• 0

Moet ik faillisement aanvragen??

Hallo,

 

Ik ben in april vorig jaar een croissanterie begonnen. Maar ik kan sinds kort de rekeningen niet of nauwelijks meer betalen. Vandaar dat er nu nog een aantal rekeningen liggen die niet betaald zijn. En denk ook niet dat ik op korte termijn in staat ben om ze wel te betalen. Het is sinds november erg rustig geworden in de zaak. Winterperiode, slechte economie etc etc. Ook zit ik met erg hoge vaste lasten zoals de huur en stroom. Ik zal mijn omzet 2 keer moeten verdubbelen om er een bestaan van te hebben. En eerlijk gezegd ben ik bang dat dat niet zal gebeuren. Ook niet op de lange termijn. Ik begrijp dat je de eerste paar jaar niks kunt verwachten maar ik betwijfel of het er over een paar jaar beter uit gaat zien. Ik zit nu dus enorm te twijfelen wat ik moet doen. Stoppen?? Doorgaan en hopen dat het goedkomt?? Of doorgaan en straks met nog veel meer rekeningen zitten?? Zit er serieus over te denken om ermee te stoppen. Hoe moeilijk ik dat ook zal vinden want ik heb het enorm naar m'n zin in m'n croissanterie doe het met erg veel plezier. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Dan zou ik het hélemaal op die pannekoeken gooien-- voor snelle omzetstijging moet je denk ik focusen op één ding, en niet nu een diffuus beeld gaan verspreiden, dat zal mensen verwarren.

Je hebt een croissant in je logo dus dat heb je al 'tegen'. ;)

 

Ik zou zeggen: ga voor de croissant, vermarkt dat ding lekker fel en laat die omzet stijgen!

 

Misschien is "om mee te nemen" croissants dan wel een idee.

Of 'even uitpuffen' voor de haastige huisvrouw.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Annedien. Ik ben ook van mening dat je aan marketingkracht inboet door pannekoeken "erbij" te gaan verkopen.

 

Het aanbieden van producten is niet genoeg, het gaat er vooral om hoe je de mensen in jouw zaak weet te krijgen. En belangrijk is dus dat ze weten dat je er bent en wat ze van je kunnen verwachten.

 

Maak de doelgroep erop attent wat er allemaal voor mogelijkheden zijn met croissanten. Heerlijk voor bij de lunch, verschillende varianten (croissant met kaas en ham ofzo)

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ja, bouw een cultus rond croissant (Frankrijk, cafe-au-lait, wijn, kaas, het goede leven, eten/koken, comfort, design, vakantie, zon, kamperen)

Kies een doelgroep die je makkelijk kan vinden in je omgeving:

kinderen: 'kinderen gratis Mickey-Mouse Croisant' of elke woensdagmiddag 'creatief met bladerdeeg'

ouderen: 'geniet van het leven, gratis cappucino bij de lunch'

werkenden: 'kom tot rust: gratis glaasje Franse wijn bij de lunch'

 

lok hen met flyers, rondlopende croisants en stickers.

verkoop T-shirts met leuke teksten (eten als koning in Franrijk) en je logo

verzorg verjaardags- en verrassingsontbijtjes

organiseer een croisant-bak wedstrijd

 

Maar zorg er wel eerst voor dat je je financien op orde hebt.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Oh ja en doe ongegeneerd een beroep op iedereen die je kent om mee te helpen door dit dalletje te komen! Geeft er iemand les op een middelbare school? Organiseer een dag voor die school dat iedereen voor half geld croisant kan halen en organiseer een MMS-actie voor die jongeren. Ken je iemand van een groot bedrijf in de buurt? Organiseer dat je een keer je bedrijf mag presenteren in de Kantine en croisants uitdelen. Etc.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het ook wel haalbaar om op wat kleinere bedrijven in de omgeving te richten, desnoods door te bezorgen. Er zijn best veel bedrijven met tientallen personeelsleden waar het lunchgebeuren niet geregeld is (dwz geen kantine etc.), maar waar natuurlijk wel gewoon gegeten moet worden.

 

Ik heb zelfs eens bij zo'n zaak gewerkt, en ik denk dat de locale bakker er best gelukkig mee was: We kochten niet eens zo gek veel, maar wel zeer regelmatig zodat het wel weer iets is waar je als leverancier op kunt rekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verzorg al lunches bij bedrijven in de buurt en bezorg het dan ook aangezien ze meestal niet in de gelegenheid zijn om het zelf op te halen. En dat werkt prima. :) Maar het zou fijn zijn als er nog meer bedrijven bij zouden komen. Dus ik ben van plan een leuke aanbieding voor bedrijven te maken om er zo nog meer bij te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan, maar je moet eigenlijk zoeken naar acties 'kleine moeite grote impact' je moet nu even de kans groter maken dat je wat grote klappers maakt, dat schept financieel lucht. Voor die kleine bedrijven moet je een serviceproduct ontwikkelen, bijv. een e-mail bestelservice: alle mensen van het bedrijf waarmee je een contract hebt mail je om 9:00 een bestellijstje met lekkermakende foto's (en de oproep dat mensen die alvast voor de volgende dag bestellen een gratis croisant krijgen) wat om 11:00 binnen is bezorg je dan tussen 12:00 en 13:00. Maar dat kost tijd en geld om professioneel te ontwikkelen en administreren en de logistiek te regelen!

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Goede ideeen genoeg hier denk ik, alleen wordt volgens mij een beetje voorbijgegaan aan het feit dat het '5 voor 12' is voor Bianca. Er zijn natuurlijk verschillende strategieen te bedenken en ik denk dat productdifferentiatie helemaal zo gek nog niet is. Er hoeft denk ik weinig in geinvesteerd te worden. En een 'warme hap' naast broodjes en croissants kan best leuk zijn. Wel even een schrijfbord voor de deur waar met grote letters op staat 'nu ook pannekoeken en crepes' of zo. Als je kijkt in Frankrijk, dan zie je dat crepes ook in verschillende gelegenheden verkocht worden. Crepes passen ook wel bij 'croissants'. Belangrijk is denk ik voor ogen te houden dat het niets mag kosten (geen investering) en dat het meer omzet kan brengen op zo kort mogelijke termijn.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad zo dat ik iets moet proberen te vinden wat geen/nauwelijks extra geld kost en wat toch meer klanten opleverd. Het gaat mij er ook niet zo zeer om dat ik graag pannenkoeken wil verkopen maar ik zit midden in het centrum tussen een Aldi en een Schlecker maar op de een of andere manier vinden mensen hier in een dorp het moeilijk om even bij mij binnen te stappen. Maar ik heb gemerkt dat als ze een keer geweest zijn dat ze ook terug komen en door mond op mond reclame krijg je er zo weer klanten bij. Dus door pannenkoeken te verkopen trek je nu misschien wat extra mensen over de streep. En als het mij niet lukt dan trekken de kinderen hun ouders wel mee ;D

 

Ik heb gemerkt en gehoord dat mensen het 'raar' vinden om in hun eigen dorp te gaan zitten koffiedrinken of een broodje eten. En ik moet eigenlijk een manier zien te vinden om hun even over dat idee heen te helpen. Want er was laatst ook iemand die zei dat ze uit zichzelf nooit binnengekomen was maar nu door een vriendin meegenomen was en ze vond het zo leuk dat ze nu vaker komt. Het is net alsof ze een soort schaamtegevoel hebben om in eigen te dorp te gaan zitten eten/drinken. "Daar krijg je praatjes van" zeggen ze dan. ???

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad zo dat ik iets moet proberen te vinden wat geen/nauwelijks extra geld kost en wat toch meer klanten opleverd. Het gaat mij er ook niet zo zeer om dat ik graag pannenkoeken wil verkopen maar ik zit midden in het centrum tussen een Aldi en een Schlecker maar op de een of andere manier vinden mensen hier in een dorp het moeilijk om even bij mij binnen te stappen. Maar ik heb gemerkt dat als ze een keer geweest zijn dat ze ook terug komen en door mond op mond reclame krijg je er zo weer klanten bij. Dus door pannenkoeken te verkopen trek je nu misschien wat extra mensen over de streep. En als het mij niet lukt dan trekken de kinderen hun ouders wel mee ;D

 

Ik heb gemerkt en gehoord dat mensen het 'raar' vinden om in hun eigen dorp te gaan zitten koffiedrinken of een broodje eten. En ik moet eigenlijk een manier zien te vinden om hun even over dat idee heen te helpen. Want er was laatst ook iemand die zei dat ze uit zichzelf nooit binnengekomen was maar nu door een vriendin meegenomen was en ze vond het zo leuk dat ze nu vaker komt. Het is net alsof ze een soort schaamtegevoel hebben om in eigen te dorp te gaan zitten eten/drinken. "Daar krijg je praatjes van" zeggen ze dan. ???

Bianca,

 

Voordat je jezelf vol overgave stort op het bakken van pannenkoeken, check wel even bij de gemeente in hoeverre het bestemmingsplan ruimte laat om je croisanterie tevens in te richten als pannenkoekrestaurant. Controleer verder in hoeverre je voldoet aan de technische vergunningvereisten (technische installaties, luchtafvoer, koeling, etc..). Doe dit voordat je investeringen (hoe gering ook) pleegt. Het gebeurt maar al te vaak dat ondernemers vergeten te controleren of ze aan alle vergunningsvereisten voldoen en vervolgens de bedrijfsvoering moeten staken op last van de gemeente of keuringsinstanties.

 

In welk dorp zit je eigenlijk dat het eten van een broodje al roddels oplevert ???

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik woon zelf ook in een dorp maar op zaterdag wordt er overal gegeten en gedronken. Bij de snackbar, de loempiatent, de visboer, het eetcafe, ga maar door. De andere dagen zijn waarschijnlijk anders? Er zijn waarschijnlijk geen grote middelbare scholen en grote bedrijven? Maar er zijn wel senioren en huismoeders en kinderen! En een dorp biedt tevens voordelen om je onvergetelijk te maken. Een delicatessezaak op ons dorp organiseert 1 keer per jaar een opvallende happening. Zo hebben ze afgelopen jaar een ontbijt van 1 kilometer georganiseerd.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ben ook niet meteen van plan om pannenkoeken erbij te gaan doen hoor. Wil eventueel eerst wat klanten een enquete in laten vullen wat zij graag in het assortiment zouden zien en of ze pannenkoeken zouden kopen als we die zouden hebben. En inderdaad moet ik dan ook eerst even bij de gemeente informeren.

 

Ik zit in Scheemda, vlakbij Groningen. Iedereen kent elkaar en zoals ik begrepen heb willen mensen niet dat andere mensen over hun zeggen: kijk moet je die eens zien die zit daar te eten! Ik begrijp het ook niet hoor maar toch is het zo!

Link naar reactie
  • 0

Ik woon zelf ook in een dorp maar op zaterdag wordt er overal gegeten en gedronken. Bij de snackbar, de loempiatent, de visboer, het eetcafe, ga maar door. De andere dagen zijn waarschijnlijk anders? Er zijn waarschijnlijk geen grote middelbare scholen en grote bedrijven? Maar er zijn wel senioren en huismoeders en kinderen! En een dorp biedt tevens voordelen om je onvergetelijk te maken. Een delicatessezaak op ons dorp organiseert 1 keer per jaar een opvallende happening. Zo hebben ze afgelopen jaar een ontbijt van 1 kilometer georganiseerd.

 

Er zit hier ook een eetcafe en een restaurant maar mensen willen wel binnen komen en iets meenemen maar ze gaan niet zitten te eten. Dat zijn dan mensen van buitenaf. Het gekke is dat hier ook een chinees is en mensen gaan daar wel makkelijker zitten te eten dan bij een andere eetgelegenheden hier.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in Scheemda, vlakbij Groningen. Iedereen kent elkaar en zoals ik begrepen heb willen mensen niet dat andere mensen over hun zeggen: kijk moet je die eens zien die zit daar te eten! Ik begrijp het ook niet hoor maar toch is het zo!

Gemeente Reiderland, inderdaad niet direct de ultieme locatie waar je het onmiddelijk over een andere boeg kunt gooien. En ik begrijp het probleem van de praatjes. Wellicht dat de aanleg van de blauwe stad alternatieven biedt en wat meer "stadjers" zich in de omgeving gaan vestigen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nou Scheemda hoort niet bij de gemeente Reiderland maar bij de gemeente Scheemda. Dat scheelt alweer. Maar de mensen zijn in de gemeente reiderland hetzelfde als hier denk ik. Als de blauwe stad klaar is zit ik er vlakbij dus ik hoop inderdaad dat ik ook daardoor meer klanten krijg. Helaas duurt het nog wel een paar jaar voordat de blauwe stad klaar is.

Link naar reactie
  • 0

Nou Scheemda hoort niet bij de gemeente Reiderland maar bij de gemeente Scheemda. Dat scheelt alweer. Maar de mensen zijn in de gemeente reiderland hetzelfde als hier denk ik. Als de blauwe stad klaar is zit ik er vlakbij dus ik hoop inderdaad dat ik ook daardoor meer klanten krijg. Helaas duurt het nog wel een paar jaar voordat de blauwe stad klaar is.

Kun je tussentijds niet wat verdienen aan de projectontwikkelaars en aannemers.

Nog een vraagje, doet soep het niet beter als pannenkoeken in jouw geval. Soep kun je gemakkelijk mee laten nemen en kost eveneens weinig aan investering.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Kun je tussentijds niet wat verdienen aan de projectontwikkelaars en aannemers.

Nog een vraagje, doet soep het niet beter als pannenkoeken in jouw geval. Soep kun je gemakkelijk mee laten nemen en kost eveneens weinig aan investering.

 

 

Ik heb al folders rondgebracht bij de aannemers en projectontwikkelaars maar tot nu toe geen reactie op gehad.

 

We hebben nu vanaf september soep in ons assortiment maar dat word nog niet echt veel verkocht. Ik had verwacht dat met name bedrijven wel zin in soep zouden hebben bij de lunch maar dat is toch niet zo. Je komt iedere keer weer op het punt dat mensen niet binnen lopen. Als dat meer zou gebeuren dan zou inderdaad soep wel een hardloper kunnen zijn dat ben ik met je eens. Maar hoe krijg je mensen nou binnen?? Dat is de grote vraag.

Link naar reactie
  • 0

Hoe krijg je mensen binnen?

 

Organiseer een Franse Cultuur Week met de bekende Galerie Beeldkracht

Adverteer in de Zevenblad-special (gericht op toeristen) 'Sfeervolle lunch met lokale soep'

Verspreidt elke week een Weekmenu bij de bedrijven op Eextahaven en Schemderzwaag.

Samen met andere winkeliers dingen organiseren om mensen in Scheemda te laten winkelen i.p.v. Winschoten.

Zet een bord voor je deur.

Verleid mensen eens zo avontuurlijk te zijn te komen eten.

Organiseer workshops over de franse keuken, 'de beste paaslunch' of iets dergelijks zodat mensen betrokken raken bij jou wel-en-wee.

 

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Even los van de mogelijkheden van omzetverhoging is het de vraag of de vaste kosten van huur e.d. niet een onoverkombare drempel zijn.

 

Je opende met de opmerking dat een verdubbeling van de omzet nodig is om die kosten terug te verdienen.

 

Kapitaalslasten bij een lunchroom in een huurpand zijn gemiddeld 10 a 18%, waarvan

huur 5 a 9%,

afschrijving 4 a 7%

rentelasten 0 a 1%

http://www.bhenc.nl/has/rend_cft.html

 

Hoe hoog is de huur in % van de omzet ?

Normaal is max. 9%.

Rond 12 a 15% kan nog als je op toplokatie in centra van grote steden zit. (dat kun je nl. besparen op PR kosten vanwege passantenverkeer)

Bij 20% is het een erg zware last die met moeite terug te verdienen is.

 

Horeca onderzoeker Rendement op bedrijfsvoering

Link naar reactie
  • 0

Paar losse opmerkingen en vragen:

 

Uit je beschrijving maak ik op dat je croissanterie (zo te horen geen franchise) in een winkelstraat van een calvinisties dorp gevestigd is. Je primaire opzet is dan om passanten tot zitten-eten of meenemen te verleiden. Voor een bezorgdienst zou je immers een goedkopere lokatie gekozen hebben.

 

Heb je een goed beeld van het type passanten in je winkelstraat, verdeeld over momenten? Zijn het huisvrouwen die even snel hun dagelijkse boodschappen doen, rustig winkelende echtparen, gezinnen, scholieren, toeristen? Kun je je aanbod aanpassen aan het moment?

 

Hoe breed is je assortiment? Ik neem aan dat je ook allerlei belegde broodjes verkoopt, koffie en schijnbaar ook soep. Misschien moet je de koffieverkoop iets meer benadrukken. Cook & Boon heeft een speciale barista-training en ook Douwe Egberts wil zijn shopconcept graag uitbreiden. Voordeel is dat je niet met bederfelijke ingrediënten werkt, en dat je met momentgebonden acties kan werken. Kijk maar eens goed naar Starbucks: tientallen smaakvarianten. Creëer je eigen specialties. Grunninger koffie met koek. Kindersjoko. IJskoffie. Vergeet andere drinks niet, afhankelijk van je passantenanalyse.

 

Is de verhouding zitten/meenemen die je in je verkoop ziet ook vertaald in je inrichting? Is van buitenaf te zien dat je kan zitten respectievelijk meenemen? Je zegt dat je ruimte zat hebt, en dat is eigenlijk geen goed teken.

 

Bezorgen doe je al. Is dat qua tijdsbesteding goed af te handelen? Kun je ook warme bestellingen verwerken? Hoe verwerk je orders: per fax of telefoon?

 

Een bedrijf dat dagelijks bestelt voor een aantal personen is een mooie omzet-oppepper, dus het loont de moeite om deze variant verder uit te werken. Trek de stoute schoenen aan, en loop eens binnen bij een bedrijf dat je graag als klant wil. Klets met de receptie of het directiesecretariaat, en bied hen (niet perse het hele bedrijf) een gratis test aan. Maak onderscheid tussen een personeelsbestelling en een lunch-meeting, en richt je orderprocedure daar op in.

 

Zijn er andere bedrijfsmatige bestelmomenten? Ontbijt of avondmaal? Heb je een zoetaanbod voor de ochtend en middag? Zou je een koffie- of een theetafel kunnen aanbieden?

 

Is er een lokale ondernemersvereniging of middenstandersclub? Kun je hen niet eens onthalen op een broodjesbijeenkomst, als ze toch moeten vergaderen?

 

Wat gebeurt er 's avonds? En op zondag? Zijn er kerkgangers in je dorp en past daar een zondagservice bij?

 

Wat eten de winkelmedewerkers in je winkelstraat voor lunch?

 

Is een breakfast-box iets voor je? Bijvoorbeeld op Valentijnsdag. Of op zondag.

 

Zijn er woonwijken met veel import?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bianca,

 

Ik wilde even reageren op het feit dat je stelt dat er weinig mensen binnenlopen. Ik vroeg me af, wat je er aan doet om mensen ook daadwerkelijk naar binnen te krijgen.

Ligt de croissanterie aan een winkelstraat? Staan er borden buiten? Ziet het er gezellig uit? Heb je hier al kritisch naar gekeken?

 

Ik hoop dat je deze dip weer snel te boven komt. In ieder geval niet te snel opgeven, want iedere ondernemer heeft weleens last van mindere tijden.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad geen franchise. Ik zit in het centrum van een dorp. Maar mensen doen hun boodschappen en gaan weer naar huis. Er zit dus een Aldi, Schlecker, C1000, kruidvat, marskramer en nog een aantal winkels maar het is niet zo dat mensen uitgebreid gaan winkelen en dan even lekker een kop koffie drinken of een broodje eten. Ik zit tussen Aldi en Schlecker dus opzich lopen er wel veel mensen langs. Ze komen alleen niet binnen.

 

Passanten zijn met name huisvrouwen en ouderen die boodschappen doen. Maar we krijgen ook wel scholieren (zit een middelbare school in de buurt) en 's zomers zijn er wel wat toeristen aangezien er een jeugdherberg vlakbij zit en een jachthaventje.

 

Tussen de middag komen er ook regelmatig vertegenwoordigers eten of mensen van het gemeentehuis, die zit op 50 meter afstand.

 

M'n assortiment is vrij breed. Allerlei belegde broodjes, koffie, soep maar we verzorgen ook hapjesschalen en salades.

 

Van buitenaf is niet echt duidelijk te zien dat je ook broodjes mee kan nemen. Dat is misschien nog wel voor verbetering vatbaar. Ik heb zo'n 100m2 waarvan 20m2 keuken. Dus er is zitgelegenheid genoeg. Of dat een goed teken is?? Geen idee.

 

Ja, bezorgen lukt prima. Meeste bedrijven zitten op zo'n 5 á 10minuten afstand. Dus ook warme bestellingen kunnen bezorgd worden. Orders verwerk ik per fax en telefoon.

 

's Avonds is er in de buurt vrijwel niks te doen. Ik ben de eerste paar maanden ook op zondag geopend geweest aangezien hier dan verder niks geopend is. Maar ik kreeg over de hele dag misschien 3 klanten. Dus daar moest ik wel mee stoppen. Dat koste mee dan dat het opbracht. De kerk zit schuin tegenover me maar ook die mensen gaan meteen weer naar huis op zondag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.