• 0

Moet ik faillisement aanvragen??

Hallo,

 

Ik ben in april vorig jaar een croissanterie begonnen. Maar ik kan sinds kort de rekeningen niet of nauwelijks meer betalen. Vandaar dat er nu nog een aantal rekeningen liggen die niet betaald zijn. En denk ook niet dat ik op korte termijn in staat ben om ze wel te betalen. Het is sinds november erg rustig geworden in de zaak. Winterperiode, slechte economie etc etc. Ook zit ik met erg hoge vaste lasten zoals de huur en stroom. Ik zal mijn omzet 2 keer moeten verdubbelen om er een bestaan van te hebben. En eerlijk gezegd ben ik bang dat dat niet zal gebeuren. Ook niet op de lange termijn. Ik begrijp dat je de eerste paar jaar niks kunt verwachten maar ik betwijfel of het er over een paar jaar beter uit gaat zien. Ik zit nu dus enorm te twijfelen wat ik moet doen. Stoppen?? Doorgaan en hopen dat het goedkomt?? Of doorgaan en straks met nog veel meer rekeningen zitten?? Zit er serieus over te denken om ermee te stoppen. Hoe moeilijk ik dat ook zal vinden want ik heb het enorm naar m'n zin in m'n croissanterie doe het met erg veel plezier. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Bianca,

 

Ik wilde even reageren op het feit dat je stelt dat er weinig mensen binnenlopen. Ik vroeg me af, wat je er aan doet om mensen ook daadwerkelijk naar binnen te krijgen.

Ligt de croissanterie aan een winkelstraat? Staan er borden buiten? Ziet het er gezellig uit? Heb je hier al kritisch naar gekeken?

 

Ik hoop dat je deze dip weer snel te boven komt. In ieder geval niet te snel opgeven, want iedere ondernemer heeft weleens last van mindere tijden.

 

Succes!

 

 

Ik heb 2 borden buiten staan en het ziet er gezellig uit dat is 1 ding waar ik zeker van ben. En ik krijg ook regelmatig complimenten van klanten dat het er allemaal zo gezellig uitziet.

 

Om mensen binnen te krijgen heb ik laatst een aanbieding gedaan koffie met appelgebak voor 2 euro. Maar er komen amper mensen op af. Zo probeer ik regelmatig iets maar het levert niet echt nieuwe klanten op.

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn begrafenisondernemers en uitvaartverenigingen grote broodjesbestellers? Lekker lugubere guerrillamarketing: crematiecroissantjes... 8)

 

Daar had ik ook al aan gedacht. Hier in het dorp zit wel een aula....

Is misschien de moeite waard om eens naartoe te gaan. In ieder geval bedankt voor de tip!

Link naar reactie
  • 0

Hangt er een warme verse broodgeur in de winkelstraat waar je zit? Want dan komt de impulsaankoop ook om de hoek kijken! Althans... ik krijg altijd honger van de geur van warm brood / snack / etc.

 

In de winkel hangt wel een broodgeur maar het trekt niet naar buiten.

Zou inderdaad wel helpen denk ik als mensen het ruiken kopen ze sneller.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn drie factoren van belang in retail: lokatie, lokatie en lokatie. Het juiste aanbod op de juiste lokatie is met een relatief geringe extra inspanning wel te slijten. Een coissanterie in een dorpsstraat waar mensen eigenlijk alleen voor een snelle boodschap komen, en dan ook nog tussen twee Duitse discounters, vergt een grote inspanning.

 

Als je de zaak niet wil opdoeken zou je op wat langere termijn aan verbreding van je aanbod kunnen denken, maar om op korte termijn te overleven zijn zakelijke afnemers eigenlijk de enige uitweg. Dan zul je echter actief moeten gaan verkopen. Niet een brief sturen, maar deropuit en persoonlijk klant voor klant over de streep trekken.

 

Hoe? Elke morgen op weg naar de winkel even langs* bij een paar kantoren (gemeentehuis) in je verzorgingsgebied om daar met een ontwapenende glimlach een kennismakingsaanbod te doen. Dezelfde dag nog een doos vol testbroodjes en desnoods zelfs soep laten bezorgen ter attentie van je contactpersoon, en niet vergeten een bestellijst toe te voegen. Misschien zelfs een faxformulier met een paar vragen, dan kun je het geheel als een marktonderzoekje presenteren.

 

Het is 5 voor 12, dus gebruik die laatste vijf minuten optimaal.

 

 

* Deze techniek wordt wel cold canvassing genoemd. Het is de oermoeder van marketing. Grote bedrijven gooien wijsneuzen van de universiteit of HEAO CE nog wel eens in het diepe door ze op industrieterreinen of kantoorparken te laten canvassen. De eerste paar keer heb je buikpijn van de zenuwen, maar al doende leer je en je wordt er enorm klantgericht van.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de winkel hangt wel een broodgeur maar het trekt niet naar buiten.

Zou inderdaad wel helpen denk ik als mensen het ruiken kopen ze sneller.

 

Er zijn systemen te koop die zo'n geur verspreiden, ik ken toevallig iemand die in die markt zit... en het klinkt op zich wel als DE manier om mensen van de straat in je winkel te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

In de winkel hangt wel een broodgeur maar het trekt niet naar buiten.

Zou inderdaad wel helpen denk ik als mensen het ruiken kopen ze sneller.

 

Er zijn systemen te koop die zo'n geur verspreiden, ik ken toevallig iemand die in die markt zit... en het klinkt op zich wel als DE manier om mensen van de straat in je winkel te krijgen.

 

Klinkt op zich als een prima idee. Maar wat gaat zo'n systeem kosten?? Om dingen te veranderen ben je vaak geld nodig en dat is nou juist mijn probleem. Dat heb ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Face the fact, Nederland heeft geen lunchcultuur. De gemiddelde werknemer in Nederland heeft of neemt tussen de middag hooguit een half uurtje. In die tijd gaat men zich te buiten in het bedrijfsrestaurant of knaagt men de broodzakje met de thuisgesmeerde boterhammen leeg. Slechts een gering deel luncht buiten de deur, maar langdurig ergens zitten doet men niet dagelijks. Dat gebeurt enkel in de zakelijk omgeving, maar ook niet iedere dag, laat staan in Scheemda en omstreken. Wil je echt in Franse of Italiaanse sferen belanden dan zal er eerst een cultuuromslag moeten komen. Nederlanders willen nog wel iets van buiten de deur meenemen, zeker als de prijs/kwaliteit verhouding goed is en de nodige afwisseling in het menu bestaat. Iedere dag hetzelfde broodje kaas of ros wordt een mens immers ook niet vrolijker van. Hoe je mensen binnenkrijgt hangt denk ik sterk van de locatie en de uitstraling af. Een deur open zetten kan soms al goed werken, maar dit is wellicht een vraag die beter door een GM expert kan worden beantwoord (Iets voor Annedien, of de andere GM experts,. Er zijn toch voldoende reacties om een beeld te bepalen en hier ligt zeker een uitdaging ;)

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Face the fact, Nederland heeft geen lunchcultuur. De gemiddelde werknemer in Nederland heeft of neemt tussen de middag hooguit een half uurtje. In die tijd gaat men zich te buiten in het bedrijfsrestaurant of knaagt men de broodzakje met de thuisgesmeerde boterhammen leeg. Slechts een gering deel luncht buiten de deur, maar langdurig ergens zitten doet men niet dagelijks. Dat gebeurt enkel in de zakelijk omgeving, maar ook niet iedere dag, laat staan in Scheemda en omstreken. Wil je echt in Franse of Italiaanse sferen belanden dan zal er eerst een cultuuromslag moeten komen. Nederlanders willen nog wel iets van buiten de deur meenemen, zeker als de prijs/kwaliteit verhouding goed is en de nodige afwisseling in het menu bestaat. Iedere dag hetzelfde broodje kaas of ros wordt een mens immers ook niet vrolijker van. Hoe je mensen binnenkrijgt hangt denk ik sterk van de locatie en de uitstraling af. Een deur open zetten kan soms al veel werken, maar dit is wellicht een vraag die beter door een GM expert kan worden beantwoord (Iets voor Annedien, of de andere GM experts,. Er zijn toch voldoende reacties om een beeld te bepalen en hier ligt zeker een uitdaging ;)

 

Er zit een schuifpui in het pand dus de hele voorkant kan open. Maar dat is helaas 's winters geen optie. Ik kan inderdaad merken dat op het moment dat de deur open staat mensen sneller binnenlopen. Annedien heeft haar hulp al aangeboden dus er word aan gewerkt :)

Link naar reactie
  • 0

Er zit hier ook een eetcafe en een restaurant maar mensen willen wel binnen komen en iets meenemen maar ze gaan niet zitten te eten. Dat zijn dan mensen van buitenaf. Het gekke is dat hier ook een chinees is en mensen gaan daar wel makkelijker zitten te eten dan bij een andere eetgelegenheden hier.

Een broodje is iets wat veel mensen vaak snel even tussendoor eten, men gaat er niet voor zitten.

 

M'n assortiment is vrij breed. Allerlei belegde broodjes, koffie, soep maar we verzorgen ook hapjesschalen en salades.

Heb je ook warme worstenbroodjes, pizzabroodjes e.d? Ik zie namelijk vaak dat die bij Bakker Bart worden gekocht.

 

Ik denk dat je nu inderdaad vanuit je locatie moet denken. School & bedrijven, daar kun je nu snel omzet verdienen. Probeer met doelgerichte marketingactie's daar snel meer omzet uit te halen. Vaak zie je bij bedrijven een bestellijst rondslingeren. Maak een geplastificeerde (tegen de koffie) bestellijst en zorg dat deze er erg mooi en opvallend uitziet en neem die mee tijdens het "cold canvassing". Wat betreft die school: loop er eens tijdens de lunchpauze naartoe en kijk wat voor assortiment ze daar hebben. Vraag de leerlingen daar dan (eventueel middels een formulier) wat ze missen in het assortiment en wat ze nog meer missen. Geef ze na het invullen van de lijst een kortingsbon, waarmee ze binnen een week een keer met een leuke korting iets kunnen komen eten.

Zijn er ook wel eens evenementen in de buurt waarop je kunt inspringen?

 

En wat dacht je van een seizoensassortiment? 's Winters als het vriest hang je een groot bord met een lekkere kom soep voor het raam. En in de zomer zou je kant en klare ijsjes kunnen verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Even een klein sommetje. Eén kantoor met tien werknemers die elke werkdag één broodje bestellen resulteert in een jaarafzet van ongeveer 2000 broodjes. Tien van zulke klanten en er is weer hoop, en tijd om de winkel te verbeteren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even een klein sommetje. Eén kantoor met tien werknemers die elke werkdag één broodje bestellen resulteert in een jaarafzet van ongeveer 2000 broodjes. Tien van zulke klanten en er is weer hoop, en tijd om de winkel te verbeteren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. ;D

Nu nog een kantoor met 10 werknemers in Scheemda. ;D Misschiem wel een idee voor een starter. Zee aan ruimte, huizen spotgoedkoop, medewerkers die nâit soezen maar werken en een broodjeszaak om de hoek. Wat wil je nog meer. Oh ja, nog een bijkomend voordeel, de aardgasprijs ligt er lager dan in de rest van Nederland. LEt echter wel, het is één van de weinige gemeenten waar de NCPN nog zitting in de Raad heeft. Maar ja, zoals altijd heeft ieder nadeel ook weer zijn voordeel. Wellicht dat dit de lonen drukt en wat kan een ondernemer zich nog meer wensen ;D.

 

Nee dames en heren even serieus. Bianca zit in een lastig parket en heeft een goed plan nodig. Wie kan haar helpen. Scheemda is geen groot dorp in het Noord-Oosten van de provincie Groningen. Bijkomend nadeel, het ligt in één van de armste delen van Nederland. Wellicht dat andere horeca-ondernemers in een vergelijkbare situatie hebben gezeten die haar van goed advies kunnen voorzien.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Op de website van Stokbroodje is een poging gedaan alle broodjeszaken van NL in beeld te brengen. Daar is ook te zien wie een bestel- en bezorgservice heeft. In Groningen, Winschoten en Veendam (allemaal binnen een half uurtje van Scheemda*) zijn geen bezorgdiensten bekend. Stokbroodje biedt deelnemende broodjeszaken gelegenheid hun assortiment gratis online te zetten. Ze halen hun revenuen uit hun marktplaats waar broodjeszaken inkopen kunnen doen.

 

* wat zie je als verzorgingsgebied?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op de website van Stokbroodje is een poging gedaan alle broodjeszaken van NL in beeld te brengen. Daar is ook te zien wie een bestel- en bezorgservice heeft. In Groningen, Winschoten en Veendam (allemaal binnen een half uurtje van Scheemda*) zijn geen bezorgdiensten bekend. Stokbroodje biedt deelnemende broodjeszaken gelegenheid hun assortiment gratis online te zetten. Ze halen hun revenuen uit hun marktplaats waar broodjeszaken inkopen kunnen doen.

 

* wat zie je als verzorgingsgebied?

Klasselink, Twalevel. reusje erbij ;)

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Op de website van Stokbroodje is een poging gedaan alle broodjeszaken van NL in beeld te brengen. Daar is ook te zien wie een bestel- en bezorgservice heeft. In Groningen, Winschoten en Veendam (allemaal binnen een half uurtje van Scheemda*) zijn geen bezorgdiensten bekend. Stokbroodje biedt deelnemende broodjeszaken gelegenheid hun assortiment gratis online te zetten. Ze halen hun revenuen uit hun marktplaats waar broodjeszaken inkopen kunnen doen.

 

* wat zie je als verzorgingsgebied?

 

Bedankt voor de tip! 8)

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent "niet zeuren" Moet ik jullie nog een spoedcursus Gronings geven? Zo kan ik misschien nog wat bijverdienen ;D

Voor de ondernemers die naar Scheemda willen komen misschien wel een goed idee Wellicht iets voor Rotterdamse ondernemers, geen woorden, maar daden is toch de Rotterdamse equivalent of niet ? Kom op Rotterdam laat de tweede Maasvlakte voor wat hij is, de Eemshaven ligt er al en heeft vast nog capaciteit zonder dat er kapitale investeringen gepleegd moeten worden. 8)

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent "niet zeuren" Moet ik jullie nog een spoedcursus Gronings geven? Zo kan ik misschien nog wat bijverdienen ;D

Voor de ondernemers die naar Scheemda willen komen misschien wel een goed idee Wellicht iets voor Rotterdamse ondernemers, geen woorden, maar daden is toch de Rotterdamse equivalent of niet ? Kom op Rotterdam laat de tweede Maasvlakte voor wat hij is, de Eemshaven ligt er al en heeft vast nog capaciteit zonder dat er kapitale investeringen gepleegd moeten worden. 8)

 

Je weet het hé? ER GAAT NIETS BOVEN GRONINGEN 8)

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent "niet zeuren" Moet ik jullie nog een spoedcursus Gronings geven? Zo kan ik misschien nog wat bijverdienen ;D

Voor de ondernemers die naar Scheemda willen komen misschien wel een goed idee Wellicht iets voor Rotterdamse ondernemers, geen woorden, maar daden is toch de Rotterdamse equivalent of niet ? Kom op Rotterdam laat de tweede Maasvlakte voor wat hij is, de Eemshaven ligt er al en heeft vast nog capaciteit zonder dat er kapitale investeringen gepleegd moeten worden. 8)

 

Je weet het hé? ER GAAT NIETS BOVEN GRONINGEN 8)

 

En zoals de RuG als slogan voert: "Een wijde blik verruimt het denken!"

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag nog even contact gehad met een aantal mensen en ik ben erachter gekomen o.a. via de gemeente en een aantal makelaars dat ik 45 euro per m2 teveel aan huur betaal!! Dat is dus nogal wat.

 

Ik heb vervolgens de huurbaas gebeld want het was mij al duidelijk dat die huurprijs aan de hoge kant was maar na wat ik vandaag gehoord heb leek het mij toch verstandig om maar weer eens aan de bel te trekken. Ik heb gewoon gezegd dat er iets aan die huurprijs moet veranderen en dat ik er anders mee stop. Er zijn al 6 mensen voor mij geweest die dit pand gehuurd hebben en ze zijn allemaal stuk gegaan op de huur. Dus het ligt niet alleen aan mij. Hij schrok wel een beetje en zei dat het bij hun ook al wel bekend was dat de vorige huurders moesten stoppen omdat de huur zo hoog was. Hou zou overleggen met z'n adviseur en hij kwam er wel op terug. Ik heb gezegd dat ik in ieder geval morgen iets van hem wilde horen van wat we verder gaan doen. Dus ik ben heel erg benieuwd waar hij mee gaat komen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag nog even contact gehad met een aantal mensen en ik ben erachter gekomen o.a. via de gemeente en een aantal makelaars dat ik 45 euro per m2 teveel aan huur betaal!! Dat is dus nogal wat.

 

Ik heb vervolgens de huurbaas gebeld want het was mij al duidelijk dat die huurprijs aan de hoge kant was maar na wat ik vandaag gehoord heb leek het mij toch verstandig om maar weer eens aan de bel te trekken. Ik heb gewoon gezegd dat er iets aan die huurprijs moet veranderen en dat ik er anders mee stop. Er zijn al 6 mensen voor mij geweest die dit pand gehuurd hebben en ze zijn allemaal stuk gegaan op de huur. Dus het ligt niet alleen aan mij. Hij schrok wel een beetje en zei dat het bij hun ook al wel bekend was dat de vorige huurders moesten stoppen omdat de huur zo hoog was. Hou zou overleggen met z'n adviseur en hij kwam er wel op terug. Ik heb gezegd dat ik in ieder geval morgen iets van hem wilde horen van wat we verder gaan doen. Dus ik ben heel erg benieuwd waar hij mee gaat komen!

 

Dat is inderdaad heel wat Bianca. Als je huurbaas niet wil meewerken aan een verlaging laat het dan even weten. Met wat praktische tips kan ik je wellicht weer verder helpen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag nog even contact gehad met een aantal mensen en ik ben erachter gekomen o.a. via de gemeente en een aantal makelaars dat ik 45 euro per m2 teveel aan huur betaal!! Dat is dus nogal wat.

 

Ik heb vervolgens de huurbaas gebeld want het was mij al duidelijk dat die huurprijs aan de hoge kant was maar na wat ik vandaag gehoord heb leek het mij toch verstandig om maar weer eens aan de bel te trekken. Ik heb gewoon gezegd dat er iets aan die huurprijs moet veranderen en dat ik er anders mee stop. Er zijn al 6 mensen voor mij geweest die dit pand gehuurd hebben en ze zijn allemaal stuk gegaan op de huur. Dus het ligt niet alleen aan mij. Hij schrok wel een beetje en zei dat het bij hun ook al wel bekend was dat de vorige huurders moesten stoppen omdat de huur zo hoog was. Hou zou overleggen met z'n adviseur en hij kwam er wel op terug. Ik heb gezegd dat ik in ieder geval morgen iets van hem wilde horen van wat we verder gaan doen. Dus ik ben heel erg benieuwd waar hij mee gaat komen!

 

Dat is inderdaad heel wat Bianca. Als je huurbaas niet wil meewerken aan een verlaging laat het dan even weten. Met wat praktische tips kan ik je wellicht weer verder helpen.

 

 

 

Oké dat zou heel mooi zijn bedankt! Zodra ik iets van de huurbaas hoor laat ik het wel even weten. En als hij morgen aan het einde van de middag niet gebeld heeft dan bel ik hem gewoon terug.

Link naar reactie
  • 0

Nou boven verwachting heeft de huurbaas me echt terug gebeld vandaag. Alleen ben ik er nog niet veel wijzer van geworden. Z'n adviseur is ziek en ligt in bed, was dus niet aanspreekbaar. En aangezien de huurbaas alles laat regelen en beslissen door z'n adviseur zal ik moeten wachten. Met een beetje geluk kwam hij er vrijdag op terug en anders begin volgende week. Heb gezegd dat het uiterlijk begin volgende week mag worden en dat het anders niet meer nodig is (beetje overdrijven kan geen kwaad natuurlijk).

 

Morgen komt er iemand langs van de stichting ondernemers klankboord dus ik ben erg benieuwd waar hij mee gaat komen en of hij nog goede adviezen heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.