• 0

grondslag desinvesteringsbijtelling

De berichten over desinvesteringsbijtelling op dit forum heb ik doorgenomen. Helaas heb ik niet HET antwoord gezien op de volgende vraag.

 

Fiscaal moet bij vervreemding van meer dan euro 2.200 aan goederen een desinvesteringsbijtelling plaatsvinden voor die goederen waarvoor een investeringsaftrek is genoten. Los van de nuancering van de verdere voorwaarden blijft voor mij onduidelijk of ik een desinvesteringsbijtelling tegemoet kan zien wanneer het desbetreffende goed naar prive wordt overgeheveld voor een lagere waarde waarvoor ik het destijds heb aangeschaft.

Concreet:

Aankoop scooter in 2008 voor euro 2.300; afschrijving 2008, 2009 ca. euro 700. Waarde scooter is nu, na aftrek van afschrijving, euro ca. 1.600.

Voor dat bedrag wordt de scooter naar prive overgeheveld.

 

Vraag:

Deze euro 1.600 is minder dan euro 2.200. Dus GEEN investeringsbijtelling?

 

Ik ben benieuwd naar een reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Station

 

Voor de DIB geldt als grondslag de waarde in het economisch verkeer ten tijde van de overgang naar privé (onttrekking van het goed aan de onderneming). Die waarde is hetgeen de hoogste bieder bereid zal zijn te betalen voor de scooter. Maar google gewoon even wat een gangbare vraagprijs is in de 2e hands markt voor jouw type en bouwjaar scooter.

 

Het gaat dus niet om de boekwaarde! Die is van belang voor de bepaling van een eventuele boekwinst of -verlies.

 

Maar er gaat 1 vraag aan vooraf: wat is de reden dat de scooter naar privé overgaat? Een eenmaal zakelijk aangemerkt goed kan niet zonder meer overgaan naar privé (vermogensetikettering).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Uit het eerste deel van je antwoord maak ik op dat de grondslag (voor wel of niet toepassen van de DIB) wordt bepaald door de waarde in het economisch verkeer. Blijft deze waarde in onder de euro 2.200 dan zal er dus geen DIB hoeven plaats te vinden. Ook niet wanneer de oorspronkelijke aanschafprijs in 2008 euro 2.300 bedroeg. Heb ik dat correct?

 

De reden dat de scooter naar prive wordt overgeheveld is dat die voortaan strikt prive zal worden gebruikt. Dus geen fiscale handelingen meer. Dit is naar mijn mening toegestaan of vergis ik me Joost?

 

Met een vriendelijke groet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.