie te krijgen. En dan niet een bezoekersreputatie, maar een goede reputatie als ondernemer/bedrijf.

 

Eens. Ik las ergens dat een starter twee maanden had besteed aan idee, plan en voorbereiding om vervolgens zes maanden te stoeien met namen. Dan kan je beter beginnen met een tijdelijke naam, vervolgens gaan afstellen en dan doorschakelen met een betere naam die mede gebaseerd is op de inmiddels opgedane ervaring.

 

De discussie ontstaat omdat de nadruk ineens gelegd wordt op het verschil van beschrijvende namen en fantasienamen voor wat betreft de vindbaarheid van je domeinnaam. Als die lijn gevolgd wordt, heten alle bedrijven straks koopproduct, koopproductgoedkoop of koopproductgoedkoper. Terwijl dat uiteindelijk niet meer is dan een window of opportunity in de domeinnaamhandel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik verwonder me over deze discussie over een goede naam. Men kan zijn energie beter steken om een goede reputatie te krijgen. En dan niet een bezoekersreputatie, maar een goede reputatie als ondernemer/bedrijf.

 

Bij e-commerse moet je wel eerst bezoekers hebben om jezelf te kunnen bewijzen :).

 

Link naar reactie
  • 0

Om een naam te cree-eren die goed onthouden wordt, moet je dus het aantal chunks proberen te verminderen.

 

Het is nogal riskant om op basis van één facet van de cognitieve wetenschap een conclusie te trekken. Alliteratie (Bas' Beste Barbecue), rijm (Vlees van Kees) en humor (Hete vuurdozen voor vlees, slecht voorbeeld ;)) zijn factoren die onthouden sterk beïnvloeden. Daarnaast herhaling, visualisatie, afkortingen die zelf een woord vormen, letterwoorden etc etc.

 

Goede toevoeging. Het aantal chunks is dus vooral bij fantasienamen belangrijker (kies yeye i.p.v. gfrtyhujhgf).

 

Ergens zei Twabla dat hij niet durfde een algemene stelregel te geven voor wanneer een beschrijfende naam te kiezen en wanneer een fantasienaam. Ik durf dat wel (of ik durf in ieder geval deze positie in deze discussie in te nemen):

 

Het merendeel van de Nederlandse bedrijven, en dus ook het merendeel van de mensen die hier post, zijn klein. En zullen een andere strategie moeten kiezen dan grote bedrijven.

 

Wat zijn dan de kenmerken van veel kleine bedrijven:

 

Lage naamsbekendheid onder de Nederlandse bevolking, of zelfs in hun niche.

Niet de middelen om met grote concurrenten te concurreren op marketinggebied.

 

Gevolg: een groot gedeelte van de mensen die de site tegenkomen op google zal de naam niet kennen, en dan is een goed gekozen beschrijvende naam (zoals bijvoorbeeld Willem die gaf) beter.

 

Je hebt dan het beste van 2 werelden: een naam die duidelijk maakt wat je doet, en eentje die goed onthouden wordt.

 

(Ik denk dus dat er 3 catergorie-en namen zijn: generiek, beschrijvend (maar opvallend) en fantasie. Mijn voorkeur gaat naar beschrijvend -- als je klanten via een zoekopdracht binnen komen i.p.v. via marketing.)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Laat je daardoor leiden, i.p.v. onzin namen te bedenken als (sorry Highio) smelco.

 

En wat vond je dan van gadgetsandco? Het gaat mij er verder niet om of je geopperde namen goed of fout (zinnig of onzinnig) vindt, maar ik heb naamvrager verzocht meer info te verstrekken, die tot op heden uitgebleven is. Vooruitlopend daarop heb ik twee eerste ideeën in twee denkrichtingen, waaronder dus een samentrekking genoemd, voor het op gang brengen van ideegeneratie. Een onzinnaam is deze samentrekking met beschrijvende tagline niet, jij hebt echter bij deze naam een betekenisloze associatie. In welke richting zou jij naamvrager opties willen laten zien op basis van de eerste informatie? Graag deze als bijdrage melden in de andere draad.

 

Een productcategorie 'kleine electronica' is niet afgebakend (of wordt niet of nauwelijks als zoekingang genomen), terwijl een categorie horloges (waarvan Scaut de generieke/beschrijvende horloge.nl en horloges.nl in een later bericht noemt) wel duidelijk begrensd (en gezocht?) is. In het tweede geval is een beschrijvende naam daarmee van een relatief hogere waarde. Ondanks dat op horlogegebied honderden miljoenen of miljarden aan merkontwikkeling en marketing uitgegeven worden.

 

Swatch is voor een Zwitsers horlogemerk en conglomeraat natuurlijk een prachtige naamvondst.

 

Derivation of the name Swatch

 

The first meaning of the name "Swatch" was "Second Watch" -- because the new watch was introduced with a new concept of watches as casual, fun, and relatively disposable accessories.[14] However Franz Sprecher conceived it as the contraction of Swiss (Made) Watch: "S'Watch", soon became "Swatch" as it is today perceived worldwide. Bron wikipedia.org

 

Probeer altijd op te vallen in een merklandschap (het geheel van bestaande merken in een bepaalde context). Een nichespeler zonder naamsbekendheid in zijn niche heeft een probleem.

 

Tenslotte: bij een theoretische of academische discussie, hoort bronvermelding en het paraat hebben van deze bronnen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
De discussie ontstaat omdat de nadruk ineens gelegd wordt op het verschil van beschrijvende namen en fantasienamen voor wat betreft de vindbaarheid van je domeinnaam.

 

Starters met voldoende creativiteit en ambitie bedenken een fantasienaam vaak zelf (laten deze toetsen en registreren daarbij een merk), ondernemers die doorgroeien of opnieuw willen positioneren krijgen daar soms behoefte aan en grote bedrijven huren partijen in om deze te ontwikkelen zonder daar intern vantevoren over na te denken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand me vertellen of het ook goed werkt voor de zoekresultaten om SEO en Branding te combineren in bijvoorbeeld de volgende voorbeelden:

 

Bijvoorbeeld overkoepelende holding Bol met de volgende gespecialiseerde webshops:

 

bol-boeken.com

bol-bbq.com

bol-terrasverwarmer.com

 

Hoe scoren deze urls als er uiteindelijk gezocht gaat worden op boeken, bbq en terrasverwarmer?

evenementenorganisatie

Link naar reactie
  • 0

Je zou verwachten dat na 15 jaar zoekmachine-ontwikkeling de domeinnaam totaal irrelevant is voor zoekresultaten, maar blijkbaar speelt dat toch nog steeds een rol. Als dat zo is, kun je gewoon beide sporen tegelijk volgen -

 

De twee-sporen-tactiek zie je niet alleen bij fonq, maar bijvoorbeeld ook bij Wehkamp in een iets andere vorm:

 

zie Twinkle-artikel

 

De grote, veelomvattende webshop op de merk/domeinnaam Wehkamp en daaronder/naast niche-shops met als domeinnaam wasmachine.nl

 

Wasmachine.nl is trouwens onderdeel van Wehkamp-dochter Create2fit waar Tom Coronel de scepter zwaait.

Hun strategie is ook gebaseerd op generieke domeinnamen zoals genoemde wasmachine.nl , barbecueshop.nl, sneeuwkettingen.com etc.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Erg interessante site om een naam voor je bedrijf en of website te laten maken is crowdspring . Een vriend van me heeft daar onlangs een naam voor zijn bedrijf en website laten creeeren . Ook een Logo heeft ie zo verkregen. Maar je kunt ook offertes voor websites krijgen en dergelijke.

 

Het werkt zo, je start een Topic voor een naam en geeft aan wat je er voor wilt betalen ! Dan betaal je bij voorbaat dat bedrag en de fees voor die website Crowdspring.

 

Dan kunnen mensen gaan reageren en namen opgeven. Jij bepaalt dan welke naam je evt kiest en dan krijgt degene die die naam verzonnen heeft voor je het vooraf bepaalde bedrag.

 

Zo werkt het ook voor Logo's en Websites

 

Erg leuke site vindt ik persoonlijk !

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.