• 0

Autopoetsbedrijf maakt schade aan auto en ontkent 95% van die schade!

Poets bedrijf heeft de auto letterlijk vernield door meerdere schades aan te richten. Eigenaar zegt dat ik hem probeer te belazeren. Terwijl dat niet zo is , ik ''was'' een vaste klant bij hem.

 

Ik heb hem aansprakelijk gesteld , maar de vraag is eigenlijk of ik geld terug krijg voor de dagwaarde van de auto. 1 maand is al voorbij, en elke maand die voorbij gaat , betekend waarde verlies van de auto. Waarschijnlijk gaat het nog lang duren doordat de eigenaar blijft liegen en ontkennen.

 

Hij heeft wel op papier verklaard dat een kleine deel is beschadigd door zijn medewerker. Maar de rest hoort er niet bij volgens hem.

 

Ik ben daarheen gegaan en we hebben elkaar letterlijk gedreigd en elkaar vast gehouden van dat het niet goed gaat komen als het zo doorgaat enz enz. Dat was wel best heftig.

 

Auto verkopen is geen optie omdat ik moet wachten op de exper. Maar doordat de poetsbedrijf eigenaar blijft liegen en ontkennen zal alles wat langer duren.

 

(Tekst even snel overnieuw getypt.)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het zo lees hebben ze de auto vakkundig mishandeld.. best een prestatie om een auto rondom te beschadigen, had de poetser zijn zonnebril op ofzo tijdens het poetsen..

 

maar ik vrees toch dat die dagwaarde verlies onder ondernemersrisico valt.. Het is makkelijk om gelijk te hebben maar gelijk krijgen kost in veel gevallen wat meer tijd.. zoals je adviseur ook min of meer zegt. en ja helaas ook Nederlandse ondernemers liegen wel eens over wat er is gebeurd ;) zij vinden het soms ook belangrijker om hun eigen premie laag te houden desnoods ten koste van een klant...

 

Maar ik denk dat je ook iets te zwaar tilt aan het dagwaarde verlies het heet dan wel dagwaarde maar het is toch echt niet zo dat ie vandaag minder waard is als gisteren? daarbij zijn er genoeg andere factoren die grote invloed hebben op de dagwaarde zoals het aanbod van 2 hands auto's op dat moment..

 

wat je te doen staat als goed ondernemer is de schade zoveel mogelijke te beperken voor jezelf en niet (geheel) te vertrouwen dat de verzekering het wel oplost..

 

je kunt een paar dingen doen.

 

- een schade taxatie door verzekering laten maken als het niet al gebeurd is en desnoods zelf zorgen dat je goede foto's van de schades hebt om de stijd aan te gaan met de verzekering zonder dat je de auto nog moet houden als bewijsmiddel

 

daarna

- de auto met schade doorverkopen en hopen dat het verlies wat je door de schade maakt door de verzekeringsuitkering word gedekt.

- de auto laten repareren en daarna alsnog verkopen en hopen dat de verzekeingsuitkering de kosten van reparatie dekt.

- van de pech een kans maken. Je moet nu toch werk aan de auto (laten) doen om hem verkoopbaar te maken, misschien dat nu een paar honder euro extra de waarde van de auto ver kan verhogen waardoor je alsnog een goede winst kan maken en ook nog kans hebt op een verzekeringsuitkering.

 

dit zomaar wat ideeën van een auto-leek :) punt is.. niet te hard blijven roepen dat zij alles moeten betalen, ook al heb je gelijk, daarmee beperk je zelden je schade voor jezelf en verzekeringszaken kosten tijd, die jij niet hebt altijd als (beginnend) ondernemer. Betekend niet dat je de zaak moet laten schieten maar ga niet zitten wachten op het verzekeringsgeld..

en belangrijkste bedenk hoe je het de volgende keer kunt voorkomen. Toch maar een rondje om de auto maken met de poetser en misschien zelfs gezamelijk een formuliertje tekenen met de aanwezige schades? Leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven hebben die formulieren ook niet voor niets.. het zal vast niet heel gebruikelijk zijn in jou deel van autohandel (goedkopere auto's bedoel ik) maar ja je kunt dit soort problemen wel (deels) voorkomen..

 

 

 

[Edit] hmm, das nou jammer, topic weg.. beetje zonde van mijn tijd dan.. je had denk alleen even de naam van het bedrijf moeten weg halen. voor de rest had je een prima vraag over hoe je hier mee om moet gaan (en eengoede uitlaatklep om je ongenoegen te uiten :))

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees hebben ze de auto vakkundig mishandeld.. best een prestatie om een auto rondom te beschadigen, had de poetser zijn zonnebril op ofzo tijdens het poetsen..

 

maar ik vrees toch dat die dagwaarde verlies onder ondernemersrisico valt.. Het is makkelijk om gelijk te hebben maar gelijk krijgen kost in veel gevallen wat meer tijd.. zoals je adviseur ook min of meer zegt. en ja helaas ook Nederlandse ondernemers liegen wel eens over wat er is gebeurd ;) zij vinden het soms ook belangrijker om hun eigen premie laag te houden desnoods ten koste van een klant...

 

Maar ik denk dat je ook iets te zwaar tilt aan het dagwaarde verlies het heet dan wel dagwaarde maar het is toch echt niet zo dat ie vandaag minder waard is als gisteren? daarbij zijn er genoeg andere factoren die grote invloed hebben op de dagwaarde zoals het aanbod van 2 hands auto's op dat moment..

 

wat je te doen staat als goed ondernemer is de schade zoveel mogelijke te beperken voor jezelf en niet (geheel) te vertrouwen dat de verzekering het wel oplost..

 

je kunt een paar dingen doen.

 

- een schade taxatie door verzekering laten maken als het niet al gebeurd is en desnoods zelf zorgen dat je goede foto's van de schades hebt om de stijd aan te gaan met de verzekering zonder dat je de auto nog moet houden als bewijsmiddel

Taxatie heb ik al laten doen. Die formulier heb ik dan ook opgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij. Totale kosten 1000 euro ongeveer.

 

daarna

- de auto met schade doorverkopen en hopen dat het verlies wat je door de schade maakt door de verzekeringsuitkering word gedekt.

 

Dat mag niet. Ik mag de auto nog niet verkopen. Want de exper moet nog langskomen. Die gaat dan bepalen hoeveel ik terug ga krijgen.

 

- de auto laten repareren en daarna alsnog verkopen en hopen dat de verzekeingsuitkering de kosten van reparatie dekt.

 

- van de pech een kans maken. Je moet nu toch werk aan de auto (laten) doen om hem verkoopbaar te maken, misschien dat nu een paar honder euro extra de waarde van de auto ver kan verhogen waardoor je alsnog een goede winst kan maken en ook nog kans hebt op een verzekeringsuitkering.

 

dit zomaar wat ideeën van een auto-leek :) punt is.. niet te hard blijven roepen dat zij alles moeten betalen, ook al heb je gelijk, daarmee beperk je zelden je schade voor jezelf en verzekeringszaken kosten tijd, die jij niet hebt altijd als (beginnend) ondernemer. Betekend niet dat je de zaak moet laten schieten maar ga niet zitten wachten op het verzekeringsgeld..

en belangrijkste bedenk hoe je het de volgende keer kunt voorkomen. Toch maar een rondje om de auto maken met de poetser en misschien zelfs gezamelijk een formuliertje tekenen met de aanwezige schades? Leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven hebben die formulieren ook niet voor niets.. het zal vast niet heel gebruikelijk zijn in jou deel van autohandel (goedkopere auto's bedoel ik) maar ja je kunt dit soort problemen wel (deels) voorkomen..

 

 

 

[Edit] hmm, das nou jammer, topic weg.. beetje zonde van mijn tijd dan.. je had denk alleen even de naam van het bedrijf moeten weg halen. voor de rest had je een prima vraag over hoe je hier mee om moet gaan (en eengoede uitlaatklep om je ongenoegen te uiten :))

 

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

 

- een schade taxatie door verzekering laten maken als het niet al gebeurd is en desnoods zelf zorgen dat je goede foto's van de schades hebt om de stijd aan te gaan met de verzekering zonder dat je de auto nog moet houden als bewijsmiddel

 

Taxatie heb ik al laten doen. Die formulier heb ik dan ook opgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij. Totale kosten 1000 euro ongeveer.

 

daarna

- de auto met schade doorverkopen en hopen dat het verlies wat je door de schade maakt door de verzekeringsuitkering word gedekt.

 

Dat mag niet. Ik mag de auto nog niet verkopen. Want de exper moet nog langskomen. Die gaat dan bepalen hoeveel ik terug ga krijgen.

 

 

Prima dus die taxatie, dan hebben ze dus al een indicatie, dan moet je alleen nog even de verzekering bellen (of je adviseur dat laten doen) om te zeggen dat je autohandelaar bent en geen autoverzamelaar.. :) en dat je al een maand wacht op de expert dus dat je die (onafhankelijke) expert-taxatie graag binnen een week gedaan wilt hebben en zorgen dat ze die auto vrijgeven want voor 1000 euro schade gaan ze echt nietnog een 3e (contra) expertise willen (laten) doen.

Dat is het stukje waar je niet teveel moet afwachten en waar nou eens lekker mag zeuren dat ze op moeten schieten, dat is jou ondernemersbelang en verzekeringen werken op eigen tempo en nemen nogal eens de tijd voor taxaties. Gewoon zorgen dat ze snelheid maken zodat jij je auto weer kan (door)verkopen.. dat is de beste weg, proberen het dagwaarde verlies vergoed te krijgen is vrijwel kansloos, zij zullen stellen dat ze de claim binnen een redelijke termijn hebben afgehandeld en dat de waarde van de auto voor de schade moeilijk (alsnog) kan worden vastgesteld.

 

Voor dit soort zaken geld gewoon kort erop zitten om snelheid te houden en niet teveel zaken aan de haren erbij slepen want dat maakt het alleen maar complexer.

 

Ook al begrijp ik je verontwaardiging best wel, iedereen heeft dat gevoel wel eens met dit soort zaken, je denkt vaak dat de verzekering alles zal oplossen en betalen maar in de praktijk zal het je altijd geld kosten hoe goed jij (of de tegenpartij) ook verzekerd is, niet omdat de verzekeraars oplichters zijn maar omdat de zaken nu eenmaal niet altijd zwart wit zijn ook al ziet is het voor jou zo helder als glas wiens schuld het is.. en ja ik moet ook de eerste tegenpartij nog tegenkomen die volmondig toegeeft "het is volledig mijn schuld" en vooral bij schade aan gebruikte auto's is het heel makkelijk om te roepen "dat het er al zat" niet leuk en niet eerlijk maar wel iets waar je rekening mee moet houden als je een auto wegbrengt waar een ander aan gaat werken. alleen als je vooraf samen vaststeld dat er geen schade is dan kan er achteraf geen gezeur bestaan over de vraag of de schade er al was..

 

 

verder

 

Link naar reactie
  • 0

 

- een schade taxatie door verzekering laten maken als het niet al gebeurd is en desnoods zelf zorgen dat je goede foto's van de schades hebt om de stijd aan te gaan met de verzekering zonder dat je de auto nog moet houden als bewijsmiddel

 

Taxatie heb ik al laten doen. Die formulier heb ik dan ook opgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij. Totale kosten 1000 euro ongeveer.

 

daarna

- de auto met schade doorverkopen en hopen dat het verlies wat je door de schade maakt door de verzekeringsuitkering word gedekt.

 

Dat mag niet. Ik mag de auto nog niet verkopen. Want de exper moet nog langskomen. Die gaat dan bepalen hoeveel ik terug ga krijgen.

 

 

Prima dus die taxatie, dan hebben ze dus al een indicatie, dan moet je alleen nog even de verzekering bellen (of je adviseur dat laten doen) om te zeggen dat je autohandelaar bent en geen autoverzamelaar.. :) en dat je al een maand wacht op de expert dus dat je die (onafhankelijke) expert-taxatie graag binnen een week gedaan wilt hebben en zorgen dat ze die auto vrijgeven want voor 1000 euro schade gaan ze echt nietnog een 3e (contra) expertise willen (laten) doen.

Dat is het stukje waar je niet teveel moet afwachten en waar nou eens lekker mag zeuren dat ze op moeten schieten, dat is jou ondernemersbelang en verzekeringen werken op eigen tempo en nemen nogal eens de tijd voor taxaties. Gewoon zorgen dat ze snelheid maken zodat jij je auto weer kan (door)verkopen.. dat is de beste weg, proberen het dagwaarde verlies vergoed te krijgen is vrijwel kansloos, zij zullen stellen dat ze de claim binnen een redelijke termijn hebben afgehandeld en dat de waarde van de auto voor de schade moeilijk (alsnog) kan worden vastgesteld.

 

Voor dit soort zaken geld gewoon kort erop zitten om snelheid te houden en niet teveel zaken aan de haren erbij slepen want dat maakt het alleen maar complexer.

 

Ook al begrijp ik je verontwaardiging best wel, iedereen heeft dat gevoel wel eens met dit soort zaken, je denkt vaak dat de verzekering alles zal oplossen en betalen maar in de praktijk zal het je altijd geld kosten hoe goed jij (of de tegenpartij) ook verzekerd is, niet omdat de verzekeraars oplichters zijn maar omdat de zaken nu eenmaal niet altijd zwart wit zijn ook al ziet is het voor jou zo helder als glas wiens schuld het is.. en ja ik moet ook de eerste tegenpartij nog tegenkomen die volmondig toegeeft "het is volledig mijn schuld" en vooral bij schade aan gebruikte auto's is het heel makkelijk om te roepen "dat het er al zat" niet leuk en niet eerlijk maar wel iets waar je rekening mee moet houden als je een auto wegbrengt waar een ander aan gaat werken. alleen als je vooraf samen vaststeld dat er geen schade is dan kan er achteraf geen gezeur bestaan over de vraag of de schade er al was..

 

 

verder

 

 

Dit is een nieuwe ervaring voor mij. Voortaan ga ik het eerst samen met de poetsbedrijf eigenaar goed de auto bekijken voordat er gepolijst mag worden. Ik dacht dat ik die gene wel kon vertrouwen. Maar helaas kun je niemand vertrouwen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Als je een auto huurt is het ook belangrijk om even met een medewerker om de auto te lopen en alle bestaande schade te noteren en hem dat te laten ondertekenen. Niet omdat ze je allemaal willen belazeren, maar wel om te voorkomen dat een niet opgemerkte schade op jouw bord komt te liggen. Dat lijkt me in dit geval ook verstandig. Het kost je misschien een minuut, maar als je het niet doet kan het je honderden of zelfs duizenden euro's kosten. Bij een welles/nietes spelletje zul je niet vaak in het gelijk gesteld worden.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Altan, vervelende situatie man.

ik hoop dat je er uit komt. Onderstaande zijn al wel wat tips gegeven. Zoals jij nu meemaakt, zo maakt elke ondernemer zijn / haar ellende mee.

Vertrouwen in het goede van de mens, heeft elke ondernemer al geld gekost. Ook ik ben zo van nature, maar door die vervelende ervaringen word je steeds voorzichtiger.

Als je ziet hoeveel ellende een aantal forumleden hebben gehad, neem dat in je op en leer van andermans fouten.

Je discussie met die gast is behoorlijk geëscalleerd maar, wat ik me dan weer afvraag, hoe was je aanpak? Het is warm en iedereen is wat sneller over verhit dus misschien is er wat snel gereageerd en kroop de andere partij direct in de verdediging?

Misschien zou je bij een ander benadering toch een schuldbekentenis krijgen?

Als je nu diezelfde man eens belt, en gewoon eens ergens met hem een kop koffie gaat drinken, kun je er niet uitkomen?

Even alle trots opzij zetten, zien of je tot elkaar kunt komen. Je was er vaste klant, was je verder tevreden? Was hij blij met jou?

Als voor beide partijen dit een ja betekent, kan er best nog een oplossing worden gevonden.

Je hoeft elkaar niet in de haren te vliegen. De oplossing is vaak gemakkelijker dan men denkt, maar wordt moeilijk gemaakt door frustraties en impulsieve reacties.

 

Ik zou zeggen, Maak eens een afspraak met die gast, op neutraal terrein (gewoon ergens een bakkie koffie doen) en kijk eens of je tot elkaar kunt komen.

Als dat niet werkt ga je verder over tot stappen.

Voor wat betreft een volgende keer zou ik je hetzelfde adviseren als Jaap.

 

Succes

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1
Prima dus die taxatie, dan hebben ze dus al een indicatie, dan moet je alleen nog even de verzekering bellen (of je adviseur dat laten doen) om te zeggen dat je autohandelaar bent en geen autoverzamelaar.. en dat je al een maand wacht op de expert dus dat je die (onafhankelijke) expert-taxatie graag binnen een week gedaan wilt hebben en zorgen dat ze die auto vrijgeven want voor 1000 euro schade gaan ze echt nietnog een 3e (contra) expertise willen (laten) doen.

 

Een heel eind in de goede richting, maar IMHO niet helemaal ;)

 

M.i. heeft Altan zijn handelsvoorraad niet casco verzekerd, dus geen eigen verzekering (behoudens eventuele zakelijke rechtsbijstand), geen zekerheid van een onafhankelijke expert (een verzekeraar is daartoe niet verplicht, en zeker niet t.b.v. een tegenpartij) en ook geen contra-expertise op kosten tegenpartij. Recht op en vergoeding van contra-expertise (en de vervolgens door expert en contra-expert samen benoemde scheidsrechter) is alleen van toepassing op een eigen verzekering, een derde kan aan die voorwaarden geen rechten ontlenen.

 

Wat hier - veel eerder - had moeten gebeuren is de (verzekeraar) tegenpartij schriftelijk uitnodigen tot het uitvoeren van expertise binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld 1 week. Vervolgens nog eens schriftelijk 3 dagen de tijd geven en daarna is het exit en moet de tegenpartij het doen met de door claimant aan te leveren stukken, omdat de auto dan gewoon al hersteld en/of verkocht is. Tegenpartij staat dan in een eventuele procedure al met 1-0 achter want er is meerdere keren de gelegenheid gegeven tot het zelf vaststellen van oorzaak en omvang van de schade.

 

Dat een auto na een maand nog niet verkocht kan worden omdat expert tegenpartij nog niet is geweest is bespottelijk.

Als Altan mijn klant zou zijn zou ik inmiddels een formele klachtenprocedure richting verzekeraar tegenpartij gestart zijn; moet je eens opletten hoe snel de schade dan opeens wordt uitgekeerd ("uiteraard zonder erkenning van enige schuld of aansprakelijkheid, coulancehalve etc etc..who cares? Zolang je het geld maar krijgt)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Prima dus die taxatie, dan hebben ze dus al een indicatie, dan moet je alleen nog even de verzekering bellen (of je adviseur dat laten doen) om te zeggen dat je autohandelaar bent en geen autoverzamelaar.. en dat je al een maand wacht op de expert dus dat je die (onafhankelijke) expert-taxatie graag binnen een week gedaan wilt hebben en zorgen dat ze die auto vrijgeven want voor 1000 euro schade gaan ze echt nietnog een 3e (contra) expertise willen (laten) doen.

 

Een heel eind in de goede richting, maar IMHO niet helemaal ;)

 

M.i. heeft Altan zijn handelsvoorraad niet casco verzekerd, dus geen eigen verzekering (behoudens eventuele zakelijke rechtsbijstand), geen zekerheid van een onafhankelijke expert (een verzekeraar is daartoe niet verplicht, en zeker niet t.b.v. een tegenpartij) en ook geen contra-expertise op kosten tegenpartij. Recht op en vergoeding van contra-expertise (en de vervolgens door expert en contra-expert samen benoemde scheidsrechter) is alleen van toepassing op een eigen verzekering, een derde kan aan die voorwaarden geen rechten ontlenen.

 

Wat hier - veel eerder - had moeten gebeuren is de (verzekeraar) tegenpartij schriftelijk uitnodigen tot het uitvoeren van expertise binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld 1 week. Vervolgens nog eens schriftelijk 3 dagen de tijd geven en daarna is het exit en moet de tegenpartij het doen met de door claimant aan te leveren stukken, omdat de auto dan gewoon al hersteld en/of verkocht is. Tegenpartij staat dan in een eventuele procedure al met 1-0 achter want er is meerdere keren de gelegenheid gegeven tot het zelf vaststellen van oorzaak en omvang van de schade.

 

Dat een auto na een maand nog niet verkocht kan worden omdat expert tegenpartij nog niet is geweest is bespottelijk.

Als Altan mijn klant zou zijn zou ik inmiddels een formele klachtenprocedure richting verzekeraar tegenpartij gestart zijn; moet je eens opletten hoe snel de schade dan opeens wordt uitgekeerd ("uiteraard zonder erkenning van enige schuld of aansprakelijkheid, coulancehalve etc etc..who cares? Zolang je het geld maar krijgt)

 

 

 

Mijn voorraad is wel verzekerd.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Casco verzekerd? Dan snap ik niet wat hier aan de hand is: eigen verzekeraar schakelt binnen 24 uur expert in en stelt verzekeraar tegenpartij hiervan in kennis: die dan heeft ook nog een weekje gelegenheid om zelf polshoogte te nemen. In week 2 is de auto dan niet alleen gerepareerd, maar ook weer geschikt voor verkoop. loopt de eigen verzekeraar hier te slapen?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.