• 0

Hoe BV "stilleggen"

Beste mensen,

 

Vanwege het stoppen met bedrijfsactiviteiten wil ik mijn BV graag "stilleggen". Ik wil deze niet staken of verkopen, omdat ik over enkele jaren deze misschien weer nodig heb. Weet iemand hoe ik dit stilleggen kan uitvoeren: moet ik dit melden aan de Belastingdienst en/of de Kamer van Koophandel? En ben ik dan nog steeds verplicht om mezelf nog een (miniem) loon te geven en moet er dan nog elk jaar een jaarrekening worden opgesteld (en gedeponeerd bij de KvK)?

Bij voorbaat dank voor reactie.

Groet,

 

SG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

LB stilleggen ja, maar OB lijkt me niet. De jaarstukken worden ook vaak opgesteld door een boekhouder of accountant en daar ben je de BTW dan van kwijt. Als je drie of vier jaar geen aktiviteiten ontwikkelt en nihil aanslagen indient, stelt de belasting vanzelf een uitschrijving voor. Heb je echter maar een kleine betaling of teuggaaf te doen, dan gebeurt dit niet.

Link naar reactie
  • 0

LB stilleggen ja, maar OB lijkt me niet. De jaarstukken worden ook vaak opgesteld door een boekhouder of accountant en daar ben je de BTW dan van kwijt. Als je drie of vier jaar geen aktiviteiten ontwikkelt en nihil aanslagen indient, stelt de belasting vanzelf een uitschrijving voor. Heb je echter maar een kleine betaling of teuggaaf te doen, dan gebeurt dit niet.

 

Als er geen activiteiten meer plaatsvinden in de BV is er geen sprake meer van ondernemerschap (voor de BTW) en heb je dus ook geen recht meer op teruggave van BTW. Het is mogelijk dat de Belastingdienst en/of KvK na verloop van tijd uitschrijving voorstelt, maar voor zover mij bekend kunnen ze je hier niet toe dwingen.

Link naar reactie
  • 0

beste Odeon, voor de BTW hoef je geen onderneming te hebben. Je kunt ook prive in de BTW sfeer opteren, als je bijvoorbeeld onroerend goed verhuurt. Heb je recht op teruggaaf van bijvoorbeeld de accountant dan kun je dat gewoon verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

beste Odeon, voor de BTW hoef je geen onderneming te hebben. Je kunt ook prive in de BTW sfeer opteren, als je bijvoorbeeld onroerend goed verhuurt. Heb je recht op teruggaaf van bijvoorbeeld de accountant dan kun je dat gewoon verrekenen.

 

herman, andersom gaat ie ook op.. je kunt een onderneming (rechtspersoon) hebben zonder activiteiten die daardoor niet meer btw plichtig is.. en waarvoor ook geen btw vooraftrek meer geld..

Link naar reactie
  • 0

Heb vijf jaar lang een bv gehad die niets heeft gedaan. Alle aangiften op nihil ingediend, alleen het vierde kwartaal de voorbelasting van de accountant teruggevraagd. Na vier jaar kreeg ik een brief van de BD dat ze me wilde uitschrijven als BTWplichtig. Heb gezegd dat ik over een jaar weer activiteiten ging ontwikkelen en dit is geaccepteerd. Heb ook al jaren een vennootschap onder firma met mijn dochter. Doe ik alleen softwarelicenties en rechten in onderbrengen.Vinden geen activiteiten in plaats. Elk kwartaal nihil aangifte op het laatste kwartaal na. Is door de BD gewoon geaccepteerd.

 

Link naar reactie
  • 0

beste Odeon, voor de BTW hoef je geen onderneming te hebben. Je kunt ook prive in de BTW sfeer opteren, als je bijvoorbeeld onroerend goed verhuurt. Heb je recht op teruggaaf van bijvoorbeeld de accountant dan kun je dat gewoon verrekenen.

 

Beste Herman,

 

Voor de BTW is ondernemerschap wel degelijk essentieel. Dat krijgt elke OB-student al in zijn 1ste college te horen.

 

Door middel van een wetsfictie valt exploitatie van een vermogensbestanddeel om er duurzaam opbrengst uit te verkrijgen, zoals verhuur van een pand, ook onder het ondernemerschap voor de BTW.

 

Maar als er helemaal geen activiteiten zijn, heb je dus geen recht op teruggave van de BTW.

 

Ik weet uit de praktijk dat er bv. veel stamrecht-BV's (geen onderneming) zijn, die jaar in jaar uit BTW op kosten terugvragen en deze ook krijgen, maar BTW-technisch is dit niet juist. Je hebt geluk gehad dat de BD geen naheffingsaanslag heeft opgelegd over de 5 jaren dat er geen activiteit in je BV heeft plaatsgevonden. In de praktijk is het belang voor de fiscus meestal niet zo groot.

 

Er zijn natuurlijk ook veel twijfelgevallen, waarbij niet direct duidelijk is of er wel of geen sprake is van ondernemerschap voor de BTW, maar daarvoor hebben we rechters, die de knoop mogen doorhakken.

 

Als je een vennootschap onder firma hebt met alleen maar rechten en licenties, zonder daar duurzame opbrengst uit te verkrijgen, ben je m.i. geen BTW ondernemer. Als je opbrengst geniet uit de licenties en rechten ligt de zaak natuurlijk anders. Dat de BD de aangiften accepteert, zegt niet zoveel. 99% van de BTW aangiften wordt automatisch verwerkt.

 

Als je geen activiteiten verricht voor de v.o.f., is er voor de inkomstenbelasting sprake van normaal vermogensbeheer en horen de rechten en licenties m.i. in box 3 thuis. Als je nog volop met de ontwikkeling bezig bent en daar tijd in investeert, ligt dat natuurlijk anders.

 

Heb je hierover gecorrespondeerd met de fiscus of een boekenonderzoek gehad?

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb naast deze VOF en BV nog een eenmanszaak waar aktiviteiten in worden ontwikkeld. Deze BV en VOF dienen ter bescherming van de eenmanszaak en de eigenaar ervan.

De BV is een soort verzekering tegen productaansprakelijkheid, en de VOF voor het onderbrengen van licentieafspraken met leveranciers. Misschien dat dat de reden is dat de fiscus niet moeilijk doet, en het grotere verband accepteert.

Link naar reactie
  • 0

Beste reageerders, hartelijk dank voor reactie. Hier word ik wijzer van!

 

Ik begrijp dat ik sowieso de LB kan stopzetten en ook bij gebrek aan bedrijfsactiviteiten geen rechten en plichten meer heb t.a.v. de BTW. De jaarrekening, publicatie en deponering moet dus nog wel, eens zien of ik dat niet zelf kan als er verder niets gebeurt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.