• 0

BTW inkoopkosten verzendkosten en margeregeling

Hallo mede-ondernemers,

 

Ben al reeds jaren aan het lezen hier maar kom toch niet tot een heldere inzage,

 

Mijn probleem is dat ik al tijden onderneem via vooral internet, maar heb mijn vraagtekens bij degene die mijn boekhouding doet, vandaar mijn vraag aan jullie om dit voor mij beter inzichtelijk te maken,

 

Ik handel via de margeregeling en heb hier een voorbeeld

 

inkoop 3,00

import verzendkosten 2,00

personeelskosten 1,00

verkoop 15,00

verzendkosten 7,00

 

wat is voor mij dan het af te dragen BTW bedrag ?

 

alvast bedankt voor jullie hulp,

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan niemand beantwoorden, zonder meer specifieke gegevens;

 

Inkoop: Is dat in NL of import?

Import verzendkosten zijn inkoopkosten.

Personeelskosten hebben ook niks met BTW van doen.

Verzendkosten komen in je factuur en daar bereken je BTW over.

Verkoop 15 euro, daarvan zijn dan 7 euro (verzendkosten) met 19% belast.

 

Maar ik ben geen expert. Met betere gegevens kan Joost er vast een goed antwoord op geven.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb nog wat gezocht hier;

 

   Re: BTW tarieven bij knipselhandel en margeregeling

« Antwoord #6 Gepost op: 16 februari 2010, 14:49 »

Ook de belastingtelefoon adviseerde mij om mijn probleem voor te leggen bij de inspecteur, al hadden ze het daar over de afdeling ondernemers/OB. (Als iemand een idee heeft hoe ik de brief het beste adresseer voor het kantoor in Breda dan hoor ik het graag)

 

Ik heb nu de volgende brief opgesteld en zou graag willen horen of ik nog iets over het hoofd heb gezien, of anders zou moeten formuleren:

Quote:

Geachte heer/mevrouw,

 

Via de belastingtelefoon en verschillende fora is mij geadviseerd het volgende vraagstuk aan u voor te leggen en u te verzoeken om een oplossing voor te stellen:

 

Ik ben onlangs een bedrijf begonnen in de handel in oude tijdschriftartikelen.

Ik koop tweedehands tijdschriften van particulieren en verkoop aan particulieren. Ik maak hierbij gebruik van de margeregeling met globalisering.

 

Nu zit ik met het volgende probleem.

Ik moet mijn in- en verkopen die onder verschillende BTW tarieven vallen gescheiden houden.

Ingekochte tweedehands tijdschriften vallen onder 6% maar bij navraag bij de belastingtelefoon zouden de knipsels die ik hier uit haal onder de 19% vallen, aangezien het tijdschrift niet meer als zodanig herkenbaar is bij verkoop en niet meer onder de tijdschriften (6%) valt.

Stel nu dat ik per kwartaal voor 1000 euro tijdschriften inkoop en voor 2000 euro knipsels verkoop dan houdt dat in dat ik 1000 euro tijdschriften inkoop die onder het 6% tarief vallen, maar geen verkopen heb die onder het 6% tarief vallen.

Voor deze tariefgroep zijn mijn verkopen min inkopen nu negatief (-1000 euro) en zou ik dus bij de kwartaalaangifte omzetbelasting 0 in moeten vullen bij Leveringen/diensten belast met 6% onder “bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend “

 

Wat betreft de 19% goederen verkoop ik voor 2000 euro knipsels, maar heb ik niets ingekocht dat onder de 19% valt.

Voor deze tariefgroep zijn mijn verkopen min inkopen nu 2000 euro en zou ik dus bij de kwartaalaangifte omzetbelasting 2000 in moeten vullen bij Leveringen/diensten belast met 19% onder “Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend “

 

Over het hele jaar koop ik dus voor 4000 euro goederen in, en verkoop ik voor 8000 euro, maar heb ik binnen de margeregeling met globalisering geen enkel profijt van het feit dat ik mijn inkopen van mijn verkopen af mag trekken. Ik moet gewoon 119/19 * 8000 euro afdragen, terwijl een ieder die enkel spullen inkoopt en verkoopt die onder de 19% vallen met dezelfde in- en verkoopcijfers slechts 119/19 * 4000 euro zou moeten afdragen.

 

Nu weet ik dat voor een soortgelijk probleem een uitzonderingsregel in het leven is gesteld.

In de folder Btw bij handel in gebruikte goederen van de belastingdienst lees ik:

 

6 Bijzondere regelingen

6.1 Kunst, antiek en verzamelvoorwerpen

Als u kunst van een kunstenaar zelf koopt, dan betaalt u 6% btw. Ook als u kunst, antiek en verzamelvoorwerpen invoert vanuit een land buiten de eu, bent u 6% btw verschuldigd.

In deze situaties kunt u de btw als voorbelasting aftrekken. Als u de goederen weer door verkoopt, dan moet u uw klant echter 19% btw over de verkoopprijs in rekening brengen.

U kunt in deze situaties ook de margeregeling toepassen. Als u de margeregeling toepast, bent u 19% btw verschuldigd over uw winstmarge.

De btw die u bij inkoop of bij invoer hebt betaald, mag u dan niet aftrekken als voorbelasting, maar telt u op bij uw inkoopprijs. Als u de margeregeling wilt toepassen moet u een verzoek indienen bij het belastingkantoor waar u onder valt.

 

Graag zou ik hierover uw visie horen en een mogelijke oplossing die voor mij zo aantrekkelijk mogelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ik denk dus dat jouw kosten niks met de BTW van doen hebben. Dus;

 

Inkoop: 3,--

Verkoopprijs: 15,--

BTW (19% van 12,-- = 2,28

 

Door klant te betalen: 17,28

 

Link naar reactie
  • 0

dat maakt per saldo voor de BTW toch niets uit bij een gelijkblijvende bruto verkoopprijs?

 

de klanten die kopen verwachten een totaalprijs zonder BTW en zijn bovendien vaak woonachtig buiten NL

 

De BTW staat nog steeds niet op de factuur en kun je dus prima als onderdeel van de verkoopprijs doorbelasten.

 

 

Overigens, is het voor jou niet eenvoudiger om de margeregeling dan achterwege te laten? Aan welke landen lever je en uit welke landen koop je in? (onderscheid EU en niet EU).

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.