Innovatie metafoor...

Aanbevolen berichten

Geef me eens een paar voorbeelden, dan kan ik er ook eens over nadenken.

 

Er wordt veel geld uitgegeven aan "innovatievouchers". Die vouchers kun je besteden bij "kennisinstellingen". Onder dat laatste worden voor zover ik weet twee soorten instellingen verstaan: universiteiten e.d. en instellingen als TNO e.d.

 

Universiteiten hebben echter niets met innovatie, die doen wetenschappelijk onderzoek, en dat moeten ze ook doen. Dat is niet iets waar een ondernemer iets aan heeft.

Die andere instellingen zijn adviseurs, en adviseurs zijn per definitie niet innovatief, zeker niet als ze bij een grote "kennisinstelling" werken.

 

Beter zou zijn als je vouchers kon uitgeven om producten te kopen van bedrijven die jonger zijn dan x jaar, die nog geen winst maken maar al wel wat omzet hebben, en die een product leveren dat uniek is in Europa, of iig in Nederland. Dat soort bedrijven worden in ons land altijd te krap gefinancierd door investeerders, of helemaal niet gefinancierd, en dus hebben ze behoefte aan wat extra markt om te kunnen concurreren met startups in andere landen die wel voldoende funding hebben.

 

Een tweede punt in dezelfde richting:

De overheid geeft tientallen miljoenen uit aan innovatiekredieten en -subsidies. Maar de overheid koopt nooit innovatieve producten. Als ze al die subsidies en kredieten nou 's afschaffen, en dat geld dan gebruiken voor producten van bedrijven die .. (zie boven) .. , producten die de overheid ook nodig heeft, dan hebben startups wat extra markt en ... (zie boven) ...

 

Mijn bedrijf kreeg in een jaar 80k krediet van Senter. Toen ik voorstelde om dat terug te geven en dan voor 10k mijn product aan het ministerie te verkopen, kon dat niet. Ik mocht wel 80k krijgen, maar mocht niet voor 10k verkopen. Terwijl ik met vier verschillende ministeries aan het onderhandelen was omdat ze wel interesse hadden in het product.

 

Een derde voorbeeld.

Als je als klein bedrijf een IT product levert, kom je er bij de overheid niet in. Die verwijzen je naar de raamcontracten met grote IT leveranciers, via welke je dan maar je product moet proberen te verkopen. Maar die grote leveranciers willen helemaal niet jouw product verkopen want ze verdienen meer aan het spel van "uurtje factuurtje" waarmee ze de overheid honderden miljoenen lichter maken. In de VS is een wet die overheden verplicht om een klein percentage van het IT budget te besteden bij lokale kleine innovatieve bedrijven. Dat werkt.

 

 

Link naar reactie

Dat uurtje/factuurtje speelt natuurlijk op veel breder spoor mee. Ik zie ook wel dat dat wereldje zich met hand en tand verzet om hun huisjes in stand te houden. Maar ik snap je helemaal. Ik moet nu zelf ook maar zien hoe ik stapje voor stapje verder ontwikkel en op alle terreinen innoveer om me staande te houden. Een traject van jaren kan met een innovatief hulp-duwtje al snel binnen de helft van de tijd worden gerealiseerd. In mijn geval valt of staat het succes van mijn producten door een slechte of goede presentatie. Van de eindgebruikers heb ik nog nooit een slechte opmerking gehad, maar als het niet op de juiste manier wordt aangeboden, is er veel minder verkoop. De verkoper moet dan ook actief zijn en geen van het verstofte type. Daarom heb ik nu een display ontworpen, waar de presentatie duidelijk is en de verkoper a.h.w. wordt gedwongen om ok aan mijn product te denken als de situatie zich voordoet. Ik doe dus precies wat Balkenende me heeft gevraagd. Actief innoveren, zowel technisch als verkoop-technisch. Verder als de wbso ben ik nog niet gekomen, alhoewel ik me nu toch eens echt in het subsidiewereldje ga verdiepen. Ik ben er van overtuigd dat er mogelijkheden voor me moeten zijn om me dat hulp-duwtje te geven...... ;)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.