• 0

Belastingzaken - niet ingeschreven onderneming

Ik wil binnenkort een onderneming starten, maar vanwege de kleine en eenvoudige aard - het betreft een website met slechts bescheiden inkomsten - lijkt het me het niet waard om het in te schrijven bij de KvK.

 

Nu heb ik vrij weinig verstand van belastingzaken, en vraag ik me af of iemand hier mij een beetje op weg kan helpen. Op de website van de belastingdienst wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen particulier en zakelijk, maar in mijn geval zou het een combinatie betreffen (?).

 

Met andere woorden: Waar moet ik op letten, hoe werkt de BTW- en inkomstenbelasting in dit geval, hoe denkt de belastingdienst hierover?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag wrvh

 

Om hier even uitleg te geven aan hoe de belastingen werken, gaat wel erg ver. Daar is het veel te omvangrijk voor.

 

Of hetgeen je doet aan te merken is als een onderneming? Ik denk dat je kunt volstaan met resultaat uit overige werkzaamheden in je IB aangifte en per kwartaal een BTW aangifte.

 

Je kunt de fiscus ook vragen om startersinformatie: http://www.belastingdienst.nl/download/order2516_nl.html.

 

Let wel: dit schat ik in, want ik heb geen idee hoe omvangrijk je onderneming is (aantal klanten, uren die je er insteekt, omzet en winst).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even kort

 

Waarop baseer je dat je je niet hoeft in te schrijven? of vind jij dat niet nodig? Hier vind je de criteria waaraan een onderneming moet voldoen om je in te (moeten) schrijven.

 

Wat betreft BTW op de site van de belastingdienst vind je de criteria wanneer je ondernemer voor de BTW bent.

Over het algemeen is dat al vrij snel ook als je een kleine website / webshop exploiteert en vaak is het dan zo dat een kvk inschrijving tevens verplicht is.

 

Voor de inkomstenbelasting gelden wat zwaardere criteria om als ondernemer te worden aangemerkt

Deze criteria zijn zwaarder omdat als je ook nog eens voldoende uren aan je bedrijf besteed (urencriterium) je dan grote voordelen geniet voor het aangeven als ondernemer (Inkomsten uit WInst uit onderneming)

 

Als je geen Winst uit onderneming mag aangeven omdat je niet aan de criteria voldoet dan geef je je inkomsten uit deze werkzaamheden op als Resultaat uit overig inkomsten op je particuliere aangifte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.