• 0

Auteursrecht op juridische documenten

Hoe zit het eigenlijk met het auteursrecht op juridische documenten, en voorbeeld contracten ?

 

Als je in Google zoekt, komt je er best een hoop tegen. Stel, ik verzamel al die documenten, en biedt ze vervolgens centraal op mijn eigen site aan. Kan dat zomaar ?

 

Groeten,

 

Pieter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zit het eigenlijk met het auteursrecht op juridische documenten, en voorbeeld contracten ?

Als je in Google zoekt, komt je er best een hoop tegen. Stel, ik verzamel al die documenten, en biedt ze vervolgens centraal op mijn eigen site aan. Kan dat zomaar ?

Pieter,

Het antwoord is heel eenvoudig "nee". Er zijn enkele sites waarop reeds juridische documenten ( al dan niet als voorbeeld) beschikbaar zijn. Uit contacten weet ik dat die sites de nodige problemen ondervinden met het auteursrecht. Met name Kluwer is erg gevat op het auteursrecht van haar documenten.

 

Het is wel toegestaan om de documenten in bewerkte vorm aan te bieden, maar daarvoor zul je toch echt het document zodanig moeten veranderen, dat hierin het brondocument niet herkenbaar is.En dat vergt aardig wat inspanning en een stuk juridische bagage.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is wel toegestaan om de documenten in bewerkte vorm aan te bieden, maar daarvoor zul je toch echt het document zodanig moeten veranderen, dat hierin het brondocument niet herkenbaar is.En dat vergt aardig wat inspanning en een stuk juridische bagage.

Precies, met name dat laatste. Het is dus geen kwestie van alle woorden door synoniemen vervangen en de alinea's anders arrangeren. Formeel gesproken mag je alleen de achterliggende feiten en concepten overnemen, en moet je de rest "from scratch" zelf maken.

 

Bovendien loop je bij zo'n actie het risico dat het "bewerkte" document niet meer dezelfde inhoud heeft, wat bij een juridisch document bijzonder vervelend kan zijn. Je zult maar ergens een verplichting aan de verkeerde partij opleggen...

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.