loading
Ga naar inhoud
keesw
Verberg

vordering kwijtschelden

vraag

Mijn vrouw heeft ooit bij een ontslag een vergoeding meegekregen. Dit bedrag heeft ze ondergebracht in een stamrecht bv, doel: pensioenvoorziening. Gedurende een jaar of 8 heeft ze een winkel gehad, eenmanszaak. Op het laatst liep dat niet meer zo goed en is ze ermee gestopt. Om rekeningen van leveranciers e.d. te kunnen betalen heeft ze geld uit de bv gehaald. Er zit nu geen geld meer in. Ze werkt nu in loondienst, laag inkomen (zo'n 2800 bruto). Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Accountant maakt elk jaar fiscaal rapport. Nu willen we van die hele bv af. De bv heeft een vordering op mijn vrouw, die elk jaar oploopt. Kan zij nu niet, als enige aandeelhouder van de bv die schuld als oninvorderbaar kwijtschelden?? Het gaat om een dikke 80 duizend. Zoja, moet zij dan als natuurlijke persoon belasting betalen over het voordeel dat ze heeft doordat die schuld is kwijtgescholden?

alvast hartelijk dank voor beantwoording van deze vraag

Kees

Link naar bericht
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dag Kees

 

Zo werkt het helaas niet. Het kwijtschelden van vorderingen moet berusten op een zakelijke grondslag waarbij het ooit kunnen innen van de vordering vrijwel uitgesloten is. Geen weldenkend bestuurder van een willekeurige BV scheldt zomaar 80K kwijt. Als zij dat zou doen, dan komt dat uitsluitend op uit de privé motieven van de aandeelhouder, ook al ligt daar een mislukte onderneming aan ten grondslag.

 

Wellicht is het een idee om de uitkeringen te starten zodra zij een lager inkomen heeft (2800 bruto is overigens boven modaal) en dan de netto uitkeringen weg te strepen tegen de RC schuld aan de BV.

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

beste Joost

Hartelijk dank voor je reactie. Toevallig vandaag een gesprek gehad met iemand van het accountantskantoor. Ik wilde daar wat meer beslagen ten ijs komen, vandaar mijn vraag vooraf op deze site. Ik moet overigens bekennen dat ik, na enkele uurtjes rondneuzen )na mijn vraag.. :-[toch al meer te weten ben gekomen dan voordat ik de vraag stelde. In die zin had ik jou je tijdsbesteding misschien kunnen besparen. Sorry daarvoor, maar het zit/zat hoog en dan ga je 'in het rond zoeken'...

Jouw suggestie is vandaag ook geopperd. Nadeel van die constructie vind ik dat je dan toch nog een aantal jaren (plm 20, mijn vrouw is bijna 50) met de bv verbonden blijft. We hebben ons zelfs laten vertellen dat er dan ook nog een (loon) administratie gevoerd zou moeten worden. De jaarlijkse accountantverklaring, kosten KvK... blijft allemaal doorlopen. Kortom, ik wilde wel graag afscheid nemen van de hele bv. Fiscaal wordt het afgeraden, maar rust is ook wat waard, toch..?

Dus we gaan de boel opheffen. Geschatte kosten (vanmiddag, natte vinger, door de adviseur) 35K all in, (uiteraard zonder rente op op te nemen financiering).

Krediet hypotheek op overwaarde huis en klaar.

Trek je nu als deskundige de haren uit je hoofd?

We kunnen uiteraard nog tot inkeer komen en ons plan wijzigen....

Nogmaals heel hartelijk bedankt, je hebt bijgedragen aan mijn vooruitzicht op terugkerend evenwicht en beheersbaarheid van een voor mij op dit moment totaal onbeheersbare situatie.

vriendelijke groet

Kees

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dus we gaan de boel opheffen. Geschatte kosten (vanmiddag, natte vinger, door de adviseur) 35K all in, (uiteraard zonder rente op op te nemen financiering).

......

Trek je nu als deskundige de haren uit je hoofd?

 

Dag Kees,

 

35K aan kosten? En de belastingheffing dan?

 

Ja, ik trek de haren uit mijn hoofd bij een dergelijke oplossing :'(

 

Daarbij kunnen de uitkeringen aan je vrouw ook direct ingaan en kan de BV met +- 3 jaar (minimale looptijd ingevolge de 1% sterftekans) afgewikkeld worden, zonder revisierente (is daar al over gesproken?).

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

naar mijn mening kan er hier volstaan worden met een vereenvoudigde loonadministratie (oftewel 1 strook per jaar). De kosten daarvan en de overige kosten kunnen dus zeer beperkt blijven.

Blijft daarnaast KVK en LB.

 

Rentekosten van een hypotheekverhoging zijn al snel € 1750

Het lijkt me dat je daar een eind mee komt.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

ha Joost,

We zijn tot inkeer gekomen en laten het stamrecht direct ingaan. Alleen al door het wegvallen van de revisierente scheelt het zo'n 15.000. Overigens bleek de grove schatting van eerder deze week wel erg grof: in 3,25 jaar betalen we 1250 aan LB per jaar. We kunnen het zo spreiden en wellicht nog een beetje bij financieren met een krediethypotheek op de overwaarde van ons huis. Heb jij wellicht andere suggesties mbt financiering?

Hartelijk dank zover.

met vriendelijke groeten

Kees

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 4 leden online en 131 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké