• 0

Hoe aangifte doen tegen een Nederlandse bank wegens malversaties?

Als ik aangifte wil doen tegen een bank wegens malversaties die tot het faillissement van mijn bedrijf hebben geleid, doe ik dat dan door een brief en een dossier naar de officier van justitie te sturen, of ga ik met het dossier naar het politiebureau? Ik heb met beide manier ervaring, in andere zaken, maar niet per se positief.

(Edit door moderator: titel verduidelijkt, het gaat immers niet om een belastingaangifte)

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zou beginnen bij de NVB (De Nederlanse Vereniging van Banken), deze mensen kunnen er in ieder geval voor zorgen dat je klacht serieus genomen gaat worden.

edit: Sorry dit was fout.

Voor klachten kun je beter terecht bij de Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

http://www.kifid.nl/

Nu is dit alleen voor klachten tussen consumenten en banken. Maar volgens mij ben je in dit geval als ondernemer ook een consument.

• 0

Ik moet zeggen dat ik weinig vertrouwen heb ik dat soort instituten. Ik heb al 's een klacht ingediend tegen een advocatenkantoor via een soort tuchtcollege, maar toen ben ik verzand in stroperigheid, en dan zijn het advocaten die een klacht over een collega moeten beoordelen. In dat geval bleek er zelfs een advocaat van het betreffende kantoor gerelateerd te zijn met het college, waar dan weer grote ophef over ontstond. Toen heb ik de klacht maar ingetrokken omdat ik er alleen maar meer overspannen van werd.

Ik stuur een brief naar de officier van justitie in Amsterdam met alle stukken en uitgebreide uitleg. Eerst zal ik 's kijken op de site van de rechtbank of dat idd de juiste weg is.

• 0

Beste Christine,

Je vindt de contactgegevens van het Openbaar Ministerie Amsterdam op: http://www.om.nl/organisatie/item_144364/item_144365/contactinformatie_ap/

Groeten, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

Ik heb alle relevante documenten bij elkaar gezocht en geprint. Ik heb een brief gemaakt die ik zo zakelijk mogelijk heb gehouden, met de inhoud van waar ik aangifte van wil doen en een toelichting op de bijlagen. Ik ga daar morgenavond nog 's rustig naar kijken, en ondertussen bel ik om een afspraak te maken voor de aangifte.

Als ik aangifte heb gedaan, stuur ik dezelfde stukken naar de rechtbank, met een brief en meer aanvullende bijlagen, en een verzoek om uitstel omdat ik me geen advocaat kan veroorloven en omdat ik het beter vind dat eerst he verloop van de aangifte wordt afgewacht.

• 0

eerste stap lijkt me gewoon naar politie bureau om daar aangifte te doen. Vanaf daar zal het naar officier van justitie gaan.

Eventueel kan je naast die aangifte nog zijpaden inslaan zoals dus klachten instanties maar aangifte bij politie is eerste belangrijke stap, dan heb je een officieel document waarop de aangifte staat en kan je ook aan rechtbank laten zien dat er aangifte gedaan is. Een brief naar officier van justitie is vrijblijvend en geeft weinig bewijs.

Ik denk dat je je met een officiele aangifte in de procedure die de bank tegen je aangespannen heeft het beste verdedigd en daar het meeste aan hebt.

• 0

Ik heb zojuist 0900 8844 gebeld om een afspraak te maken, de mevrouw aan de lijn vroeg waar het over ging, en toen ik zei dat ik aangifte wilde doen tegen de bank wegens fraude en diefstal, zei ze dat ik daar geen aangifte van kon doen maar dat dat via een advocaat moet. Onbegrijpelijk. Volgens haar kan ik dan wel een pro deo advocaat krijgen.

Ik ga gewoon morgen naar het politiebureau toe. En ik ga met een advocaat praten die pro deo zaken doet.

• 0

Christine,

Je praat niet over een gestolen fiets of iets dergelijks, ik begrijp goed dat een gewone agent niet veel kan met jou aangifte..

Ik denk dat je echt dat je de hulp van een advocaat nodig hebt.

hieronder een linkje over rechtsbijstand en de aanvraag van een zogenaamde toevoeging

http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener,Voorwaarden.html

Deze aanvraag moet door een advocaat of mediator gedaan worden. Je kunt wel zelf een berekening maken van wat je eigen bijdrage mogelijk zal zijn, zodat je een idee hebt wat het je zou kunnen kosten.

http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener/vivaltrekenhulp,algemene-rekenhulp/s-3-1.html

Kortom je ontkomt er volgens mij niet aan een advocaat te gaan zoeken wil je je zaak kunnen bepleiten.. zowel in de huidige zaak waarvoor je gedagvaard ben alsook in het eventuele proces tegen de bank..

• 0

Christine,

Kan je niemand in je netwerk vinden die deze case voor je wil begeleiden? Dat hij/zij dus gaat proberen aangifte te doen, een advocaat gaat regelen etc? Ik denk dat het heel belangrijk is voor jou dat dit proces goed verloopt en ik heb tevens het gevoel dat jij in je eentje probeert te knokken maar aan de andere kant het zeer lastig is voor je om dit te doen. Om de inzet te vinden om weer opnieuw aan de bel te trekken, vol te houden enzovoorts.

Ik verwacht dat alleen al het gevoel dat iemand je steunt hierin en je ook daadwerkelijk helpt in plaats van alleen adviezen geeft op dit moment erg belangrijk zoniet pure noodzaak is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Ik verwacht dat alleen al het gevoel dat iemand je steunt hierin en je ook daadwerkelijk helpt in plaats van alleen adviezen geeft op dit moment erg belangrijk zoniet pure noodzaak is.

Vandaar dat de diverse reacties en suggesties op HL wel zeer nuttig zijn.

• 0

oplichting en diefstal zijn gewoon strafbare feiten en heeft de politie maar egwoon aangifte van op te nemen.

Helaas is het waarschijnlijk te moeilijk voro de meeste simpele dienders (die weten enkel hoe ze een boete moeten uitschrijven) en gaan ze waarschijnlijk al zweten en beven als ze er aan denken dat ze een wat lastigere aangifte moeten opnemen.

Misschien even een wat groter politie bureau bellen voor doen van aangifte en gewoon volhouden tot ze je aangifte hebben opgenomen.

of dus nog via een advocaat proberen aangifte te doen. van belang is in elkgeval dat die aangifte gedaan is voordat die rechtzaak van ABN tegen jou van start gaat.

• 0

Ik heb een mooi stapeltje documenten met een begeleidende brief, en morgen ga ik naar het politiebureau. Ik heb als burger het recht om aangifte te doen.

Bovendien heb ik begrepen dat het feit dat ik in eerdere jaren in het geheel geen inkomen heb gehad wel reden kan zijn dat ik juridische bijstand vergoed kan krijgen door de overheid.

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb een mooi stapeltje documenten met een begeleidende brief, en morgen ga ik naar het politiebureau. Ik heb als burger het recht om aangifte te doen.

ik denk dat je beter de volgorde in de gaten kunt houden: eerst een advocaat regelen voor je civiele zaak en dan samen met die advocaat een gedocumenteerde aangifte doen bij het OM, niet bij de politie.

Bovendien heb ik begrepen dat het feit dat ik in eerdere jaren in het geheel geen inkomen heb gehad wel reden kan zijn dat ik juridische bijstand vergoed kan krijgen door de overheid.

Yup, die mogelijkheden zijn er vaak wel. Daarnaast kunnen mensen toch wel vaak via hun netwerk iemand vinden die op speciale condities op willen treden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Ik ben op het politiebureau geweest en de agent heeft mijn verhaal aangehoord, de stukken in ontvangst genomen en gelezen, en gaat de zaak nu in behandeling geven bij de financiele afdeling of hoe dat heet, die dan weer met het om gaan overleggen. Ondertussen heb ik weer contact met de advocaat om te zien of ik financieel iets kan regelen. Anders moet ik weer familie inschakelen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar