• 0

PC

Hallo allemaal,

 

Ben net nieuw op het forum, maar heb al wel veel info gelezen. Echt top! Zo leer je nog eens wat.

Ik sta op het punt om een eigen bedrijfje te beginnen. Ik begin parttime en hoop over een aantal jaar fulltime te kunnen gaan ondernemen.

 

Ik heb een vraagje over de opstart. Ik begin een klein ontwerpbureau (print en web). Daar heb ik uiteraard een pc voor nodig.

Mijn vraag is: Kan ik de eerste maanden met mijn prive pc werken?.

 

Ik heb namelijk niet zo'n groot startkapitaal. Heb wel al een aantal opdrachten liggen, dus ik hoop over een aantal maanden te kunnen investeren in onder andere een pc.

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn vraag is: Kan ik de eerste maanden met mijn prive pc werken?.

 

Ja natuurlijk! En als je een beetje geld verdient hebt kun je een nieuwe kopen, of je eigen PC aan "je zaak" verkopen, zodat je de kosten kunt aftrekken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Als je huidige PC aan je eisen voldoet, is het juist verstandig om met je eigen pc te werken.

Na een tijdje zou je een nieuwe pc kunnen aanschaffen, maar je zou er ook 1 kunnen leasen.

Op die manier spreid je je kosten dusdanig dat je maandelijks een bedrag van ongeveer 40,- kwijt bent i.p.v. in 1 keer een groot bedrag.

 

Succes!

 

Jerome Capello

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Ik krijg zo wel een lege beginbalans.

 

Debet: bank xxxx euro

Credit: EV xxxx euro

 

Of vergis ik me?

 

Heb het allemaal wel een keer gehad op de havo en ik heb daarna hbo economie afgerond. Dus dan zou je denken dat boekhouden lukt wel. Maar daar kreeg je alleen maar voorbeelden van bedrijven met een flink gevulde balans.

 

Oh trouwens, ik heb ook nog geen geld voor een boekhoudprogramma. In het begin zal ik die denk ik ook niet echt nodig hebben.

Ik hou het wel bij in een Excel sheet. Of heeft misschien iemand een voorbeeld sjabloon of andere informatie over boekhouding van een eenmanszaak (in de dienstverlening)? Zoals gratis software of een website met heldere informatie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Ik begin met ook steeds meer te realiseren dat de stof op een HBO-opleiding niet geschikt is voor de ondernemer. Ze gaan uit van grotere, vaak goedlopende, organisaties. Het opbouwen van een onderneming komt maar zelden ter spraken... jammer, want voor veel studenten toch een droom?

 

Wat de boekhouding betreft: je kan via Zibb.nl een excelvoorbeeld downloaden en een handleiding. Ik heb deze versie iets uitgebreid, zodat ook de btw-aangifte, etc. eruit komt rollen. Mocht je daar vragen over hebben, stel ze gerust!

 

Persoon

 

edit 1 - 04 - 2004: link aangepast aan nieuwe situatie van zibb.nl

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Ik begin met ook steeds meer te realiseren dat de stof op een HBO-opleiding niet geschikt is voor de ondernemer.

 

Ben ik niet helemaal met je eens meneer Persoon. Is een beetje generaliserend gezegd. Ik ken bijvoorbeeld de opleiding Small Business Management en die naam hebben ze niet voor niets :)

 

Daarnaast heb ik bij mijn HEAO opleiding (Commerciële Economie) ook aardig wat info ontvangen over het voeren van je eigen boekhouding.

 

Beginnen met een lege balans kan dus inderdaad het geval zijn, als je geen bezittingen hebt, geen schulden hebt begin je met 0. Verandert vanzelf ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Okay, we gaan nu wel een beetje off topic... maar ik bedoelde meer dat studenten over het algemeen geen zin hebben om ondernemer te worden. Dit heeft deels te maken met de inhoud van de opleidingen. Er wordt nauwelijks aandacht gegeven aan het starten van een eigen zaak...

 

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar je moet het met me eens zijn dat er meer aandacht kan worden besteed aan het ondernemingsschap. Op sommige opleidingen is het vrijwel onmogelijk om af te studeren / stage te lopen in je eigen onderneming, dat is toch vreemd?

 

Maar goed... terug naar de oorspronkelijke vraag: de financiële verplichtingen bij het inbrengen van eigen materiaal in je ondernerming.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf HBO Logistiek en Economie gedaan. Daar heb ik in principe niets concreets over ondernemen geleerd.

Ik heb daar wel geleerd om analytisch naar problemen te kijken om vervolgens gestructureerd tot een oplossing te komen.

Maar goed, om mijn oorspronkelijke thread nieuw leven in te blazen.

 

Ik ga nog wel wat softwareprogramma's aanschaffen + een digitale camera. Kan iemand mij vertellen wat een beetje een gangbare periode is om deze zaken af te schrijven.

Mag het geloof ik zelf bepalen als ik een eenmanszaak heb, maar ik zou graag advies willen.

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

 

Ik zou in ieder geval bedrijfseconomisch op dezelfde manier afschrijven als dat fiscaal toegestaan is. Als kleine ondernemer heb je nog nauwelijks wat te rapporteren, dus is er ook geen reden voor kunst en vliegwerk op dat gebied...

 

De termijn waarover je afschrijft is in de eerste jaren van je onderneming vrij, in die zin dat de afschrijvingstermijn wel vast staat, maar dat je binnen die termijn mag schuiven wanneer je precies af wilt schrijven. En inderdaad, dat mag ook zijn dat je vandaag 100% afschrijft en de rest van de termijn niks...

 

De belastingdienst geeft aan dat afschrijven in principe gebaseerd is op de technische levensduur (dus totdat de machine echt niet meer te repareren is), tenzij de economische levensduur lager is (het is niet langer aantrekkelijk om te repareren ipv te vervangen). Waar deze economische levensduur precies ligt kan van bedrijf tot bedrijf verschillen.

 

Overigens geeft de belastingdienst aan dat uitgaven van minder dan 450 euro niet als investeringen gezien worden, waardoor deze uitgaven meteen als kosten genomen moeten worden. Deze uitgaven komen ook niet in aanmerking voor de 'kleinschaligheidsinvesteringsaftrek'...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.