• 0

Sleutels naar Succes in het Ondernemen: Toekomst, reflectie, rust, regelmaat (4 van 4)

Ik denk dat er al vele boeken geschreven zijn over methoden en invloeden, die bepalend zijn voor het succes van een ondernemerschap. Ik houd er echter van om zaken kort en overzichtelijk in schema’s weer te geven, zodat je de meest belangrijke factoren op een rijtje hebt staan.

 

Ik heb de punten in een logische volgorde geplaatst, maar het is duidelijk dat er onderlinge verbanden zijn en dat daardoor verschillende punten invloed op elkaar zullen hebben. +

 

De starter zal het rijtje nagenoeg kunnen afwerken en de doorstarter heeft doorgaans die verbanden al ervaren en kan terug gaan naar de punten, die voor doorstarten van belang zijn.

 

Deze sleutels zijn vanuit mijn ervaringen gevormd en zijn gericht op een technische ondernemer, die dus technische producten in de markt wil zetten.

 

Omwille van de lengte is deze column in 4 delen opgesplitst. Dit is het 4e en laatste deel. Zie ook Deel 1, Deel 2 en Deel 3.

 

Sleutel-7 Toekomstvisie en reflectie

[*] Producten

[*] Klanten

 

Producten,

Zoals ik eerder al schreef is kennis van de markt één van de belangrijkste factoren. Je studie kan verschillende projectmogelijkheden opleveren. Niet elk project zou even kansrijk kunnen zijn, maar dat kan ook te maken hebben met marktontwikkelingen en tijdsverloop. Kosten kunnen oplopen en behoeften verschoven. Daarom is het belangrijk om regelmatig door te gaan met het bestuderen van de markt en er notities erover te archiveren. De markt is altijd in beweging en wat vandaag niet kan, is morgen een must. Dus neem ook de tijd om de veranderingen waar te nemen en die op jouw producten/ontwikkelingen en mogelijkheden te belichten. Natuurlijk blijf je dat ook doorlopend afspiegelen aan je eigen mogelijkheden. Niet alleen de markt is in beweging, maar je moet zelf ook in beweging blijven, nieuwe producten bedenken en de mogelijkheden onderzoeken. Ook dat is een belangrijk onderdeel van je eigen technische innovatieproces.

 

Klanten,

Ga regelmatig met je klanten in gesprek over jouw producten. Leer van hun opmerkingen en stel eventueel zaken bij. Voer verbeteringen door. Hierdoor verbeter je de samenwerking en ontwikkel je een duurzaam relatiebeheer.

 

Sleutel-8 : Rust en Regelmaat.

[*] Werk

[*] Privé en afleiding

 

Werk,

Kijk goed naar jezelf. Probeer gestructureerd en zo efficiënt mogelijk te werken. Daardoor ontstaat er geestelijke ruimte en tijd voor nieuwe gedachten en indrukken. Gebruik onderdelen van je werk (zoals het bezoeken van beurzen) ook als rustpunten. Dan kun je goed om je heen kijken en vallen je ogen vanzelf op de zaken die voor jou van belang kunnen zijn. Zorg voor structuur. Die kan voor anderen chaotisch overkomen, maar als je zelf het overzicht behoudt is er niks aan de hand. Verlies je niet in details. Die zuigen soms veel te veel energie en aandacht. Richt je altijd weer op de grote lijnen om het overzicht op het proces te behouden.

 

Privé en afleiding,

Neem tijd voor jezelf en je privé. Zorg voor afleiding die je samen met je naasten beleeft. Je zakelijke projecten sluiten je op in je eigen proces en vaak begrijpen je naasten daar niks van. Zorg er dus voor dat je dat compenseert met goede afleiding. Dat heb je zelf nodig en je relatie met je naasten blijft OK. Toon ook inhoudelijke belangstelling voor de belangrijke zaken van je naasten. Maak er eventueel aantekeningen van, als je moeite hebt om dat te onthouden. De intensiteit van het ondernemer moet je niet onderschatten. Het kan je omvormen tot een kluizenaar. Laat dat niet zover komen en geniet van het leven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hmm... het schijnt dat de inhoud van deze column geen aanleiding tot discussie geeft. Ofwel iedereen snapt alles, ofwel mijn schrift komt van een andere planeet. Ik ga eens een column over een ander onderwerp schrijven.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Vuurwerk wil niet altijd zeggen dat het beter is.....(is soms wel leuker meer discussie)

 

Dit viel me op in je verhaal (een goede tip voor de beginnende ondernemer).

 

Werk,

Kijk goed naar jezelf. Probeer gestructureerd en zo efficiënt mogelijk te werken. Daardoor ontstaat er geestelijke ruimte en tijd voor nieuwe gedachten en indrukken. Gebruik onderdelen van je werk (zoals het bezoeken van beurzen) ook als rustpunten. Dan kun je goed om je heen kijken en vallen je ogen vanzelf op de zaken die voor jou van belang kunnen zijn. Zorg voor structuur. Die kan voor anderen chaotisch overkomen, maar als je zelf het overzicht behoudt is er niks aan de hand. Verlies je niet in details. Die zuigen soms veel te veel energie en aandacht. Richt je altijd weer op de grote lijnen om het overzicht op het proces te behouden.

 

Privé en afleiding,

Neem tijd voor jezelf en je privé. Zorg voor afleiding die je samen met je naasten beleeft. Je zakelijke projecten sluiten je op in je eigen proces en vaak begrijpen je naasten daar niks van. Zorg er dus voor dat je dat compenseert met goede afleiding. Dat heb je zelf nodig en je relatie met je naasten blijft OK. Toon ook inhoudelijke belangstelling voor de belangrijke zaken van je naasten. Maak er eventueel aantekeningen van, als je moeite hebt om dat te onthouden. De intensiteit van het ondernemer moet je niet onderschatten. Het kan je omvormen tot een kluizenaar. Laat dat niet zover komen en geniet van het leven.

 

 

En dit valt niet altijd mee. Vaak gaan ze/we na 1 jaar over de.... en zijn ze afgebrand. Ik vind dit "regel 1" van ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat je dat zegt.... Lijkt me toch moeilijk om daarmee te starten.... ;)

 

Ik denk dat er vaak een "conflict" op de loer ligt. Jij, als ondernemer, die alles precies weet en iedereen wegblaast, jij gaat toch niet je naasten betrekken bij je voornemen om echt te gaan ondernemen? In veel gevallen ben je juist met een "dikke" tegenpoot getrouwd en krijg je meteen de wind van voren!

Link naar reactie
  • 0

Nuttig artikel. Bij mij is organisatie het belangrijkst. Ik moet honderden / duizenden stukjes informatie verzameld over vele jaren steeds in mijn hoofd houden. Als me dat niet lukt kan ik vrolijk weer opnieuw beginnen, en dat lukt niet zonder organisatie.

 

En process

 

En, allerbelangrijkst, je beeld van jezelf, en jouw plek in de wereld. (Je houdt van je naasten, van jezelf, en van je bedrijf, dus besteed aandacht aan ze allemaal.)

 

Ik stel hier dat dat de drie pijlers zijn waar je continu aan moet werken, en dan zijn de onderdelen die je noemt de dingen die je ziet als je verder inzoomt.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik de hele serie gelezen, een mooie algemene omschrijving van belangrijke zaken waar je mee aan de slag moet als je een bedrijf hebt. Afhankelijk van je bedrijf, branche en ambitie kun je natuurlijk nog andere dingen tegenkomen, zoals hoe je het aanpakt om internationaal actief te worden, het opzetten van verkoopkanalen, of het aannemen van medewerkers. Maar de zaken die je hier omschrijft kom je sowieso tegen, dus wat dat betreft leest het als een mooie checklist om te zien of je overal aan gedacht hebt en voldoende aandacht aan besteed hebt.

 

Je bent al sinds 1988 ondernemer. Waar ik wel benieuwd naar ben: wat zou je gewild hebben dat je wist of dat iemand je had verteld toen je begon in 1988, wat je nu wel weet? Wat zijn de grootste lessen van deze 22 jaar ondernemerschap die je hebt opgedaan? Ik ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Toen ik in 1988 begon kon wist ik;

 

- dat ik een uniek product had waar ik direct verkoop van had

- dat in een ondernemer was

- dat ik redelijk technisch onderlegd was

- dat ik geschikt was voor goed relatiebeheer

 

Verder wist ik niks. Alles wat ik heb geschreven in de column, is dus uit ervaring geleerd.

 

Ik zou aan alle kennis (die ik nu heb) niets hebben gehad, als ik geen uniek product had. Dat heb ik eigenlijk al vanaf dag 1 geleerd en vastgehouden. Dus heb ik in die 22 jaar meer unieke producten ontwikkeld en het aantal uitgebreid. Daar zit ook een reeks uitvindingen bij waar ik geen kans mee kreeg in de markt.

 

Ik leer nu nog steeds elke dag bij. Ik moet mezelf ook dwingen om als verschillende persoonlijkheden naar mijn producten te kijken.

 

- Ikzelf als producent

- de groothandelaar

- de winkelier

- de consument

 

Op die manier moet ik de invloed van mijn producten en het verkoopproces bestuderen. Als 1 van deze 4 faalt, dan faalt alles en wordt er niks verkocht. Dus alle 4 zijn even belangrijk om succesvol te kunnen zijn. Het is een lange weg om alle facetten en invloeden op de juiste manier neer te kunnen zetten. Een weg die door goede inhoudelijke communicatie, psychologie, respect en tactiek gaat.

 

Er zijn punten die ik wel kan verdiepen, zoals het werken aan relaties/klanten in de VS. Dat is een doorlopend proces waar ik nu middenin zit. In de VS is een andere cultuur dan in de EU. Maar wij Nederlanders staan heel dicht bij die cultuur. Veel dichter dan bij b.v. de Franse en Engelse culturen. Ook hier dus een gebied om kennis ervaring op te bouwen.

 

Een onderdeel van handige eigenschappen voor ondernemerschap, is dus ook het doorlopend monitoren en besturen van al deze processen. Als je dat niet naast elkaar kunt blijven doen heb je een probleem en moet je (veel) hulp inkopen.

 

Ik heb het in deze column ook niet over kwaliteitsbeheer gehad. Dat is een heel belangrijk onderwerp en onderdeel van je ondernemersproces. Ik wil daar een volgende column over schrijven en dan eens bezien of ik daar ook een module voor e-ondernemers voor kan plaatsen. Ja, ik ben ook opgeleid als kwaliteitskundige en ik benader deze materie nog op de ouderwetse manier. Niet commercieel dus. Door de opkomst van het ISO-9000-verhaal is er eigenlijk veel mis gegaan. Maar dat volgt dus nog........

Link naar reactie
  • 0

Zo even de tijd genomen om door deel 1-4 te lezen. Goed verhaal (vandaar de weinige reacties, schat ik zo in) van een ervaringsdeskundige. En mooi onderverdeeld in duidelijke stappen.

Vooral op het gebied van persoonlijke competenties, reflectie en het bewaken van de helicopterview kan ik me in vinden.

 

Jij schrijft ook over de relatie met klanten, praat en overleg met ze: goed punt! Dat is zeker iets wat ik iig uit je verhaal meeneem.

Link naar reactie
  • 0

Zo even de tijd genomen om door deel 1-4 te lezen. Goed verhaal (vandaar de weinige reacties, schat ik zo in) van een ervaringsdeskundige. En mooi onderverdeeld in duidelijke stappen.

Vooral op het gebied van persoonlijke competenties, reflectie en het bewaken van de helicopterview kan ik me in vinden.

 

Jij schrijft ook over de relatie met klanten, praat en overleg met ze: goed punt! Dat is zeker iets wat ik iig uit je verhaal meeneem.

 

Het laatste proefde ik ook uit de inhoud van jouw website. Dat is een goed punt, Hou het vast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.