• 0

Moet ik faillisement aanvragen??

Hallo,

 

Ik ben in april vorig jaar een croissanterie begonnen. Maar ik kan sinds kort de rekeningen niet of nauwelijks meer betalen. Vandaar dat er nu nog een aantal rekeningen liggen die niet betaald zijn. En denk ook niet dat ik op korte termijn in staat ben om ze wel te betalen. Het is sinds november erg rustig geworden in de zaak. Winterperiode, slechte economie etc etc. Ook zit ik met erg hoge vaste lasten zoals de huur en stroom. Ik zal mijn omzet 2 keer moeten verdubbelen om er een bestaan van te hebben. En eerlijk gezegd ben ik bang dat dat niet zal gebeuren. Ook niet op de lange termijn. Ik begrijp dat je de eerste paar jaar niks kunt verwachten maar ik betwijfel of het er over een paar jaar beter uit gaat zien. Ik zit nu dus enorm te twijfelen wat ik moet doen. Stoppen?? Doorgaan en hopen dat het goedkomt?? Of doorgaan en straks met nog veel meer rekeningen zitten?? Zit er serieus over te denken om ermee te stoppen. Hoe moeilijk ik dat ook zal vinden want ik heb het enorm naar m'n zin in m'n croissanterie doe het met erg veel plezier. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Laat je in ieder geval niet te lang aan het lijntje houden. Wel goed dat je er fanatiek achteraan zit.

 

Sterkte!

 

Ronald

 

Nee, laat me zeker niet aan het lijntje houden. Als ik dinsdag niks gehoord heb dan bel ik gewoon weer terug. Desnoods ga ik hem stalken haha ;D Wil gewoon weten waar ik aan toe ben.

 

Vanmiddag zou dus iemand langskomen van stichting ondernemers klankboord. Hou zou er om half 5 zijn. En ik zat maar te wachten en te wachten en te wachten. Het was inmiddels half 6 en hij was er nog niet. Dus ik heb hem maar es gebeld. Ow dan is er iets fout gegaan ik heb vrijdag in m'n agenda staan zei hij. Dus kom ik morgen wel. Maar ik kan dus niet morgen! Dus dat zei ik tegen hem (we hadden immers donderdag afgesproken dat weet ik 100% zeker) en toen werd hij nog pissig ook! Hebben uiteindelijk afgesproken voor a.s. maandag. Dus ik ben erg benieuwd of hij dan wel op tijd komt!

Link naar reactie
  • 0

Had deze thread even gemist.

 

Even over de vraag: faillissement of niet:

www.schuldenwijzer.nl geeft een goed overzicht van de do en don'ts in geval je zaak niet helemaal draait zoals je zou wensen.

 

Overweeg een vrijwillige schuldhulp regeling voordat je crediteuren het heft in handen nemen en een faillissement aanvragen.

De meeste Gemeenten kennen tegenwoordig een buro schuldhulp. Wees er echter op bedacht dat deze bureau's erg weinig ervaring hebben met ondernemers en ingesteld zijn op particulieren.

Zelf heb ik een aantal vrijwillige schuldhulpcasus gedaan voor ondernemers dus je kunt mij altijd even mailen/bellen om te horen hoe zo'n regeling eruit kan komen te zien en hoe dat in zijn werk gaat.

 

Voor de overige geinteresseerden:

 

er wordt een crediteurenlijst gemaakt met schulden ouder dan 30 dagen

er wordt een prognose gemaakt waaruit je betalingscapaciteit komt en waarbij je je verplicht om dit bedrag gedurende maximaal 36 maanden in te brengen.

de organisatie die de schuldhulp uitvoert schrijft alle crediteuren aan met een voorstel (afbetaling in xx maanden) en begeleidt dit traject.

via internet is op een transparante wijze te volgen door alle crediteuren hoe de voortgang is (via een beveiligde eigen website-gedeelte).

na xx maanden ben je van de schuld af en kun je verder.

 

Grote verschil met de wettelijk opgelegde regeling is dat je als ondernemer handelingsvrij blijft en dus je bedrijf kunt voortzetten. Zolang je je maar houdt aan de overeengekomen regeling gaat het goed.

 

Dat in het kort.

Meer specifieke info via T of M.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik kom hier maar even weer advies vragen. Heb net weer contact gehad met de huurbaas. Hij verhuurt het aan mij onder dus hij heeft nu contact gezocht met de eigenaar van het pand. Maar ik heb zelf ook al contact met die man opgenomen en dat is iemand van een beleggingsmaatschappij dus hij wil geen kant op helaas. En ik heb een contract met mijn huurbaas en niet met de eigenaar van het pand dus ik vind dat mijn huurbaas dat maar moet regelen. Als het goed is hoor ik vanmiddag nog iets van hem maar het lijkt erop dat hij de huurprijs niet gaat verlagen. Hij wees mij er wel meteen even op dat ik nog wel 4 jaar aan het contract vast zit en dat hij niet van plan is om voor de huur op te draaien. Ik zei tegen hem dat het nogal moeilijk zal zijn want ik heb immers geen rooie cent meer. Dus hoe moet ik hem dan gaan betalen?? Ja, dat wist hij dan ook niet. Al met al ben ik er nog niet veel wijzer van geworden en nog steeds een hoop zorgen.

 

Weet iemand hoe ik dit verstandig aan kan pakken? En heeft iemand nog wat meer informatie over een schuldsannering? Want als de huur niet omlaag gaat ben ik toch genoodzaakt de winkel te sluiten :(

Link naar reactie
  • 0

Wat een dag! Gister is er iemand langs geweest van stichting ondernemers klankbord. Hij zei kort maar krachtig: 100% stoppen!! Die huur is zo hoog dat het niet uit maakt wat je doet. En dat advies had ik ook van mijn administratiekantoor gekregen. En ik werd ook gek van al dat getwijfel. Stoppen, doorgaan, stoppen, doorgaan. Dus ik heb gister samen met m'n ouders besloten de knoop door te hakken en te stoppen. Dus mijn dag was niet echt super gister. Maar het was wel reeel hoe moeilijk ik het ook vond. Ik kwam er gister ook achter de m'n huurbaas bezig was om zijn eigen contract te laten ontbinden met de eigenaar van het pand. Terwijl hij mij in de waan liet bezig te zijn om te kijken of hij met de huur kon zakken. Het was dus duidelijk dat hij dat niet van plan was. Hij belde gister ook nog om mij te laten weten dat hij mij aan het contract zal houden en ik dus voor alle schade op zal draaien. Niet om vrolijk van te worden dus.

 

Vanmorgen echt met lood in m'n schoenen naar de zaak gegaan. Maar toen rond 10.00 uur de telefoon ging kon ik m'n oren niet geloven!! De adviseur van de huurbaas belde. Hij vroeg wat voor bedrag wij redelijk vonden voor de huur en wat wij op konden brengen. Daar heb ik hem antwoord op gegeven en hij zou meteen met de huurbaas bellen. Binnen 5 minuten ging de telefoon weer. Ze gingen akkoord!!!!!!!!!!!!!!!! Er gaat dus een flink bedrag van de huur af. Kon m'n oren niet geloven. Ze waren ineens 100% omgedraaid. Zagen de bui natuurlijk hangen dat ze bij mij geen geld konden halen. Dus krijg nu een nieuw contract eerst voor 1 jaar. Dus ik ben benieuwd wat ze daar allemaal inzetten en als dat gunstig lijkt kan ik eerst weer een jaartje vooruit! Dan kan ik bekijken of het dan we haalbaar is en dan beslissen of ik stop of doorga. Al met al lijkt het vooralsnog erg positief. Maar ik juich nog niet te hard want komt vast nog wel een addertje onder het gras vandaan. But i'll keep my fingers crossed!

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt erg goed! Als ik jou was zou ik wel een juridisch adviseur in de hand nemen, want je weet het maar nooit met die huurbaas. Ga je verder nog iets doen met het (marketing)advies in dit topic?

 

Ik krijg advies van die stichting voor ondernemers. Dat zijn (oud) ondernemers die nu ondernemers in nood helpen. Het is een team van mensen die je helpt. De 1 is advocaat geweest de ander makelaar etc. Dus zodra ik het nieuwe contract heb komen ze bij mij langs en bekijken het goed voordat ik ga tekenen.

 

Ik heb begrepen dat Annedien en haar collega er mee bezig zijn dus ben erg benieuwd waar ze mee komen!

Link naar reactie
  • 0

Biancje,

 

Als het goed is ben ik volgende week (uiterlijk de week erop) in het hoge noorden, kom ik effe buurten.

Uiteraard een broodje halen met m'n collega.

 

Wat zijn je openingstijden?

 

Tot zo!

 

Klaas

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
  • 0

Biancje,

 

Als het goed is ben ik volgende week (uiterlijk de week erop) in het hoge noorden, kom ik effe buurten.

Uiteraard een broodje halen met m'n collega.

 

Wat zijn je openingstijden?

 

Tot zo!

 

Klaas

 

Gezellig! Dan zie ik je wel verschijnen. Hieronder zal ik de openingstijden ff neerzetten.

 

's maandags gesloten

dinsdag 10.00 - 18.00 uur

woensdag 10.00 - 18.00 uur

donderdag 10.00 - 18.00 uur

vrijdag 10.00 - 18.00 uur ('s zomers tot 20.00 uur)

zaterdag 10.00 - 16.00 uur

zondag gesloten

Link naar reactie
  • 0

Vanmorgen echt met lood in m'n schoenen naar de zaak gegaan. Maar toen rond 10.00 uur de telefoon ging kon ik m'n oren niet geloven!! De adviseur van de huurbaas belde. Hij vroeg wat voor bedrag wij redelijk vonden voor de huur en wat wij op konden brengen. Daar heb ik hem antwoord op gegeven en hij zou meteen met de huurbaas bellen. Binnen 5 minuten ging de telefoon weer. Ze gingen akkoord!!!!!!!!!!!!!!!! Er gaat dus een flink bedrag van de huur af. Kon m'n oren niet geloven. Ze waren ineens 100% omgedraaid. Zagen de bui natuurlijk hangen dat ze bij mij geen geld konden halen. Dus krijg nu een nieuw contract eerst voor 1 jaar. Dus ik ben benieuwd wat ze daar allemaal inzetten en als dat gunstig lijkt kan ik eerst weer een jaartje vooruit! Dan kan ik bekijken of het dan we haalbaar is en dan beslissen of ik stop of doorga. Al met al lijkt het vooralsnog erg positief. Maar ik juich nog niet te hard want komt vast nog wel een addertje onder het gras vandaan. But i'll keep my fingers crossed!

Bianca,

Het ziet er goed uit.Gefeliciteerd. Mocht je toch nog vragen hebben over dat huurcontract laat het even weten en anders heel veel succes.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Vanmorgen echt met lood in m'n schoenen naar de zaak gegaan. Maar toen rond 10.00 uur de telefoon ging kon ik m'n oren niet geloven!! De adviseur van de huurbaas belde. Hij vroeg wat voor bedrag wij redelijk vonden voor de huur en wat wij op konden brengen. Daar heb ik hem antwoord op gegeven en hij zou meteen met de huurbaas bellen. Binnen 5 minuten ging de telefoon weer. Ze gingen akkoord!!!!!!!!!!!!!!!! Er gaat dus een flink bedrag van de huur af. Kon m'n oren niet geloven. Ze waren ineens 100% omgedraaid. Zagen de bui natuurlijk hangen dat ze bij mij geen geld konden halen. Dus krijg nu een nieuw contract eerst voor 1 jaar. Dus ik ben benieuwd wat ze daar allemaal inzetten en als dat gunstig lijkt kan ik eerst weer een jaartje vooruit! Dan kan ik bekijken of het dan we haalbaar is en dan beslissen of ik stop of doorga. Al met al lijkt het vooralsnog erg positief. Maar ik juich nog niet te hard want komt vast nog wel een addertje onder het gras vandaan. But i'll keep my fingers crossed!

Bianca,

Het ziet er goed uit.Gefeliciteerd. Mocht je toch nog vragen hebben over dat huurcontract laat het even weten en anders heel veel succes.

 

 

 

Bedankt! Als het goed is zijn er mensen bij stichting klankbord die er vestand van hebben maar als ik er niet uit kom zal ik even aan je denken!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bianca,

 

Ik weet niet precies wat Annedien voor tips heeft gegeven, maar ik heb het er kort met haar over gehad.

 

Ik geef je alvast even een korte tip, zodat je alvast zelf actief met marketing kan beginnen.

 

Ik zou als ik jou was NU meteen beginnen met vlammen. Daarmee bedoel ik ALLES uit de kast trekken om klanten je winkel in te krijgen.

 

Ik wil je er best bij helpen en ik zag dat er aardig wat slimme mensen op dit forum zijn die je al behoorlijk wat tips hebben gegeven.

 

Ik zou je het volgende willen adviseren:

 

- Richt je nu eerst op 1 heel specifieke doelgroep (bijvoorbeeld: alle vrouwelijke Aldi bezoekers) Kijk wat die doelgroep gemeen heeft: weinig tijd, (wellicht weinig geld) EN!!! Allemaal (als ze naar buiten komen) een bonnetje van de Aldi.

 

- Ga met zn tweeen of alleen bij de ingang van de Aldi staan en geef iedereen een simpele maar nette flyer met de tekst: "Bij inlevering van uw Aldi bonnetje Aldi krijgt u vandaag gratis een verse kop koffie bij uw broodje"

 

-Daarnaast hang je posters in je etalage (kan heel simpel) op met de tekst dat men vandaag gratis een kopje koffie krijgt als men een Aldi bonnetje inlevert.

 

- Ook zeg je iedereen die een broodje of koffie besteld dat de koffie bij een broodje vandaag gratis is als men een Aldi bonnetje heeft.

 

Dit blijf je iedere dag herhalen (en weken en maanden volhouden, want het heeft pas na een tijd lang volhouden effect) en je zult zien dat er op een gegeven moment steeds meer mensen in je zaak komen met bonnetjes van de Aldi. en daarna uberhaupt steeds meer mensen.

 

Mensen vertellen mensen etc etc. Je begint meer omzet te draaien etc etc.

 

Verwacht niet dat mensen vanuit de Aldi naar de broodjes rennen, maar verwacht dat ze ooit thuis een bonnetje van de aldi zien/vinden en aan jou denken! (maar dat gebeurd alleen als je de actie uit den treuren blijft herhalen, ook als je denkt dat het "toch geen zin heeft"

 

Als ze later van plan zijn een broodje oid te halen zullen ze dat bonnetje er ff bij zoeken....t blijven Nederlanders!

 

Ik zou het zeker doen, ik ben benieuwd wat je er mee gaat doen.

 

Link naar reactie
  • 0

En dan ga je na een tijdje bij de bedrijfsleiding langs van de Aldi dat zij in hun folder/advertenties aandacht mogen schenken aan deze actie. Met gesloten beurzen kun je dan een actie krijgen die voor beiden voordeel levert want Aldi is nu nog bijna de enige supermarkt die geen gratis koffie uitdeelt!

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.