• 0

wil betere functionaliteit zoekfunctie webwinkel maar twijfel hoe

Mijn webwinkel moet nodig verbeterd worden qua lay-out maar ik denk ook qua functionaliteit. Er is al een nieuw ontwerp, maar ik twijfel of het niet te ingewikkeld wordt voor de gebruiker. Zou iemand alsjeblieft mee willen denken en feedback willen geven?

 

Ik zal eerst uitleggen hoe het nu werkt. Je kan het zien op http://www.creadream.nl/producten.php . Je selecteert dus eerst categorie, aan de hand daarvan wordt zoekmogelijkheid type (bv glas of kunststof), kleur en vorm getoond. Je kan enige combinatie maken, bv alleen kralen en rood (dus enige type, die is niet geselecteerd), maar zodra je een bovenste zoekfunctie wijzigt (bv type = glas) worden de onderste weer weggehaald, voor het geval het om een niet beschikbare combinatie gaat.

 

Op zich werkt dit goed. Ik krijg soms hele enthousiaste reacties maar hoor ook soms dat ze het onhandig vinden. Waar ik aan denk bij de nieuwe zoekfunctie:

- categorie en type niet via pulldown tonen, zodat je meteen ziet wat er zoal is en er een muisklik minder nodig is.

- meer dan 1 zoekcriteria aan kunnen geven, bv zowel blauwe als groene kralen, in zowel de vormen rond als hart.

- ook kunnen zoeken op thema, bv 'Holland' (lint met daarop Nederlandse vlag, molenbedeltje, klompjes in kralenvorm, etc), 'puur natuur' (alleen kralen/bedels van hout/kokos/bot/schelp), Lente (draad en kralen in vrolijke frisse kleuren, bedels/kralen in vormen zoals bloemetjes en vlinders), etc.

 

Kortom meer mogelijkheden, wat wel op heel gebruiksvriendelijke manier mogelijk moet zijn omdat het anders te ingewikkeld wordt voor de gebruiker.

 

Dit is de eerste opzet hiervoor:

nieuw-v1.jpg

 

Het enige idee dat ik nu heb is de vierkant met 'alle producten, thema's, aanbiedingen, etc' als soort submenu bovenaan te tonen, zeg maar horizontaal opgesomd dan verticaal, zodat de linkermenu minder vol is. Zoals dit ongeveer (uiteraard moet het nog mooier worden, bv met tabknoppen):

nieuw-v2.jpg

 

Maar twijfel dus of dit wel een goede oplossing is...Of het niet te uitgebreid dus te ingewikkeld is...En zou leuk zijn als je ook bij type meerdere kan aangeven, bv zowel metaal als metallook en zowel waxkoord als leer.

 

Alvast hartelijk dank voor advies!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht goed om eens hier naar te kijken, zie rechterzijde. Daarmee worden producten geselecteerd. http://tweakers.net/pricewatch/cat/215/mobiele-telefoons.html

 

Wat mij per direct opvalt is sowieso wat meer contrast, dat maakt het al wat overzichtelijker. Verder zijn de zoekmogelijkheden per categorie net even anders wat ook interessant kan zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Sandra.,

 

Het beste wat je kan doen is een persoon of 3 uitnodigen om een gebruikerstestje te doen, dat zal je veel meer concrete info verschaffen dan 20 reacties hier. We kunnen wel zeggen.."ik zou het zo doen" " volgens mij is dit beter" "bij mij werkt dit perfect" maar daar ben je weinig mee.

 

Zelf hou ik van de categorie display die wehkamp gebruikt. Als je bijvoorbeeld op kinderkleding klikt, dan krijg je enkel de subcateg. te zien in de navigatie en ben je alle andere overbodige troep (categor.) kwijt. Dat mis ik bij jouw design..het staat nogal vol en zorgt ervoor dat even duurt voor ik weet waar ik precies zit. Een broodkruimel bovenaan zou ook al een goede hulp kunnen zijn.

 

Wat je filters betreft, ik vrees dat tabs daar niet de beste oplossing zijn. Check de zoekfunctie bij Yelp.com eens, die hebben ook een bijzonder groot aanbod aan filters en lossen dat goed op.

 

Maar nogmaals, mijn mening is misschien niet die van een doorsnee gebruiker ;)

 

 

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

Hi Sandra,

 

Ik ben het eens met dave dat je het tonen van aanvullende informatie afhankelijk laat zijn van bijvoorbeeld een hoofdcategorie en niet direct alle opties in 1 keer laten zien.

 

Wehkamp heeft echter een vreemde opzet dat een deel van de filters links is geplaatst en een deel boven de zoekresultaten. Dat zou ik indelen als: alle filters links en boven de zoekresultaten de mogelijkheid om door pagina's van resultaten te klikken en te sorteren.

 

Mijn advies hier zou zijn: kies 3 filtertypes waarop jou bezoekers het meest zoeken. als dat kleur is, dan die er direct inzetten. Daarnaast zou ik prijs (die mis ik nog in je voorbeeld) altijd als optie geven waarbij een onder en bovengrens gegeven kan worden.

Bij elk van de 3 filtertypes kies je vervolgens subfilters die alleen getoond worden als een keuze in het hoofdfilter is gemaakt.

 

Succes.

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal kijken naar de websites en uitzoeken welke handigheidjes ook bij mijn webshop handig kan zijn.

 

..

Het beste wat je kan doen is een persoon of 3 uitnodigen om een gebruikerstestje te doen, dat zal je veel meer concrete info verschaffen dan 20 reacties hier. We kunnen wel zeggen.."ik zou het zo doen" " volgens mij is dit beter" "bij mij werkt dit perfect" maar daar ben je weinig mee.

...

Dat is waar, maar het is nog niet gemaakt, en voordat ik weken (laat) programmeren wil ik eerst weten of het de moeite waard is, anders is het tijd- en geldverspilling.

 

...

Een broodkruimel bovenaan zou ook al een goede hulp kunnen zijn.

...

Ja dat is sowieso handig, heb ik nu al en zal er zeker ook blijven.

 

...

Daarnaast zou ik prijs (die mis ik nog in je voorbeeld) altijd als optie geven waarbij een onder en bovengrens gegeven kan worden.

...

Bedankt voor de tip. Toevallig had ik er al over gevraagd bij een enquete. Ik had verwacht dat het niet nodig zou zijn. Als je 'n dure kraal van 1,- per stuk koopt is het al snel een eye catcher waar je verder niets bij nodig hebt, terwijl je bij goedkope kralen van 5 cent per stuk al snel meer nodig hebt om een mooi geheel te maken. Bij de enquete zei 58% het fijn te vinden en 42% het niet nodig te vinden. Meer dan ik had verwacht, moet alleen nog uitzoeken hoe ik deze optie netjes kan toevoegen zonder dat de zoekmogelijkheden nog uitgebreider en dus ingewikkelder worden. Type, kleur, vorm en maat zijn namelijk belangrijker om op te kunnen zoeken en dat maakt de zoekfunctie al erg uitgebreid.

Link naar reactie
  • 0

Als je langere tijd Analytics heb draaien dan kun je daar zien waar men veel op zoekt en welke zoekopdracht de hoogste ROI heeft.

 

Zo kun je de belangrijkste categorieën weergeven in dat valmenu. Het blijft dan simpel en overzichtelijk. Voor het "overige" zou ik een "uitgebreide filter functie" maken. (aparte pagina)

Link naar reactie
  • 0

Zoekfunctie of filtermogelijkheid. Op welke manier ga je de zoekresultaten tonen? Kun je afbeeldingen tonen i.c.m. de aangegeven selectie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar op de pagina zelf komen de producten dan met prijsinfo en knoppen om te bestellen. Beetje hetzelfde als nu (zie bv http://www.creadream.nl/producten.php?searchstart=1&select_1_categorie=79&select1=178&select3=0&select4=0&select2=0&form_zoekmachine=&aandachtnr=&aandachtnaam= ) , alleen wil ik dus de zoekfunctie verbeteren. Je zou het filtermogelijkheid kunnen noemen, want je krijgt meteen producten te zien. Door steeds meer eisen aan te geven worden er steeds meer specifieke producten getoond.

Link naar reactie
  • 0

Een stapsgewijze zoekfunctie, noem ik het liefst filtermogelijkheden, zoeken op producten, filteren op productattributen (eigenschappen), maar het is en blijft bijna hetzelfde principe. Ik denk dat je als zoekresultaat zoveel mogelijk van het product (de kralen) moet laten zien. Prijs per hoeveelheid willen kopers ook vast direct weten.

 

Jammer dat je zoekresultaten in het voorbeeld vervuild worden door uitverkochte kralen, waarvan de levertijd verder onduidelijk blijft.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Hoi Sandra,

 

Je vraag gaat over Usability. Daarover voldoende reacties. Ik denk dat het best al goed in elkaar zit, tenminste als de opties in het midden boven inderdaad wijzigen afhankelijk van hetgeen je links aanvinkt en de selectie (cq resultaten) het liefst direct worden bijgewerkt. Maar daar ga ik vanuit.

 

Als ik ongevraagd advies mag geven zou ik wel nog wat aandacht besteden aan de vormgeving zelf. Dit omdat het de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt enerzijds en ook de aantrekkelijkheid van de website in zijn geheel.

 

Een boek dat ik kan aanraden (jawel een boek over deze materie) is van Steve Krug: Don't Make Me Think.

Hierin staan tal van geïllustreerde voorbeelden van wat je wel en niet moet doen en vooral waarom.

 

Succes! Tim

Link naar reactie
  • 0

..

Jammer dat je zoekresultaten in het voorbeeld vervuild worden door uitverkochte kralen, waarvan de levertijd verder onduidelijk blijft.

..

:-[ Heb je helemaal gelijk in. Ik update het eens in de zoveel tijd, door tijdgebrek niet vaak genoeg, zal het straks weer eens doen.

 

Dat van stapsgewijs is inderdaad hoe ik het wil en hoe het nu ook is. Ik wil het alleen uitbreiden, dat je bv meerdere kleuren kan selecteren ipv 1. Ik twijfel alleen hoe je zo 'n mogelijkheid zo gebruiksvriendelijk mogelijk toont. Zoals Dave zei:

Dat mis ik bij jouw design..het staat nogal vol en zorgt ervoor dat even duurt voor ik weet waar ik precies zit.

Daar ben ik het mee eens, maar kom er niet uit hoe het wel zou kunnen....

Link naar reactie
  • 0
Dat van stapsgewijs is inderdaad hoe ik het wil en hoe het nu ook is. Ik wil het alleen uitbreiden, dat je bv meerdere kleuren kan selecteren ipv 1. Ik twijfel alleen hoe je zo 'n mogelijkheid zo gebruiksvriendelijk mogelijk toont.

 

Ik ben geen kleurexpert, maar dan zou ik bijna zeggen dat ik de zoekresultaten op kleur zou willen zien. Mooie tip van TimK.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

.,tenminste als de opties in het midden boven inderdaad wijzigen afhankelijk van hetgeen je links aanvinkt en de selectie (cq resultaten) het liefst direct worden bijgewerkt. Maar daar ga ik vanuit.

...

Klopt, het wordt dan of alleen kleuren tonen die beschikbaar zijn bij de geselecteerde categorie/type, of de kleuren die niet mogelijk zijn lichtgrijs maken en dat je er dan niet op kan klikken. Eerste is duidelijker, 2de is minder springerig (de inhoud blijft hetzelfde / is niet ineens minder vol.).

Als ik ongevraagd advies mag geven zou ik wel nog wat aandacht besteden aan de vormgeving zelf. ..

Dat gaat zeker verbeterd worden ja! De huidige site is inmiddels oud :-[ en moet hoognodig mooier gemaakt worden. Er is al een mooiere opzet, maar omdat het nu puur over functionaliteit gaat heb ik dat niet verder getoond.

...

Een boek dat ik kan aanraden (jawel een boek over deze materie) is van Steve Krug: Don't Make Me Think.

Hierin staan tal van geïllustreerde voorbeelden van wat je wel en niet moet doen en vooral waarom.

...

Klinkt goed! Ga ik maar meteen bestellen. Vind het sowieso altijd leuk om te zien hoe simpele / kleine verschillen het veel eenvoudiger kan maken. Soms geldt ook 'Beter is slechter dan goed genoeg'.

Link naar reactie
  • 0

Dat van stapsgewijs is inderdaad hoe ik het wil en hoe het nu ook is. Ik wil het alleen uitbreiden, dat je bv meerdere kleuren kan selecteren ipv 1. Ik twijfel alleen hoe je zo 'n mogelijkheid zo gebruiksvriendelijk mogelijk toont.

 

Ik ben geen kleurexpert, maar dan zou ik bijna zeggen dat ik de zoekresultaten op kleur zou willen zien. Mooie tip van TimK.

 

Groet,

 

Highio

Dat is inderdaad een optie. Dacht er ook aan de vormen dan via tekeningen te laten zien, bv rond, vierkant, hart, etc. Het zou kunnen zoals het nu is, maar dan dus plaatjes naast checkbox ipv woorden. Het komt nu alleen zo vol over waardoor ik twijfel of het niet onduidelijk zal worden....

Link naar reactie
  • 0
Dat is waar, maar het is nog niet gemaakt, en voordat ik weken (laat) programmeren wil ik eerst weten of het de moeite waard is, anders is het tijd- en geldverspilling.

 

Je surft met de mensen die je uitnodigt gewoon naar de site van de concurrentie ;) Dan hoef je het niet zelf te maken en heb je wel de feedback...

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 2

Voor je over de zoekfunctie na gaat denken zou ik eerst eens naar de indeling kijken. Je hebt verschillende manieren om producten in categorieen in te delen:

 

[*]klassiek: op basis van waarneembare eigenschappen als kleur, grootte, etc

[*]conceptueel: een omschrijving van een groep op basis van combinaties van eigenschappen. Voorbeeld 'blingkralen' die zijn groot en glimmen. Eigenschappen kunnen (dus) 'zacht' / 'fuzzy' zijn (wat is groot / klein)

[*]prototype: indeling op basis van voorbeelden. Je neemt vijf sterk verschillende kralen, de andere kralen voeg je toe aan de categorie de waar kraal het meest lijkt op de voorbeeldkraal. (Lijkt wel wat op 'conceptueel', zeker in het voorbeeld van kralen. En voor dit voorbeeld niet zo relevant)

 

Een klant die iets zoekt zal dat voor technische producten doen op fysieke eigenschappen. Ik zoek een schroef met een kruiskop, lengte 10 mm, etc. Klassiek categoriseren werkt dus perfect.

 

Nu zoekt die klant een vrijetijdsbroek. Voor klassieke categorieen zou hij de volgende keuzes moeten maken: materiaal: spijkerstof, materiaalafwerking: stonewash, fit: regular, fly: zipper, maat: 32/32. Dat werkt dus niet. Met conceptuele categorieen als 'casual', 'gekleed' en 'business' in combinatie de maat vind de klant wel wat hij zoekt.

 

Een bijkomend probleem van het gebruik van klassieke categorieen is het (meestal) beperkt aantal zoekcombinaties wat relevante resultaten geeft. Wollen broeken met materiaalafwerking 'stonewash' of met knopen in plaats van een rits zijn vrij uniek ;)

 

Net als dat ik niet op zoek ga naar een broek van spijkerstof, regular fit etc zullen kettingmakers ook niet direct op zoek gaan naar kleine rode kralen maar een bepaald soort ketting in gedachten hebben. De kunst is om hier goede concepten voor te vinden. Door veel met mensen te praten en sites te lezen vind je voorbeelden. Even snel Googlen levert me bijvoorbeeld een indeling in 'zwevende ketting', 'geregen ketting', 'lariat' en 'wire ketting' (geen idee wat het inhoud ;) ) Je noemt zelf trouwens al een leuk voorbeeld; de indeling op thema.

 

Stap twee is het indelen van de kralen in de categorieen. Dat lijkt een stuk moeilijker dan bij de klassieke categorieen maar valt meestal erg mee. Een concept, neem als voorbeeld een 'kralen voor zwevende ketting', is vaak niet meer dan een combinatie van (klassieke) eigenschappen. Niet gehinderd door enige kennis van kralen stel ik dat kralen voor een zwevende ketting de volgende eigenschappen hebben: ze zijn groot en van bovengemiddelde kwaliteit. Als groot dan >1 cm is en bovengemiddelde kwaliteit betekent dat het duurder is dan 1 euro per kraal.

 

Deze definitie van 'kralen voor zwevende kettingen' laat meteen wat uitdagingen zien. Een kraal > 1cm en duurder dan 1 euro kan ook een 'wire ketting kraal' zijn. De categorie moet vooral aansluiten bij de verwachting van de klant maar hij moet voldoende onderscheidend zijn. Met andere woorden als alle kralen in drie van de vier categorieen past dan is het niet zinvol de indeling te gebruiken. Of je definitie van de categorie / concept is niet strikt genoeg.

 

Een tweede uitdaging is om het aanbod verder doorzoekbaar te maken. Hoe je dat doet is een beetje afhankelijk van de eigenschap. Als het aantal verschillende groottes boven de 1 cm beperkt is heeft daarop filteren niet veel zin. De eigenschappen die niet gebruikt zijn voor de categorie kun je meestal gebruiken. Denk aan kleur. Tenzij het voor het concept geen zin heeft natuurlijk (ken geen voorbeeld voor kralen maar het land Siberie kiezen als ik op zoek ben naar een zonvakantie is niet zinvol)

 

Zoeken op concept heeft nog een groot voordeel: je weet wat je klant wil maken als hij/zij kijkt naar een grote gouden kraal. Voor de zwevend ketting gebruik je geen nylonkoord maar metaaldraad (gok ik) Je kunt dus gericht andere interessante producten laten zien.

Link naar reactie
  • 0

@Willem: ik had wel al reusje gegeven maar nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg.

 

Inmiddels is mijn nieuwe versie 1,5 maand in gebruik. Ik heb besloten bij het menu alleen knoppen voor het vinden van producten te tonen, bv 'assortiment', 'aanbiedingen', 'nieuw'. Overige pagina's zoals 'klantenservice' vind je rechtsboven. Hierdoor is de aandacht meer gericht op het assortiment. Zo doen vele andere webwinkels zoals wehkamp en bol.com het ook al een tijdje. Hierdoor kan je ook redelijk veel 'hoofdcategorieen' plaatsen, waaronder ook bijvoorbeeld thema: bv vrolijk gekleurde kraaltjes voor thema lente/zomer en rode en hartkralen voor thema liefde.

 

De linkermenu is nog via pulldown, volgens sommigen valt dat niet altijd goed genoeg op dus dat gaat nog veranderd worden. Waarschijnlijk wordt het dan links categorie en type, en middenboven kleur/vorm/maat waarbij je dan meerdere kan aanvinken. Het is alleen grote wijziging dus zal nog wel even duren....

 

Het idee van prototype wil ik ook zeker gaan toepassen. Ik denk eraan dat bij www.kralen.com te doen, dus je ziet uitlegpagina met dan rechtsboven winkelwagenknop, zodra je erop klikt zie je welke artikelen je daarvoor bij mij kan kopen. Zodra dat goed werkt kan ik het ook plaatsen bij de webwinkel zelf. Zal wel aardige klus worden....

 

Kortom nog genoeg te doen maar gelukkig weer 'n stapje verder, mede dankzij jullie tips. :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.