• 0

Product beschermen

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eigen bedrijf en ik heb een online shop. Ik verkoop mijn zelf ontworpen en zelfgemaakte producten. Nu wil ik deze artikelen gaan massaproduceren. Graag wil ik mijn product beschermen zodat het niet gekopierd wordt.

 

Het probleem is alleen dat ik deze producten al 5 jaar verkoop en ik heb begrepen dat je maximaal 1 jaar na bekendmaking van je producten nog in aanmerking komt voor octrooi of modelrecht.

 

Heb ik iets aan auteursrecht voor dit probleem?

 

Heeft het zin voor mij om dan maar een merk te laten registreren, of voorkom ik hiermee niet dat mijn producten nagemaakt worden door anderen?

 

Weten jullie misschien nog een manier om mijn product alsnog te beschermen?

 

Alvast bedankt :)

 

Groetjes,

 

Mariska

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mariska,

 

Naar mijn weten, kan je elk product op de markt namaken zolang deze niet met octrooi beschermd is. Een merk -naam/logo kan je altijd beschermen maar wil niet zeggen dat het product niet nagemaakt kan/mag worden zonder octrooi. Een auteurs recht geld alleen voor boeken/films/muziek enz.

 

Ik zou na markt onderzoek deze gewoon in massa laten produceren zonder zoveel geld neer te tellen voor octrooien welk toch niet geld in andere werelddelen. In China is meneer Octrooi allang begraven of heeft nooit geleefd.

Link naar reactie
  • 0

Als het om ontwerpen van bijvoorbeeld kleding of tassen gaat kun je nog denken aan modelbescherming.

Zie deze link

 

Als het om producten met een technische functionaliteit gaat dan kun je het met een octrooi beschermen, echter niet na openbaar making.

 

Een merkregistratie beschermt alleen het merk, niet de producten.

Meer info,zie de website van het BOIP

 

Verder raad ik je aan de FAQ even te lezen en ook de zoekfunctie te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eigen bedrijf en ik heb een online shop. Ik verkoop mijn zelf ontworpen en zelfgemaakte producten. Nu wil ik deze artikelen gaan massaproduceren. Graag wil ik mijn product beschermen zodat het niet gekopierd wordt.

 

Het probleem is alleen dat ik deze producten al 5 jaar verkoop en ik heb begrepen dat je maximaal 1 jaar na bekendmaking van je producten nog in aanmerking komt voor octrooi of modelrecht.

 

Heb ik iets aan auteursrecht voor dit probleem?

 

Heeft het zin voor mij om dan maar een merk te laten registreren, of voorkom ik hiermee niet dat mijn producten nagemaakt worden door anderen?

 

Weten jullie misschien nog een manier om mijn product alsnog te beschermen?

 

Alvast bedankt :)

 

Groetjes,

 

Mariska

 

 

Hallo beste Mariska,

 

Je maakt eigen producten dus en wilt niet dat het gecopieerd word lees ik dit natuurlijk om er voor te zorgen dat het niet in de verkeerde handen terecht komt en al het werk voor niets is geweest dan is er 1 gepaste oplossing voor, daarbij geloof ik uit uw verhaal al dat u genoeg geld heeft voor deze massa productie te betalen.

 

MOD EDIT: beste Renaldo

Welkom op HL. Lees aub even de huisregels. De boards op HL zijn niet bedoeld om klanten en opdrachten te werven.

 

groet

Joost

 

HL admin

Link naar reactie
  • 0

Als het om ontwerpen van bijvoorbeeld kleding of tassen gaat kun je nog denken aan modelbescherming.

Zie deze link

 

Als het om producten met een technische functionaliteit gaat dan kun je het met een octrooi beschermen, echter niet na openbaar making.

 

Een merkregistratie beschermt alleen het merk, niet de producten.

Meer info,zie de website van het BOIP

 

Verder raad ik je aan de FAQ even te lezen en ook de zoekfunctie te gebruiken.

 

Het probleem is alleen dat ik deze producten al 5 jaar verkoop en ik heb begrepen dat je maximaal 1 jaar na bekendmaking van je producten nog in aanmerking komt voor octrooi of modelrecht. Of klopt dat niet? Modelrecht lijkt me namelijk wel wat, maar ik ben bang dat het in mijn geval dus niet meer geldt...

 

Beste Mariska,

 

Naar mijn weten, kan je elk product op de markt namaken zolang deze niet met octrooi beschermd is. Een merk -naam/logo kan je altijd beschermen maar wil niet zeggen dat het product niet nagemaakt kan/mag worden zonder octrooi. Een auteurs recht geld alleen voor boeken/films/muziek enz.

 

Ik heb een huisje ontworpen voor dieren, geldt hier echt geen auteursrecht op?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is alleen dat ik deze producten al 5 jaar verkoop en ik heb begrepen dat je maximaal 1 jaar na bekendmaking van je producten nog in aanmerking komt voor octrooi of modelrecht. Of klopt dat niet? Modelrecht lijkt me namelijk wel wat, maar ik ben bang dat het in mijn geval dus niet meer geldt...

 

 

Zie hier vanaf de BOIP site:

Respijt

De beschikbaarstelling aan het publiek door de ontwerper, zijn rechtsverkrijger of door een derde op basis van door hen verstrekte informatie, is niet schadelijk voor de nieuwheid of het eigen karakter indien zij heeft plaatsgevonden in de twaalf maanden voorafgaand aan de datum van depot (of de prioriteitsdatum). U hebt, met andere woorden, een termijn van respijt van twaalf maanden vanaf de beschikbaarstelling aan het publiek om uw model te deponeren.

 

Het lijkt me dus echt niet meer mogelijk, en anders even contactact opnemen met het BOIP.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alles over auteursrecht kan je op deze site vinden. http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22049/?pagnaam=homepage

 

Jouw eindproduct wordt uiteindelijk beschermd niet de tekeningen van je product als het om hardware gaat. Je hebt altijd persoonlijke rechten maar dat zal niet genoeg zijn namaak aan te vechten. Er is op deze site eerder links van instanties/bedrijven die met octrooi rechten te maken hebben geplaatst. Gebruik het zoekfunctie.

Link naar reactie
  • 0

dit is een goed moment om nog eens goed naar je ontwerp te (laten) kijken, misschien ontwikkel je zo een nieuw model of technische innovatie, die je wel kan beschermen.

 

 

anders ben je afhankelijk van het merkenrecht en zal je je product als "de enige echte" moeten presenteren.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel vaak wordt gedacht dat sieraden het modebeeld volgen en daarom minder het stempel van de maker dragen en daar door nagemaakt mogen worden, vindt de rechter dat niet..

 

een specifieke selectie van kralen of stenen, de volgorde en samenstelling daarvan, de kleurstelling en de proportionalisering daarvan bij de in het geding zijnde sierraden voldoende blijk geven van een persoonlijke, subjectieve keuze van de maker zodat sprake is van een creatie met een eigen uitstraling die het persoonlijk stempel van de maker draagt

 

Door een eigen stijl te ontwikkelen heb je dus bescherming via het auteursrecht. Hoe sterker je eigen stempel deste beter de bescherming.

 

Daarnaast is het natuurlijk erg sterk, of eigenlijk noodzakelijk, om er een merk aan te hangen en dat via marketing met waarde te laden. Kijk eens hoe Otazu dat aangepakt heeft.

Link naar reactie
  • 0

 

In bijna elk stukje staat iets wat een beetje waar is, of niet helemaal waar. Echter er staat soms ook een hoop onzin met betrekking tot het intellectueel eigendom. Als ik allemaal goed gelezen heb en niet in de war ben gebracht door alle antwoorden, opmerkingen en suggesties lijkt het mij dat je met jouw produkt nu niet meer in aanmerking komt voor octrooi- en/of modelbescherming. Als het inderdaad gaat om een gebouw zou je mogelijk (Lekker voorzichtige uitspraak he?) al auteursrecht genieten, mits dit dan weer voldoet aan de auteurswet.

Ik zou je adviseren, kijk eens op de websites van auteursrecht.nl, BOIP.org of octrooicentrum.nl.

Of ga eens een gesprek aan met een gemachtigde en/of deskundige o.h.g. van I.E.

 

Succes

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Het advies met betrekking tot modelrechtbescherming is mijn inziens onvolledig. Hier een aantal kanttekeningen.

 

Het klopt dat het niet langer mogelijk is om een geldige modelregistratie te verkrijgen voor een Benelux modelrecht of een Communautair (EU) modelrecht aangezien het model reeds te lang geleden publiek is gemaakt. Het is echter goed mogelijk dat aanpassingen van het model noodzakelijk zijn om massaproduktie van het product mogelijk te maken. Als deze aanpassingen het uiterlijk van het model dusdanig wijzigen dat van een "nieuw model" kan worden gesproken dan kan dit model alsnog geldig worden geregistreerd. Het is raadzaam om een octrooigemachtigde/modellengemachtigde die hiermee ervaring heeft te raadplegen om u op dit punt te laten adviseren aangezien de criteria nogal subtiel zijn.

 

Naast geregistreerde modelrechten bestaan er ook ongeregistreerde modelrechten in de EU. Als een nieuw ontwerpmodel binnen de EU publiek wordt gemaakt dan is een automatisch Europees modelrecht ("unregistered community design right") van toepassing zonder dat het model wordt geregistreerd voor een periode van drie jaar vanaf de datum van publiekmaking. Dit recht is echter zeer beperkt en beschermt de eigenaar van het model alleen tegen directe ontlening (kopieren) van het model. De bewijslast voor het bewijzen van het ontlenen is echter lastig, en daarom is het in de praktijk moeilijk om dit recht te gebruiken tegen een inbreuk.

 

Tenslotte is het raadzaam alle ontwerpen (tekeningen) van het produkt te dateren en ook bij te houden wanneer en hoe de produkten voor het eerst publiek zijn gemaakt (eg. eerste verkoop etc.). Dit kan van belang zijn om uw rechten te doen gelden, met name wanneer u zich op een ongeregistreerd modelrecht wilt beroepen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.