Jump to content
orange
Verberg

Onderneming starten: klanten benaderen

vraag

Beste ondernemers,

 

Ik ben bezig met het schrijven van mijn ondernemersplan om een eigen wedesignbureau te starten. Nu weet ik dat de volgende vraag vaak is gesteld, maar hoe kan ik het beste klanten benaderen? Het nadeel van dit vakgebied is dat de markt op dit moment wordt overspoeld met vele webdesigners. Hierdoor is het lastig om je te kunnen onderscheiden.

 

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven?

 

Alvast bedankt.

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Als je je niet kunt onderscheiden, zul je "verdrinken" in de massa, zoals je zelf ook al hebt opgemerkt. Het is allerbelangrijkst dat je potentiële klanten bij jou iets waarnemen, wat ze bij anderen missen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je je niet kunt onderscheiden, zul je "verdrinken" in de massa, zoals je zelf ook al hebt opgemerkt. Het is allerbelangrijkst dat je potentiële klanten bij jou iets waarnemen, wat ze bij anderen missen.

 

Gedeeltelijk ben ik dit zeker met je eens! Maar ik weet zeker (ik zie dat ook in m'n omgeving) dat als je wil en niet bang bent om jezelf te verkopen er nog genoeg kansen zijn!

 

Ik zie dit aan een vriendin van me. Zij belt eens in de paar maanden (na een goede/gerichte doelgroepbepaling) een stapel bedrijven en komt aan het einde van de rit toch mooi thuis met een aantal opdrachten.

 

De laatste verkoopactie (20 prospects) leverde haar 3 leuke opdrachten op.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het kan, maar dat je moet bellen, netwerken, social media gebruiken en vooral verkopen!!

 

Hoop dat je hier wat aan hebt.


www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik ben zelf van plan om te gaan netwerken bij bekenden, maar ook om koud te bellen. Zijn jullie het er mee eens om koud te bellen of wordt dit juist afgeraden?

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Je schrijft dat het lastig is om je te onderscheiden.. Maar ook als je koud gaat bellen; waarom moet ik nu juist bij jouw zijn en niet bij Pietje, Jantje of Klaasje? Dat moet je dan al wel kunnen vertellen.

 

Denk dat je voor je communicatie naar buiten moet kijken waarmee je je echt kan en wil onderscheiden. Wellicht wel zoiets als; binnen X uur antwoord op je mail?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Onderscheidend vermogen is in elke markt belangrijk. Het is makkelijk om hiervoor een strategisch canvas op te stellen om te zien op welke dimensies je precies kan onderscheiden. Boeken die ik hiervoor kan aanraden zijn Ga Vreemd! en The Blue Ocean Strategy.

 

On Topic:

Je maakt het jezelf gemakkelijker om acquisitie te doen door goede klantenreferenties te hebben. Ik ben er van overtuigd dat in je eigen netwerk wel een klant zit, zodat je in ieder geval voorbeelden kan aanleveren om je kennis en skills te delen met potentiële klanten. Daarnaast is je eigen website ook een mooi visitekaartje als webdesigner. Persoonlijk vertrouw ik bedrijven die haar kennis delen op internet via weblogs, foras en andere social media ook sneller, en dit kan leiden tot een goede leadgeneratie.

 

Succes!


Werkzaam bij een marketingbureau: Onderscheidend vermogen door branchmarking, het leren van best practices uit andere branches!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hmm.. ik ben benieuwd naar de bedrijven (die jij vertrouwd), die hun kennis delen via weblogs, fora e.d. Geef eens een paar voorbeelden?

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Hmm.. ik ben benieuwd naar de bedrijven (die jij vertrouwd), die hun kennis delen via weblogs, fora e.d. Geef eens een paar voorbeelden?

 

Ik vind bijvoorbeeld Vodafone erg betrouwbaar omdat zij op weblogs en fora actief bezig zijn om klachten te behandelen en daarin ook openhartig zijn. Toen ik destijds een storing had en mijn mobiel internet eruit lag kwam ik meteen op een forum waar VodafoneSupport hier een melding van had gemaakt. Ik vind zulk soort contact persoonlijk en dit geeft me vertrouwen in zo'n bedrijf.

 

Een ander voorbeeld waarbij ik dit zeer slecht vond was op het forum van Packard Bell. Notabene zelf gehost op de website, en alleen maar vol met klachten zonder reacties hierop. Een gemiste kans vind ik dat. Je krijgt goede feedback terug van je klanten en je doet er niets mee. Niet voor niets dat er op een begeven moment geen modereren meer aan was om het forum, omdat het vol stond met klachten over de waardeloze klantenservice. Dat geeft je weinig vertrouwen, niet?


Werkzaam bij een marketingbureau: Onderscheidend vermogen door branchmarking, het leren van best practices uit andere branches!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zat/zit hier ook mee. Het volgende werd mij door de HL leden aangeraden:

 

- Langzaamaan toch Google adwords gaan proberen

- Artikel in het blad van de KVK

- Aanmelden bij nieuwssites, mecuriusgids.nl etc.

- Visitekaartjes display KVK (offline marketing)

 

Koude Acquisitie:

 

- Bedrijven bellen

- Bedrijven mailen

 

Toch een paar dingen die je misschien wilt proberen. Ik ben er in ieder geval druk mee bezig ! ;)

 

 

 


Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Koude Acquisitie:

 

- Bedrijven bellen

- Bedrijven mailen

 

Tip: indien je gaat mailen, houd dan rekening met het spamverbod:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/ez/Spamverbod-naar-bedrijven?

 

Groet, Nynke


RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 64 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept