• 0

Direct alle aandelen uitgeven bij oprichting BV?

Hallo allemaal,

 

Zoals je ziet heb ik me zojuist geregistreerd. Enkele jaren geleden ben ik (vrij actief) lid geweest en omdat ik nu een 'prangende' vraag heb keer ik weer terug! Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

 

Ik ben momenteel bezig met de oprichting van een BV. Deze BV zal meerdere aandeelhouders hebben, waarvan een aantal op dit moment al bekend zijn en bij oprichting direct zullen deelnemen. Hiermee is ongeveer 70% van de aandelen vergeven, de overige aandelen zullen later worden uitgegeven aan personen die nu nog deels onbekend zijn.

Nu vroeg ik mij af wat de makkelijkste manier is om op een later moment aandeelhouders aan de BV toe te voegen (in ruil voor (een deel van) de nog openstaande 30%). Iedere keer met alle aandeelhouders naar de notaris is niet praktisch en duur. Nu heb ik vernomen dat het ook mogelijk is om op een andere manier later aandeelhouders aan de BV toe te voegen.

 

Mijn vraag is of iemand mij uit kan leggen of dat zo is en hoe dat precies in zijn werk gaat?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je zou een stichting kunnen opichten die 30% van de aandelen neemt. Deze stichting blijft aandeelhouder en kan vervolgens certificaten uitgeven, daarvoor hoef je niet meer langs de notaris. Certificaten zijn geen echte aandelen, ze geven alleen recht op winst. Certificaathouders hebben geen stemrecht, dat ligt bij de stichting, waarvan de meerderheidsaandeelhouder vaak de bestuurder is.

 

Deze constructie wordt veel gebruikt bij personeelsparticipatie, vaak gaat het dan om veel personen die ieder een heel klein percentage krijgen. Doel is ook om het recht op winst en het stemrecht los te koppelen.

 

Maar een stichting oprichten en inrichten is ook niet goedkoop, dus als het maar om een paar toekomstige aandeelhouders gaat is het gemakkelijker om een paar keer langs de notaris te gaan.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.