• 0

Behoefte aan regulering voor Internet Service Providers?

Is de mark van internet services (bedrijven waar je websites kan registreren en/of hosten) eigenlijk gereguleerd?

 

Als ik naar de beleidsterreinen kijk van de OPTA zie ik thema's als consumentenbescherming en internetveiligheid die van toepassing zijn op ISP's, maar ik kom weinig/niks tegen mbt de regulering van aanmeldingen en opzeggingen. Dat is een gemis, want ook bij grote internationale ISP's is dat soms een rommeltje. Aanmelding is eenvoudig, maar afmelding wordt bewust lastig of zelfs onmogelijk gemaakt. Er wordt geknoeid met automatische overboekingen, facturen worden vervalst en tarieven verhoogd zonder duidelijke informatie. Er is geen duidelijk medlpunt waar deze misstanden aangekaart kunnen worden.

 

Behalve de OPTA zou ook SIDN een rol kunnen spelen. Wat gebeurt er met ISP's die hun klanten misleiden, moeilijk doen over transfers of zelfs rommelen met facturen, automatische overboekingen en opzeggingen?

 

Zelfregulering is wellicht een thema voor de branchevereniging ISPconnect, maar ook op hun website kom ik geen gedragscode of een klachtenregeling tegen. Bij Dutch Hosting Providers Association is gelukkig wel sprake van een gedragscode.

 

Mijn vraag aan het forum: wordt het niet eens tijd voor strengere regels voor ISP's en dan ook afdwinging door OPTA?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mis eigenlijk een beetje de aanleiding voor je vraag; er bestaat een zooitje keurmerken voor webhosts, voor overige dienstverlening niet direct. Zelfregulering lijkt wat mij betreft heel prima te werken; gevallen van oplichting heb ik al lang niet meer gezien. Waarom zou OPTA hiermee belast moeten worden?

Link naar reactie
  • 0

 

Google maar eens op Hostway en klachten, dan zie je dat ook Nederlandse vestigingen van grote Amerikaanse hosters er een enorme puinhoop van kunnen maken. Er zou nu zelfs strafrechterlijk onderzoek lopen naar ongeautoriseerde automatische incasso bij deze ISP. Het is een echte boevenbende.

 

In mei is er een rechtszaak (zoek op BM4921) geweest van de voormalige directeur tegen het bedrijf dat hem ontslagen heeft. Die directeur verklaart oa: "you confronted me with other findings within Hostway NL. e.g. account cancellations not being processed etc. I was completely surprised to hear that there is a big backlog in the billing department as I was never told by the responsible staff that our billing team was that far behind."

 

Ik ben een van die talloze klanten die z'n account nooit heeft kunnen opzeggen en daar reeds jaren geleden melding van heeft gemaakt bij Hostway in Amerika. Ook bij de directeur in kwestie, die overigens op TROS Radar vrolijk meekletste over de problemen bij de Nederlandse vestiging en elders klaagt over zijn arbeidspositie. Een paar citaten:

 

Ik heb snel even gekeken en ja het is dus heel erg. Het is jammer dat ik er niets meer mee kan of mag doen. Ik zou er nog zo graag alles aan doen want het is niet nodig dat klanten niet goed geholpen worden. Met een klein beetje inspanning van de medewerkers en de juiste communicatie naar de klanten toe zou iedereen snel en goed geholpen zijn. Ik weet er alles van maar mag er in het belang van mijzelf van mijn advocaat niet over praten.

 

Je moet een onderwerp altijd van twee kanten bekijken. Klanten hebben last van fouten van providers maar geloof mij dat er veel verschillende soorten klanten zijn. Diegenen die het goed menen en normaal betalen en klanten die er op uit zijn om zo goedkoop mogelijk hosting en domeinnamen te registeren zonder er ook maar iets voor te willen betalen. Hostway heeft last van minder goed betalende klanten en dit komt voornamelijk door de recessie.

 

Paar extra linkjes van 'minder goed betalende' klanten:

 

http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1263145483/11#11

 

http://www.internetten.nl/forum/default.asp?s=4&cat=55&ond=320&pk=2673&sort=DESC...

 

http://www.internetten.nl/hosting/detail/hostdetail.asp?m=4&host=2673

 

http://www.klachtenbond.nl/Klachten/Computer-software/Hostway.htm

 

http://www.klachtenoplossing.nl/hostway/klacht/blijven-geld-automatisch-afschrij...

 

http://www.klachtenoplossing.nl/hostway/klacht/spookfacturen-en-opzeggen-niet-mo...

 

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=24&t=76995

 

http://www.incassoklachten.nl/

 

http://www.ontslag.nl/actueel?p=news&c=196&subject=Werknemer_hoeft_andere_functi...

 

http://www.klachtenindex.nl/klacht/22

 

http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/156067-hostway-licht-klanten-o...

 

http://www.webhosters.nl/webhosting-providers/hostway/

 

http://www.ispgids.com/isp/hostway

 

http://www.ispgids.com/gegevens/hostway

 

Zelfregulering werkt prima? Welke zelfregulering?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als eerst is het natuurlijk erg vervelend om de dupe te worden van zulke praktijken, dat wens je uiteraard niemand toe.

Maar aan de andere kant is het, wellicht een beetje hard gezegd, ook zo dat 1 oplichter niet betekent dat de hele markt een zooitje is. Om tot regulering te komen zullen er wel meer (grove) misstanden aan het licht moeten komen; denk aan monopolievorming zoals het geval was op de kabel/postmarkt; precies waarvoor de OPTA in het leven geroepen is.

 

Verder is het natuurlijk ook belangrijk niet te vergeten dat internetproviders nou niet bepaald aan landen gebonden zijn; je kunt je in elk land wel vestigen om wereldwijd je diensten aan te bieden waardoor de OPTA verwaarloosbaar zeggenschap zal hebben.

Link naar reactie
  • 0

Behalve de OPTA zou ook SIDN een rol kunnen spelen. Wat gebeurt er met ISP's die hun klanten misleiden, moeilijk doen over transfers of zelfs rommelen met facturen, automatische overboekingen en opzeggingen?

 

Strengere regels voor ISP's zou een stap in de goede richting zijn. Maar dan moet inderdaad de controle op de naleving ervan ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

Mijn persoonlijke ervaring is de volgende: Het forum webhostingtalk.nl blijkt geen onpartijdig platform te zijn die het suggereert te zijn. Het gaf mij de indruk dat je daar je problemen aan een onpartijdig panel zou kunnen voorleggen. Niets is blijkt minder waar. Een groepje van ongeveer 10 ISP's zorgt er voor dat kritische geluiden over hun eigen groepje snel en vakkundig weggewerkt worden.

Zelfregulering zou dus alleen kunnen werken, als de ISP's ook inderdaad zouden luisteren naar de klachten en helpen die op te lossen. Dat blijkt dus niet te kunnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.