• 0

Personeel inhuren eenmanszaak

Ik heb iemand gevonden die voor mij de administratie wil bijhouden (ben een eenmanszaak).

Maandelijks krijg ik dan een overzicht van zijn gemaakt uren waarvoor wij een uurtarief hebben afgesproken.

Kan ik dit zo (giraal) aan hem betalen? Kan ik later niet worden aangesproken op te betalen loonheffing?

Deze persoon is niet ingeschreven kvk en niet btw plichtig, is voor hem niet interessant zegt hij aangezien dit zijn enige "bijverdienste "is, Hij geeft zijn inkomsten op als overig werk bij zijn IB aangifte.

Maar het gaat mij vooral om mijn eventuele risico's?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Huisman,

 

Er is zeker een risico aanwezig. Wie zegt dat jouw mannetje (of vrouw natuurlijk) zijn inkomsten wel aangeeft? Je kan aan het eind van het jaar wel een IB-47 formulier gebruiken om aan te geven dat jij bedragen aan hem hebt overgemaakt. Daarmee dicht je het risico iets af. Je moet dan alleen wel naw en het BSN van deze persoon weten.

 

Verder moet je er wel voor zorgen dat er geen verkapt dienstverband kan worden aangetoond (zie ook andere topics op het forum), vooral de gezagsverhouding is hier van belang.

 

Maar, hoe doe je het als later blijkt dat je mannetje een fout heeft gemaakt of dat hij niet op tijd de belastingdienst over je onderneming heeft geïnformeerd? Hoe wil je hem aansprakelijk gaan stellen als hij geen onderneming heeft en zeg maar als oproepkracht voor je gewerkt heeft?

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als oproepkracht is zeker een oplossing. Je wordt dan gewoon werkgever en houdt eventueel loonheffing in.

 

Anders kan je mannetje zich registreren bij de KvK en BTW nummer aanvragen. VAR-ROW regelen en dan jou gewoon factureren. Zekerheid heb je dan nog niet helemaal, maar je kan dan afspraken maken (bijvoorbeeld betaling aanhouden totdat omzetbelasting is ingediend (en bewezen door je mannetje) om de aansprakelijkheid te regelen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

0 uren contract dus?

 

 

wat betreft freelance werk,

houdt er ook goed rekening mee dat de belastingdienst je nog met terugwerkende kracht kan aanslaan als je niet in staat bent om aan te tonen dat er geen sprake is van een dienstverband,

 

denk aan juiste VAR verklaring ieder jaar opnieuw en bijvoorbeeld facturen het liefst niet op al te vaste gezette tijden

 

als ik het mocht zeggen zou ik je toch aanraden om geen mensen in dienst te nemen zo snel, t geeft toch een extra zorg.

wat ik me afvraag of hij echt een eenmanszaak moet oprichten, we hebben een aantal freelancers die gewoon via hun belastingnummer werken, dus als ik eea zo afweeg denk ik dat hij je zo een factuur kan sturen, maar check t nog even bij de andere highlevelaars anders, wel sowieso een VAR verklaring! ;)

 

 

succes

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0
wat betreft freelance werk,

houdt er ook goed rekening mee dat de belastingdienst je nog met terugwerkende kracht kan aanslaan als je niet in staat bent om aan te tonen dat er geen sprake is van een dienstverband,

 

Dat is nu net de uitdaging, Hoe bewijst TS dat er geen dienstverband is geweest als degene de werkzaamheden doet, zonder zich te registeren bij de KvK en belastingdienst? Zoals gezegd het IB-47 is een oplossing, maar ook niet zaligmakend.

 

denk aan juiste VAR verklaring ieder jaar opnieuw en bijvoorbeeld facturen het liefst niet op al te vaste gezette tijden

 

De VAR krijg je alleen als je ook daadwerkelijk geregistreerd bent. Werknemers krijgen geen VAR. Inzake de facturatie ben ik het niet met je eens. Er mag gewoon op vaste tijden gefactureerd worden, alleen moet er duidelijk zijn dat er niets berekend wordt als het mannetje niet werkt. Dus een uren verantwoording is een oplossing daarin.

 

als ik het mocht zeggen zou ik je toch aanraden om geen mensen in dienst te nemen zo snel, t geeft toch een extra zorg.

wat ik me afvraag of hij echt een eenmanszaak moet oprichten, we hebben een aantal freelancers die gewoon via hun belastingnummer werken, dus als ik eea zo afweeg denk ik dat hij je zo een factuur kan sturen, maar check t nog even bij de andere highlevelaars anders, wel sowieso een VAR verklaring!

 

Personeel is zeker een zorg extra, maar goed te doen. Kijk maar naar al die andere ondernemingen die ook personeel in dienst hebben. In sommige gevallen is personeel goedkoper dan extern inhuren (via facturatie bedoel ik). Er zijn mooie regels die het aannemen van personeel aantrekkelijk maakt.

 

Elke ondernemer en freelancer moet zich registreren bij de KvK. Dat is nu eenmaal zo geregeld. Het lijkt me dus niet dat je zomaar een factuur kan sturen als je niet geregistreerd bent. Want hoe doe je dat dan met de BTW? Door geen BTW te heffen, kan je in sommige gevallen goedkoper worden dan freelancers/bedrijven die wel BTW berekenen (denk aan vrijgestelde afnemers). Daarmee krijg je een oneerlijke concurrentie.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

wat betreft freelance werk,

houdt er ook goed rekening mee dat de belastingdienst je nog met terugwerkende kracht kan aanslaan als je niet in staat bent om aan te tonen dat er geen sprake is van een dienstverband,

 

Dat is nu net de uitdaging, Hoe bewijst TS dat er geen dienstverband is geweest als degene de werkzaamheden doet, zonder zich te registeren bij de KvK en belastingdienst? Zoals gezegd het IB-47 is een oplossing, maar ook niet zaligmakend.

 

denk aan juiste VAR verklaring ieder jaar opnieuw en bijvoorbeeld facturen het liefst niet op al te vaste gezette tijden

 

De VAR krijg je alleen als je ook daadwerkelijk geregistreerd bent. Werknemers krijgen geen VAR. Inzake de facturatie ben ik het niet met je eens. Er mag gewoon op vaste tijden gefactureerd worden, alleen moet er duidelijk zijn dat er niets berekend wordt als het mannetje niet werkt. Dus een uren verantwoording is een oplossing daarin.

 

als ik het mocht zeggen zou ik je toch aanraden om geen mensen in dienst te nemen zo snel, t geeft toch een extra zorg.

wat ik me afvraag of hij echt een eenmanszaak moet oprichten, we hebben een aantal freelancers die gewoon via hun belastingnummer werken, dus als ik eea zo afweeg denk ik dat hij je zo een factuur kan sturen, maar check t nog even bij de andere highlevelaars anders, wel sowieso een VAR verklaring!

 

Personeel is zeker een zorg extra, maar goed te doen. Kijk maar naar al die andere ondernemingen die ook personeel in dienst hebben. In sommige gevallen is personeel goedkoper dan extern inhuren (via facturatie bedoel ik). Er zijn mooie regels die het aannemen van personeel aantrekkelijk maakt.

 

Elke ondernemer en freelancer moet zich registreren bij de KvK. Dat is nu eenmaal zo geregeld. Het lijkt me dus niet dat je zomaar een factuur kan sturen als je niet geregistreerd bent. Want hoe doe je dat dan met de BTW? Door geen BTW te heffen, kan je in sommige gevallen goedkoper worden dan freelancers/bedrijven die wel BTW berekenen (denk aan vrijgestelde afnemers). Daarmee krijg je een oneerlijke concurrentie.

 

 

btw kan je altijd terugvragen, dus voor bedrijven maakt t niet veel uit, in welke zin bedoel je oneerlijke concurrentie?

 

Ik heb bijvoorbeeld een boekhouder een varverklaring laten aanvragen, die kreeg hij zonder probleem, enige is dat je wel bij de belastingdienst een nummer aanvraagt, maar kvk is naar mijn inzicht zeker niet altijd verplicht, zeker als t extra inkomsten betreft en niet de hoofdinkomsten zijn voor de freelancer.

 

zie ook:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html#P37_6187

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html#P37_6187

 

Als ik ernaast zit, enlighten me! want anders moet ik snel eea wijzigen hier bij ons bedrijf :D

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0
btw kan je altijd terugvragen, dus voor bedrijven maakt t niet veel uit, in welke zin bedoel je oneerlijke concurrentie?

 

Vrijgestelde ondernemers mogen de BTW die zij betalen niet terug vragen als voorbelasting. Het inhuren van iemand die dus geen BTW gaat berekenen is voor hen goedkoper dan iemand die wel de BTW regels toepast. Verder neem je als freelancer (dus geen werknemerschap) deel aan het economisch verkeer en val je onder de BTW regels. En volgens mij is iedereen verplicht om zich dan in te schrijven bij de KvK.

 

Mijns inziens moet degene die TS inhuurt, zich dus wel inschrijven en BTW toepassen, want TS heeft liever geen werknemerschap.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.