• 0

VOF buiten fulltime job

Ik ben met een partner begonnen aan het ondernemerschap. We zijn een klein ict bedrijf die onze diensten aan bied aan het MKB, ZZP en eenmanszaaken. Op dit moment kunnen we dit nog naast ons gewone werk doen. Ik ben zelf aan het zoeken voor een nieuwe auto en ik wil graag een die wegenbelasting vrij is en 14 % bijtelling heeft.

 

De vraag is of ik er verstandiger aan doe om dit op de zaak te zetten ondanks dat we nog niet gigantisch veel kilometers maken. De inkomsten zijn er op dit moment wel na om de kosten te dekken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

welkom

 

Op zich is het niet een gezonde ondernemingsgedachte om het eerst verdiende geld meteen aan een auto te besteden. Bezie eerst eens of het de financiële continuïteit van je VOF niet in gevaar brengt.

 

Een auto op de zaak kan zeker interessant zijn als je veel privé (dus ook de KM's voor je werkgever) rijdt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het wat anders, ik moet die kosten toch maken of ik nu prive of zakelijk betaal. Mocht het zakelijk goedkoper zijn is het verstandig om dit toch zakelijk te doen. Het geld voor de maandelijkse kosten is er wel, is het verstandig om de aanschaf van een auto prive te lenen en die ook dus op te voeren als kosten of kun je dit beter als een prive storting doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Privé betekent alle kosten privé betalen.

19 cent per KM voor alle zakelijke kosten ten laste van je IB winst

75% van de BTW op brandstof en onderhoud aftrekbaar als voorbelasting

 

Zakelijk betekent alle kosten via de zakelijke rekening.

14, 20 of 25% bijtelling van de nieuwwaarde bij de inkomstenbelasting

12 % daarvan afdragen als privé correctie op de BTW.

 

(overigens ga ik hier heel kort door de bocht)

 

Oftewel: de keuze zakelijk of privé kunnen wij niet maken voor je. Dat zal berekend moeten worden.

 

Jouw laatste vraag:

is het verstandig om de aanschaf van een auto prive te lenen en die ook dus op te voeren als kosten of kun je dit beter als een prive storting doen?

begrijp ik niet.

 

Hoe bedoel je dat?

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat die laatste vraag gaat over de kwalificatie van de eventuele lening voor de auto (zakelijk of privé, dus rente aftrekbaar of niet). Dat is echter geen vrije keus. Als je een lening aan gaat om de auto te financieren, dan is die lening zakelijk als je de auto als zakelijk aanmerkt, en privé als je de auto als privé aanmerkt.

 

Als je de auto als privévermogen aanmerkt, is het misschien verstandig om een andere, zakelijke investering met vreemd vermogen te financieren en de auto met eigen geld te betalen - mits dat voorhanden is, natuurlijk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.