• 0

HELP !!!Exploitatiebegroting

Collega's, onderstaand gevonden in het forum:

 

Quote:

Wat is: exploitatiebelasting?

 

Gezien je vervolgvraag ben ik bang dat je toch wat anders bedoelt: exploitatiebegroting!

De exploitatiebegroting is een overzicht van de kosten en opbrengsten die je verwacht. Dit is iets anders dan de liquiditeitsbegroting. Een voorbeeld van een verschil: Bij de start koop je een nieuwe computer, die je in 3 jaar afschrijft. Deze uitgave komt in het eerste jaar volledig in je liquiditeitsbegroting terecht, terwijl deze in je exploitatiebegroting in de eerste drie jaren iedere keer voor eenderde van het bedrag terecht komt.

 

 

Mijn vraag: in een exploitatiebegroting voer je aanschaf van bijv. gereedschappen die je tijdens de start hebt aangekocht, toch ook in het eerste jaar volledig in op de begroting?

Afschrijvingen vinden toch al apart plaats onderaan de balans?

 

Mazzel. Klaas

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry, nog een vraagje vergeten:

 

Moet je bedrijfsmiddelen die je vanuit prive bezit inbrengt ook vermelden in de exploitatiebegroting????

Of zijn het enkel de zaken die nog betaald c.q. aangeschaft moeten worden????

 

 

Klaas.

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
  • 0

Helaas kan ik je niet helpen met de vraag over de voor de start van het bedrijf aangeschafte goederen, omdat ik geen expert ben. Mij lijkt dat het ingebracht wordt op de balans waarna er jaarlijks op afgeschreven wordt, tenzij het gaat om goederen waarop je niet afschrijft dan kun je het inderdaad belasten op het eerste jaar. Maar zoals ik al zei ik ben geen expert.

 

Wel kan ik met zekerheid zeggen dat wat je zegt over de afschrijvingen niet juist is of in ieder geval wat verduidelijking vraagt. Afschrijvingen zijn te zien op de balans doordat de waarde van jouw inventaris vermindert. Om de balans in evenwicht te houden wordt aan de creditkant ook een post vermindert, namelijk jouw eigen vermogen. Dit eigen vermogen wordt bepaald door de exploitatie en prive opname/stortingen.

 

Of te wel afschrijvingen moeten opgevoerd worden op de exploitatiebegroting om de balans in evenwicht te houden. De waarde vermindert en daarmee jouw eigen vermogen.

 

Wordt de samenhang hiermee wat duidelijker?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Klaas,

 

De expoitatiebegroting laat de te verwachten exploitatie resultaten zien in een bepaalde periode, vaak een jaar of een overzicht van een aantal jaren. Op de exploitatiebegroting komen uitsluitend opbrengsten en kosten.

 

De liquiditeitsbegroting geeft inzicht in je liquiditeit (financiele positie) op een bepaald moment naar aanleiding van de ontvangsten en uitgaven. Het resultaat van deze begroting, de liquide middelen, zie je terug in de balans.

 

Het betalen van een bedrijfsmiddel is een uitgave en komt daardoor op de liquiditeitsbegroting. De afschrijving van een bedrijfsmiddel is een kostenpost en komt op de exploitatiebegroting.

 

De waarde van bedrijfsmiddelen uit prive bezit voer je als ontvangst op in je liquiditeitsbegroting, de afschrijving van dit bedrijfsmiddel komt op de exploitatiebegroting. Op de balans vind je dit bedrijfsmiddel terug als vaste activa met de waarde van dat moment (incl afschrijving).

 

groeten

 

Martin N

 

 

Martin N

Link naar reactie
  • 0

Martin,

Een goed antwoord, maar toch een opmerking van mijn kant m.b.t. de volgende quote.

 

De waarde van bedrijfsmiddelen uit prive bezit voer je als ontvangst op in je liquiditeitsbegroting

 

Indien ik een auto als bedrijfsmiddel vanuit privè inbreng, dan komt dit bedrijfsmiddel toch alleen op de balans voor.

Op de liquiditeits begroting komen m.i. alleen financiële ontvangsten en uitgaven voor.

Bij een privè inbreng in de vorm van geld ( kas of spaargeld) , lijkt een vermelding op een liquiditeitsbegroting dan wel weer aan de orde.

Ik zie uit naar je reactie.

 

Larry

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Dit is een belangrijk onderwerp: het verschil tussen boekhouden (exploitatiebegroting) en cash (liquiditeitsbegroting).

 

Eerst een antwoord op de goede vraag van Larry. Ja, je hebt helemaal gelijk want de liquiditeit van je bedrijf verandert per saldo inderdaad niet. Toch zou ik het in je liquiteitsbegroting vermelden want eigenlijk heeft de inbreng van alles vanuit privé naar je bedrijf in eerste instantie wel gevolgen voor de liquiditeit. Ter verduidelijking hanteer ik het voorbeeld dat je schetste waarbij ik voor het gemak de BTW even negeer. Als je, in plaats van het direct inbrengen van deze auto in je bedrijf deze eerst verkoopt aan de dealer voor bv. € 10.000 krijgt je dit bedrag in privé binnen. Vervolgens stort je dit bedrag in je bedrijf waardoor je liquiditeit toeneemt. Als je daarna als ondernemer naar de dealer gaat waar deze auto weer terugkoopt voor € 10.000 neemt je liquiditeit weer af. Per saldo is de liquiditeit van je bedrijf derhalve niet veranderd maar je hebt daarvoor wel eerst € 10.000 in je bedrijf moeten storten. Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.

 

In algemene zin is het erg belangrijk dat je als ondernemer het verschil weet tussen je balans en verlies/winstrekening en je cashflow of liquiditeit. Je zult niet de eerste en ook niet de laatste ondernemer zijn die failliet gaat terwijl je winst maakt. Activa en passiva, opbrengsten en kosten, winst en verlies zijn boekhoudkundige begrippen en hebben weinig met de realiteit te maken. Cash is fysiek en tastbaar. Als je geen cash meer hebt en je je rekeningen niet meer kunt betalen, ga je gewoon failliet.

 

Daarom is het managen van je cashflow van levensbelang voor elke onderneming maar vooral voor startende en kleine ondernemingen. Ook als zelfstandig consultant merk ik elke dag hoelang het duurt voordat je klant betaalt terwijl ondertussen je uitgaven gewoon doorlopen.

 

Ook seriële ondernemers en early stage investeerders beseffen het belang van cash want ze ondervinden het aan den lijve, elke dag weer!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ties,

 

Het is inderdaad van levensbelang van een onderneming om de liquiditeit in de gaten te houden.Boekhoudkundige winst kan voorkomt geen faillissement. Mee eens.

 

Het voorbeeld van de auto die je in privé verkoopt en als ondernemer weer inkoopt geeft aan hoe de cash stroom zou kunnen verlopen, en toch ben ik het niet helemaal met je eens dat een ingebrachte privé auto op de liquiditeitsbegroting hoort.

 

Ik schets hieronder de volgende situatie (gemakshalve laat ik andere bedrijfsmiddelen buiten beschouwing):

 

Vòòr het starten van mijn onderneming heb ik op mijn investeringsbegroting de auto staan.De auto breng ik vanuit privé in en die verwerft uiteraard een plek op de ondernemingsbalans.

 

Vervolgens bekijk ik mijn financierings begroting en die geeft aan dat ik het ondernemings-bezit(auto), financier met Eigen vermogen.

Dan heb ik op mijn exploitatie begroting alle geprognosticeerde kosten en opbrengsten staan.Hier worden hooguit de auto kosten( brandstof, afschrijving etc.)van de auto in opgenomen.

 

Uiteindelijk kijk ik naar mijn liquiditeitsbegroting en die geeft de verwachtte ontvangsten en uitgaven aan.Als daadwerkelijke uitgaven heb ik alleen de autokosten staan.

 

M.i. staat de auto op de liquiditeitsbegroting niet op de juiste plek, vanwege het feit dat ik er in cashvorm niets voor ontvang.(Ik zou er financieel dus naast zitten met mijn begroting).Ik zou de auto alleen op de liquiditeitsbegroting plaatsen, indien een verkoop van de auto in betreffend boekjaar zou plaatshebben.Want dan zijn er wel verwachte ontvangsten.

 

Is het laatste niet het geval, dan zou ik voorstellen, om de auto voor de waarde van het afschrijvingsbedrag, dat jaar als uitgave op te nemen.Dat komt m.i.dichter bij de werkelijkheid.Op die manier breng ik een stuk van de waardevermindering(exploitatie-begroting) van de auto in overeenstemming met mijn uitgave voor vervanging(liquiditeitsbegroting).

 

Groeten,

 

Larry

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.