• 0

Participeren in nieuw te vormen vennootschap

Hallo,

 

Het volgende:

Er is ons gevraagd door een multinational, ivm onze specifiek technische kennis of wij willen participeren in een nieuw te vormen vennootschap in `technisch advies`. Het 1e jaar zullen we starten met 2 personen in loondienst, maar in jaar 2, is de planning al 5 a 7 mensen in loondienst.

Het businessplan is al geschreven en we komen uit in 3 jaar op 1,5miljoen omzet en een winstpercentage van 25%.

De betrokken multinational wil dat wij (2 aandeelhouders) participeren als aandeelhouder, maar willen als BV toch het meerderheidsbelang hebben. Zij hebben alles nog open gehouden en vragen ons hoeveel wij bereid zijn om er qua geld in te stoppen (ook waarschijnlijk voor hun zekerheid..).

 

Heeft er iemand op dit forum hier al mee te maken gehad en heeft nog goede tips voor ons en evt. een idee voor een constructie, te storten (evt. te financieren) vermogen en aandelen verdeling?

 

Alvast bedankt! ;)

 

Grt,

Jan Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie investeert wat lijkt een de meest basale vraag.

 

Investeren jullie tijd? Of krijgen jullie meteen loon?

Investeert jullie partner tijd?

Wat is de totale investering en wie investeert wat?

 

Als de multinational veel geld investeert, iets wat jullie niet kunnen halen zo hoog, dan kan je overwegen om de verdeling van de stemmen bij een besluit anders te maken dan de verdeling van de aandelen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt djluc! Sorry vergeten te melden: ::)

 

De totale investering (kosten) in jaar 1 is: 225.000 EURO

 

De verhouding van de daadwerkelijke werkzaamheden:

Onze te investeren tijd zal in jaar 1 : 100%

en van onze partner in jaar 1: 25%

zijn.

 

Heb je hier wat aan?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dus jullie investeren 2x fulltimer (jullie eigen tijd). Partner investeert een kwart fulltime tijd in het bedrijf?

 

Je stelt investering (kosten). Dat klinkt een beetje vreemd. Moet je bijvoorbeeld eerst machines e.d. kopen (investering) of moet je gedurende het jaar lonen betalen (kosten)?

 

Dit omdat je die machine meteen af moet tikken in principe (investering) terwijl je kosten (deels) gedekt kunnen worden door je cashflow.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, wij zijn 2x de full timers en de partner investeert een vierde full time in het bedrijf.

 

Zij hebben natuurlijk al de klanten en connecties waarop wij in de nieuwe onderneming verder kunnen borduren.

 

Met "investering" bedoel ik de totale som qua te maken kosten (lonen, huur kantoor etc.) Aangezien het "technisch advies" betreft hebben we geen verdere inkoop van inventaris, machines, goederen oid nodig. De kantoor inventaris hebben we al grotendeels. :)

Dus als wij er 100 procent in deze constructie werk zullen uitvoeren, komt er zeker cash flow binnen en wij verwachten het eerste jaar al break-even te lopen.

 

De multinational wil nu dat wij een voorstel doen qua in te stappen bedrag onzerzijds en percentage verdeling aandelen. :-\

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan Willem,

 

Sorry, deze vraag gemist, maar weldegelijk iets in mijn straatje ;)

 

Zoals het voorstel er nu ligt (correct me if I am wrong):

 

Jij en een 'collega' richten ieder een eigen holding BV op. Samen met de multinational wordt een (derde BV) de dochter BV opgericht. De structuur zou er uit kunnen zien als in de bijlage. In dat voorbeeld hebben jij en jouw collega (via de personal holdings) ieder 33% van de aandelen in de gezamenlijke BV.

 

Doorgaans heb je meer dan 2/3e van de stemmen nodig om een besluit te kunnen forceren. Je zou tussen jullie holdings een tussenholding kunnen plaatsen waar alleen jouw en jouw collega's personal holdings in deelnemen. Als die tussenholding 68% van de aandelen heeft in de dochter, dan is jullie zeggenschap wel gewaarborgd. Plaatje post ik hierna in een nieuwe reactie.

 

Of de investering van 225K redelijk is en welke randvoorwaarden daarbij komen kijken, valt hier niet te beoordelen, noch te adviseren. Dat vergt een gesprek met iemand die het ondernemingsplan en de randvoorwaarden kent en terzake kundig is.

 

Groet

Joost

Jan_Willem_HL_03082010.ppt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is die 225k helemaal niet relevant, (correct me if i'm wrong)

Dat bedrag zijn namelijk gewoon kosten in het eerste jaar, en als je zoals je aangeeft het eerste jaar break-even draait dan heb je dat bedrag ook aan omzet om die kosten te dekken.

Het lijkt me dan geen probleem om dat bedrag te lenen van de multinational. Op de waarde van je onderneming en de gewenste investering heeft het in mijn ogen geen effect.

 

De waarde van je aandelenpakket wordt bepaald door de waarde van de op te richten BV.

Bedrijfswaardering, en helemaal die van nog niet bestaande BV's, is een vak apart waar onder andere de forumleden Manon en stefan goed in thuis zijn.

Zoek hier ook maar eens op DCF en bedrijfswaardering dan lees je al meer.

 

Als je de waarde van de onderneming hebt vastgesteld kun je wat zinnigers zeggen over het aandelenpakket dat je wil kopen.

En dat is onderhandelen met je partners.

Jij koopt een aandelenpakket, betaalt daar bedrag X voor plus de inbreng van je eigen arbeid en eventueel minus de vergoeding die je daarvoor ontvangt.

De multinational koopt een ander percentage voor bedrag Y plus de inbreng van het klantenbestand en een kleiner stukje arbeid.

Dat wordt overleggen en onderhandelen.

 

De financiering van je eigen aandelenpakket kun je zelf doen, bij een bank onderbrengen of wellicht wil de multinational wel financieren en betaal je vanuit je eigen holding die lening af

 

De financiering voor je initiele opstartkosten (dus niet de volledig 225k) kun je bij een bank doen, of ook weer bij die multinational tegen zakelijke tarieven.

 

Afhankelijk van de omvang van je eigen aandelenpakket is het te overwegen die in een eigen holding onder te brengen zoals joost al aangaf, of samen met je partner er een holding tussen te zetten.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

excuus voor de vertraging eea was een tijdje on hold gezet maar evenwel dank voor jullie wijze woorden!

 

Het volgende nav overzichtje Joost:

ik en mijn compagnon hebben al een CV geregistreerd (op basis van 50/50verdeling) en wij vroegen ons af of het mogelijk is om deze CV in het nieuwe op te zetten plan te participeren, of moet die ook een BV zijn?

 

Dus wij als bestaande holding CV (49 procent aandelen)

Business partner als bestaande holding BV (51 procent aandelen)

participeren in een nieuwe dochter BV.

 

En indien het mogelijk is moeten we dan nog ergens op letten? ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.