• 0

mag een belastingdienst 2 dezelfde gevallen anders beoordelen?

mag een belastingdienst 2 dezelfde gevallen anders beoordelen?

 

het betreft werken in het buitenland, opgegeven is een buitenlands bedrijf. persoon 1 heeft bezittingen in nederland maar toch word onder het mom van:"sociaal leven speelt zich in het buitenland af" gedoogd dat hij geen belasting behoeft te betalen over vergaard vermogen. persoon 2 daarentegen heeft helemaal niks, post adres bij zijn ouders en verblijft nog een aantal maandjes langer in het buitenland en heeft een behoorlijk bedrag op mogen hoesten aan de belastingdienst.

 

dus zie aanhef:

 

alvast bedankt voor komende antwoorden en discussie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Swem,

 

Ik mis even het ondernemersbelang van je vraag (daar is HL namelijk voor bedoeld).

 

Daarbij, de situaties die je beschrijft van persoon 1 en 2 zijn niet identiek! Waar iemands sociaal centrum ligt, wordt per geval beoordeeld a.d.h.v. de exacte omstandigheden. Daarnaast kan het zijn dat de situatie van persoon 1 niet beoordeeld is door de fiscus en persoon 2 wel. Dus, wat zijn de feiten? En wat is het ondernemersbelang?

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat mag niet. Voor de fiscaliteit geldt gelijke monniken, gelijke kappen (gelijkheidsbeginsel). Maar gaat het hier wel om 2 dezelfde gevallen?

 

Waar iemands fiscale woonplaats is, hangt erg sterk af van feiten en omstandigheden. Het gaat er inderdaad onder meer om waar je sociale leven zich hoofdzakelijk afspeelt: Nederland of het buitenland. Dat je bezittingen hebt in Nederland is voor de beoordeling van de fiscale woonplaats niet relevant.

 

Persoon 2 staat ingeschreven bij zijn ouders in Nederland (neem ik aan). Dan is het logisch dat de BD er vanuit gaat dat zijn sociale leven zich in Nederland afspeelt, tenzij hij het tegendeel aannemelijk kan maken. Dat zijn soms lastige discussies. Als hij korter dan een jaar in het buitenland verblijft, is Nederland sowiso de fiscale woonplaats.

 

Zijn de inkomsten van persoon 2 niet al belast in het buitenland? In dat geval zijn de inkomsten in Nederland vrijgesteld ter voorkoming van dubbele belasting.

 

Edit: Joost was me net voor ;)

 

Link naar reactie
  • 0

sorry voor de gedachte dat ik hier ook met belastingvragen terecht kon... :(

 

indirect heeft het wel mijn onderneming te maken omdat mijn vermogen aanzienlijk geslonken is... vroeg mij dus af of er iets is wat ik kon doen. heb al een jurist ingeschakeld en die is nu alles aan het bekijken maar ik wilde graag nog verder kijken dan alleen een jurist en kijk regelmatig op deze site, en heb me dus ook net aangemeld omdat hier vele weetjes te halen zijn en ik mischien ook in de toekomst mijn steentje kan bijdragen aangaande ondernemerschap en ervaringen.

 

ben nieuw in het ondernemerschap en probeer hier mijn weg in te vinden om niet alles maar aan te nemen van de boekhouder en andere grote bedrijven...

 

overigens zijn de situaties exact hetzelfde omdat beide personen in het buitenland (zeevaart) werkten. persoon 2 heeft 11 maand van dat jaar in het buitenland doorgebracht (op zee) en persoon 1, 9 maand. als de tijd in buitenland niet uitmaakt en de fiscale adressen zich beide in nederland bevinden dan is de situatie toch hetzelfde?

 

belasting in spanje is niet afgegeven, dat doet namelijk niemand in zeevaart omdat in spanje een 180 zeedagen wet heeft. (langer als 180 dagen op zee in niet territoriale wateren behoeft geen belasting af te dragen.)

 

gr mathijs.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Mathijs

 

Bij zeevaart komt ook nog eens kijken onder welke vlag je vaart. Ook daarin kan een verschil zitten.

 

Maar dan maken we hier een topic dat over privé aangelegenheden gaat en dat schept natuurlijk verwachtingen bij mensen die dan ook privé fiscale vragen hebben.

 

Vandaar dus toch een slot op het topic.

 

Je kunt me per PM het verhaal wel voorleggen, dan mail ik wel mijn visie hierop terug aan je.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.