Ik ben als zzp-er 23 jaar werkzaam in de ICT-sector. Over het algemeen tot tevredenheid van mijn klanten.
De afgelopen drie maanden heb ik een opdracht uitgevoerd via een detacheringbureau voor een klant. Gefactureerd werd er op uurbasis.
Na een maand ging ik voor twee weken op vakantie (dit was van te voren besproken en geen probleem). De laatste dag voor de vakantie droeg ik het werk over aan de klant.
Bij terugkomst bleek dat de klant nogal wat problemen had gehad met de integratie van mijn werk met het zijne. Enerzijds vanwege enkele bugs en anderzijds overdrachtsproblemen.
Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden hebben we vervolgens afgesproken dat voor het vervolgtraject we ruim de tijd voor overdracht en integratie zouden nemen.
Een week voor de einddatum van het contract heb ik de klant voorzien van wat er toen klaar was.
Hij is echter niet aan integratie van het werk toegekomen. Ik heb hem in de laatste week gewaarschuwd, dat we niet in de eerdere fout moesten vervallen. Zijn opmerking was dat er wel issues zouden bovenkomen, maar dat hij die wel zou oplossen. De laatste contractuele werkdag werd zelfs op zijn verzoek geschrapt. Ik heb er nog op aangedrongen de laatste werkdag in ieder geval contact te houden. Hierna hebben we vriendelijk afscheid genomen.
Zes dagen later stuurt hij een email, waarin hij stelt dat er allerlei onvolkomenheden zitten in de schermen die ik zou hebben moeten opleveren en dat hij veel tijd kwijt is om de zaak draaiend te krijgen.
Na nog een week blijkt dat hij weigert de urenstaat te ratificeren. Nog een paar weken later stelt hij in een gesprek met de detacheerder dat hij twee weken bezig is geweest de problemen op te lossen.
De detacheerder is bereid hem een korting te verlenen op het aantal gewerkte uren en vraagt aan mij of ik dit ook wil doen. Met als argument dat ze hem niet tot betalen kunnen dwingen als hij de urenstaat niet ratificeert en ze er toch vriendelijk willen uitkomen.
Ik voel hier niet veel voor. En wel om onder meer om de volgende redenen. In de eerste plaats gaat het hier niet om een fixed price project, maar gewoon om een contract op uurbasis. In de tweede plaats vind ik dat hij door zijn wijze van handelen de problemen over zich heeft afgeroepen (in ieder geval zijn 30% van de issues die hij noemt, direct gerelateerd aan overdracht en integratie). In de derde plaats geeft hij mij geen enkele mogelijkheid om iets te herstellen.
Wat is jullie mening hierover? Ik ben overigens niet op de hoogte van de inhoud van het contract tussen detacheerder en klant.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jan_55
Jan_55
Hoi,
Ik ben als zzp-er 23 jaar werkzaam in de ICT-sector. Over het algemeen tot tevredenheid van mijn klanten.
De afgelopen drie maanden heb ik een opdracht uitgevoerd via een detacheringbureau voor een klant. Gefactureerd werd er op uurbasis.
Na een maand ging ik voor twee weken op vakantie (dit was van te voren besproken en geen probleem). De laatste dag voor de vakantie droeg ik het werk over aan de klant.
Bij terugkomst bleek dat de klant nogal wat problemen had gehad met de integratie van mijn werk met het zijne. Enerzijds vanwege enkele bugs en anderzijds overdrachtsproblemen.
Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden hebben we vervolgens afgesproken dat voor het vervolgtraject we ruim de tijd voor overdracht en integratie zouden nemen.
Een week voor de einddatum van het contract heb ik de klant voorzien van wat er toen klaar was.
Hij is echter niet aan integratie van het werk toegekomen. Ik heb hem in de laatste week gewaarschuwd, dat we niet in de eerdere fout moesten vervallen. Zijn opmerking was dat er wel issues zouden bovenkomen, maar dat hij die wel zou oplossen. De laatste contractuele werkdag werd zelfs op zijn verzoek geschrapt. Ik heb er nog op aangedrongen de laatste werkdag in ieder geval contact te houden. Hierna hebben we vriendelijk afscheid genomen.
Zes dagen later stuurt hij een email, waarin hij stelt dat er allerlei onvolkomenheden zitten in de schermen die ik zou hebben moeten opleveren en dat hij veel tijd kwijt is om de zaak draaiend te krijgen.
Na nog een week blijkt dat hij weigert de urenstaat te ratificeren. Nog een paar weken later stelt hij in een gesprek met de detacheerder dat hij twee weken bezig is geweest de problemen op te lossen.
De detacheerder is bereid hem een korting te verlenen op het aantal gewerkte uren en vraagt aan mij of ik dit ook wil doen. Met als argument dat ze hem niet tot betalen kunnen dwingen als hij de urenstaat niet ratificeert en ze er toch vriendelijk willen uitkomen.
Ik voel hier niet veel voor. En wel om onder meer om de volgende redenen. In de eerste plaats gaat het hier niet om een fixed price project, maar gewoon om een contract op uurbasis. In de tweede plaats vind ik dat hij door zijn wijze van handelen de problemen over zich heeft afgeroepen (in ieder geval zijn 30% van de issues die hij noemt, direct gerelateerd aan overdracht en integratie). In de derde plaats geeft hij mij geen enkele mogelijkheid om iets te herstellen.
Wat is jullie mening hierover? Ik ben overigens niet op de hoogte van de inhoud van het contract tussen detacheerder en klant.
Bij voorbaat dank
Jan
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27467-klant-niet-tevreden-over-geleverd-werk/Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag