• 0

Bestuurder/directeur worden van een BV

Beste HL'ers,

 

Kort geleden ben ik gevraagd om bestuurder/directeur te worden van een Bouwbedrijf. Dit bouwbedrijf zit voornamelijk in de onderhoud en client heeft een omzet geraamd van 150.000 dit jaar nog.

Dit omdat de huidige directeur in een schuldsanering zit.

Het feit dat hij in de schuldsanering terecht is gekomen komt omdat de ondernemer naief was en een hele slechte accountant had die circa 25-30/m per jaar in rekening bracht. De accountant heeft de ondernemer niet tijdig gewaarschuwd en derhalve is het bouwbedrijf failliet gegaan.

 

Het is de bedoeling dat ik bestuurder/directeur word van een nieuwe BV waarbij soortgelijke activiteiten zullen uitgevoerd worden. Wanneer de huidige directeur uit de schuldsanering is zal het overgedragen worden.

 

Mijn vraag is nu:

1. Is het verstandig om bestuurder/directeur te worden van een lege BV die dan soortgelijke activiteiten gaat uitvoeren?

Ik zal dan de boekhouding doen en management voeren.

2. Wat zijn de juridische risico's? Hoe snel kan ik privé aansprakelijk gesteld worden? Wat gebeurt er als de nieuwe BV dezelfde activiteiten gaat uitvoeren als de failliete bv? Kan er dan juridisch sprake zijn van een eenheid?

3. Onder welke voorwaarde(n) moet ik deze klus aannemen?

 

Mocht ik belangrijke zaken vergeten zijn, vul me dan aan!

Ik hoor graag jullie meningen/feedback.

 

Groet Wouter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Wouter, zo te lezen is het faillissement volledig afgewikkeld. Wanneer je met een "schone" BV begint hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn. Is het een nieuwe BV of zijn de aandelen van een bestaande BV overgenomen?

Wanneer je je aan de juridische spelregels houdt kun je niet snel hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld. Dus tijdige deponering van de jaarstukken, indien van toepassing tijdige melding van betalingsonmacht etc. en uiteraard moet de financiële administratie op orde zijn.

De nieuwe BV kan gewoon dezelfde activiteiten uitvoeren, bij wie zijn overigens de aandelen in bezit? Waar je voor moet oppassen is dat de huidige directeur niet te veel te vertellen heeft in de zaak, m.b.t. uitgaven en opnamen.

Als het goed is ben je als directeur gevolgmachtigt alle zaken te regelen en beslissingen te nemen. Dat moet ook een van de voorwaarden zijn om de klus aan te nemen. Uiteraard moet je ook een vergoeding (salaris) afspreken.

Als je dga bent moet je op de hoogte van het fictieve salaris letten.

Suc6

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.