• 0

Ingewikkeld probleem klant inzake ontwikkeling webshop

Beste HL-ers,

Ik kan advies gebruiken inzake een opdracht die ik gedaan heb voor een winkel uit mijn woonplaats. Voor hen heb ik in samenwerking met mijn vaste programmeur (op freelance basis) een webshop ontwikkeld. De klant, een goede bekende van me (om precies te zijn: de vader van een jarenlange goede vriendin), had in een 2-tal winkels overgenomen. De bijbehorende websites voldeden niet en vroeg mij deze te vernieuwen.

 

Vorig jaar september zijn we rond de tafel gaan zitten. Hebben zij hun wensen kenbaar gemaakt en heb ik een offerte samengesteld en wat voorwerk gedaan. Namelijk, rond geïnformeerd bij diverse hostingmaatschappijen. Daar keurig een overzicht van gemaakt en deze hen toe verzonden.

 

Mijn klant kwam tot de ontdekking dat hij bij één van zijn velen BV's al een server had en gaf de verantwoordelijke van deze BV de opdracht ruimte te creëren voor zijn website.

 

Omdat ik groot vertrouwen had in mijn klant en ik hem wel wilde helpen, heb ik aangeboden de server te testen op bruikbaarheid. Er bleek in dat proces het één en ander niet helemaal goed te werken. Ik maakte me vooralsnog niet veel zorgen en stelde voor te kijken wat ik kon doen gedurende voorgaand aan de ontwikkeling en eventueel ten tijde ontwikkeling webshop.

 

De hoogte van de offerte was probleem 2. Ik kende de marktprijzen en gezien het een maatwerk webshop betrof vond ik de prijs nogal meevallen. Zeker gezien ik onder marktprijs lever. Ik bekeek waar ik op kon bezuinigen en trok daar waar het kon wat van de prijs af. Hij hield voet bij stuk en vond de prijs vooralsnog te hoog. In principe zou ik hem adviseren eens rond te kijken bij andere bedrijven, maar tegelijkertijd kon ik de opdracht goed gebruiken omdat ik dat jaar al een niet al te best jaar had gedraaid. Oorzaak: effecten van de welbekende kredietcrisis, waar meer bedrijven hinder van ondervonden.

Uiteindelijk heb ik de opdracht in overleg met mijn vaste freelance programmeur voor 1/3 van de oorspronkelijke prijs aangenomen.

 

Gezien de klant grote haast had bij opleveren van de webshop ben ik voor tekenen offerte al aan de slag gegaan. Uiteraard i.c.m. herhaaldelijk verzoeken tekenen offerte. Met veel moeite gebeurde dit pas 2 maanden na het eerste gesprek en 3 weken voor oplevering webshop.

 

Achteraf gezien had ik stricter moeten optreden. Duidelijk zijn en hem er op moeten wijzen dat hij zelf een vertraging veroorzaakt indien hij laks bleef handelen inzake tekenen offerte.

 

De webshop hebben we keurig op tijd ingeleverd. Maar toen begon het geneuzel. De verantwoordelijke achter de serverruimte heeft meerdere malen logindata toegestuurd. Alle logindata werkte niet. Na heel wat pogingen en weken van wachten lukte het dan uiteindelijk wel. Maar de serversoftware deed het ook niet al te best. De server verantwoordelijke begreep het ook niet zo en het duurde maar en het duurde maar.

 

Het volgende probleem ontstond: ondanks vroegtijdig attenderen op aan te leveren content, kwam de content maar niet. Geen productlijsten, geen menu-items, geen teksten, geen foto's etc. Maar ook geen iDealgegevens bijvoorbeeld. Ze hadden de webshop software wel, maar hadden hun eigen zaakjes niet op orde.

 

Ook waren er problemen met de domeinen. Gedurende het ontwikkelingsproces heb ik er voor gezorgd dat de domeinnamen geregistreerd werden op de nieuwe eigenaar (mijn klant). Hier heb ik niets voor gerekend. We (ik en klant) zagen allebei dat er iets niet klopte en gezien ik wist wat me te doen stond besloot ik hem te helpen. Nooit heb ik voor elke vorm van hulp een bedankje ontvangen.

 

Daarnaast was mijn klant ook bezig met het er uit werken van een de voormalig partner en businessparnter van de compagnon van mijn klant. Dat ging op een niet al te frisse methode, maar het fijne weet ik er niet van. Ik heb daar afstand van gehouden.

In januari van dit jaar kwam deze - in mijn ziens weggewerkte ex-businesspartner - weer in beeld. Vanuit het niets was hij er weer helemaal bij. Sterker: hij nam zonder overleg mijn werk over. Ik zou namelijk na lancering webshop zorg dragen voor het beheer van de webshop en online marketing doen. Het liep al vaag in de contractonderhandelingen. Mijn klant gaf aan wel te willen, maar door allerlei redenen kon het niet d.m.v. een contract. Ik stelde voor om op freelance basis te gaan werken i.p.v. parttime loondienst. Ook toen bleef het vaag. Hij maakte beloftes, maar kwam ze niet na.

 

Toch wel een beetje overdonderd en "gebruikt voelend" accepteerde ik het maar. Mijn vertrouwen in de klant was een beetje weg, maar liet dit niet merken. Ik dacht: als het zo gaat, als het zo moet, dan wil ik eigenlijk niet voor zo'n klant werken.

Halverwege januari kwam daar eindelijk de iDealgegevens, na herhaaldelijk aandringen en eind januari pas de eerste productlijsten. Er ontbrak van alles aan de lijsten die op basis van eigen interpretatie waren samengesteld. Maar gezien mijn tijdelijk werk contract met hen afliep op 1 februari konden zij mij tot niets verplichten.

 

De factuur werd maar niet betaald. De klant gaf aan niet tevreden te zijn. Ik en mijn collega waren verbaasd. We hebben ze heel veel geholpen en hadden in de ontwikkelingsperiode niets aan afkeur van zaken waargenomen. Vanuit het niets was het ineens niet goed. We zijn op gesprek gegaan en kregen de wind van voren. Alsof wij diegene waren die ons niet aan de afspraken hielden. Ze verweten me van van alles. Namelijk dat de vertraging van complete inrichting webshop aan mij lag, dat ik zelf de iDealgegevens wel even kon regelen, dat ik maar in de winkel moest gaan staan om zelf de productlijsten samen te stellen, dat ik maar de producten uit de oude webshop moest halen (en dat beweerde de ex-businesspartner die terugkeerde, maar mij in september niet de database gegevens verstrekte. Kortom: ik kon daar niet bij. ) en dat soort meer.

 

Overrompeld en zeer verbaasd verliet ik het gesprek. Beschadigd in vertrouwen en boos over hun manier van aanpakken. Het voelde en voelt voor mij (maar ook andere, adviesgevende partijen) alsof het een met voorbedachte rade plan was van mijn klant. Dat zodra hij zijn software zou hebben, mij schuld in de schoenen zou schuiven om mij bang te maken en er voor te zorgen dat ik niets tegen hem zou beginnen.

 

Dit is niet het enige wat hij mij geflikt heeft. Ik ben met een onafhankelijk adviespartner nogmaals in gesprek geweest, maar toen verweet mijn klant me van allerlei communicatie. Terwijl ik juist niet lieg. Veel kon ik niet aantonen, behalve dan in de vorm van belletjes die samengevat zijn op mijn telefoonfactuur en enkele mailtjes. Mijn adviesgever kon ook niets, dan alleen achteraf met mij overleggen.

 

Ik voelde me op dat moment opgelicht en zo voel ik me nog steeds. Ik kan er niet bij dat mensen tot zulke praktijken tot toe in staat zijn. Ik voel me gekwetst in vertrouwen en machteloos, omdat ik niet over de middelen beschik om dit aan te vechten.

Mijn klant heeft een aantal weken geleden een claim van 28k bij mij neergelegd. Ik speel tot nu toe het spel maar mee door hem eveneens in gebreke te stellen. Maar als het tot een rechtszaak komt, kan ik deze niet betalen omdat ik simpelweg nog maar net begonnen ben.

 

Doordat mijn klant zijn rekeningen niet betaald is er ook een kloof ontstaan tussen de programmeur en ik, waar ik al 4,5 jaar zo fijn mee samenwerk. Deze kloof ligt niet aan mijn kant, maar aan de kant van de programmeur. Ik heb hem ingeschakeld als freelancer in dit project. Maar als de klant niet betaald, krijgt hij niet betaald (in deze opdracht). Daar kan hij moeilijk mee om gaan.

 

Wat is wijsheid, wat kan ik het beste doen? Kan ik de webshop offline halen zonder dat daar gevolgen op staan. En zo ja, hoe?

 

Excuses voor het lange verhaal, maar korter kon ik het niet vertellen. Sterker: er is nog zoveel te vertellen, maar ik wil het niet langer maken dan het al is.

 

Bedankt alvast voor het nemen van de moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pff...wat een verhaal!

 

Je hebt jezelf erin geluisd, in essentie, door je niet zakelijk genoeg te gedragen, en nu zit je met de gebakken peren. Natuurlijk heeft die klant zwaar misbruik van je gemaakt, maar jij hebt het wel laten gebeuren.

 

Je programmeur zul je wel degelijk moeten betalen, ook als jij door je klant nog niet betaald bent - tenzij je net zo onbetrouwbaar wilt gedragen als die klant, natuurlijk.

 

De webshop offline halen zou ik niet doen - het feit dat je een geschil met die klant hebt betekent niet dat je zomaar het recht hebt zijn kostwinning offline te halen, hoe aantrekkelijk dat ook klinkt.

 

Probeer alles wat je op papier (email) hebt te gebruiken om je klant in bedwang te houden, en doe vanaf nu niets meer voor hem zonder dat er 1) voor getekend is en 2) (aan)betaald is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het lezen en adviseren. Het is inderdaad een behoorlijk lang verhaal geworden :-[

Deze programmeur ben ik al in termijnen aan het betalen. Een groot gedeelte heeft hij al ontvangen en het laatste restant ontvangt hij volgende maand.

Link naar reactie
  • 0
Het is inderdaad een behoorlijk lang verhaal geworden :-[

Dat 'Pfff" ging niet over de lengte, hoor... ;)

 

Deze programmeur ben ik al in termijnen aan het betalen. Een groot gedeelte heeft hij al ontvangen en het laatste restant ontvangt hij volgende maand.

Netjes - ik dacht even dat je dat niet van plan was omdat je "Maar als de klant niet betaald, krijgt hij niet betaald (in deze opdracht). Daar kan hij moeilijk mee om gaan." zei.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een behoorlijk lang verhaal geworden :-[

Dat 'Pfff" ging niet over de lengte, hoor... ;)

 

Deze programmeur ben ik al in termijnen aan het betalen. Een groot gedeelte heeft hij al ontvangen en het laatste restant ontvangt hij volgende maand.

Netjes - ik dacht even dat je dat niet van plan was omdat je "Maar als de klant niet betaald, krijgt hij niet betaald (in deze opdracht). Daar kan hij moeilijk mee om gaan." zei.

Oh, dat laatste klopt inderdaad. Dat had ik anders moeten omschrijven. Bedoelde er eigenlijk mee: dat ik in principe hem niet kan betalen omdat ik als de klant niet betaald, ik hem niet kan betalen. Ik ben zonder budget begonnen en heb door een slecht jaar geen buffer op kunnen bouwen.
Link naar reactie
  • 0

Reden temeer om alles contractueel goed dicht te timmeren, dus. Ik heb vergelijkbare dingen meegemaakt, zij het gelukkig minder heftig, en 'grotere' klussen gaan helemaal op de officiele tour sindsdien.

Het zijn harde lessen om het voor eens en altijd anders te doen. Het is triest dat we er van uit moeten gaan dat niemand te vertrouwen valt.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.