Sleutels naar Succes in het Ondernemen: Kennis en informatie (1 van 4)
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
P.J.
P.J.
Ik denk dat er al vele boeken geschreven zijn over methoden en invloeden, die bepalend zijn voor het succes van een ondernemerschap. Ik houd er echter van om zaken kort en overzichtelijk in schema’s weer te geven, zodat je de meest belangrijke factoren op een rijtje hebt staan.
Ik heb de punten in een logische volgorde geplaatst, maar het is duidelijk dat er onderlinge verbanden zijn en dat daardoor verschillende punten invloed op elkaar zullen hebben.
De starter zal het rijtje nagenoeg kunnen afwerken en de doorstarter heeft doorgaans die verbanden al ervaren en kan terug gaan naar de punten, die voor doorstarten van belang zijn.
Deze sleutels zijn vanuit mijn ervaringen gevormd en zijn gericht op een technische ondernemer, die dus technische producten in de markt wil zetten.
Sleutel-1 : Kennis
[*] Scholing
[*] Persoonlijke Eigenschappen
[*] Technische Informatie
[*] Marktverbruikers
[*] Marktbehoeften
[*] Conculéga’s
Scholing
Je zult als techneut voldoende scholing moeten hebben genoten om de basis van je toekomstige vraagstukken te kunnen oplossen. Daarnaast is die scholing belangrijk voor je profilering, waarmee je je toekomstige klanten tegemoet treedt.
Persoonlijke Eigenschappen
De doelstelling om je kennis te gebruiken is op zich niet voldoende om ook succes te realiseren. In alle gevallen zul je op een breed front moeten kunnen overleggen. In dergelijk overleg, zul je beslagen ten ijs moeten kunnen komen om misverstanden en verkeerde indrukken te vermijden en om je doelstelling te verwezenlijken. Soms zul je vertrouwen moeten uitstralen en soms zul je met je vuist op tafel moeten durven slaan. Soms zul je je ook moeten realiseren dat je zelf de oorzaak en veroorzaker bent van 99% van de reacties op je ondernemerschap. Dat kan soms ook pijnlijk zijn.
Technische Informatie
Als je een goede technische scholing hebt genoten, bouw je vanzelf een technische bibliotheek op. Je oude aantekening kunnen later goud waard zijn. Ik ben zelf machinebouwer, dus ik verzamel documentatie over hydrauliek, pneumatiek, mechanische hulpmiddelen en besturingstechniek. Je staat versteld hoe snel de nieuwe ontwikkelingen elkaar opvolgen. Maar je staat ook versteld dat daardoor vaak oude technieken worden “vergeten” en soms juist het best kunnen worden toegepast. Ga regelmatig naar technische beurzen om te vermijden dat je je technische informatie alleen schriftelijk op peil houdt. Even iets in de praktijk bekijken levert vaak nieuwe inzichten en mogelijkheden op. Die moet je koesteren.
Bezoek ook de beurzen van het werkgebied van je ondernemerschap. Kijk hoe die mensen hun producten presenteren en wat voor type mensen in die markt werkzaam zijn. Op zulke beurzen staan ook altijd andere toeleveranciers. Kijk ook hoe die bedrijven hun producten presenteren en wat voor type mensen dat zijn. Je kunt er een hele hoop van leren.
Marktproducenten
Ik doel hiermee op de bedrijven die de eindproducten in die markt produceren. Maak een indeling van jouw marktgebied, maak een indeling van de marktproducenten en de bijbehorende eindproducten. Stel vast met welke alternatieve producten jij een rol zou kunnen spelen en in welke mate. Vergelijk deze gegevens met je ervaringen op hun beurzen, zodat je een zo goed mogelijk beeld van die bedrijven krijgt.
Marktbehoeften
Nu je het voorgaande in kaart hebt gebracht, kun je je gaan verdiepen in de zwakke en sterke schakels van jouw markt. Deze verdieping is nodig om later je strategie te kunnen bepalen. Leg vooral vast waar jouw nieuwe product de zwakke schakels kan vervangen, zodat zowel de Marktproducent als jijzelf, daar voordeel van kunnen hebben.
Conculéga's
Daar de Marktproducenten al producten op de markt brengen, halen zij hun middelen bij andere leveranciers vandaan. Dat zijn je toekomstige conculéga’s. Vergelijk hun producten heel nauwgezet met jouw producten en speur alle vergelijkingen, zwakke punten en sterke punten van je eigen product op. Zet ze op een rijtje en evalueer je eigen producten. Nieuwe technische mogelijkheden zijn vaak kostenbesparend en dat aspect is meestal doorslaggevend, voor wel of niet toepassen van jouw product. Ofwel van wel of niet succesvol verkopen. Dit is technisch innoveren en in mijn werkgebied is dit een doorlopend proces.
Sleutel-2 : Aanvullende informatie
[*] Specialisten
Een weldenkend mens kan voor zichzelf vaststellen dat hij/zij niet zelf over alle kennis beschikt. Er zijn vele terreinen waarop bij specialisten informatie kan worden ingewonnen. De meeste van deze specialisten, zijn luid en duidelijk rondom aanwezig en presenteren zich als “coach”, “trainer” of als andere waardevolle informatiedrager. Als het om technische zaken gaat, is het meestal geen probleem om bij een groothandel en/of leverancier de juiste aanvullende informatie te halen, maar als het om marketing en/of strategie gaat, wordt dat dus wat moeilijker. Die specialisten zijn vaak niet goedkoop en als je er gebruik van maakt, kom je er vaak pas na afloop van op de hoogte, of de verkregen informatie wel bij jouw behoeften past. Als je al zover bent gekomen, dat je voorgaande sleutel hebt gerealiseerd, dan ben je in mijn ogen ook in staat om het verder zonder dit soort specialisten af te kunnen. Laat je niet verleiden door mooie praatjes, blijf met beide benen op de grond staan en volg de weg naar je doel. Deze stelling is natuurlijk geheel persoonlijk. Maar ik ga ervan uit dat je heel goed weet wat je wilt en dan kunnen dit soort contacten behoorlijk storend werken.
Omwille van de lengte is deze column opgesplits in vier delen, Over twee dagen volgt deel 2.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag