• 0

BV nodig i.p.v. VOF?

Beste Mensen,

 

Ik heb een belangrijke vraag, dus ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.

Ik heb sinds juni 2009 een VOF... Nu is het zo dat ik een bedrijfje heb waar ik meerdere opdarchtgevers voor heb.. In mijn geval +/- 8 per jaar... Echter is het wel het geval dat ik bij 1 klant tussen de 70% en 80% van mijn omzet per maand verdien. Mijn opdrachtgever denkt dat hij gevaar loopt en dus de belasting op zijn dak kan krijgen.. Mijn boekhouder zegt echter dat het helemaal niet uit maakt verder, als je maar gewoon zorgt voor verscheidene opdrachtgevers en aan iedere klant je tijd besteedt..

 

Mijn "opdrachtgever" waar ik dus ruim 70% verdien van mijn gehele omzet wil dus eigenlijk dat ik een BV opricht zodat hij dit risico niet meer loopt.. Mijn vraag dus eigenlijk: Loopt mijn opdrachtgever daadwerkelijk dit risico , ook al heb ik zo'n 8 opdrachtgevers per jaar... ? Dus kan ik mijn VOF gewoon lekker zo laten staan of zal ik echt over moeten stappen naar een BV om dit risico te vermijden... ( heb al VAR verklaringen verstuurd uiteraard )

 

ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is en indien nodig licht ik hem ook graag verder toe natuurlijk.

 

ik hoop dat iemand van jullie een passend antwoord heeft.

 

Alvast bedankt in ieder geval!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hoop dat je geen werkgevers hebt, maar opdrachtgevers, maar dat terzijde.

 

Het maakt niet uit of je een B.V. of een VOF hebt, want bij acht opdrachtgevers speelt dit probleem niet. Ik ga er dan van uit dat dit acht losse opdrachtgevers zijn, m.a.w. niet dochterbedrijven binnen één holding. Als het acht losse organisaties zijn die je opdrachten geven, dan hoef jij noch je opdrachtgever zich zorgen te maken. Je boekhouder heeft dus gelijk.

 

Om echter je opdrachtgever duidelijkheid te verschaffen, kan het handig zijn om hier een officiële verklaring voor te regelen bij de Belastingdienst. Dit wordt een VAR ("Verklaring arbeidsrelatie") genoemd, hierover is al flink wat op dit forum geschreven.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

uiteraard bedoel ik opdrachtgevers..

 

Ik heb idd 8 totaal verschillende opdrachtgevers.. om even een voorbeeld te noemen:

 

Bij klant 1 factureer ik per maand : € 500

Bij klant 2 factureer ik per maand: € 500

Bij klant 3 factureer ik per maand : € 500

Bij klant 4 factureer ik per maand: € 500

Bij klant 5 factureer ik per maand : € 500

Bij klant 6 factureer ik per maand: € 500

Bij klant 7 factureer ik per maand : € 8000

 

Ik heb dus al een VAR verklaring, maar mijn hoofd opdrachtgever ( zijn boekhouder ) zegt dus dat hij nog steeds risico loopt omdat ik meer dan 70% van mijn totale omzet via hem verdien?

 

Is dit dus met zekerheid te zeggen dat dit niet het geval is?

 

Alvast Bedankt Weer!

 

Ik waardeer jullie hulp!

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is toch wel wat specifieker dan zomaar een VAR vraagstukje ;)

 

 

@ondernemerv

 

Als je meer dan 70% van je verdiensten behaalt bij 1 opdrachtgever, dan kan de fiscus de relatie tussen jou en die ene opdrachtgever aanmerken als een (verkapt) dienstverband en aan die ene opdrachtgever een aanslag loonheffing opleggen voor de door jou gefactureerde omzet.

 

Daar helpt een BV helemaal niet tegen! Ook voor de BV gaat deze regel op.

 

Belangrijkste is dat tussen jouw onderneming en de opdrachtgever alle schijn van een dienstverband weggenomen is. Dus geen gezagsverhouding, maar wel eigen indeling van werk en tijd. Dat leg je vast in een overeenkomst van opdracht.

 

Het advies van jouw opdrachtgever is dus niet correct! Raadpleeg eens een goed adviseur voor een juiste overeenkomst van opdracht.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@joost

 

Dus bij een BV zou ik exact hetzelfde probleem hebben?

 

Maar je mag dus als bedrijf zijnde ( Vof, BV, of iets anders ) eigenlijk nooit 1 klant hebben waar je veel voor doet en dus veel aan verdiend ( meer dan 70% ) ?

 

Dus goede overeenkomst tussen mijn bedrijf en zijn bedrijf zou de uitkomst zijn?

 

Bedankt alvast..

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar je mag dus als bedrijf zijnde ( Vof, BV, of iets anders ) eigenlijk nooit 1 klant hebben waar je veel voor doet en dus veel aan verdiend ( meer dan 70% ) ?

.....

Dus goede overeenkomst tussen mijn bedrijf en zijn bedrijf zou de uitkomst zijn?

 

 

Als je een bedrijf hebt waarbij de omzet gerelateerd is aan de exclusieve arbeid van de eigenaar, dan geldt die regel in zekere zin altijd wel. De oplossing is personeel ;)

 

Een goede overeenkomst van opdracht helpt inderdaad!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Die heb ik niet ( personeel ).. En ik wil ook gewoon lekker alleen blijven werk. Goed is goed zeg ik altijd maar ;)

 

Komt erop neer dat die opdrachtgever een BV heeft en hij zelf ook gewoon klanten binnen haalt... De klanten die hij binnen haalt regelt hij verder alles mee,.,.. Ik verricht dan alleen het "echte" werk dat gedaan moet worden en factureer dan een vooraf vastgesteld bedrag...

Link naar reactie
  • 0

De klant wordt binnen gehaald door de opdrachtgever... Daarna krijg ik de opdracht om voor een x budget aan het werk te gaan en per maand te zorgen voor de gewenste resultaten.. En aan het eind van de maand factureer ik het naar de opdrachtgever..

 

Ik denk dat ik me maar moet laten adviseren in dit geval, want volgens mij is er niet echt een oplossing voor dit zo te horen :(

Link naar reactie
  • 0

Dan is het misschien ook aan te raden als je medevennoot eens nagaat of er sprake zou kunnen zijn van een ongebruikelijk samenwerkingsverband. Maar dat is ietwat off-topic.

 

Hoeveel actie onderneem je om andere opdrachtgevers te vinden? Misschien is dat wel een mooie aanvulling op het werk van de medevennoot?

 

Je hebt een VAR-winst? Is die afgegeven op basis van de hier gegeven informatie (incl. omzetverhoudingen) (althans zoals je ze aan het begin van het jaar redelijkerwijze kon schatten)?

 

Dan ligt het risico in beginsel bij jou. Tenzij de opdrachtgever reden heeft om aan te nemen dat de VAR op onjuiste gronden is afgegeven, zal de belastingdienst in eerste instantie bij jou corrigeren. Als de opdrachtgever het niet vertrouwt, koop je daar natuurlijk weinig voor, maar dat zal wel de reden zijn waarom je boekhouder zegt dat de opdrachtgever zich geen zorgen hoeft te maken.

 

De individuele onderdelen zijn geen van alle doorslaggevend in deze situaties. Het gaat om de combinatie daarvan. Er is dus best veel dat je kunt doen om het risico te beperken. De dikgedrukte regel hierboven blijft echter het belangrijkste. Daar zul je dus moeten beginnen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor reactie.

 

We hebben steken allebei ook niet evenveel uur in het bedrijf hoor, dus die verhouding zit wel goed.. Toch bedankt..

 

Maar de medevennoot die loopt inderdaad ook gewoon wat afspraakjes af als er een aavraag binnen komt..

 

De VAR winst is afgegeven op eerlijke informatie idd.. Het bedrag zit dit jaar nog onder de 70%, maar verwachting is dat dit volgend jaar meer wordt, vandaar alvast mijn onderzoek... Wil alles in januari op orde hebben zoals je zult begrijpen..

 

 

Als het risico bij mij ligt heb ik daar geen problemen mee, ik wil alleen zekerheid dat mijn opdrachtgever geen risico loopt. Dat is het voornaamste,,

 

Individuele onderdelen zijn niet doorslaggevend geef je aan? Dus als ik aan alle punten voldoe om voor een VAR in aanmerking te komen, behalve op het 70% punt lopen we geen enkel risico?

 

 

Klopt mijn aanname Ronaldinho?

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

De fiscaliteit is iets te onvoorspelbaar om 100% zekerheid te geven. Maar als je er een jaartje boven zit, is dat geen ramp, nee. Dan loop je meer risico met het door Joost geschetste probleem van (on)voldoende zelfstandigheid - mag je die opdrachtgever wel tot je onderneming rekenen. Waarbij de opdracht erg belangrijk is - mag je bijvoorbeeld iemand anders het werk laten doen, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft opdracth ben ik geheel vrij om in te vullen. Als ik het werk uit handen wil geven bij een andere partij is dat ons pakkie aan.. Dus wat dat betreft ben ik compleet vrij qua invulling etc.. De opdrachtgever heeft alleen nog nooit een specifieke opdracht uitgeschreven, Is eigenlijk allemaal mondeling ontstaan en uitgegroeid tot steeds meer werk..

 

Dus eigenlijk weinig redenen om me zorgen te maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het wel in de gaten houden, maar me niet direct zorgen maken. Uiteraard kan ik hele doemscenario's bedenken waarom het helemaal fout zou zitten, of zelfs dat het goed zit, maar je de schijn tegen hebt, maar doorgaans komt het wel goed.

 

Het lijkt mij het belangrijkste dat je je klant daarvan overtuigt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een stukje uit de beleidsregels

 

Het gebruik van de VAR

De opdrachtnemer die over een geldige VAR beschikt kan deze bij het aangaan

van een arbeidsrelatie gebruiken, maar is daartoe niet verplicht. Komen

opdrachtgever en opdrachtnemer overeen dat ze de verklaring willen gebruiken

dan zal de opdrachtnemer de verklaring moeten tonen en zal de opdrachtgever

van de verklaring een kopie moeten opnemen in zijn administratie. Hij zal ook de

identiteit van de opdrachtnemer moeten vaststellen aan de hand van een geldig

identiteitsbewijs. Een rijbewijs geldt niet als identiteitsbewijs.

Wordt hieraan voldaan dan geldt voor de opdrachtgever dat hij ingeval van de

VAR-winst en de VAR-dga geen loonheffing en premies

werknemersverzekeringen hoeft in te houden en af te dragen; ook niet wanneer

achteraf blijkt dat er toch sprake was van een dienstbetrekking, een en ander

behoudens situaties van kwade trouw van de opdrachtgever.

Voor de opdrachtnemer geldt dat er voor die arbeidsrelatie geen

werknemersverzekeringen gelden en dat er geen recht op uitkering bestaat.

Bij niet gebruik van de VAR, de opdrachtnemer heeft wel een VAR maar toont

deze niet, zal moeten worden nagegaan of er sprake is van een dienstbetrekking

(bijlage III). Is er sprake van een dienstbetrekking dan dient er normaal

loonheffing en premies werknemersverzekeringen te worden ingehouden en

afgedragen.

 

Conclusie als jij de zaken op het VAR aanvraagformulier naar waarheid invult ener wordt een VAR winst afgegeven dan loopt niemand risico

 

De volledige beleids regels zie http://www.uwv.nl/Images/besluit_wijziging_beleidsregels_beoordeling_dienstbetrekking_2005_tcm26-121030.pdf

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Conclusie als jij de zaken op het VAR aanvraagformulier naar waarheid invult ener wordt een VAR winst afgegeven dan loopt niemand risico

 

Dat hangt er vanaf wat je onder risico verstaat. Ook al ben je nog zo eerlijk, als de fiscus naderhand toch een dienstbetrekking vaststelt, dan zijn je 'bedrijfskosten' niet aftrekbaar en de fiscale ondernemersvoordelen ben je kwijt. Dat noem ik een behoorlijk risico want ik ken geen ondernemers die daarop anticiperen en een (flink) stuk van hun winst apart zetten voor het geval ze fiscaal als werknemer gezien worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Conclusie als jij de zaken op het VAR aanvraagformulier naar waarheid invult ener wordt een VAR winst afgegeven dan loopt niemand risico

 

Dat hangt er vanaf wat je onder risico verstaat. Ook al ben je nog zo eerlijk, als de fiscus naderhand toch een dienstbetrekking vaststelt, dan zijn je 'bedrijfskosten' niet aftrekbaar en de fiscale ondernemersvoordelen ben je kwijt. Dat noem ik een behoorlijk risico want ik ken geen ondernemers die daarop anticiperen en een (flink) stuk van hun winst apart zetten voor het geval ze fiscaal als werknemer gezien worden.

 

groet

Joost

 

Nee dat is een misverstand Lees het citaat uit de beleids regels van mijn vorige post (link naar de beleids regels staat er bij)

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is een misverstand Lees het citaat uit de beleids regels van mijn vorige post (link naar de beleids regels staat er bij)

 

Die had ik al gelezen en nu ik dat weer gedaan heb, zie ik nog steeds niets opgemerkt over verlies van aftrek ondernemerskosten, fiscale ondernemersvoordelen, etc. De VAR-WUO is een waarborg voor de opdrachtgever[/u.

 

Overigens zal die beslissing niet door de afdeling loonheffingen gemaakt worden, maar die spelen dat ongetwijfeld door naar de afdeling inkomstenbelasting.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost je hebt gelijk er wordt niet naar de fiscale kant gekeken. Op het aanvraag formulier voor de var kwam ik het volgende tegen.

 

Veranderingen in uw situatie, bezwaar en beroep

Beoordeling bij de aangifte inkomstenbelasting

Bij de behandeling van uw aangifte inkomstenbelasting beoordelen wij uw situatie. Het

kan zijn dat de feiten en omstandigheden anders zijn dan in uw aanvraag van de var.

Wij kunnen dan tot een ander oordeel komen, waardoor u uw inkomsten anders aan

moet geven. Bij de behandeling van de aangifte inkomstenbelasting beoordelen wij ook

op welke belastingfaciliteiten

(bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek) u recht hebt.

Als wij uw situatie anders beoordelen dan bij uw var-aanvraag, heeft dat geen gevolgen

voor uw opdrachtgevers, als u beschikt over een var-wuo of een var-dga. Ook bij u

leidt een ander oordeel niet tot naheffing

van de premies werknemersverzekeringen.

Een ander oordeel kan alleen betekenen dat u bijvoorbeeld uw inkomsten niet

als ‘winst uit onderneming’ mag verantwoorden, maar als ‘resultaat uit overige

werkzaamheden’ had moeten aangeven. Is aan u een var-loon of een var-row

afgegeven, dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw opdrachtgevers.

 

 

Dus het kan invloed hebben op de ondernemers facaliteiten, maar kosten die verband houden met de werkzaamheden mogen wel in mindering gebracht worden

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Joas

 

De VAR is er voor de opdrachtgever. Het kan zelfs gebeuren dat een ondernemer een VAR-WUO krijgt en naderhand op basis van voortschrijdend inzicht de inspecteur alsnog een verkapt dienstverband veronderstelt. Als de VAR-WUO dan eerlijk is aangevraagd, dan kan de inspecteur niet naheffen bij de opdrachtgever, maar kan hij wel het inkomen van de opdrachtnemer aanmerken als inkomen uit dienstbetrekking en daarvoor IB naheffen.

 

En zoals je weet, zijn kosten voor inkomen uit dienstbetrekking niet aftrekbaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.