• 0

Koop appartement in eigendom eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik ben in januari 2010 gestart met een eenmanszaak. Voor die tijd heb ik een koop appartement (+/- 200.000) gekocht, dat ik nu geheel zakelijk wil gaan gebruiken. Is dat verstandig en wat zijn de te volgen stappen in de boekhouding en bij de belastingdienst? Ik neem aan dat ik een taxatierapport moet laten maken?

Is het wellicht handiger om te wachten tot einde boekjaar? Ivm voorlopige teruggave etc.

 

Groet,

 

David Pinto

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag david

 

De eerste vraag is of het pand aangemerkt moet worden als verplicht ondernemingsvermogen. Als je het geheel zakelijk gaat gebruiken dan is die vraag bevestigend te beantwoorden. Dat neemt dus ook de keuze al weg of het verstandig is of niet.

 

Vervolgens komt het pand debet op de balans van de onderneming tegen de vrije verkoopwaarde. Dat boek je als privé storting.

Indien er een hypotheek op rust, kan die hypotheek ook naar de balans van de onderneming, credit. Dat boek je als privé onttrekking.

 

Op het pand schrijf je vervolgens af tot 50% van de WOZ-waarde en in stappen van 2,5% van de inbrengwaarde per jaar. Andere kosten als hypotheekrente, premies, verzekeringen, OZB, energie, etc. zijn aftrekbaar als huisvestingskosten.

 

De fiscus hoeft hier vooraf niets over te weten. Dat komt met de eerste aangifte IB wel.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Heel erg bedankt voor je snelle antwoord! Uit je antwoord begrijp ik dat je alleen uit hoeft te gaan van de woz waarde en niet van de huidige marktwaarde dmv een taxatie rapport? Ik heb het pand indertijd namelijk voor 183.000 gekocht. Nu is het denk ik ongeveer 200.000 waard. Het leek mij voor een toekomstige winstgevende verkoop wel zinvol om de huidige marktwaarde op de balans te zetten. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk ;-)

 

Groet,

 

David

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost noemt de WOZ wel, maar alleen in relatie tot de afschrijving. Voor de inbreng ga je uit van vrije verkoopwaarde.

 

Wel lijkt het me zaak om even na te gaan of je de woning wel mag onttrekken aan de woningvoorraad. Doorgaans heb je daar een vergunning voor nodig. Het is immers niet zo dat je een bedrijf vanuit je woning gaat runnen (waar overigens ook voorwaarden aan zitten), maar je gaat een complete woning als bedrijfsruimte inrichten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer die het laat maakt overnacht wel eens onder zijn bureau, he :-)

 

Maar wat zou de inspecteur ervan vinden als je structureel 3 nachten per week in je kantoor overnacht, in plaats van in een hotel? (douche en keukentje aanwezig). Nog steeds aan te merken als zakelijk?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.