• 0

Fraude in je webwinkel... en nu ?

Hallo allemaal,

 

Iedereen zal het wel eens meegemaakt hebben (of het zal nog gebeuren) Je hebt een leuke webshop en alles loopt lekker.

Betalingen gaan goed, klanten zijn tevreden wat wil een webwinkelier nog meer. Totdat op die ene dag je een bestelling krijgt die je natuurlijk zoals het hoort netjes binnen de gestelde termijnen afhandelt. In de meeste gevallen binnen 24/48 uur leveren.

Een leuke order met een even leuke marge. Maar de volgende dag wordt deze bestelling door Paypal of de CC maatschappij in twijfel gebracht. Oei, wat nu ?? Even vlug de leverancier bellen om de het pakketje tegen te houden bij een dropshipment of vlug TNT post bellen als het vanuit je eigen magazijn gaat. Daar gaat de schoen al een beetje wringen. Het zal ongeveer 2 uur duren voordart je de juiste afdeling hebt, die daarna vrolijk zegt de zending nog niet te traceren is. Toch heb je duidelijk aangegeven dat het om een fraudezaak gaat en de ontvanger het pakketje niet in handen mag krijgen.

Dan maar even de klant controleren en bellen...ohw een postbus nummer als afleveradres (TIP 1: geen postbus als afleveradres)

dan maar even bellen, een mooi 06 nummer maar helaas is dit nummer niet bereikbaar. Sjips ook daar is de klant niet te bereiken. even opzoeken in het telefoonboek.... je raad het al: niet te vinden.

Even laten rusten en morgen maar weer verder.

 

Weer vroeg in de telefoon om het track&trace nummer door te geven, want dat hebben we natuurlijk, "nee sorry dan moet u toch echt bij een andere afdeling zijn" - " wij leveren niet aan een postbus, ik zal u even doorverbinden met een andere afdeling" en zo gaat het nog wel even door.

Al met al geen steek verder en ondertussen is het pakketje al afgeleverd en ben je het geld kwijt, want dat heeft paypal of de CC maatschappij al weer bij je weggehaald. Dan sta je als webwinkelier toch lekker in je hemd.

Geld kwijt en goederen weg.

 

Je trek als webwinkelier elke keer aan het korste eind terwijl je er niets aan kunt doen.

vorig jaar hebben we een fraude detection module laten installeren bij de CC en ik moet zeggen dat we sindsdien geen fraude met CC hebben gehad. (wel weer extra kosten) (Via de PSP Ogone)

 

- Vraag 1:

Wat ga je nu doen, moet je aangifte van diefstal doen ? ga je de naam opschrijven op een blacklist ? Misschien zelfs bekend maken of ben je dan weer in strijd met de privacy wetgeving.

 

Vraag 2:

Kun je niet als webwinkeliers de koppen bij elkaar steken en hier een blacklist van te maken ?

Het gaat dan voornamelijk om IP adres / Postcode + Huisnummer / Naam

 

Vraag 3:

zijn er mede webwinkeliers die het zelfde hebben meegemaakt en hoe heb jij dit opgelost ?

heeft iemand nog tips ?

 

Alvast bedankt allemaal, ik heb ff van me afgeschreven.

Morgen nog even TNT post bellen om te kijken of ik een naam of tel. van het postbus nummer kan krijgen.

 

 

groeten,

Patrick

 

 

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In het geval van een Paypal betaling heb je als webwinkelier altijd de mogelijkheid om de track&trace code op te geven aan Paypal als een transactie gestorneerd wordt door een klant. Als deze code werkt en overeenkomt met het opgegeven afleveradres van de klant dan keert Paypal het bedrag weer terug uit naar jou :)

 

In het geval van een CC betaling weet ik niet hoe dit werkt, hier heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.

Link naar reactie
  • 0

@Patrick: is het via paypal betaald? Dan ben ik benieuwd hoe het afloopt...ben zelf altijd sceptisch in hoeverre ze dat soort dingen oplossen in voordeel van het bedrijf.

 

Ikzelf werk tot dusver alleen met eenmalige machtiging dus tegen de tijd dat je erachter komt heeft de klant de zending altijd al binnen. Ik werk iig met blacklists (rekeningnummer, ip-adres en postcode) en dat is zeker de moeite waard. Verder vallen oplichters gek genoeg al heel snel op, bv grotere hoeveelheden dan normaal, dure artikelen die slecht verkopen in grote hoeveelheid, etc. Verder geef ik korting bij grote bestellingen als ze betaalwijze ideal of overmaken kiezen, dan filter je de oplichters er ook sneller uit.

Link naar reactie
  • 1

Met Paypal heb ik dit ook bijna gehad.

Paypal zelf vertrouwde het ook niet en had mij een email erover verstuurd.

Toen werd mij geadviseerd om het bedrag niet op je paypal rekening te laten staan.

Maar naar de eigen rekening over te boeken.

Dan kan de klant het niet meer terug vragen.

Dus dat doe ik nu standaard en dan gaat het leverings proces verder.

Met Ideal kan de klant de betaling niet terug vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

hmmm vreemd advies van paypal...

als je namelijk geld naar je eigen rekening boekt en er komt een klacht van een klant die gegrond verklaard wordt boeken ze het namelijk evengoed terug van jou rekening.

Jij komt dan gewoon negatief te staan en als je dat niet aanvult krijg je gewoon een brief van incasso bureau enz..

 

Indien bij creditcard een claim komt krijg je bepaalde periode om bewijs te overleggen dat er wel wat besteld is door de creditcard eigenaar en dat dat ook geleverd is.

 

Daarvoor moet je dus een bestelling kunnen laten zien op naam/adres van de eigenaar van de creditcard eigenaar en een verzend en/of aflever bewijs van die bestelling op dat adres.

 

Als ej dat kan tonen zal de creditcard betaling niet worden teruggeboekt.

Overigens kan je in dat geval wel nog een rekening van 25/50 euro krijgen vanwege die navraag (ook als die navraag onterecht is ja).

 

Kan je geen order/verzend/aflever documenten laten zien en/of staat die op een andere naam/adres als dat van de creditcard houder heb je grote kans dat de betaling gestorneerd wordt en dan wordt dus het bedrag dat terug gaat verrekend met toekomstige creditcard ontvangsten of moet je het geld op hun rekening overmaken als dat niet snel genoeg gaat.

Link naar reactie
  • 0

even een kleine update.

 

Nu blijkt het dat de zending via TNT is gegaan, daar een tracking nummer van gekregen. En het pakketje is helaas al afgehaald. Van paypal moeten we kunnen aangeven dat het postbus nummer ook bij deze persoon hoort. En nu komt het:

 

Je kunt bij een TNT business point een standaard formulier halen waar je een verklaring van postbus nummer kan aanvragen.

Je krijgt na een aantal dagen een brief in de bus met daarin de verklaring dat deze persoon eigenaar is van deze postbus.

 

Dit zou genoeg moeten zijn voor paypal om het geld alsnog terug te storten.

 

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie
  • 0

Ben je nog in contact met deze klant gekomen? Hoe weet je dat deze te kwader trouw is?

 

Een mobiel nummer wat niet bereikbaar is, zegt nog niet alles. Je hebt in ieder geval nog een e-mailadres (wat gekoppeld is aan het Paypal-account). En je hebt een postbushouder.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

bespaar je die moeite van aangifte maar gewoon.

Als ze je aangifte (na aandringen) al willen opnemen is de kans zeer groot dat:

* je na een maand of 8 tot 12 bericht krijgt dat ze het toch als civiele procedure ebschouwen.

* ze er nog steeds niks mee gedaan hebben en het een plank zaak is.

* ze er wat mee gedaan hebben maar dat de ontvanger een rot smoesje heeft opgehangen dat ze daar direct als zoete koek geslikt hebben.

* ze er wel wat mee zijn gaan doen, maar deze laatste mogelijkheid is niet meer als 0,1% kans

 

Als het om veel geld gaat en niet tever weg is kan je beter melden dat het pakje verzonden is en hem bij de postbus opwachten.

 

Of misschien heb je geluk en blijkt de postbus ook daadwerkelijk op de naam te staan en kan je zijn/haar gegevens krijgen (bellen daarover is mij wel eens gelukt en kreeg toen de echte naam/adres gegevens van de eigenaar (was wel stukje bluf van mij naar TNT en was volgens mij een nieuw iemand die niet wist wat te doen en daarom maar gegevens gaf).

 

 

Oja... gooi ook het postbus nummer in combinatie met plaats/postcode eens door google, misschien heb je geluk en vind je overige informatie over de persoon zoals website waarop het vermeld staat enz..

Link naar reactie
  • 0

Een dreigende mail sturen heeft bij mij wel eens geholpen. En dan niet in de trant van: "ik kom je helemaal kapot slaan als ik je heb gevonden", maar zelfverzekerd, kort en bondig aangeven dat je de persoon zal traceren en heb dan persoonlijk komt opzoeken. Verder geeft je aan dat je juridische stappen zal ondernemen etc.

 

Werkt dit niet, dan zal je het daadwerkelijk in de praktijk moeten brengen :).

 

Link naar reactie
  • 0

Een dreigende mail sturen heeft bij mij wel eens geholpen. En dan niet in de trant van: "ik kom je helemaal kapot slaan als ik je heb gevonden", maar zelfverzekerd, kort en bondig aangeven dat je de persoon zal traceren en heb dan persoonlijk komt opzoeken. Verder geeft je aan dat je juridische stappen zal ondernemen etc.

 

Werkt dit niet, dan zal je het daadwerkelijk in de praktijk moeten brengen :).

 

 

En dan vooral schiftelijk doen zodat de tegenpartij een mooi bewijs van bedreiging heeft. ;)

Link naar reactie
  • 0

update 2:

 

Hoe makkelijk gaat het als klant en kun je makkelijk geld verdienen:

[deleted]

 

Ik wilde hier eerst een stappenplan neerzetten hoe makkelijk het is om via paypal een internet bedrijf op te lichten en er bijna mee weg te komen is, toch maar niet gedaan, anders volgen er misschien meer.

 

Helaas heeft de klant niet meer gereageerd op de mails met de vraag om het bedrag als nog over te maken.

nu toch maar aangifte doen, ik laat het er echt niet bij zitten, wie weet zijn er nog meer collega's de dupe of staan op het punt om door deze persoon benadeeld te worden.

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie
  • 0

heb je postbus nummer al in google gecontroleerd?

Heb je bij postkantoren b.v als gecontroleerd of postbus op zijn naam staat?

Yep, kan helaas niets vinden :(

Bij het postkantoor waar de postbus is hebben ze aangegeven dat de beste man eigenaar is van deze postbus.

Ik heb naam en geboortedatum / plaats. Er zijn formulieren in omloop waarop je kunt aanvragen wie de houder is van deze postbus, echter moet de houder wel akkoord gaan met het vrijgeven hiervan.

 

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie
  • 0

Voor ons reden om alleen iDeal en overboeking te hanteren en geen CC en paypal. Leveren ook vooral in NL en Belgie dus dat scheelt misschien.

Ikzelf dacht daar ook soms aan, maar toch zijn er nog klanten die incasso erg fijn vinden en daardoor liever bij mij bestellen dan elders. De paar klanten die de boel oplichten zie ik daarom maar als reclamekosten. Ik moet zeggen dat het aantal oplichters per doelgroep scheelt. Bij Vossies klanten zijn er veel meer oplichters dan mensen die het beste met hun kinderen voor hebben of graag wat kraaltjes willen rijgen ter ontspanning. ;)

Link naar reactie
  • 0

Waarom verstuur je niet het tweede pakket (misschien zonder of met gedeeltelijke inhoud) met een GPS zender erbij in? Dan kun je precies volgen waar het pakketje is en met politie de twee pakketjes weer ophalen...

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Waarom verstuur je niet het tweede pakket (misschien zonder of met gedeeltelijke inhoud) met een GPS zender erbij in? Dan kun je precies volgen waar het pakketje is en met politie de twee pakketjes weer ophalen...

 

Volgens mij is dat in strijd met de privacu wetgeving. Dit krijg ik namelijk overal te horen.

We mogen niets geven ivm de privacy....

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dat in strijd met de privacu wetgeving. Dit krijg ik namelijk overal te horen.

We mogen niets geven ivm de privacy....

 

Hmm, ik ben erg benieuwd of een jurist dat kan bevestigen... In feite volg je gewoon je eigen pakketje: niet een persoon oid.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

dat wordt een duur grapje...

als je naar de politie gaat:

 

- nee meneer daarvan kunt u geen aangifte doen, is een civielrechtelijk probleem.

--na heel lang aandringen....:

- komt u over 1 a 2 weken nog maar eens terug, dan hebben we nog een plekje open om aangifte te doen.

- bij aangifte zit je daar 1 1/2 uur om die aangifte te doen...

- dan hoor je 3 maanden niks en ga je zelf maar eens bellen en krijg je als eractie... ja we hebben het op de plank liggen hoor, als we ooit een gaatje hebben zullen we er eens naar kijken

- 8 tot 12 maanden later krijg je dan een brief dat ze het helaas niet belangrijk genoeg vonden om er wat mee te doen en/of dat het een civielrechtelijke kwestie is.

 

Heb zelf in maart 2009 aangifte gedaan van criminele organisatie met vele tientallen gestolen creditcards (gebruikte verschillende adressen en enkel bij mij in de shop al met 15 verschillende gestolen creditcards geprobeerd te bestellen 9waarbij er 1 dus gelukt was) (ik kwam hier pas achter nadat creditcard transactie betwist werd).

Heb 1 maand terug bericht gehad dat ze de zaak maar gesloten hadden. hadden wel kunnen achterhalen dat bestelling ook echt geplaatst was vanaf adres waar afgeleverd was, hadden van mij ook handtekening voor ontvangst maar verder wees iedereen daar naar elkaar en naar onvindbare personen dus wisten ze niet wie het nu gedaan had dus zagen ze er geen heil in. Verder hadden ze hier ook helemaal geen tijd voor gaven ze aan.

 

Dus 2de pakje met GPS ben je dan dus ook kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Waarom verstuur je niet het tweede pakket (misschien zonder of met gedeeltelijke inhoud) met een GPS zender erbij in? Dan kun je precies volgen waar het pakketje is en met politie de twee pakketjes weer ophalen...

 

Volgens mij is dat in strijd met de privacu wetgeving. Dit krijg ik namelijk overal te horen.

We mogen niets geven ivm de privacy....

 

 

Sorry hoor maar privacy geld zolang als er gewoon betaald wordt, daarna ben je je privacy kwijt.

Iemand die mij belazerd ga ik echt zijn privacy niet bewaken... ik bel desnoods de buren voor informatie, of naamgenomen uit de telefoongids of als ik kan achterhalen de werkgever enz....

alles om informatie van diegene te achterhalen om hem/haar te kunnen aanpakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.