• 0

relatiebeding van 3 jaar

Op korte termijn ga ik mijn eigen accountantskantoor starten. Momenteel ben ik in loondienst bij een accountantskantoor.

 

Ik heb een relatiebeding in mijn contract staan die mij voor een termijn van 3 jaar verbiedt om zaken te doen met huidige klanten van mijn werkgever.

Persoonlijk vind ik de termijn van 3 jaar erg lang. Is hier een mogelijkheid tot matiging?

 

Marc Dorzon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat moet je aan de rechter vragen en die zal beoordelen of het beding onredelijk is, maar gezien het langjarige karakter van de accountant-klant relatie en het beperkte aantal klanten ten opzichte van de omvang van de markt, verwacht ik eigenlijk niet dat een rechter je zomaar de ruimte geeft het klantenbestand te benaderen in strijd met het beding.

 

In de accountancy is het overigens niet ongebruikelijk dat iemand in jouw positie met de werkgever een deal sluit over het overnemen van één of meer klanten. Ook is het niet ongebruikelijk dat bij overtreding de rechter de contractuele boetes onverkort toewijst.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook zeker mijn eigen klanten werven, daar heb ik ook alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen

Echter, enkele van mijn huidige klanten hebben mij benaderd of zij niet met mij kunnen gaan, en op zich vind ik dat prima maar ik ga daar geen 1x de omzet voor betalen.

 

Als ik de organisatie verlaat, gaan die bewuste klanten toch weg Dus voor mijn huidige werkgever is de omzetderving al een feit

 

Maar bedankt voor jullie info en ik zal de klanten meedelen dat zij (indien zij niet willen blijven) op zoek moeten naar een nieuwe accountant.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ga ook zeker mijn eigen klanten werven, daar heb ik ook alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen

Echter, enkele van mijn huidige klanten hebben mij benaderd of zij niet met mij kunnen gaan, en op zich vind ik dat prima maar ik ga daar geen 1x de omzet voor betalen.

 

Als ik de organisatie verlaat, gaan die bewuste klanten toch weg Dus voor mijn huidige werkgever is de omzetderving al een feit

 

Maar bedankt voor jullie info en ik zal de klanten meedelen dat zij (indien zij niet willen blijven) op zoek moeten naar een nieuwe accountant.

Over die klanten moet je een afspraak maken met je werkgever. Dat is beter dan een procedure.

Link naar reactie
  • 0

Beste dorzon,

 

Wat staat er precies in je contract? De meeste relatiebedingen betreffen een verbod op het benaderen van de cliënten van je vorige werkgever. Als de klanten zelf aangeven dat ze met jou mee willen gaan, zonder dat jij hen daarom gevraagd hebt, is dat niet in strijd met het relatiebeding. Het slechts aan die klanten laten weten van het feit dat jij vertrekt en voor jezelf gaat beginnen, is in mijn ogen echt de grens aan de communicatie die jij met die klanten mag hebben. Alles wat verder gaat (u kunt contact opnemen op telefoonnummer xxxx of u kunt me mailen op adres xxxx), dat zal de rechter hoogstwaarschijnlijk als het benaderen van klanten zien en dat is dus wél in strijd met het relatiebeding. Klanten die uit eigen vrije wil met jou meegaan, daar kan jij immers niets aan doen?

 

Kijk je contract er nog even op na!

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook zeker mijn eigen klanten werven, daar heb ik ook alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen

Echter, enkele van mijn huidige klanten hebben mij benaderd of zij niet met mij kunnen gaan, en op zich vind ik dat prima maar ik ga daar geen 1x de omzet voor betalen.

 

Als ik de organisatie verlaat, gaan die bewuste klanten toch weg Dus voor mijn huidige werkgever is de omzetderving al een feit

 

Maar bedankt voor jullie info en ik zal de klanten meedelen dat zij (indien zij niet willen blijven) op zoek moeten naar een nieuwe accountant.

 

Lijkt mij dat dit al voldoende impliceerd dat je contractbreuk gepleegd hebt.

 

Het heeft er alle schein van dat je gemeld hebt aan de klanten van jouw baas dat je gaat vertrekken en dat je ook een accountantsbedrijf gaat beginnen. Dan vertellen dat de klanten uit eigen beweging met jou mee willen is een zwak verhaal. Ik zou als baas hier niet happy mee zijn en naast jou hier hard mee om de oren slaan ook direkt de klanten laten weten dat dit niet mag volgens de arbeidscondities die je zelf hebt ondertekend.

 

Het is een kwestie van ethics, jij bent fout en de klanten tot bepaalde hoogte ook door hier in mee te gaan.

 

Misschien ligt het geval hier genuanceerder, maar de opname van een clausule als deze staat er natuurlijk precies in om dit soort gevallen te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

en op zich vind ik dat prima maar ik ga daar geen 1x de omzet voor betalen.

 

Dat is toch onderhandelbaar.

 

Van een vriend van me weet ik dat het meestal niet de meest prettige onderhandelingen zijn met je oud-werkgever maar aan de andere kant kan het prettig zijn met meer klanten te beginnen want dat geeft je stabiliteit en wat meer rust.

 

Frans

 

Edit: Zie nu pas dat het topic ruim een maand oud is, wellicht is de vraag van TS dus al voldoende beantwoord

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.