• 0

Consultancy: wie heeft benchmarkgetallen? omzet per medew., % declarabele uren?

Consultancy: wie heeft benchmarkgetallen? omzet per medew., % declarabele uren?

 

Hallo, ben nieuw hier en ik heb een marketing consultancy bedrijf op het gebied van internetmarketing. Hier werken meerdere medewerkers. Wie kan met mij de kennis delen wat een omzet per medewerker haalbaar kan zijn. Ook zou ik graag willen weten welk percentage ik kan verlangen dat medewerkers declarabel moeten zijn (je moet toch rekening houden met vakantiedagen, reistijd naar klanten, interne uren - intern overleg, opleiding, kennisoverdracht etc.).

 

Ben benieuwd!

 

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Martin,

 

Wat een medewerker "op moet brengen" in termen van omzet of declarabele uren is sterk afhankelijk van jouw specifieke situatie. Je kunt dus alleen benchmarken met soortgelijke bedrijven en dan nog is dat heel lastig.

 

Doe je marketing consultancy op uurtje-factuurtje basis (en kunnen dat ook losse uurtjes op een dag zijn), doe je projecten (fixed-price of time&material) of heb je je medewerkers gedetacheerd voor een vast aantal uren per week? Doen die medewerkers uitsluitend betaald werk of is het een mix van betaald werk en bijvoorbeeld acquisitie? Hoeveel dagen per jaar hebben ze nodig om in dit vakgebied bij te blijven en welk deel daarvan komt ten laste van het bedrijf? Waar wonen ze en waar werken ze, m.a.w. hoe kies jij je klanten uit qua locatie en hoeveel uur verlies je daardoor gemiddeld per dag aan reistijd?

 

Heb je overigens enig idee waar je met je huidige ploeg qua percentage op uitkomt?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Bedankt voor je antwoord. Goede vragen, het gaat in principe om uurtje factuurtje en doorlopende projecten. Ze verrichtten ook acquisitie maar dat zou voor het % declarabele uren niet uit hoeven te maken.

 

Nu zitten we op zo'n 20% niet declarabel (vorige maand).

 

Stel iemand werkt 40 u per week = 2080 uur per jaar -/- 20 dagen vakantie -/- 5 verplichte vrije dagen = maximaal 1880 inzetbare uren.

Bij 95 euro per uur zou je dan 178000 per medewerker op jaarbasis maximaal kunnen uitkomen (zonder overwerk). Stel iemand doet niet aan acquisitie was is dan een redelijk declarabele urenpercentage?

 

Groet Martin

Link naar reactie
  • 0

Ze verrichtten ook acquisitie maar dat zou voor het % declarabele uren niet uit hoeven te maken.

Dat snap ik niet, elk uur dat ze aan acquisitie besteden gaat toch van hun declarabele uren af?

 

 

Stel iemand werkt 40 u per week = 2080 uur per jaar -/- 20 dagen vakantie -/- 5 verplichte vrije dagen = maximaal 1880 inzetbare uren. Bij 95 euro per uur zou je dan 178000 per medewerker op jaarbasis maximaal kunnen uitkomen (zonder overwerk). Stel iemand doet niet aan acquisitie was is dan een redelijk declarabele urenpercentage?

Van die 1880 uur gaat af:

- bijzonder verlof (gemiddeld 1 à 2 dagen per jaar)

- ziekteverzuim (3 à 4% dus zo'n 8-10 dagen per jaar)

- opleiding (10 tot 15 dagen per jaar?)

- administratieve taken, beoordelingsgesprekken (5 dagen per jaar?)

- interne bijeenkomsten, vergaderingen etc. (4 uur per maand?)

 

Dus dan kom ik op 30-38 dagen per jaar en dan reken ik niet-declareerbare reistijd en "tijd tussen klussen" niet mee. Percentueel kom je dan uit op 84-87% als maximaal declarabel. In de praktijk zal dat niet haalbaar blijken, ik vind zelfs dat je met 80% al aan de hoge kant zit.

 

Het aantal vakantiedagen van 20 is vrij laag. Heb je daarnaast nog een regeling voor onbetaald verlof? Zo ja, dan moet je daar ook rekening mee houden.

 

Ik zou je overigens adviseren om niet het aantal declarabele uren te willen managen. Focus liever op het beheersen van alle overige uren. Bij voldoende werkaanbod kruipt het aantal declarabele uren dan automatisch naar het optimum.

Link naar reactie
  • 0

"Dat snap ik niet, elk uur dat ze aan acquisitie besteden gaat toch van hun declarabele uren af?" je hebt gelijk.

 

Je berekening is helder, ik had nog wat geGoogled en vooral over advocatenkantoren is eea geschreven. 1600 is redelijk veel, 1500 kom je vaker tegen en ook wel 1400 (85% resp. 80% resp 74% op basis van 1880 uur per jaar).

 

Zelf wil ik ook liever focussen op het beheersen van alle overige uren, anders ben ik bang voor een prestatiecultuur (op de verkeerde wijze).

 

Bedankt voor je hulp John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.