Ik heb al geruime tijd een heftig conflict met de fiscus inzake een BTW naheffing over de jaren 2000 t/m 2004. Het betreft een navordering van ongeveer 400.000 euro inclusief rente. Het ziet er naar uit dat we in het ongelijk worden gesteld met als gevolg dat we dus echt 400k moeten gaan betalen >:( :(. Onze laatste mogelijkheid is cassatie, dit gaan we ook doen maar is waarschijnlijk uitstel van executie, letterlijk.
Het betreft een administratieve fout met verstrekkende gevolgen, de boete voor schuld (50k, je voelt je dan echt een crimineel) is wel komen te vervallen echter de naheffing en rente blijft staan.
Korte situatie schets:
In 1999 zijn we, samen met diverse concullega's, begonnen met de verkoop van losse gsm abonnementen via internet. De handelswijze was als volgt. Wij, als tussenpersoon tussen telecomprovider en consument, ontvingen een bonus voor het afsluiten van een abonnement. In die tijd was die bonus zo hoog dat je gratis of bijna gratis abonnementen kon aanbieden. De gewone winkels gebruikte deze bonus voor het gratis leveren van een mobieltje bij het abonnement, op internet werd de bonus dus gebruikt als een korting op de abonnementskosten voor diegene die al een mobieltje hadden.
Veel verkopen tegen lage marges dus, een voorbeeldje:
Abonnement met 180 gratis belminuten per maand, looptijd 1 jaar: abonnementskosten 30 euro / maand, ofwel 360 euro per jaar. Als een klant dit abonnement afnam kreeg zij, van ons, na ongeveer 8 weken 360 euro uitbetaald op zijn/haar bankrekening en had dus per saldo het abonnement, inclusief 180 belminuten vrij bellen, helemaal gratis...
Voor het afsluiten van dit abonnement kregen we zeg 400 euro inclusief btw van de provider uitgekeerd.
Recap:
Ontvangen bonus van provider 336 euro exclusief BTW (= 400 euro inclusief BTW)
Uitbetaalde bonus aan klant 303 euro exclusief BTW (= 360 euro inclusief BTW)
Brutowinst 33 euro
Althans, dit is zoals wij de marge destijds berekende en zoals de concurrentie ook handelde. Wij verrekende de BTW op de uitbetaalde bonus met de BTW op de ontvangen bonus. Dit is echter een foute administratieve verwerking gebleken welke ik hier ook niet ga bediscussiëren daar de rechter hier al over heeft beslist, er is onterecht BTW verrekend. Het gaat over vele duizenden afgesloten abonnementen vandaar de 400.000 euro naheffing.
Feiten zijn echter als volgt:
- de markt handelde destijds op deze wijze
- volledig transparante markt, ben je niet (ongeveer) even voordelig dan verkocht je ook niets
- één belastinginspecteur heeft deze handelswijze destijds goedgekeurd bij een concurrent
- wij, helaas en als enige hebben gehandeld in een vof en zijn dus persoonlijk aansprakelijk
En, naar mijn mening het belangrijkste gegeven, we hebben geen geld achterover gedrukt ten nadele van de fiscus. De marge die wij hanteerde, waarbij wij er dus vanuit gingen dat we BTW konden verrekenen, was ongeveer 10%, niets bijzonders dus en volledig gebaseerd op noodzakelijk hoge aantallen. De vertegenwoordigers van de diverse Telecomproviders rekenden deze marges overigens ook zo aan ons voor.
Wat zijn nu de gevolgen als we zouden betalen? Zoals blijkt uit bovenstaande berekening zouden we dan per afgesloten abonnement geen 33 euro verdienen maar 24 euro verlies (360 -/- 336) draaien, dit gaat dus het resultaat worden van 5 jaar je de pleuris werken, uiteindelijk alleen voor de fiscus en consument. De nettowinsten over die 5 jaren worden in één keer omgezet in 5 jaar zwaar verlies, ongelofelijk dat dit zo kan maar wordt wel realiteit.
Hebben jullie nog een advies over hoe hiermee om te gaan, juridisch zijn we zo goed als uitgeprocedeerd....politiek of zo? Dit valt toch buiten iedere definitie van redelijkheid en billijkheid?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AJvR
AJvR
Beste HL'ers,
Ik heb al geruime tijd een heftig conflict met de fiscus inzake een BTW naheffing over de jaren 2000 t/m 2004. Het betreft een navordering van ongeveer 400.000 euro inclusief rente. Het ziet er naar uit dat we in het ongelijk worden gesteld met als gevolg dat we dus echt 400k moeten gaan betalen >:( :(. Onze laatste mogelijkheid is cassatie, dit gaan we ook doen maar is waarschijnlijk uitstel van executie, letterlijk.
Het betreft een administratieve fout met verstrekkende gevolgen, de boete voor schuld (50k, je voelt je dan echt een crimineel) is wel komen te vervallen echter de naheffing en rente blijft staan.
Korte situatie schets:
In 1999 zijn we, samen met diverse concullega's, begonnen met de verkoop van losse gsm abonnementen via internet. De handelswijze was als volgt. Wij, als tussenpersoon tussen telecomprovider en consument, ontvingen een bonus voor het afsluiten van een abonnement. In die tijd was die bonus zo hoog dat je gratis of bijna gratis abonnementen kon aanbieden. De gewone winkels gebruikte deze bonus voor het gratis leveren van een mobieltje bij het abonnement, op internet werd de bonus dus gebruikt als een korting op de abonnementskosten voor diegene die al een mobieltje hadden.
Veel verkopen tegen lage marges dus, een voorbeeldje:
Abonnement met 180 gratis belminuten per maand, looptijd 1 jaar: abonnementskosten 30 euro / maand, ofwel 360 euro per jaar. Als een klant dit abonnement afnam kreeg zij, van ons, na ongeveer 8 weken 360 euro uitbetaald op zijn/haar bankrekening en had dus per saldo het abonnement, inclusief 180 belminuten vrij bellen, helemaal gratis...
Voor het afsluiten van dit abonnement kregen we zeg 400 euro inclusief btw van de provider uitgekeerd.
Recap:
Ontvangen bonus van provider 336 euro exclusief BTW (= 400 euro inclusief BTW)
Uitbetaalde bonus aan klant 303 euro exclusief BTW (= 360 euro inclusief BTW)
Brutowinst 33 euro
Althans, dit is zoals wij de marge destijds berekende en zoals de concurrentie ook handelde. Wij verrekende de BTW op de uitbetaalde bonus met de BTW op de ontvangen bonus. Dit is echter een foute administratieve verwerking gebleken welke ik hier ook niet ga bediscussiëren daar de rechter hier al over heeft beslist, er is onterecht BTW verrekend. Het gaat over vele duizenden afgesloten abonnementen vandaar de 400.000 euro naheffing.
Feiten zijn echter als volgt:
- de markt handelde destijds op deze wijze
- volledig transparante markt, ben je niet (ongeveer) even voordelig dan verkocht je ook niets
- één belastinginspecteur heeft deze handelswijze destijds goedgekeurd bij een concurrent
- wij, helaas en als enige hebben gehandeld in een vof en zijn dus persoonlijk aansprakelijk
En, naar mijn mening het belangrijkste gegeven, we hebben geen geld achterover gedrukt ten nadele van de fiscus. De marge die wij hanteerde, waarbij wij er dus vanuit gingen dat we BTW konden verrekenen, was ongeveer 10%, niets bijzonders dus en volledig gebaseerd op noodzakelijk hoge aantallen. De vertegenwoordigers van de diverse Telecomproviders rekenden deze marges overigens ook zo aan ons voor.
Wat zijn nu de gevolgen als we zouden betalen? Zoals blijkt uit bovenstaande berekening zouden we dan per afgesloten abonnement geen 33 euro verdienen maar 24 euro verlies (360 -/- 336) draaien, dit gaat dus het resultaat worden van 5 jaar je de pleuris werken, uiteindelijk alleen voor de fiscus en consument. De nettowinsten over die 5 jaren worden in één keer omgezet in 5 jaar zwaar verlies, ongelofelijk dat dit zo kan maar wordt wel realiteit.
Hebben jullie nog een advies over hoe hiermee om te gaan, juridisch zijn we zo goed als uitgeprocedeerd....politiek of zo? Dit valt toch buiten iedere definitie van redelijkheid en billijkheid?
Dirac Live Room Correction Suite™
Reposit.nl - Externe SSD, harde schijven en behuizingen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27574-btw-naheffing-met-onredelijke-gevolgen/Aanbevolen berichten
29 antwoorden op deze vraag