• 0

Moet ik faillisement aanvragen??

Hallo,

 

Ik ben in april vorig jaar een croissanterie begonnen. Maar ik kan sinds kort de rekeningen niet of nauwelijks meer betalen. Vandaar dat er nu nog een aantal rekeningen liggen die niet betaald zijn. En denk ook niet dat ik op korte termijn in staat ben om ze wel te betalen. Het is sinds november erg rustig geworden in de zaak. Winterperiode, slechte economie etc etc. Ook zit ik met erg hoge vaste lasten zoals de huur en stroom. Ik zal mijn omzet 2 keer moeten verdubbelen om er een bestaan van te hebben. En eerlijk gezegd ben ik bang dat dat niet zal gebeuren. Ook niet op de lange termijn. Ik begrijp dat je de eerste paar jaar niks kunt verwachten maar ik betwijfel of het er over een paar jaar beter uit gaat zien. Ik zit nu dus enorm te twijfelen wat ik moet doen. Stoppen?? Doorgaan en hopen dat het goedkomt?? Of doorgaan en straks met nog veel meer rekeningen zitten?? Zit er serieus over te denken om ermee te stoppen. Hoe moeilijk ik dat ook zal vinden want ik heb het enorm naar m'n zin in m'n croissanterie doe het met erg veel plezier. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even een up-date.

 

Wat een nare situatie! Sterkte ermee! :(

 

P.S. Reusje voor het doorzettingsvermogen :)

 

Het is inderdaad een nare situatie maar het is helaas niet anders. Zal nu toch ff door moeten zetten om met een schone lei te kunnen beginnen. Hoe moeilijk het ook is. Dus met het doorzettingsvermorgen zit het wel goed. Zo makkelijk krijgen ze me niet onder tafel 8)

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is natuurlijk een drama dat niet in je kouwe kleren gaat zitten. Maar misschien dat je op een beschouwelijk moment eens de zakelijke kant wil bekijken, zodat de andere ondernemers kunnen voorkomen wat jij nu meemaakt. Paar vragen (is wijsheid achteraf uiteraard):

 

- heb je vooraf nagegaan welke kosten je zou maken met een broodjeszaak, welke omzet je zou moeten draaien om overeind te blijven, en of de lokatie die je gekozen hebt daar potentieel voor bood?

 

- is een winkelstraat in een klein dorp met vooral hit-and-run shoppers een goeie omgeving voor een broodjeszaak? (broodjes eten als onderdeel van de grazing-trend)

 

- heb je gaandeweg de ontwikkeling van je omzet en je kosten goed in de gaten gehouden?

 

- heb je toen je merkte dat die twee niet in balans waren gekeken naar alternatieven?

 

- heb je behalve aan intensivering van je bestaande activiteiten (meer promotie) ook gedacht over nieuwe activiteiten (bezorging)?

 

- was je op tijd met het signaleren van je problemen, of heb je gewacht tot er geen geld meer was om de rekeningen te betalen?

 

- wat raad je andere ondernemers aan die merken dat ze interen op hun reserves terwijl hun schulden oplopen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goeie vraag van Twalevel, hoewel natuurlijk op een lullig tijdstip. Maar het is zo dat succesverhalen regelmatig opduiken, van de ondernemingen die het niet redden hoor je meestal niks. Terwijl dat voor aanstaande ondernemers een zeer goede leerschool zou kunnen zijn. Dus als je nog eens wat wil posten...

 

P.S.: ik heb hiervoor geen bijdragen geleverd :-\, wel je verhaal met zeer veel interesse gevolgd.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat je inderdaad niet in de kouwe kleren zitten. Maar ik wil zeker antwoord geven op je vragen zodat andere ondernemers er misschien iets aan hebben.

 

- heb je vooraf nagegaan welke kosten je zou maken met een broodjeszaak, welke omzet je zou moeten draaien om overeind te blijven, en of de lokatie die je gekozen hebt daar potentieel voor bood?

Ik heb van te voren uitgezocht welke kosten ik zou maken en welke omzet ik zou moeten draaien. Met wat hulp van anderen moest dit haalbaar zijn. Met een aantal berekeningen inwoners aantal etc. etc. moest de locatie geschikt zijn. Het leek ook een goede locatie te zijn. Midden in het centrum (al is het het centrum van een dorp), tussen de Aldi en Schlecker, kwamen steeds meer winkels. Schuifpui erin zodat hele voorkant open kon en mogelijkheid voor terras.

 

 

- is een winkelstraat in een klein dorp met vooral hit-and-run shoppers een goeie omgeving voor een broodjeszaak? (broodjes eten als onderdeel van de grazing-trend)

Als ik er nu op terugkijk is een klein dorp met hit and run shoppers GEEN geschikte plek voor een broodjeszaak. Er liepen hier dagelijks mensen genoeg. Maar ze kwamen niet binnen. Ik denk dat dat komt omdat ze vlakbij wonen. Mensen gaan echt doelgericht boodschappen halen en ze drinken thuis hun bakkie koffie en eten een broodje.

 

- heb je gaandeweg de ontwikkeling van je omzet en je kosten goed in de gaten gehouden?

Dat heb ik zeker goed in de gaten gehouden. De eerst paar maanden leek het allemaal goed te gaan. Het liep redelijk goed, en je kunt natuurlijk niet verwachten dat mensen je meteen weten te vinden dat heeft tijd nodig. Het aantal klanten steeg langzaam, dus leek het allemaal wel los te lopen. Maar na ongeveer een half jaar kwamen de problemen. Ik had meer kosten en vaste lasten dan verwacht. En de omzetten vielen tegen. Kwam het door de slechte economie? Was dit dorp toch te klein voor een broodjeszaak? Kwamen de mensen in het begin omdat het iets nieuws was? Ik denk dat het een combinatie van dat alles is.

 

- heb je toen je merkte dat die twee niet in balans waren gekeken naar alternatieven?

Ja, je probeert natuurlijk op alle mogelijke manier om die 2 weer in balans te krijgen. Je bent immers niet een eigen zaak begonnen om er na een half jaar weer mee te stoppen. Ik heb een aantal nieuwe dingen in het assortiment gedaan. En reclame maken is natuurlijk erg belangrijk, maar dat kost een hoop geld. Ik heb daarom zelf folders, flyers een website etc. gemaakt. Ook heb ik een broodje in het assortiment gedaan wat al jaren niet meer gebakken was in dit dorp en vroeger een heel popular broodje was. Ik heb daardoor GRATIS een hoop reclame gekregen. Ik kwam in regionale kranten en heb zelfs bezoek gehad van TV NOORD!! In het begin liep het broodje echt als een trein! Maar na een paar weken kwam er af en toe nog iemand voor het broodje. Ook heb ik de raad van de mensen hier opgevolgd en ben m'n aldi campagne begonnen. Tegen inlevering van een kassabon van de aldi kregen mensen bij aankoop van een broodje een gratis kop koffie of thee. Ik had echt verwacht dat er veel mensen op af zouden komen. Misschien niet in het begin maar wel na een aantal weken. Ook dat was helaas niet zo.

 

- heb je behalve aan intensivering van je bestaande activiteiten (meer promotie) ook gedacht over nieuwe activiteiten (bezorging)?

Over de promotie heb ik bij de vorige vraag al antwoord gegeven. Probeer leuke dingen te bedenken om klanten binnen te halen. Als ze 1 keer bij je zijn geweest komen de meeste mensen wel een keer terug. het probleem is dat je ze de 1e keer echt over de drempel moet trekken met bijv. een leuke aanbieding o.i.d. Probeer daar creatief in te zijn en bedenk en actie die andere zaken niet hebben. Dit valt niet mee maar het is het proberen waard. Bezorgen deed ik al. Niet voor particulieren maar ik bezorgde lunches voor bedrijven. Dat kan ik iedereen aanraden! Zorg dat je zoveel mogelijk bedrijven in je klantenkring krijgt! Probeer ze binnen te halen door bijv. bij de eerste bestelling een korting te geven o.i.d Zoek met name bedrijven waar veel mensen op kantoor zitten. Dat is echt big bussines!

 

- was je op tijd met het signaleren van je problemen, of heb je gewacht tot er geen geld meer was om de rekeningen te betalen?

Ik was op tijd met het signaleren van m'n problemen. Maar je kunt dus alleen proberen je omzet te verhogen en je kosten te verlagen. Ik heb daarom alle dingen die niet echt noodzakelijk waren geschrapt. En proberen om toch mensen bij je binnen te krijgen op een manier dat weinig tot geen geld kost. Maar ook dat viel niet mee. Ik ben uiteindelijk naar de bank gegaan of ik nog geld kon lenen om de winter door te komen. 's Zomers lukt het meestal wel maar 's winters is het echt overleven. En ik ging er vanuit dat dat in mijn geval ook zo zou zijn en dat de mensen me ook nog even moesten vinden. Helaas wou de bank op geen enkele manier meewerken. Heb ook geprobeerd of ik uitstel kon krijgen met aflossen maar helaas. Toen werd het dus echt alle eindjes aan elkaar knopen en zien te overleven. Wat dus helaas niet gelukt is....

 

- wat raad je andere ondernemers aan die merken dat ze interen op hun reserves terwijl hun schulden oplopen?

Ik adviseer de dingen die ik bij bovengenoemde vragen beantwoord heb. Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat je echt moet zorgen dat je ondernemingsplan goed in elkaar zit en zoek echt heel goed uit of het reeel is wat erin staat. Bij mij is het eigenlijk daar al fout gegaan. Ik had een bedrijf m'n ondernemingsplan laten maken. Die klopte van geen kant en ik heb uiteindelijk het meeste werk zelf gedaan. Terwijl ik eigenlijk nog weing verstand van zaken had. Ik was door 8 banken afgewezen en van de 9e hoorde ik steeds niks. Ik ben toen zelf naar de bank gegaan en heb m'n plan voor gelegd. Dat is m'n redding geweest want nadat ze me gezien hadden en we ff een gesprek hadden gehad kreeg ik de lening. Mijn tip is dus, ga zelf met je plan naar een bank en stuur het niet op. Als het minder goed gaat in je zaak probeer dan te achterhalen waar het door komt. En probeer daar iets mee te doen. Laat je adviseren door mensen met verstand van zaken. Ik ben via de kamer van koophandel bij de stichting ondernemers klankbord terecht gekomen die je gratis voorzien van adviezen. Ook als je besluit te stoppen of voor een faillisement of schuldsanering staat begeleiden ze je. Dit zijn oud ondernemers die nu ondernemers in nood helpen. Als er nog vragen zijn, ik beantwoord ze graag als ik daar anderen mee kan helpen dus laat het me weten!

Link naar reactie
  • 0

Perfect Bianc!

 

Er valt zoveel te leren van zaken die mislopen, en je geeft een paar goede adviezen.

 

Voor retail is lokatie een doorslaggevende factor, maar de beste lokaties zijn duur en meestal al bezet, dus het is best begrijpelijk dat je deze plek wilde beproeven. Hier om de hoel in de stad (veel dagjesmensen en zakelijke eters) zit een uitstekende boordjeszaak, en die hebben ook altijd een lastige dip in de winter.

 

Als ik nu lees dat je de zakelijke markt als big business inschat, is het dan niet mogelijk om je bedrijf voort te zetten voor dit segment, maar op een goedkopere lokatie? Daar los je het probleem met je oude huisbaas niet op, maar het is misschien een uitweg om uit de schulden te komen. Sterkte en een extra reusje!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat iemand iets aan m'n adviezen heeft :)

 

Dan zou ik op een goedkopere locatie in een grote stad moeten gaan zitten. Ik denk dat er hier in de buurt te weinig grote bedrijven zijn. Maar voor mij heel ff geen eigen zaak ;D Is denk ik ook geen optie om uit de schulden te komen want ik heb bijna m'n hele inventaris al verkocht en dan zou ik dus opnieuw moeten investeren en dat is op dit moment geen optie. Toch bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ff een vraagje. Zijn je ouders financieel aansprakelijk tot je 18e? Ik heb gehoord en gelezen dat dat zo is. Maar begin er nu toch aan te twijfelen of het niet 21 jaar is. De huurbaas begint nu erg vervelend te doen en heeft vanmiddag gezegd dat hij een deurwaarder zou sturen. Nu ben ik 20 jaar en ik woon nog thuis. Als die deurwaarder komt heeft hij toch niet het recht om spullen van m'n ouders mee te nemen???

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ff een vraagje. Zijn je ouders financieel aansprakelijk tot je 18e? Ik heb gehoord en gelezen dat dat zo is. Maar begin er nu toch aan te twijfelen of het niet 21 jaar is. De huurbaas begint nu erg vervelend te doen en heeft vanmiddag gezegd dat hij een deurwaarder zou sturen. Nu ben ik 20 jaar en ik woon nog thuis. Als die deurwaarder komt heeft hij toch niet het recht om spullen van m'n ouders mee te nemen???

 

Ik geloof inderdaad tot je 18e. Aangezien jij 20 bent zullen ze je ouders niet aansprakelijk kunnen stellen. Jij bent zelf (in geval van eenmanszaak) privé wel 100% aansprakelijk.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ik had inderdaad een eenmanszaak en alles stond op mijn naam. En privé heb ik NIKS meer. Dus ja wat kunnen ze me maken??

 

Dat weet ik ook niet precies. Maar wat ik mij wel afvroeg: als hij eerst akkoord ging met een verlaging van huurprijs, hoe kan hij dit dan nu opeens ongedaan maken??

 

Ik heb van hem zwart op wit gekregen dat de huurprijs tot 2005 verlaagd is en dat het dan opnieuw bekeken word. Ik snap ook niet hoe hij dit nu ineens weer terug kan brengen naar de oude huurprijs. Hij heeft dat, zoals in een brief staat, gedaan omdat ik mijn werkzaamheden in het pand gestaakt heb.

 

Het leukste komt nog! Hij belde vanmiddag met een voorstel. Hij had een nieuwe huurder (dus ik stond al te juichen omdat mijn contract dan ontbonden word). Er kwam alleen een maar achteraan. Die man wou er morgen al wel in maar (hoe kan het ook anders) hij vond de huurprijs te hoog. Nu had de huurbaas het volgende bedacht. Aangezien ik nu de volle mep maandelijks moet betalen (wat ik niet doe omdat ik het geld niet heb), had hij volgens hem ook in mijn voordeel, bedacht dat ik maandelijks een paar honderd euro huur ging betalen en die nieuwe huurder de rest. Zo kwam ik er volgens hem met een makkie van af en kon de nieuwe huurder in het pand. Nou dit leek mij dus helemaaaaaaal geen goed idee. Ik heb dus ook geweigerd, ik heb het geld stomweg niet. En nu geeft hij het dus door aan de deurwaarder, zegt ie! Hij gaat zichzelf ermee in de vingers snijden. Hij krijgt het nu benauwd omdat hij wel maandelijks de huur aan de eigenaar moet betalen en hij krijgt van mij niks meer. Dus als hij ook niet meer betaald zal de eigenaar HEM voor de rechter slepen. Hij heeft zelf een eigen zaak, een eigen huis, een eigen auto etc. En hij moet mij dan weer voor de rechter slepen maar ik heb niks! Dus volgens mij doet hij er verstandig aan om dat pand snel te verhuren en de nieuwe huurder ook die korting te geven die hij mij heeft gegeven.

Link naar reactie
  • 0

;D You Go Girl !! ;D

Nou even serieus....je hebt er goed aan gedaan om niet met dit voorstel in te stemmen....

Je huurbaas heeft zowiezo voordeel bij die nieuwe huurder (van een kale kip als jij kan hij niet meer plukken). Hij hoopt er alleen zo nog een extraatje bij te krijgen....

Hij heeft jou al lang genoeg op een houtje laten bijten :-\ Laat hem nu maar eens in de rats zitten ;)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

;D You Go Girl !! ;D

Nou even serieus....je hebt er goed aan gedaan om niet met dit voorstel in te stemmen....

Je huurbaas heeft zowiezo voordeel bij die nieuwe huurder (van een kale kip als jij kan hij niet meer plukken). Hij hoopt er alleen zo nog een extraatje bij te krijgen....

Hij heeft jou al lang genoeg op een houtje laten bijten :-\ Laat hem nu maar eens in de rats zitten ;)

 

 

hahaha! Dat dacht ik! ;D Ik heb niks en dat weet hij. Hij mag best een deurwaarder sturen maar dan kunnen ze alleen m'n bed en klerenkast meenemen 8) Ik laat hem nu ook in de rats zitten. Hij heeft inderdaad alleen maar voordeel bij een nieuwe huurder. En ik al helemaal!! Als ik hem was zou ik echt die nieuwe huurder een korting geven. Als hij een deurwaarder etc. op mij af gaat sturen kost hem dat enorm veel geld en hij schiet er weinig tot niks mee op. Z'n adviseur zei dat ik dan alsnog failliet verklaard word maar dat kan hij in z'n eentje toch helemaal niet klaarspelen? Daar zijn toch 2 partijen voor nodig? Nou wil de bank ook een deurwaarder sturen maar dan nog kom je toch eerst in de schuldsanering terecht?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Biancje,

 

Ik weet precies hoe jij je op dit moment voelt. Ik heb (is bijna had) een inbouwstation voor navigatie,carkits en daarbij alle electronica en hifi-inbouw. In het begin had ik best redelijk veel klanten. Ik deed alles op afspraak en op locatie. Toen ik een pand ging huren ging het nog beter. Veel vaste klanten en ook degene die aan wedstrijden meededen. Dus de reclame en promotie ging heel goed. Toen ineens het weer omsloeg omdat de gemeente ging bouwen en de weg naar mijn pand toe werd gewoonweg afgesloten. Ongeveer 90 % van mijn klanten heeft een verlaagde auto en die kunnen nu eenmaal niet over de stoep om naar de ingang te rijden. Gemeente gebeld maar die konden er niets aan doen. Daarvoor moest ik met het bouwbedrijf en de wegenbouwers contact opnemen. Deze deden er niets aan. Rechtzaak geworden en de rechter gaf mij gelijk. De bedrijven die mij dus dwarszaten deden er nog niets aan. Mijn omzet daalde met 75 % en mijn klanten kwamen niet meer. Ik heb een kort geding aangespannen voor de geleden schade maar dit haalde het niet bij hetgene waarvoor ik in de boot was gegaan. Ik heb geld gekregen maar dit was 50 % van de totale schade. Dit is in principe veel geld maar daar krijg ik mijn klanten niet mee terug. Ik had net geinvesteerd in een neon reclame bord bovenop het pand. ( kostte ongeveer € 12.000) Toen de gemeente klaar was met bouwen kon je vanaf de snelweg en de aanvoerroute mijn bord niet meer zien omdat er een mooie koepel op het laatste moment was opgekomen. Een natuurlijk persoon moet daarvoor een vergunning aanvragen maar de gemeente kan doen en laten wat ze willen. Dus daar zat ik met mijn bord. Weer rechtzaken en wel gewonnen, maar geen klanten. Ik zit op dit moment met een schuld van ong. € 50.000. Ik heb geen spullen of niets meer. Vriendin zwanger van onze eerste. Net een huis gekocht. Dus op deze manier kunnen ze iemand ook kapotmaken. Je snapt wel hoe pissig ik was, maar je kunt er niets meer aan doen. Dus pas heel goed op en ga ook eens een keer naar bureau rechtshulp. Die kunnen ook veel informatie geven. Ik heb daar ook heel veel aan gehad.

 

Veel succes verder en ik hoop dat het niet zo ver komt voor je als bij mij het geval is.

 

Groeten Dennis

Link naar reactie
  • 0

Het leukste komt nog! Hij belde vanmiddag met een voorstel. Hij had een nieuwe huurder (dus ik stond al te juichen omdat mijn contract dan ontbonden word). Er kwam alleen een maar achteraan. Die man wou er morgen al wel in maar (hoe kan het ook anders) hij vond de huurprijs te hoog. Nu had de huurbaas het volgende bedacht. Aangezien ik nu de volle mep maandelijks moet betalen (wat ik niet doe omdat ik het geld niet heb), had hij volgens hem ook in mijn voordeel, bedacht dat ik maandelijks een paar honderd euro huur ging betalen en die nieuwe huurder de rest. Zo kwam ik er volgens hem met een makkie van af en kon de nieuwe huurder in het pand. Nou dit leek mij dus helemaaaaaaal geen goed idee. Ik heb dus ook geweigerd, ik heb het geld stomweg niet.

 

Ik zag dit voorbij schieten en heb daar toch nog even over na zitten denken. Je kan bij dit voorstel twee scenario's bedenken:

-geen acceptatie voorstel: je bent volledige huur verschuldigd tot einddatum huur;

-wel acceptatie voorstel: je bent deel huur verschuldigd tot einddatum huur.

 

Hoe je het wendt of keert (wel of niet acceptatie), blijkbaar ben je op grond van het huurcontract hoe dan ook de volle mep verschuldigd. Het voorstel dat er een andere huurder in gaat zitten en je in plaats van de volle mep een deel van de huur betaald tot einde contract is dan alleen maar voordelig. De verhuurder geeft daarmee zijn recht op de volle mep uit handen en beperkt deze tot een deel. Liever een deel van de mep verschuldigd en die niet kunnen betalen dan de gehele mep verschuldigd en die niet kunnen betalen. Het enige praktische aspect is wel dat je de feitelijke beschikking over de winkelruimte verliest. Als je de onderneming al gestaakt hebt, moet dat geen bezwaar zijn.

 

Zo op het oog lijkt dit voorstel (voorzover het nu niet alweer ingetrokken is) mij juist een uitgelezen kans om een oplopende vordering die je niet kan betalen op een makkelijke manier te beperken qua grootte: de verhuurder rijkt het je op een presenteerblaadje aan.

 

Heb je andere redenen gehad waarom je dit voorstel van de verhuurder zo slecht vond?

 

 

Als ik het goed begrijp vinden de meeste mensen het hier prima dat een klant die zonder geld komt te zitten van de ene op de andere dag zijn betalingen staakt. Mooie mentaliteit is dat.

 

Er bestaat altijd een risico dat je vordering niet wordt betaald, omdat de wederpartij domweg niet kan betalen en ook geen verhaal biedt. Dan kan je (onder meer) twee dingen doen:

-wachten tot hij wel kan betalen, uiteraard met volgens de juiste regeltjes te vorderen wettelijke rente;

-faillissement aanvragen (even mede-debiteur van de schuldenaar opzoeken).

 

Dat is een risico dat je loopt, zowel als ondernemer als particulier met een vordering op een ander. Als het misgaat en betaling niet geschiedt, kan je je verhalen op alle goederen van de schuldenaar, voorzover aanwezig, of bij een status van insolventie de faillissements-trajecten in de brede zin instappen, waar ten aanzien van jouw positie (in naam) de paritas creditorum voorop staat.

 

Hoe kan je het raar vinden of slecht dat iemand die feitelijk niet kan betalen (platzak) ook daadwerkelijk niet betaalt? Je kan van een leverancier van wie je die éne Van Gogh hebt gekocht ook niet meer verwachten dat hij die éne Van Gogh levert als deze in een brand verloren is gegaan (daargelaten schadevergoeding uiteraard) Beide voorbeelden hebben gemeen dat wat er niet is, er domweg niet is. Als je totaal geen middelen meer hebt om te betalen, kan je weinig anders als debiteur dan dat vooral melden aan je crediteur en voor de rest stilzitten. Dat lijkt mij niet zozeer een kwestie van mentaliteit, meer een domweg praktische benadering. Ik neem overigens aan dat je met 'zonder geld' ook daadwerkelijk totaal aan de grond bedoelt. Je stelling is in dat licht wat vreemd.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad op grond van het huurcontract de volle mep verschuldigd. Ik begrijp de huurbaas wel, hij staat volkomen in z'n recht maar ik heb echt geen geld om hem te betalen. Als dat zo was dan had ik nu nog gewoon m'n zaak. Wat ik natuurlijk veel liever gehad had dan deze situatie. Ik snap alleen niet goed wat jij bedoeld? Ik moet ermee accoord gaan met een deel van de huur betalen? Maar als ik het niet KAN betalen, dan kan ik er toch niet mee accoord gaan? En dan zit ik er dus zeker weten nog 4 jaar aan vast. Wat als die nieuwe huurder ook na een jaar moet stoppen?? Wat dan? Sta ik dan voor de volle mep? Want mijn huurbaas huurt het pand van een beleggingsmaatschappij en mijn huurbaas doet zijn contract dan over aan de nieuwe huurder, hij is er dan helemaal vanaf. Dus sta ik dan voor de volle mep als die nieuwe huurder er ook binnen 4 jaar uitstapt? En ik ben het ook niet met dit voorstel eens omdat in het contract staat dat mijn contract ontbonden word zodra er een nieuwe huurder is! Het lijkt mij dat de huurbaas er ook alleen maar voordeel van heeft als er een nieuwe huurder in komt. En aangezien die nieuwe huurder de huurprijs te hoog vind lijkt het mij dat de huurbaas ook die man/vrouw de korting geeft die hij mij ook gegeven heeft. Dan komt zowel de huurbaas als ik er goed vanaf denk ik. De huurbaas moet nu zelf de volle mep betalen aan die beleggingsmaatschappij en als hij niet meer betaald slepen die HEM voor de rechter. Dat lijkt me voor hem ook geen leuk vooruitzicht.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Misschien een stomme opmerking, maar stel dat je je failliet laat verklaren dan gaat een curator toch kijken welke schulden en lopende contracten je hebt. Is faillisement niet een manier om het contract te laten ontbinden? Of misschien tot een goede regeling te komen? Je zult toch aan je toekomst moeten denken, en 4 jaar huur betalen zonder inkomsten daar wordt niemand beter van toch? Ik zou eens gaan kijken wat een curator voor je kan betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me het volgende af.

 

Je bent op grond van het huidige huurcontract verplicht de huurpenningen volgens de afgesproken termijnen te betalen. In ruil daarvoor krijg jij het genot van de gehuurde ruimte. De huurovereenkomst in een notendop.

 

Ik neem aan dat die huurovereenkomst niet tot het oneindige doorloopt. Uit je verhaal blijkt dat je er op papier nog 4 jaar aan vast zit. Zonder het contract te zien is het moeilijk oordelen of er geen mogelijkheid is om op te zeggen tegen een eerdere termijn. Daar ga ik even niet van uit. Je kunt derhalve gewoon vaststellen wat je nog verschuldigd gaat worden onder het huurcontract (4 jaar huurtermijnen).

 

Als je nu stopt met betalen van de huurtermijnen (wat nu feitelijk gebeurt), gaan de huurtermijnen oplopen als een vordering van de verhuurder op jou. Je komt het huurcontract niet na en de verhuurder kan de huurtermijnen vorderen en daarnaast schadevergoeding (voorzover van toepassing). Bij vorderingen zal dat zich gaan uiten in de wettelijke rente (ik neem aan dat het contract daar geen eigen regeling voor heeft).

 

Indien je niets doet en het huurcontract loopt verder, gaan al die huurtermijnen zich derhalve opstapelen totdat de 4 jaar vol zijn. Het resultaat is een grote vordering van de verhuurder op jou na die 4 jaar bij het einde van het huurcontract, als daarvan niets betaald wordt.

 

Nu komt de verhuurder bij jou en stelt voor om er een andere huurder in te zetten. Die huurt echter voor een lagere huurprijs en het verschil tussen die lagere huurprijs en de huurprijs die jij verschuldigd bent, wil de verhuurder van jou hebben. Dat is logisch, want als je je verplichtingen na was gekomen, had hij de volle huurprijs gekregen. Mijn idee zou zijn dat dat een uitermate schappelijk voorstel van de huurder is. Je weet nu immers dat je 4 jaar aan het contract vastzit en de vordering die dat gaat opleveren van de verhuurder op jou. Als je dat vooruitzicht kan inwisselen voor een scenario waarbij je niet de hele huurtermijn verschuldigd bent tot de 4 jaar voorbij is, maar slechts een deel van de huurtermijn tot de 4 jaar voorbij is, schiet je er alleen maar mee op. In plaats van een schuld die elke termijn oploopt met een huurtermijn, loopt deze schuld slechts op met een deel van deze huurtermijn (het verschil oude/nieuwe huurprijs). Natuurlijk moet wel deze verplichting tot 'bijleggen' beperkt zijn tot die oorspronkelijke 4 jaar die het contract nog duurt. Dat is immers de 'schade' die de verhuurder lijdt omdat je je verplichtingen niet nakomt.

 

Dat is de theorie. In de praktijk moet je natuurlijk de verhuurder zover zien te krijgen dat je (i) eerder dan die 4 jaar van het contract afkomt en/of (ii) een kortere periode van 'bijleggen' voor elkaar weet te boksen. Dat zal grotendeels een kat en muis spel worden waarbij je je eens goed moet laten adviseren over dat huurcontract. Bovenstaande gaat immers alleen op als je inderdaad en zonder twijfel nog gebonden bent aan de 4 jaar die het huurcontract nog loopt. Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Loop anders met dat huurcontract eens een rechtswinkel binnen. Hoe eerder je van dat contract af bent, hoe beter. Dan lopen de verplichtingen niet meer zo hard op.

 

Een ding is sowieso goed om vast te stellen: de verhuurder heeft klaarblijkelijk wel een potentiële nieuwe huurder gevonden. Dat heeft hij zelfs zwart op wit bevestigd. Zelf gebruik je het pand feitelijk niet meer, begrijp ik. Zou je niet tegen de verhuurder kunnen zeggen dat de verhuurder het pand maar gewoon aan die nieuwe huurder moet verhuren en het verschil tussen oude en nieuwe huurprijs maar als schadevergoeding moet eisen? Als jij er van jouw kant niet meer in hoeft omdat je onderneming is gestaakt (en je dat de verhuurder hebt medegedeeld) zou de verhuurder natuurlijk niet netjes handelen als hij geen nieuwe huurder gaat zoeken voor het pandje om zijn schade (door jouw handelen) te beperken door het pand zo snel mogelijk weer te verhuren. Voor jou betekent een dergelijke snelle verhuur aan een nieuwe huurder alleen maar dat de uiteindelijk oplopende vordering van de verhuurder minder hard stijgt. Hij lijdt immers minder schade omdat een deel van de verloren gegane huurtermijnen alsnog binnenkomen via een nieuwe huurder. Het lijkt mij dus prachtig dat hij het hebben van een potentiële nieuwe huurder zelf al heeft bevestigd.

 

Deze strategie moet je natuurlijk wel goed afkaarten met een specialist. Met mijn bijdrage probeer ik alleen maar een gedachte naar voren te brengen en niet zozeer een plan van aanpak.

Link naar reactie
  • 0

Heb je niet ergens nog een klein sokje met oud geld? Het lijkt me namelijk slim om toch wat serieus juridisch advies in te huren. Je huisbaas vind ik wat itchy klinken en ondanks dat je geen duiten hebt betekend dat niet dat je niet persoonlijk failliet verklaard kan worden.

 

Ben het trouwens met je eens dat je zijn vage "aanbod" afgewezen hebt.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je het raar vinden of slecht dat iemand die feitelijk niet kan betalen (platzak) ook daadwerkelijk niet betaalt? <...> Dat lijkt mij niet zozeer een kwestie van mentaliteit, meer een domweg praktische benadering. Ik neem overigens aan dat je met 'zonder geld' ook daadwerkelijk totaal aan de grond bedoelt. Je stelling is in dat licht wat vreemd.

 

Wat ik raar vind is dat er zo triomfantelijk gepraat wordt over in stilte je boeltje oppakken en de huisbaas voor het blok zetten. Ik denk dat menig ondernemer hier behoorlijk boos zou zijn wanneer een klant van de ene op de andere dag aftaait en zijn verplichtingen niet meer nakomt. Op zich is het natuurlijk triest als je de bodem van je kas bereikt, maar je lost niks op door je kop in het zand te steken. Ondernemen is niet alleen risico nemen, maar ook verantwoording nemen. Ik ken ondernemers die failliet gingen (dan klapt er een bv-tje) en vervolgens toch netjes een regeling troffen met hun schuldeisers. Die huisbaas heeft een probleem nu zijn huurder plots wegloopt en dus is het logisch dat hij haar ter verantwoording roept.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is het dan zo dat de huurbaas mij failliet kan laten verklaren? Dan moet je toch 2 schuldeisers hebben? Ik heb mij goed laten adviseren door de stichting ondernemers klankbord en zij hebben ook tegen me gezegd dat ik niet met zijn voorstel accoord moet gaan. Het huurcontract is waterdicht. In die stichting zit ook een oud advocaat en m'n tante is meester in de rechten en die hebben het beide bekeken. Zelfs bij een faillisement zit ik nog 4 jaar aan het contract vast. Dus ik ben voorlopig niet van plan om me failliet te laten verklaren. De stichting ondernemers klankbord heeft me geadviseerd het erop aan te laten komen en af te wachten wat de huurbaas verder gaat doen. Zoals het nu lijkt zal het dan op een schuldsanering uitdraaien. Zoals ik begrepen heb moet je dan 3 jaar lang een x bedrag per maand betalen en word na die 3 jaar je schuld kwijtgescholden. Nou zitten hier natuurlijk ook een hoop nadelen aan maar dan ben ik er na 3 jaar vanaf i.p.v na 4 jaar als ik met het voorstel van de huurbaas accoord ga. En dat x bedrag zal dan nooit hoog kunnen zijn als je een uitkering aan moet vragen... Ik weet absoluut niet meer wat verstandig is om te doen. Het is er onduidelijk allemaal en je weet niet wat je te wachten staat. Zo te lezen lopen hier op het forum de meningen nogal uiteen. M'n ouders hebben een rechtsbijstand verzekering en had al geprobeerd via die verzekering een advocaat te krijgen maar ze hadden werkelijk een heel uitgebreid pakket maar dit viel er dus net niet onder, helaas. Misschien moet ik toch nog es informeren bij een rechtswinkel...

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je het raar vinden of slecht dat iemand die feitelijk niet kan betalen (platzak) ook daadwerkelijk niet betaalt? <...> Dat lijkt mij niet zozeer een kwestie van mentaliteit, meer een domweg praktische benadering. Ik neem overigens aan dat je met 'zonder geld' ook daadwerkelijk totaal aan de grond bedoelt. Je stelling is in dat licht wat vreemd.

 

Wat ik raar vind is dat er zo triomfantelijk gepraat wordt over in stilte je boeltje oppakken en de huisbaas voor het blok zetten. Ik denk dat menig ondernemer hier behoorlijk boos zou zijn wanneer een klant van de ene op de andere dag aftaait en zijn verplichtingen niet meer nakomt. Op zich is het natuurlijk triest als je de bodem van je kas bereikt, maar je lost niks op door je kop in het zand te steken. Ondernemen is niet alleen risico nemen, maar ook verantwoording nemen. Ik ken ondernemers die failliet gingen (dan klapt er een bv-tje) en vervolgens toch netjes een regeling troffen met hun schuldeisers. Die huisbaas heeft een probleem nu zijn huurder plots wegloopt en dus is het logisch dat hij haar ter verantwoording roept.

 

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap heel goed dat de huurbaas nu ook met een probleem zit. Vind het ook logisch dat hij mij ter verantwoording roept ik heb immers een contract getekend. Maar ik heb geen idee waar ik het van moet betalen. Van een uitkering?? Dan kan je hoogstens 100 euro per maand missen en daar is de huurbuus ook niet mee geholpen lijkt me. Ik wil best een regeling treffen maar wat is in de geval dan een goede regeling?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Overigens zou ik persoonlijk een beetje argwaan krijgen als je die beslissing van je huisbaas in één dag moet nemen!! Zo gauw iemand een voorstel doet wat je binnen een zeer korte termijn moet beslissen moet je altijd goed uitkijken!!

 

Ik weet niet hoe het werkt bij verhuur van bedrijfsruimte, maar als je prive een ruimte huurt kun je de huurprijs vast laten stellen aan een puntensysteem. Als jij denkt dat de huurprijs veel te hoog is zou je kunnen informeren of het puntensysteem uberhaupt geld voor bedrijfsruimten en zo ja, wat de mogelijkheden zijn voor verlaging.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.