• 0

Een nieuwe onderneming starten: een autobedrijf

Dag dames en heren,

 

laat ik me even eerst kort voorstellen. Ik ben een 22 jarige jongeman die sinds een klein maandje zijn diploma Management, Economie & Recht (MER) heeft weten te behalen. Nu een week of twee verder ben ik aan het twijfelen. Zal ik doorstuderen, werken middels mijn diploma of toch iets voor mezelf beginnen. Helaas en gelukkig heb ik de eerste optie al uitgesloten. De tweede en derde optie zijn hetgeen waar ik nu over twijfel. Tweede optie is eigenlijk best simpel te realiseren, solliciteren en huplakee... De derde optie is voor mij nog wazig en vandaar dat ik hier mijn eerste post en tevens raad ga vragen.

 

Ik weet dat mijn opleiding niks met het opstarten van een autobedrijf te maken heeft, maar auto's zijn bij mij met de paplepel erin gegoten om het zomaar even te zeggen. Pa kluste vaak bij, ik hielp.. dat verhaal.

 

Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat komt er allemaal bij kijken tijdens het starten van een autobedrijf? Exacte bedragen voor specifiek benoemde vergunningen of verrichtingen zijn meer dan welkom!

 

Hierbij bedoel ik min of meer richtingen de vergunningenkant, en niet zozeer het managen, boekhouding, accountancy e.d.

 

Iemand een idee hoeveel euro's ik kwijt ben aan het verkrijgen van de welbekende groene handelaarskentekenplaat?

 

En wat heb ik nog meer nodig? Anyone?

Momenteel lijkt mij overigens een eenmanszaak beginnen ipv een BV oprichten verstandiger (aangezien ik een starter ben en weinig ervaring heb en dus de kat uit de boom zal moeten gaan kijken bij wijze van, mee eens of?

 

EDIT: In dit document staat alles wat ik nodig zou hebben en of moet aanvragen. Echter, ik wordt er niet zo heel erg veel wijzer van, wat zou ik nu allemaal moeten aanvragen om auto's te kunnen in- en verkopen?

 

Document: http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/F9D78A90-AEE5-4DE8-9696-0E2B2D41EDDA/0/tarieven2010UET2010.pdf

 

P.S. Ben momenteel de handleiding van aanvraag erkenningen door aan het nemen, misschien dat dat helpt:

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/3C281BFB-F1D2-4A04-9A1E-3B5BB0796EEF/0/3B0874wHandleidingaanvraagerkenningenbevoegdhedenenofregelingen.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robert,

 

beide topics heb ik inmiddels met plezier, soms verbijstering, maar vol enthousiasme gelezen. Echter, veel van de besproken onderwerpen zijn voor mij niet van toepassing of minder relevant. Ik weet al wat mijn doelgroep is, ik weet ook de waarde van de auto's in te schatten en ik heb mijn financiering ook al rond.

 

Het enige wat mij weerhoudt om daadwerkelijk een autobedrijf op te starten zijn eigenlijk puur de getallen, euro's. Ik ben bang dat ik voor verrassingen kom te staan omdat ik iets over het hoofd heb gezien. Ik wil graag weten hoeveel euro's ik exact nodig heb om alle benodigdheden en vergunningen te regelen, wat mij dit in het begin gaat kosten en wat mij dit daarna maandelijks al dan niet jaarlijks zal gaan kosten. Ik wordt namelijk geen steek wijzer wat betreft de tarieven en bijbehorende afkortingen, erkenningen en vergunningen.

 

Volgens mij maakt de RDW mij het volgende afhandig als ik een bedrijfje wil starten:

- Aanvraag erkenning BV (Bedrijfsvoorraad) 180 euro

- Bezoek (om mijn plaatsje te controlen mbt de gestelde eisen) 106 euro

- Handelaarskenteken 38 euro

- Totaal RDW kosten 324 euro

 

Maar dit lijkt me te weinig, ik zie iets over het hoofd, maar geen flauw idee wat. Want als dit echt alles is dan ben ik 324 euro de eerste jaar kwijt? Ik geef niet graag geld weg, maar 324 euro de eerste jaar is toch niks? Daarna wordt het zelfs nog minder (-106 euro).

 

KvK Kosten bedragen:

- Inschrijving KvK 39 euro per jaar

 

Tuurlijk zal hier nog om en nabij de 500 euro aan huur per maand voor ruimte bijkomen (ik wil echt klein beginnen), verzekering van de handelaarskentekenplaten (geen flauw idee hoeveel euro's, maar dat komt ook nog wel) en dan nog een laptopje (die al voorhanden is) en wat meubels. Maar op de een of andere manier denk ik toch bedragen te missen. Met bedragen bedoel ik dan min of meer verplichtingen/verplichte bedragen. Personeel, accountant, boekhouder en dat soort ongein komt wel en daar ben ik me wel van bewust. Iemand een idee of ik op het goede spoor zit of wat ik over het hoofd zie?

 

Link naar reactie
  • 0

Walter, die had Robert hierboven al genoemd.

 

als je niet meer voor elke auto naar het postkantoor wil en zelf kentekens op naam wil zetten kan je dat uiteraard ook bij het RDW aanvragen, ligt een heel eisenpakket voor met uiteraard de nodige bijkomende kosten.

tarieflijst

 

waarom informeer je niet eens bij de Bovag ?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Thanks walter en bas. De tarievenlijst had ik inmiddels al gevonden, ik weet alleen niet of ik de juiste tarieven heb genomen en dit alles is, want zoals gezegd vind ik persoonlijk 324 euro per jaar een te laag bedrag.

 

En het overschrijven van auto's via eigen bedrijf is voor mij nog niet nodig. De postkantoor is prima tot de zaak echt goed begint te draaien.

 

Iemand een idee hoeveel ik kwijt ben aan de RDW? Is het toch 324 euro of meer, minder misschien?

 

P.S. @Walter: in je bericht heb je het over TS, waar staat TS voor?

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt "wat komt er kijken bij het starten van een bedrijf?". Daar weet ik een kort en een lang antwoord op.

 

Het korte is: je spijkert een bordje met de naam van je bedrijf op de deur en je bent in business.

Het lange antwoord is: ehm, dat is eigenlijk heel HL.

 

Het eerste antwoord is niet zomaar flauwekul. Het belangrijkste is dat je voor jezelf de beslissing neemt dat je een bedrijf start, en als je dat vast genoeg in je hoofd hebt dan wordt het een self fullfilling prophecy.

 

 

Oud X10 spreekwoord: "de beste manier om een bedrijf te beginnen is te doen alsof je het al begonnen bent".

Link naar reactie
  • 0

En in veel gevallen al flink de belangrijkste zaken opzij schuiven. Niks van aantrekken al die waarschuwingen en rinkelbelletjes in je achterhoofd. Gewoon er tegenaan. Oogkleppen op 0 gr. en spaaien maar. (maar niet heus.....) ;) Lees mijn hele column eens en kijk eens of je voor jezelf aan "de voorwaarden" voldoet.

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert: hehe, ik had het kunnen weten! FP zou ik geweten hebben.

 

@Christine: Je hebt deels gelijk vind ik, jij doelt min of meer op 'de eerste stap is het halve werk'. Het daadwerkelijk beginnen en je idee omtoveren naar werkelijkheid, dat is waar veel mensen al op afhaken. True, maar een goed begin is ook het halve werk. Ik weet wat ik wil, hoe ik het wil en hoe ik het ga aanpakken. Nu nog alleen alle kosten begroten wat betreft RDW en dat is waar ik op strandt. Maar de aankomende dagen hoop ik dit ook in orde te hebben: mocht ik hier geen concreet antwoord vinden, dan zal ik een kennis raadplegen die een autobedrijf heeft en gewoon hem op de man vragen wat hij betaald aan de RDW en waarvoor.

 

@P.J. Odems: Misschien een rare vraag, maar ik kan je column niet vinden. Enig idee hoe ik hem kan vinden of heb je een link voor me?

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert: hehe, ik had het kunnen weten! FP zou ik geweten hebben.

 

@Christine: Je hebt deels gelijk vind ik, jij doelt min of meer op 'de eerste stap is het halve werk'. Het daadwerkelijk beginnen en je idee omtoveren naar werkelijkheid, dat is waar veel mensen al op afhaken. True, maar een goed begin is ook het halve werk. Ik weet wat ik wil, hoe ik het wil en hoe ik het ga aanpakken. Nu nog alleen alle kosten begroten wat betreft RDW en dat is waar ik op strandt. Maar de aankomende dagen hoop ik dit ook in orde te hebben: mocht ik hier geen concreet antwoord vinden, dan zal ik een kennis raadplegen die een autobedrijf heeft en gewoon hem op de man vragen wat hij betaald aan de RDW en waarvoor.

 

@P.J. Odems: Misschien een rare vraag, maar ik kan je column niet vinden. Enig idee hoe ik hem kan vinden of heb je een link voor me?

 

Zou je eigelijk niet simpel de RDW kunnen bellen? Misschien dat een medewerker je uitleg kan geven. Zo heb je ook de zekerheid dat het klopt, tenminste, daar kan je dan van uitgaan :)

Link naar reactie
  • 0

Dag dames en heren,

 

misschien een rare en hele simpele vraag, maar ik weet het echt niet dus bij deze probeer ik jullie kennis van afkortingen raad te plegen. In de tarievenlijst van de RDW staat bij eenheid telkens STK eronder. Wat betekent STK? Jaarlijks, kwartaal, maandelijks of wat?

 

Dus bijv. Instandhouding BV kost 92 euro per STK. Maar waar staat STK dus voor? Als iemand het weet, je zou mij een groot plezier doen.. Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Nee, , de z.g. King Pin van de fusees is verlopen doordat er speling is gekomen op de fusee-bussen. Te merken door de consument, doordat de voorwielen matig tot heftig kunnen gaan trillen en dit niet kan worden verholpen d.m.v. uitbalanceren. Helaas is dan ook de "Caster" verlopen, waardoor beide oorzaken extreme bandenslijtage teweegbrengen. Bij langdurig doorrijden, zonder nodige reparatie, kan zelfs het stuurhuis gaan lekken! ;)

Link naar reactie
  • 0

Zo, ik ben er bijna.. voorwerk bijna helemaal af. Nog een klein vraagje (en ja ik weet dat ene altan daar ook een topic over had gemaakt, maar daar vond ik geen goede en serieuze reacties tussen zitten), mijn vraag:

Heeft of weet iemand een goeie nederlandse of universele (engels) catchy naam voor een autobedrijfje?

 

Ikzelf dacht bijvoorbeeld aan Cutting Edge Cars of gewoon Edge Cars en Benelux Auto's (maar die is bezet).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.