• 0

Onderwijs wordt ondernemender

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Steeds meer leerlingen en studenten in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs beschouwen het zelfstandig ondernemerschap als serieuze optie. Studenten gaan vaker op bedrijfsbezoek dan voorheen, het aantal instellingen dat ondernemerschap opneemt in hun curriculum groeit en docenten blijken veel contacten te hebben met ondernemers.

 

Zie bericht op Rijkdsoverheid.nl

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Titel van artikel is een beetje misleidend. Studenten en scholieren interesseren zich meer in 't ondernemerschap of willen graag ondernemer worden. Maar of 't onderwijs ondernemerder wordt (kansen en mogelijkheden inzien, nieuwe leertechnieken toepassen), is maar de vraag.

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Jammer alleen dat voor scholieren die al onderneme(r/nd) zijn tijdens hun schooltijd, vaak geen speciale regelingen of afspraken te maken zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld (top)sporters e.d.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Jammer alleen dat voor scholieren die al onderneme(r/nd) zijn tijdens hun schooltijd, vaak geen speciale regelingen of afspraken te maken zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld (top)sporters e.d.

 

Dit kan wel degelijk bij sommige onderwijsinstellingen. Je moet wel kunnen aantonen dat je de achterstand in kunt en in wilt halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gebeurt ook steeds vaker dat je bij keuze vakken kunt kiezen uit vakken die zich toespitsen op ondernemerschap. Zelf volg ik een programma op de Technische Universiteit Eindhoven, dat ondersteuning geeft aan technology entrepreneurship. Dit wordt georganiseerd door het Brabant Center of Entrepreneurship.

 

De bedoeling is op het einde van het programma een business plan te hebben waarmee je van start kan gaan. Hierbij wordt je gekoppeld aan een coach die zelf ervaring heeft in het ondernemen en je helpt bij het schrijven van je business plan. Echt een aanrader voor iemand die wilt gaan ondernemen en in het laatste jaar van zijn master zit.

Link naar reactie
  • 0

Ook bij de Universiteit Utrecht kan je vakken volgen in het ondernemerschap maar wat vooral interessant is (wat ook allang bij andere universiteiten gedaan wordt) dat rondom studies ook getracht probeerd om studenten te faciliteren in het ondernemerschap zoals incubators als utrechtinc en yesdelft (tudelft).

Dus mocht je in dubio zijn tussen studie/ondernemerschap, vergeet niet dat rondom studies tegenwoordig geprobeerd wordt om je als student te stimuleren in ondernemerschap + combinaties van talentvolle studenten is altijd een mooie omgeving

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs een studie afgerond, zelfstandig ondernemerschap wordt niet genoemd, behalve dat de leraren zelfstandigen zijn.

 

Wat ook schrijnend is, is dat medestudenten in loondienst een forse tegemoetkoming krijgen in de studiekosten, buiten het feit om dat de kosten worden gedragen door hun werkgever.

 

Als zelfstandige heb je geen recht op een tegemoetkoming omdat je niet aangesloten bent bij het fonds, (in dit geval pensioenfonds), er is geen werkgever die iets betaalt, dus alle kosten zijn voor....

 

In zulke gevallen mag ook de staat iets meer voor ondernemers doen, het fonds motiveert werknemers vooral studies te volgen,wat de studie mij direct heeft gekost, weet ik, indirect aan gemiste inkomsten, ik heb het nooit uitgerekend.

 

ik heb geen spijt van de studie gehad, maar het is wel schrijnend, dat enerzijds het belang van een studie zo wordt gepromoot, en als zelfstandige sta je er buiten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer alleen dat voor scholieren die al onderneme(r/nd) zijn tijdens hun schooltijd, vaak geen speciale regelingen of afspraken te maken zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld (top)sporters e.d.

 

Goede avond,

 

@sartorius, ondernemen is toch topsport :P

 

 

Ik heb een studie afgerond.

 

Dolgraag zou ik een nieuwe studie willen beginnen naast mijn eigen ondernemen.

 

Ik heb aangegeven best wat water bij de wijn te willen doen, ik zou dan 3 dagen per week(doorbikkelen dat wel) kunnen besteden aan studie en 4 dagen per week aan mijn bedrijf.

 

De stage lopen zou zwaar wegen binnen de opleiding en de stage binnen mijn bedrijf lopen werd een groot punt van gemaakt, wie zou mij beoordelen?

 

Echter waarom zou bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek of marketingcampagne niet door de opleider beoordeeld kunnen worden?

 

Opleidingen zijn naar mijn mening niet flexibel te 'maken' omdat het tegenwoordig maar puur om de winst draait van deze commerciele ondernemingen.

 

Wat studenten ook minder ondernemend maakt is bijvoorbeeld het mislopen van de stufi, je kan zeggen 'die paar tientjes' maar dit zijn de paar tientjes die studenten gebruiken om de maand aan elkaar te knopen.

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Titel van artikel is een beetje misleidend. Studenten en scholieren interesseren zich meer in 't ondernemerschap of willen graag ondernemer worden. Maar of 't onderwijs ondernemerder wordt (kansen en mogelijkheden inzien, nieuwe leertechnieken toepassen), is maar de vraag.

 

Wel een grappige opmerking die soms juist is maar toch....

ben ik het niet helemaal eens, denk maar aan de (slechte) ondernemersinslag bij InHolland etc... productie draaien en resultaten (op de balans).

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.