• 0

Koop pand zonder BTW

Hallo,

 

Als ondernemer denk ik erover om een pand (ouder dan 2 jaar) te kopen.

nu wil ik graag mij eerst richten op de voor en nadelen van koop van pand niet met btw- belast.

 

Ik ga het pand gebruiken voor belaste bedrijfsactiviteiten.

 

1. Hoe zit het dan met de BTW in energiekosten en onderhoudskosten e.d.?

2. Kan ik bij verkoop weer de vraag stellen: wel of niet met BTW-belaste verkoop?

3. Wat gebeurt er als ik een deel van het pand verhuur aan een ondernemer met btw-belaste prestaties?

 

Ik kon wel redelijk wat info vinden over optie voor belaste levering, maar heb de gevolgen van niet met btw-belaste koop niet helemaal voor ogen.

 

Hartelijke groet, Sjoukje

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Sjoukje,

 

Vanuit jouw positie maakt het niets uit of je het pand met of zonder BTW aankoopt. Dit is vooral het belang van de verkoper. Die wil het pand eventueel met BTW verkopen, omdat hij anders tegen een BTW-herziening aanloopt. Vanuit jouw postie is het gunstiger om het pand zonder BTW aan te kopen, omdat je dan geen BTW hoeft voor te financieren.

 

Vraag 1: De BTW op energie- en onderhoudskosten staat los van de aankoop van het pand. Deze BTW kun je dus gewoon terugvorderen.

Vraag 2: Ja, dat kan. Indien je groot onderhoud verricht aan het pand en de BTW-herzieningstermijn (ca. 10 jaar) is nog niet verlopen bij verkoop van het pand, is het gunstiger het pand met BTW te verkopen. Anders maakt het niet veel uit.

Vraag 3: Je kunt dan met die ondernemer afspreken of je het pand wel of niet met BTW verhuurt. Indien je aan het verhuurde deel veel (groot) onderhoudskosten moet maken, is verhuren met BTW in het algemeen gunstiger. Je kunt dan nl ook de BTW op de onderhoudskosten terugvorderen.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.