• 0

Rekening wordt niet betaald

In mei 2010 heb ik een mondelinge overeenkomst gesloten met een bedrijf waar ik vier websites voor zou gaan ontwerpen. Omdat ik niet alleen vertrouw op een mondelinge overeenkomst heb ik alles ook op papier gezet en naar de klant gestuurd, deze zou alles ondertekenen en retourneren.

 

Omdat er veel haast bij de projecten geboden was, ben ik direct met één site aan de slag gegaan. Ik heb hiervoor een complete webshop van A tot Z geprogrammeerd. Hiermee ben ik ongeveer 70 uur bezig geweest. De klant zei erg tevreden te zijn. De overeenkomst kwam echter maar niet terug. Toen ik hier naar vroeg bleef het stil. Vervolgens heb ik twee weken lang per mail en telefoon contact op proberen te nemen, maar geen reactie. Na drie weken verdween het emailadres en ging de server offline. Ook het telefoonnummer bleek niet meer beschikbaar.

 

Per post heb ik vervolgens de factuur verstuurd. Ik kreeg na een week een mail (van een ander emailadres) terug dat de klant geenszins van plan is te betalen omdat er nooit een overeenkomst gesloten zou zijn.

 

Via via heb ik vernomen dat de klant toch geen brood zou zien in het bedrijf (met de vier sites) die hij zou starten en dat hij daarom met alles gestopt is. In de tussentijd is de website offline en is hij uitgeschreven bij de KVK.

 

Ik heb inmiddels twee weken geen contact meer met deze persoon gehad. Mijn vraag is nu wat een goede oplossing zou zijn?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij kan bewijzen dat de site online is geweest en je zaken hebt gedaan met een EMZ, zou ik een jurist inschakelen om de eigenaar in privé aansprakelijk te stellen,. Mondeling overeenkomst is ook bindend en zeker als jij kan bewijzen dat hij tevreden was met de site, kan je aantonen dat de opdracht is verleend.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De site is nooit opengesteld voor publiek omdat dat pas ná retourneren van de overeenkomst of betaling van de eerste website zou gebeuren. Wel heb ik de gehele mailwisseling in mijn bezit waaruit blijkt dat mevrouw akkoord is gegaan, tevreden is met het resultaat, enkele aanpassingen wilde, tevreden was met de aanpassingen en door wilde met de overige drie sites. Dat is in een notendop wat er in +/- 20 mailtjes staat.

Link naar reactie
  • 0

ik neem aan dat er ook tussentijds overleg is geweest en instructies zijn gegeven door de opdrachtgever over de invulling van de website, kan me niet voorstellen dat je 70 uur zonder contact met klant hebt gewerkt.

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Vanzelfsprekend! Er is continue overleg geweest. Tijdens die 70 uur om precies te zijn 24 mails van mijn kant en 17 van haar. Daarnaast heb ik haar 8 keer gebeld, zij mij 2 keer. In totaal hebben wij elkaar exact 142 minuten telefonisch gesproken gedurende de periode dat de website in de maak was.

 

Voor aanvang van de werkzaamheden is er buiten de bijna 3 uur durende afspraak (waarvoor ik dik 2 uur heen en 2 uur terug moest rijden, maar dat terzijde) ook diverse malen contact per mail en telefoon geweest.

Link naar reactie
  • 0

Voet bij stuk houden en duidelijk aangeven dat je a.d.h.v. mailcontact kunt bewijzen dat de overeenkomst er wel degelijk is, ook al is er niets getekend. Factuur, herinnering, incassotraject. Vooral sterk overkomen naar de opdrachtgever toe en niet in paniek raken, vaak zie je dat dit soort mensen vaker op een dergelijke manier de boel proberen te belazeren en dan moet je vooral sterk in je schoenen staan.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Hoe wil je dat bewijzen? Iedereen kan met valse mailadressen mailen...... Ik denk dat het een taaie wordt.

Bewijzen is in een conflict als dit altijd een vervelende zaak. Handtekeningen onder een contract zijn ook te vervalsen. Daar is niet eens technische kennis voor nodig. Het gaat er in dit stadium dan ook niet om hoe krachtig je bewijsmateriaal is, maar om het feit dat je aan de andere partij aangeeft bewijsmateriaal te hebben. Je moet in deze fase laten zien dat je sterk in je schoenen staat, anders lopen ze over je heen. Mocht het ooit voor de rechter komen (voor dit soort bedragen lijkt me het sterk dat welke van de twee partijen dan ook daar zin in heeft) kan een hostingprovider misschien wel nagaan of er op de gestelde tijdstippen contact is geweest tussen de twee partijen en dit getuigen. Maar m.i. gaat het daar in deze fase niet om.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, principieel heeft de TS natuurlijk gelijk. Maar als je geen sterke zaak kunt maken met goede bewijzen, dan kun je beter je energie ergens anders in steken. We hebben het hier over 70 uur werken, wat reiskosten e.d. Niet over 10K materiaal dat is geleverd aan inkoopkosten.

Link naar reactie
  • 0

zijn de websites die gemaakt zijn eenvoudig alsnog te verkopen aan een ander persoon of zijn ze echt heel specifiek voor betreffende persoon gemaakt?

 

Indien ze nog te verkopen zijn (via tbforum of sitedeals b.v.) zou ik schriftelijk een bevestiging proberen te krijgen dat ze claimed geen opdracht voor de bouw gegeven te hebben en ze verkopen.

 

Kan dat niet zou ik de zaak gewoon voor de kantonrechter brengen, eventueel via een no cure no pay incasso bureau.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik niet alleen vertrouw op een mondelinge overeenkomst ...

 

Omdat er veel haast bij de projecten geboden was ...

Je vertrouwt niet puur op een mondelinge overeenkomst en hebt de ideale troef in handen om op heel korte termijn een handtekening af te dwingen ("als u vandaag nog tekent kan ik er vanavond al aan beginnen"). Toch gebruik je die troef niet.

 

Heb je tijdens het traject nooit aangegeven te zullen stoppen met de werkzaamheden zonder getekende overeenkomst? Wat waren de excuses van de klant dat de overeenkomst nog steeds niet getekend terug was gestuurd en zijn daar ook mails van?

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, principieel heeft de TS natuurlijk gelijk. Maar als je geen sterke zaak kunt maken met goede bewijzen, dan kun je beter je energie ergens anders in steken. We hebben het hier over 70 uur werken, wat reiskosten e.d. Niet over 10K materiaal dat is geleverd aan inkoopkosten.

Dat betekent niet dat je in deze fase je verlies moet pakken, dan maak je het die lui wel heel gemakkelijk.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.