• 0

Samenlevingscontract Hyp rente aftrek, Eigen financieele inbreng

Beste leden,

 

 

Mijn vriendin en ik zijn van plan een huis te kopen. We wonen al 3 jaar samen alleen stonden we niet op hetzelfde adres

ingeschreven.

 

Van de bank heb ik vernomen dat als we beide gebruik willen maken van hyp rente aftrek wij een samenlevingscontract moeten sluiten. Zodat we fiscale partner worden.

Mijn vriendin zal bij de aankoop van het huis €70.000,- eigen geld inbrengen waarmee een gedeelte van de woning betaald zal worden. Het restant zal via de hyp gefinancierd worden welke op onze beide naam zal staan.

 

De woning zal op onze beide naam staan voor een gelijke deel.

 

1/3 deel van de woning zal mijn vriendin voor haar eigen eenmanszaak gebruiken. Ik sta niet op de loonlijst van dit bedrijf maar gezien ik heel veel uren per week haar meehelp krijgen we meewerkaftrek. Er zal elke maand een redelijk bedrag aan huur worden betaald vanuit de eenmanszaak naar ons in prive.

 

Nu heb ik over bovenstaande drie vragen:

 

- moeten we fiscaal ergens rekening mee houden gezien mijn vriendin €70.000,- eigen geld inbrengd, maar wij beide voor gelijke deel eigenaar van de woning worden.

 

- Een notaris vertelde mij dat we pas na zes maanden fiscale partner worden en dan pas we beide recht hebben op hyp rente aftrek. klopt dit, en wat wat gebeurt er dan de eerste zes maanden?

 

- Zijn er punten welke ik volledig over het hoofd zie maar die wel van grote belang zijn in deze casus.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

David

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mis voor een groot deel de relevantie met ondernemen, maar voor een stukje toch. Er zitten wel een paar onjuistheden in het verhaal, die neem ik gelijk even mee.

 

Voor fiscaal partnerschap in de IB heb je geen samenlevingscontract nodig. Wel moet je in het kalenderjaar tenminste 6 maanden op hetzelfde adres staan ingeschreven en een gezamenlijke huishouding voeren. Dat is ds iets anders dan dat je eerst 6 maanden moet samenwonen. De keuze geldt voor het hele kalenderjaar en moet ieder kalenderjaar opnieuw worden gemaakt.

 

Ik neem aan dat jullie in de onderlinge verdeling van de lasten rekening houden met het feit dat je vriendin geld inbrengt (dus dat jij meer rente en aflossing betaalt)? In de relatie naar de bank zullen jullie hoofdelijk aansprakelijk zijn, maar dat is verder niet bijzonder relevant.

 

Het gebruik van een deel van de gezamenlijke woning ten behoeve van een eenmanszaak is vrij lastig. Je vriendin kan geen huur aan zichzelf in rekening brengen (maar mogelijk wel een aftrek claimen, afhankelijk van hoe het ingericht wordt). Jij kunt uiteraard wel verhuren, maar dan valt dat stuk van de woning in principe in box 3, dat is dan geen eigen woning meer. Als je zoekt op werkruimte/werkkamer eigen woning kom je heel veel informatie tegen. Het makkelijkste (niet perse het voordeligste) zou waarschijnlijk zijn als de woning in zijn geheel als eigenwoning kan worden/blijven aangemerkt. Het is namelijk een erg complexe regeling. Als je daar een beeld van hebt, kun je wat specifiekere vragen stellen, want nu zou ik hier een boek van een paar honderd pagina's over kunnen neer zetten, maar dat lijkt me niet de bedoeling. (Bovendien is het een regeling waar ik niet super goed in zit)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dag David

 

De TBS regeling waar Ronaldinho op doelt, zou inderdaad mee kunnen spelen, mits dat derde deel van de woning ook een eigen opgang heeft en je vriendin 70% van haar inkomen werft in of vanuit de werkruimte.

 

De partnerregeling voor de IB wijzigt naar verwachting in 2011.

 

Het partnerbegrip wordt gestroomlijnd. In de Algemene wet inzake rijksbelastingen wordt een basispartnerbegrip opgenomen. In de afzonderlijke heffingswetten kan het basispartnerbegrip worden uitgebreid of kunnen de voorwaarden worden aangevuld.

 

1. Voor de IB geldt in aanvulling op het basispartnerbegrip dat ongehuwd samenwonenden met een gezamenlijk kind, een gezamenlijke eigen woning of een gezamenlijke pensioenregeling verplicht partner zijn als zij in de GBA staan ingeschreven op hetzelfde woonadres. Zij zijn ook verplicht partner als ze het voorafgaande jaar als partners kwalificeerden en nog steeds in de GBA op hetzelfde woonadres staan ingeschreven. Ongehuwd samenwonenden zonder notarieel samenlevingscontract, gezamenlijk kind, een gezamenlijke eigen woning of een gezamenlijke pensioenregeling zijn geen partners voor de IB. Zij kunnen straks niet meer kiezen om als partners te worden aangemerkt. Een uitzondering op het partnerbegrip geldt voor gehuwden die civielrechtelijk gescheiden zijn van tafel en bed.

 

2. Ook het partnerbegrip in de Awir wordt aangepast aan het basispartnerbegrip. Voor de toeslagen in de Awir leidt de regeling beperkt tot wijzigingen.

 

3. Bij de erf- en schenkbelasting zal in aanvulling op het basispartnerbegrip de voorwaarde dat in het samenlevingscontract een wederzijdse zorgplicht is opgenomen, een rol spelen.

 

4. In verband met het nieuwe partnerbegrip worden ook enkele andere bepalingen aangepast. Het gaat hierbij om het begrip verbonden persoon voor de afschrijvingsbeperking voor onroerende zaken, de terbeschikkingstellingsregeling en de Wet Vpb.

 

5. In de sfeer van de heffingskortingen zal de inkomensafhankelijke combinatiekorting worden aangepast aan het nieuwe partnerbegrip.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het gaat inderdaad om 1/3 van de woning. En het is echt een aparte gedeelte van de woning namelijk de BG met eigen sanitaire voorzieningen en een gedeeltelijke afluitbare hal. Dus de ruimte zal ook apart verhuurd worden mocht mijn vriendin ooit stoppen met de onderneming. Mijn vriendin werft 100% van haar inkomen uit haar bedrijf welke gevestigd zal worden op dit adres.

 

Betekend dit dat wij gewoon elke maand(marktconform) huur in rekening kunnen voor dit bedrijf. Zullen deze inkomsten gewoon via de box3 lopen.?

 

Wij zullen ongehuwd samen gaan wonen met een gezamelijke koophuis. Echter laten we wel op aandringen van de bank een samenlevingsoverkomst opstellen bij de notaris.

Ik begreep van de notaris dat in dit geval we pas na 6 maanden fiscaal partner worden. Dit blijkt dus niet te kloppen gezien we ongehuwd gaan samenwonen in een gezamelijke woning. (toch Joost).

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Betekend dit dat wij gewoon elke maand(marktconform) huur in rekening kunnen voor dit bedrijf. Zullen deze inkomsten gewoon via de box3 lopen.?

 

- voor jouw deel van de werkruimte moet wel een zakelijke huur berekend worden. Die is bij jou belast in box 1 (TBS regeling).

- voor het deel van je partner kan geen huur berekend worden. Een EMZ kan niet iets van privé huren omdat beiden fiscaal transparant zijn.

 

Wij zullen ongehuwd samen gaan wonen met een gezamelijke koophuis. Echter laten we wel op aandringen van de bank een samenlevingsoverkomst opstellen bij de notaris.

Ik begreep van de notaris dat in dit geval we pas na 6 maanden fiscaal partner worden. Dit blijkt dus niet te kloppen gezien we ongehuwd gaan samenwonen in een gezamelijke woning. (toch Joost).

 

Zoals aangegeven geldt het fiscaal partnerschap straks voor samenwonende met een eigen woning in gezamenlijk bezit. Echter, de 6-maands eis komt niet te vervallen. Dus jullie kunnen pas vanaf 1-1-2011 elkaars fiscale partner zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.