• 0

ondernemen in Tsjechie

Ik heb in NL een onderneming die zich bezig houd met het nabehandelen van uiteenlopende "metalen" producten. Sinds enige tijd hebben we ook wat klanten uit Tsjechie en Slowakije, ik heb deze ondernemingen reeds een aantal malen bezocht. Na diverse gesprekken is het idee ontstaan om in Tsjechie iets op te gaan zetten om daar onze markt uit te breiden.

 

Kan iemand mij iets meer vertellen over het algemene ondernemersklimaat en evt valkuilen voor het voeren van een productiebedrijf.

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een heel grote ex-VS-klant van mij, heeft eens geprobeerd om in dat land hun EU-productie op te zetten. Dat was niet zo lang na de val van de muur, dus men was daar nog niet erg gewend aan de ontstane vrijheid. Destijds moest achter elke productiemedewerker een "aansporende" leidinggevende worden gezet, om de zaak draaiende te houden. Het volgende probleem kwam aan het licht, toen met doorlopend 10% van de grondstoffen kwijt was. Na grondig onderzoek bleek dat op elke 10 vrachtwagens, er eentje "ongeregistreerd de poort uit reed. Daar zijn ze dus snel mee gestopt. De frustratie was zo groot dat ze zich toen maar helemaal hebben teruggetrokken uit de EU.

Als je daar iets wil, leg dan alles goed vast en zorg dat er ook een onomkoopbare leidinggevende van jezelf doorlopend zit.

Link naar reactie
  • 0

Het plan is ook om daar permanent nederlandse leiding te hebben, iemand met ervaring uit onze onderneming, omdat we uw verhaal reeds eerder gehoord hebben. Zodra de "baas" weg is, word het tempo naar beneden bijgesteld, maar ik ga er vanuit dat ik niet iedere werkende Tsjech over een kam mag scheren, dus een zoektocht naar goed personeel is zeker van belang.

Link naar reactie
  • 0

Een exacte locatie hebben we nog niet, verder onderzoek naar de meest strategische plaats moeten we tijdens volgende bezoeken nog uitvoeren.

 

Klanten die we nu hebben zitten in Slavicin, en Nitra, Novy zamky (SK).

 

Dus locatie is nog variabel.

Link naar reactie
  • 0

Sokolov ligt niet ver van het drie-landen-punt. Op zich een lokatie met veel mogelijkheden en goede verbindingen. En ik neem aan dat er in de laatste jaren toch ook wel veel verbeterd zal zijn met hun mentaliteit. Heel strak houden en er bovenop zitten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rob,

 

Het ondernemersklimaat in CZ is niet slecht, belastingdruk is niet hoog in vergelijking met Nederland maar wel veel ingewikkelder om aan alle procedures en regels te voldoen.

 

Voor je vestigingsplaats is de bereikbaarheid(zoals je misschien weet zijn er maar een paar snelwegen)belangrijk, Wil je dicht bij je klanten zitten of dichter bij NL? De loon en andere kosten zijn ook erg afhankelijk van je vestigingsplaats.

 

Ook moet je zeker rekening houden met de taal, buiten de grote steden is het moeilijker om in het engels/duits dingen geregeld te krijgen.

 

Misschien ook interessant om te lezen ( niet om je af te schrikken) http://www.cosycottage.nl

 

Ik ben regelmatig in CZ dus als je nog meer (specifieke vragen) heb kun je die hier altijd stellen,

 

Met vriendelijke groet,

Ruben

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Rob,

 

ik bewonder je moed om iets in Tsjechie op te starten >;( . Ik ben zelf in Praag opgegroeid en voor het eerst had ik zelf de gelegenheid op projectbasis in CZ te werken. Na een half jaar was ik blij om terug naar NL te keren.

 

De regelgeving is nog steeds in ontwikkeling, wetten zijn niet tot de laatste puntjes bedacht. B.V. vertalingen van CZ contracten zijn niet in overeenkomst met de Engelse en of Duitse versies etc...Het land is corrupt, met andere woorden handje wast handje. Er heerst groot criminaliteit in welke opzichten dan ook.In het algemeen in Praag spreken ze Engels, West CZ (Sokolov)- Russich en Duits, naarmate je richting Oost gaat, spreken ze met de handen en voeten. De mentaliteit van mensen is erg veranderd, ze zijn lui en niet cooperatief. (Het is niet nodig, want b.v. in Praag is een werkloosheidspercentage bijna 0). Zoals eerder benoemd, echter heb je iemand nodig om een "zweep" boven de werknemers te houden en vooral laten controleren, dat je metalen niet langzaam onverklaarbaar verdwijnen.

Als ik je mag adviseren, je kan beter iets opstarten in SK, daar de mensen nog eerlijk zijn en gedisciplineerd. Voor CZ begrippen blijf je een "Iemand rijk uit het Westen".

 

Suc7

 

Caveka

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Hopelijk heb je je niet te veel laten afschrikken door reacties gebaseerd op ervaringen uit het verleden! Taalproblemen zul je in elk land ondervinden, waar je niet de moedertaal spreekt. Er zijn genoeg voorbeelden van Nederlandse bedrijven, die gewoon probleemloos in Tsjechie ondernemen!

 

En tenslotte kun je best professionals vinden, die contracten in zowel het Tsjechisch en Nederlands kunnen beoordelen, opstellen en aanpassen.

 

[ Mod edit: zelfpromotie verwijderd, lees aub de forumvoorwaarden! ]

http://www.hartmanova.eu

Ondernemen en investeren in Tsjechie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.