• 0

Vooruitbetaalde omzet benutten als Eigen Vermogen voor een krediet?

Hallo,

 

Op dit moment werk ik bij een toeristenpension dat ik per 1 januari 2011 wil overnemen. Om de exploitatie te kunnen kopen heb ik behalve een deel eigen geld ook een lening nodig. Nu is het zo dat gasten bij het reserveren 25 % moeten aanbetalen. Dat is dus eigenlijk vooruitbetaalde omzet, en ook een soort borg die wordt terugbetaald als ze op tijd annuleren.

 

Ik vind dat de aanbetalingen die worden gedaan voor volgend jaar voor mijn rekening komen. Dit is immers omzet voor 2011.

 

Nu wil ik proberen om dit bedrag - dat kan oplopen tot 30.000 euro - aan te merken als eigen vermogen in het financieringsplaatje dat ik bij een bank wil indienen. Daarmee wordt het te lenen bedrag lager en is er meer zekerheid voor de bank. Dit zal denk ik de kans op een krediet zeker vergroten.

 

Zou dit kunnen en geaccepteerd worden door een bank, of slaat dit nergens op?

 

Alvast bedankt voor een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet de prestatie nog leveren, dus tegenover de vooruitontvangen bedragen staat een verplichting. Een verplichting is geen eigen vermogen, dus nee, daar telt het niet bij mee. Het is immers nog geen winst, je moet er nog wat voor doen. Eigen vermogen is iets waar de bank op kan terugvallen. Als jij omvalt, zal dat geld terugmoeten naar de klanten. Dat de bank daar wellicht een graantje van kan meepikken door bijvoorbeeld verpanding van de rekening waar het geld op staat, is een ander verhaal. De vooruitontvangen bedragen staan immers wel onder de activa, ondanks dat daar een verplichting tegenover staat. Hoe de bank dáár mee omgaat, kan ik je niet vertellen.

 

Voor je kasstroom is het natuurlijk wel prettig: je hoeft minder bij de bank te lenen, omdat je bij je klanten kunt "lenen".

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho, dank voor je reactie.

 

Ik kan de vooruitbetaalde omzet dus niet aanmerken als Eigen Vermogen.

 

Ik begrijp het nog niet helemaal. Mijn startinvesteringen zijn vooral de overname, dus inventaris en goodwill. Daarnaast wat aanloopkosten. Of neem ik bij de overname ook de vooruitontvangen bedragen over? Komt dit dan bij de overnameprijs op?

 

Als ik dit bedrag niet kan opvoeren als Eigen Vermogen is het dan sowieso eigenlijk onverstandig om dit te gebruiken omdat er verplichtingen tegenover staan? Ik betaal de startinvesteringen dan met een groot deel van de cash-flow van het eerste jaar, terwijl ik uit die winst van dat jaar ook al de eerste aflossingen moet doen en prive van moet leven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Doorgaans neem je niet de bankrekening mee over, maar in de onderneming zit wel de verplichting t.o.v. de klanten die reeds een deel betaald hebben. Dat komt tot uitdrukking door de passiefpost vooruitontvangen bedragen. Die gaat wel mee over, maar dat vormt dus vreemd vermogen, geen eigen vermogen. Pas als je de verplichting nagekomen bent, wordt het eigen vermogen.

 

Je moet het zo zien: je moet nog iets doen, dat kost tijd, maar je krijgt er geen geld voor, omdat je (of je voorganger) dat al gehad hebt. Die tijd kun je niet besteden aan geld verdienen. En dus kun je daar niet van leven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de extra uitleg! Ik begrijp dat ik deze reserveringsgelden c.q. vooruitbetaalde omzet voor 2011 eigenlijk moet zien als een verplichting en niet als "bezit".

 

Moet ik nog vrezen voor problemen van de kant van de verkopende partij, kunnen zij bijvoorbeeld claimen dat dit bedrag gewoon bij de omzet van 2010 hoort?

 

Hoe zou ik dit bedrag bij de overname moeten betrekken, bijvoorbeeld door dit te compenseren met de verkoopsom? Dus als dit bedrag daadwerkelijk oploopt tot € 30.000 kan ik dan de overnameprijs in het koopcontract verlagen van 150.000 tot 120.000?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, dankjewel.

 

Ik heb een voorlopige koopovereenkomst getekend waar dit niet in staat, maar zal in het defintieve contract alle (reserverings)verplichtingen laten zetten. En dus ook vermelden welke vooruitbetaalde omzet daar tegenover staat!

 

In dat geval zou ik dus niet de verkoopprijs kunnen verlagen. Maar ik kan dat dan wel in mindering brengen op het te betalen bedrag, lijkt mij.

 

Kan de verkopende partij nog moeilijk doen door vol te houden dat dit bedrag gewoon bij hun omzet behoort en dat er dus geen sprake is van een verplichting en een verrekening? Hoe kan ik dit aanpakken, c.q. voorkomen? Heeft iemand kennis en ervaring met het verrekenen van vooruitbetaalde omzet bij een bedrijfsovername?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Ik wijzig niets aan de overnameprijs. Maar ik bedoelde dat als het geld van die vooruitbetaalde omzet nog op de rekening van de verkoper staat ik dit bij mijn betaling op 1 januari 2011 in mindering kan brengen.

 

Heb je nog een idee of mijn angst dat ze moeilijk gaan doen over verplichting en verrekening van de vooruitbetaalde omzet voor 2011 terecht is, en of ik dat kan voorkomen?

 

BVD!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je gelijk in ja. Als zij het geld ontvangen en jij moet de prestatie daarna leveren, dan daalt de koopsom inderdaad met het vooruitontvangen bedrag. begreep ik jou verkeerd ;)

 

Je kunt het voorkomen door erover te beginnen en af te dwingen dat als jij de toekomstige prestatie levert, jij de baten krijgt of anders de koopsom verlaagt. Is natuurlijk ook erg logisch.

 

Of ze er over gaan zeuren? Die mensen heb je altijd, dus zou kunnen....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.