• 0

VAR-DGA bij meerjarige inzet, consequenties?

Beste mede-ondernemers en VAR-experts,

 

Op het forum kon ik niet precies een antwoord vinden voor mijn situatie, dus ik doe even een poging. Ik hoop dat de VAR-experts mij hiermee kunnen helpen, want slaap er de laatste tijd zelfs erg slecht door! :-\

 

De situatie:

 

Achtergrond

Ik ben nu bijna 4 jaar vanuit mijn werkmij BV werkzaam als projectmanager en programmamanager in de IT. Ik beschik over een VAR-DGA (plofte dit jaar zelfs automatisch op de mat). Het ondernemen bevalt goed, heb het erg naar mijn zin.

 

Het uurtarief bij mijn huidige opdrachtgever is goed en mijn inzet kan daar nog jaren doorlopen. De markt is nog niet echt florisant voor projectmanagers, dus blijven zitten is zeker de beste optie. Een andere opdracht betekent minimaal 25% omzetverlies op jaarbasis en onzekerheid over continuiteit (het is tenslotte crisis...).

 

Eén opdrachgever

Maar... ik ben de afgelopen 4 jaar wel 100% ingezet geweest bij één opdrachtgever. De contracten en facturering lopen via een contract handler (a 1,- per uur), waarbij ik zelf de acquisitie heb gedaan. Wel heb ik verschillende contracten gehad met verschillende omschrijvingen, en was ik vorig jaar 3 maanden via een andere contractpartij ingezet bij deze klant. Ook heb ik 3 andere freelancers (met VAR) "door-gedetacheerd" naar deze opdrachtgever in verschillende rollen. Door prive-omstandigheden heb ik (te) weinig kunnen doen aan acquisitie, waardoor ik geen andere opdrachtgevers heb.

 

Ik vind zelf niet dat er een gezagsverhouding is. Wel zijn er medewerkers van de opdrachtgever en andere externen die hetzelfde werk doen. De opdrachtgever heeft het Nieuwe Werken omarmd, dus ik kan op afstand inloggen en werken waar en wanneer ik dat wil. Ik factureerde de eerste twee jaren obv een resultaatverplichting (het opleveren van rapportages), en de laatste 2 jaar de werkelijk gewerkte uren.

 

Andere punten

Ik heb een florisante website, briefpapier, visitekaartjes, een eigen bedrijfsserver, boekhouding in Exact Online, een registeraccountant die de loonaangifte en jaarrekeningen verzorgd, antwoordservice, en mooie relatiegeschenken met logo. Helpt misschien ook weer een beetje in het aantonen van de zelfstandigheid...

 

In de begeleidende brief voor mijn VAR van vorig jaar had ik geschreven dat ik een medewerker wilde aannemen. Met de crisis heb ik dit plan in de ijskast gezet. Hier heb ik niets over teruggekoppeld naar de Belastingdienst.

 

Per saldo 50% Belastingen

Misschien maakt het voor het antwoord niets uit, maar ik heb dit jaar de gehele opgebouwde reserve in mijn BV uitgekeerd als dividend waardoor ik per saldo toch 50% belasting over de afgelopen 4 jaar heb betaald. Dat dit niet volledig via LB is gegaan zou per saldo voor de schatkist niets uit mogen maken (?).

 

==> Experts: HELP?!

Grote vraag is natuurlijk: gaat de Belastingdienst een probleem maken over het aantal opdrachtgevers?? :'(

 

1. Risico: Loop ik nu het risico dat mijn VAR WUO ongeldig wordt verklaard als de Belastingdienst komt controleren?

 

2. Impact: Stel dat de Belastingdienst mijn VAR achteraf ongeldig verklaard, komen ze dan alleen voor de 7% sociale premies of ook met een naheffing LB en IB? Wordt er in zo'n situatie gekeken naar de totaal afgedragen belastingen of wordt er dan vrolijk nog eens 50% aangeslagen bovenop de 25% VpB + 25% heffing box 3 over de div.uitkering??

 

Zucht.... echt waardeloos dat een instrument dat is verzonnen om medewerkers te beschermen, je het als ondernemer zo lastig kan maken. Ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben, alle hulp is welkom!

 

Groeten,

PM

 

PS. Dit is een fantastisch forum voor het MKB, ben al uren aan het lezen!! 8)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Moeilijk in te schatten hoe de belastingdienst daar tegenaan zal kijken. Er zitten een paar punten in je verhaal waar ik als belastingdienst vragen over zou hebben: waarom 3 maanden via een andere contractpartij? Dat maakt je verhaal niet sterker, want het laat het er juist gekunsteld uit zien.

 

Het scheelt natuurlijk als je kunt aantonen dat je naast deze klant geen tijd meer hebt voor andere klanten, en dat je bij deze klant meer omzet kunt draaien dan wanneer je er andere klanten bij zou zoeken. Afhankelijk hoe je het ingevuld hebt, kan het ook helpen dat je meer werk hebt aangenomen dan je zelf aan kan, waarvoor je anderen (onderaannemers?) hebt ingeschakeld. Hangt wel van de invulling af, je kunt natuurlijk ook zeggen dat personeelsbeleid onderdeel is van jouw taak als werknemer...

 

4 jaar is wel een hele lange tijd. Daarmee ben je wel heel afhankelijk van 1 client. Dat werkt zeker tegen je. Het is uiteraard wel branche- en situatie-afhankelijk, maar wel iets om aandacht aan te besteden.

 

Loonbelasting betaal je al, omdat je in dienst bent bij je eigen BV. Daar zit dus niet zoveel risico in, hooguit dat het salaris hoger moet zijn dan het uitgekeerde salaris - dat kan overigens ook spelen als je wel zelfstandig bent, zie de vele gebruikelijkloondiscussies.

 

Kortom: een helder antwoord is niet te geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.