• 0

Sleutels naar Succes in het Ondernemen: Kennis en informatie (1 van 4)

Ik denk dat er al vele boeken geschreven zijn over methoden en invloeden, die bepalend zijn voor het succes van een ondernemerschap. Ik houd er echter van om zaken kort en overzichtelijk in schema’s weer te geven, zodat je de meest belangrijke factoren op een rijtje hebt staan.

 

Ik heb de punten in een logische volgorde geplaatst, maar het is duidelijk dat er onderlinge verbanden zijn en dat daardoor verschillende punten invloed op elkaar zullen hebben.

 

De starter zal het rijtje nagenoeg kunnen afwerken en de doorstarter heeft doorgaans die verbanden al ervaren en kan terug gaan naar de punten, die voor doorstarten van belang zijn.

 

Deze sleutels zijn vanuit mijn ervaringen gevormd en zijn gericht op een technische ondernemer, die dus technische producten in de markt wil zetten.

 

Sleutel-1 : Kennis

 

[*] Scholing

[*] Persoonlijke Eigenschappen

[*] Technische Informatie

[*] Marktverbruikers

[*] Marktbehoeften

[*] Conculéga’s

 

Scholing

Je zult als techneut voldoende scholing moeten hebben genoten om de basis van je toekomstige vraagstukken te kunnen oplossen. Daarnaast is die scholing belangrijk voor je profilering, waarmee je je toekomstige klanten tegemoet treedt.

 

Persoonlijke Eigenschappen

De doelstelling om je kennis te gebruiken is op zich niet voldoende om ook succes te realiseren. In alle gevallen zul je op een breed front moeten kunnen overleggen. In dergelijk overleg, zul je beslagen ten ijs moeten kunnen komen om misverstanden en verkeerde indrukken te vermijden en om je doelstelling te verwezenlijken. Soms zul je vertrouwen moeten uitstralen en soms zul je met je vuist op tafel moeten durven slaan. Soms zul je je ook moeten realiseren dat je zelf de oorzaak en veroorzaker bent van 99% van de reacties op je ondernemerschap. Dat kan soms ook pijnlijk zijn.

 

Technische Informatie

Als je een goede technische scholing hebt genoten, bouw je vanzelf een technische bibliotheek op. Je oude aantekening kunnen later goud waard zijn. Ik ben zelf machinebouwer, dus ik verzamel documentatie over hydrauliek, pneumatiek, mechanische hulpmiddelen en besturingstechniek. Je staat versteld hoe snel de nieuwe ontwikkelingen elkaar opvolgen. Maar je staat ook versteld dat daardoor vaak oude technieken worden “vergeten” en soms juist het best kunnen worden toegepast. Ga regelmatig naar technische beurzen om te vermijden dat je je technische informatie alleen schriftelijk op peil houdt. Even iets in de praktijk bekijken levert vaak nieuwe inzichten en mogelijkheden op. Die moet je koesteren.

Bezoek ook de beurzen van het werkgebied van je ondernemerschap. Kijk hoe die mensen hun producten presenteren en wat voor type mensen in die markt werkzaam zijn. Op zulke beurzen staan ook altijd andere toeleveranciers. Kijk ook hoe die bedrijven hun producten presenteren en wat voor type mensen dat zijn. Je kunt er een hele hoop van leren.

 

Marktproducenten

Ik doel hiermee op de bedrijven die de eindproducten in die markt produceren. Maak een indeling van jouw marktgebied, maak een indeling van de marktproducenten en de bijbehorende eindproducten. Stel vast met welke alternatieve producten jij een rol zou kunnen spelen en in welke mate. Vergelijk deze gegevens met je ervaringen op hun beurzen, zodat je een zo goed mogelijk beeld van die bedrijven krijgt.

 

Marktbehoeften

Nu je het voorgaande in kaart hebt gebracht, kun je je gaan verdiepen in de zwakke en sterke schakels van jouw markt. Deze verdieping is nodig om later je strategie te kunnen bepalen. Leg vooral vast waar jouw nieuwe product de zwakke schakels kan vervangen, zodat zowel de Marktproducent als jijzelf, daar voordeel van kunnen hebben.

 

Conculéga's

Daar de Marktproducenten al producten op de markt brengen, halen zij hun middelen bij andere leveranciers vandaan. Dat zijn je toekomstige conculéga’s. Vergelijk hun producten heel nauwgezet met jouw producten en speur alle vergelijkingen, zwakke punten en sterke punten van je eigen product op. Zet ze op een rijtje en evalueer je eigen producten. Nieuwe technische mogelijkheden zijn vaak kostenbesparend en dat aspect is meestal doorslaggevend, voor wel of niet toepassen van jouw product. Ofwel van wel of niet succesvol verkopen. Dit is technisch innoveren en in mijn werkgebied is dit een doorlopend proces.

 

 

Sleutel-2 : Aanvullende informatie

[*] Specialisten

Een weldenkend mens kan voor zichzelf vaststellen dat hij/zij niet zelf over alle kennis beschikt. Er zijn vele terreinen waarop bij specialisten informatie kan worden ingewonnen. De meeste van deze specialisten, zijn luid en duidelijk rondom aanwezig en presenteren zich als “coach”, “trainer” of als andere waardevolle informatiedrager. Als het om technische zaken gaat, is het meestal geen probleem om bij een groothandel en/of leverancier de juiste aanvullende informatie te halen, maar als het om marketing en/of strategie gaat, wordt dat dus wat moeilijker. Die specialisten zijn vaak niet goedkoop en als je er gebruik van maakt, kom je er vaak pas na afloop van op de hoogte, of de verkregen informatie wel bij jouw behoeften past. Als je al zover bent gekomen, dat je voorgaande sleutel hebt gerealiseerd, dan ben je in mijn ogen ook in staat om het verder zonder dit soort specialisten af te kunnen. Laat je niet verleiden door mooie praatjes, blijf met beide benen op de grond staan en volg de weg naar je doel. Deze stelling is natuurlijk geheel persoonlijk. Maar ik ga ervan uit dat je heel goed weet wat je wilt en dan kunnen dit soort contacten behoorlijk storend werken.

 

Omwille van de lengte is deze column opgesplits in vier delen, Over twee dagen volgt deel 2.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik had nu even de tijd deze column te lezen, maar word vanaf de 4e alinea ik al buitengesloten.

Deze sleutels zijn vanuit mijn ervaringen gevormd en zijn gericht op een technische ondernemer, die dus technische producten in de markt wil zetten.

 

Ik ben geen technische ondernemer en dus heeft verder lezen totaal geen zin.

 

Dan wil ik toch direct maar even reageren, want de eerste vragen die mij nu te binnen schieten is:

Waarom plaats je op een algemeen ondernemersforum een column van 4 pagina’s welke eigenlijk alleen is bestemd voor techneuten?

Is dat niet zonde van de tijd en energie die je er in steekt, omdat je je hiermee dus beperkt tot een vrij selectieve groep en je column dus waarschijnlijk minder wordt gelezen, dan de omvang van ondernemers op dit forum doet vermoeden.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan wat je zelf onder een techneut verstaat. Ik ben het met je eens dat het gros van de e-ondernemers, die een webwinkel als bedrijf hebben, geen techneuten zullen zijn. Degenen die de winkel hebben geprogrammeerd zullen hoogstwaarschijnlijk wel techneuten zijn. Dan lijkt het me logisch dat er toch wel wat nuttige informatie kan worden opgepikt uit deze column.

Link naar reactie
  • 0
Als het om technische zaken gaat, is het meestal geen probleem om bij een groothandel en/of leverancier de juiste aanvullende informatie te halen, maar als het om marketing en/of strategie gaat, wordt dat dus wat moeilijker. Die specialisten zijn vaak niet goedkoop en als je er gebruik van maakt, kom je er vaak pas na afloop van op de hoogte, of de verkregen informatie wel bij jouw behoeften past. Als je al zover bent gekomen, dat je voorgaande sleutel hebt gerealiseerd, dan ben je in mijn ogen ook in staat om het verder zonder dit soort specialisten af te kunnen. Laat je niet verleiden door mooie praatjes, blijf met beide benen op de grond staan en volg de weg naar je doel. Deze stelling is natuurlijk geheel persoonlijk. Maar ik ga ervan uit dat je heel goed weet wat je wilt en dan kunnen dit soort contacten behoorlijk storend werken.

 

Zo daar val je me wel aan... Branche heeft inderdaad een slechte naam. Dat komt door de cowboys. Er zijn er ook die met hard werken en zonder bla bla gewoon resultaat halen. Mijn oudste klant heb ik al 6 jaar.

Vooral in online marketing gaat het erg snel en is het bijna een full time baan om het bij te houden. Ik denk dat vele hier kansen laten liggen (ook PJ)

Link naar reactie
  • 0

Dat is tenminste iemand die precies op een punt kritiek levert, waar ik het had verwacht. Mogelijk levert dat nog een leuke discussie op.

Volgens mij doe jij dus goed je best om je te profileren en te onderscheiden. Mijn stelling is: Kwaliteit wint altijd! En dat geldt voor elk product en elke dienst waar vraag naar is.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een verzamel topic starten over hoe een Online marketing bureau zou moeten werken. Om voor praktijken te waarschuwen zoals 10 SEO zoekwoorden kopen, begeleidende rapporten voor personeel die gewoon van internet geplukt worden. Allemaal ondersteund door een goede / snelle verkoper.

 

Ik ben er klaar voor :)

Link naar reactie
  • 0

Elke column wordt altijd serieus bekeken, en de auteur krijgt altijd bericht (of dat hij geplaatst is, of dat hij afgekeurd is met een motivatie erbij). Dat is niet per direct, maar gebeurt wanneer hij als eerste op de nominatie staat om eventueel online te gaan. Je krijgt dus sowieso binnenkort nog bericht van één van de moderatoren die verantwoordelijk is voor de columns Scaut.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.