• 0

Minderjarige starter zoekt beslatinghulp

Beste Leden,

 

Ik (minderjarig) wil mij binnenkort aan gaan melden met mijn bedrijf bij de KvK. Nu heb ik me er best goed in verdiept, maar

een aantal zaken zijn mij toch niet helemaal duidelijk met betrekking tot de belasting. Er bestaat een kans dat ik enkel ondernemer zal zijn voor de BTW, daar ik wel winst maak, maar weinig uren zal besteden aan het bedrijf. Ook zal ik weinig

tot geen onkosten hebben en dus zijn schulden helemaal niet mogelijk. Het probleem treed echter hier op:

 

Mijn inkomsten moet ik dan op gaan geven als resultaat uit overige werkzaamheden. Maar moet ik dan niet veel belasting

gaan betalen over mijn inkomsten? En ik lees van alles over aftrekposten, maar die gelden niet op het moment dat je

inkomsten tot deze post worden gerekend. Ik maak/verbeter (onderdelen) van websites, en per opdrachtgever levert me

dit zo ongeveer €150,00 op. Als ik hier de BTW van afhaal houd ik nog €120,00 over. Hoeveel moet ik hier dan nog van

afgeven voor inkomstenbelasting? En de aangifte van deze belasting wordt door de belastingdienst zelf aangevraagd toch?

Als ik het goed begrijp krijg ik een brief thuis wanneer ik moet gaan betalen?

 

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen, daar het mij nog niet helemaal duidelijk is.

 

Alvast bedankt,

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel denk je ermee te gaan verdienen per jaar, en heb je daarnaast ook nog inkomsten?

 

Voor werk aan een website zul je toch minstens een computer nodig hebben. Levert je dat niet al meteen kosten op?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ook bij overige inkomsten kan je de relevante kosten aftrekken van de inkomsten. De bijtelling is op basis van de gerealiseerde winst, niet van de omzet.

 

Als webdesigner kan het handig zijn om over verschillende testmachines te beschikken, zodat je de website makkelijk in verschillende browsers met verschillend OS kan testen. Misschien wil je zelfs een eigen server/vps in een datacentrum waar je ontwerpen cq. prototypes of demoversies op zet. Wellicht moet je een aantal domeinnamen registreren of krijg je andere hosting kosten. Verder is het verstandig om een goede infrastructuctuur voor backups en uitwijkmogelijkheden (reserve laptop) te hebben. Je hebt dus ook te maken met kosten voor andere apparatuur en software.

Vergeet verder ook niet de kosten voor promotie (marketingmateriaal, advertenties), je administratie (bv. controle door boekhouder) en dergelijke zaken.

 

Kortom, als je wilt kun je genoeg kosten maken. Feit blijft wel dat je neem ik aan ook geld over wilt houden, en dan krijg je te maken met de inkomstenbelasting. Als je weinig andere inkomsten hebt vallen die wel mee, maar als je al flink verdient kunnen de overige inkomsten misschien wel in het toptarief van 52% vallen. Ik neem echter aan dat dit wel mee zal vallen omdat je nog minderjarig bent...

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor de link naar eigen site. Ik had even geen tijd om alle links erin netjes over te nemen, dus een linkje leek mij makkelijker. Joost bedankt voor de aanwijzing. Bij deze alsnog dezelfde informatie in quoteform inclusief de links:

 

Indien je als student gaat bijverdienen zijn de volgende onderwerpen met name belangrijk:

[*]Inkomstenbelasting. Over je inkomsten wordt meestal belasting ingehouden. Studenten verdienen vaak minder dan de belastingvrije grens waardoor ze na het indienen van de aangifte geld van de belastingdienst kunnen terugkrijgen.

Tip: men kan tot vijf jaar terug belasting terugvragen!

[*]Studiefinanciering. In 2009 en 2010 mag je naast je studiefinanciering 13.215,83 euro bijverdienen. Let op: het gaat hierbij om niet om het nettoloon, maar om het verzamelinkomen of belastbaar loon.

 

Op de website van de overheid is de handige Webapplicatie Bijverdienen te vinden. Na het maken van enkele keuzes geeft deze applicatie passende verwijzingen naar verdere informatie.

 

Raadpleeg voor meer informatie ook de websites van IB-Groep en de belastingdienst.

 

Nb. Normaliter zou ik bij een quote ook de bron vermelden, maar aangezien dit dus eigen teksten uit een eigen site zijn, zal ik dat in dit geval niet doen. (Geinteresseerden kunnen op de juiste zoekwoorden googlen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.