• 0

Werknemer stichting weigert het bestuur toegang tot boekhouding: dus ontslag ???

Enkele jaren geleden ben ik in goede vertrouwen voorzitter geworden van een Stichting. Op deze manier kon mijn toenmalige vriend in loondienst komen van de Stichting nadat hij zijn eenmanszaak had moeten beëindigen en in de WSNP was geraakt. Een jaar geleden heb ik hierover ook al een topic geplaatst op het forum 'herrie in de zaak'.

 

In de eerste jaren heb ik, naast mijn studie geneeskunde, meegeholpen de Stichting op te zetten en heb ik zelfs een lening afgesloten om in een project binnen de Stichting te investeren. Dat project is uiteindelijk niet doorgegaan. Dat maakt dat ik die kosten eigenlijk niet op de Stichting kan verhalen (?). Mijn ex partner heeft altijd het bestuurlijke en administratieve deel gedaan. Het was altijd de bedoeling geweest dat ik tijdelijk in het bestuur zou zitten. Als hij eenmaal andere kandidaten zou hebben gevonden, zou ik ook in loondienst van de Stichting kunnen komen. Zover is het dus nooit gekomen.

 

Na het beëindigen van onze relatie is hierover ook een conflict ontstaan. Hij wilde niets liever dan dat ik het bestuur zou verlaten en over zou dragen aan zijn bejaarde moeder en een buurvrouw. Op die manier zou hij de vrije hand houden in het beleid en financiën van de Stichting. Aangezien ik nog een behoorlijk bedrag van hem tegoed heb (ik vind het in feite een privé schuld, hoewel het misschien wel via de Stichting zou kunnen?), heb ik dit geweigerd. Ik heb hem destijds ook de toegang tot de rekening ontzegd omdat het mij niet lekker zat wat hij allemaal op kosten van de Stichting aanschafte omdat ik hier ten slotte verantwoordelijk voor was. Het is voor mij vooral een principekwestie geweest dat ik het hem niet gun 'zondermeer met een onkritisch bestuur' met de Stichting verder te kunnen gaan en mij met een schuld achter te laten.

 

Nadat ik hem toen de toegang tot de rekening had ontzegd, heeft hij toen een advocaat ingeschakeld. Ik heb toen een brief ontvangen waarin ik werd beschuldigd als bestuurder niet goed te functioneren. De eis was dat ik hem weer toegang zou geven tot de rekening en het bestuur zou verlaten. Als ik niet aan dat verzoek zou voldoen, zouden ze naar de rechter stappen.

 

Om mij te verweren, heb toen op kosten van de Stichting een advocaat ingeschakeld. Deze heeft geprobeerd de boekhouding op te eisen. Omdat mijn ex (en werknemer) mij deze achterhoud, maakt hij het mij als bestuurder in feite onmogelijk te kunnen functioneren. Hierdoor is het voor mij onmogelijk om zelf een ander bestuur aanstellen of de Stichting beëindigen (gezien ik laste en enig bestuurslid ben). Hier is nooit een reactie op gekomen. De laatste brief van mijn advocaat was een dreiging met een kort geding als hij niet de boekhouding zou overdragen. Helaas was er toen geen voldoende geld meer op de rekening van de Stichting om verder te kunnen procederen... en ook geen geld meer om mijn ex zijn salaris te betalen. Ik denk dat hij dondersgoed wist dat de kas van de Stichting bijna leeg was en ik denk dat hij het daarom de procedure ook bewust zo lang heeft weten te rekken totdat de Stichting geen geld meer had om een kort geding te starten.... :(

 

De Stichting had toen dus geen geld meer. Ik kon hem geen salaris meer betalen en kon ook niet verder procederen. Ondanks dat het bestuur incompleet was, heeft mijn ex toen weer subsidiegeld van de gemeente los weten te peuteren nadat hij eerst alle tot dan gevoerde administratie bij de gemeente heeft moeten verantwoorden. Hij beloofde mij toen 'te regelen' dat ik via de Stichting mijn geld terug zou kunnen krijgen en ik heb hem weer zijn salaris betaald.

 

We zijn nu een jaar verder en inmiddels heeft een nieuw bestuur bereid gevonden mijn plek te vervangen. Zijn idee was dat als ik eerst uit het bestuur zou stappen en hij mij daarna via de Stichting zou terugbetalen. Volgens hem kan ik geen geld van de Stichting ontvangen zolang ik nog zelf in het bestuur zit. Aangezien hij hierover niets op papier wilde vastleggen, en ik hem dus maar op zijn woord zou moeten geloven, heb ik dit geweigerd. Ik heb hem laten weten pas uit het bestuur te willen stappen en het over te dragen aan een bestuur van zijn keuze, nadat hij mij heeft terug betaald.

 

De kas van de Stichting raakt nu zo langzamerhand weer leeg. Ik heb hem vanaf juli ook geen salaris meer betaald. Dit is waarschijnlijk niet zo verstandig van mij omdat ik wellicht verplicht ben hem te betalen. Ik heb ooit wel een contract getekend maar heb deze niet eens zelf in bezit. Ik weet dat hij inmiddels wel is verlopen.....

 

Mijn vraag is dus in feite: Ben ik nog verplicht om zijn salaris te betalen of moet ik dit eerst via een officiële ontslagbrief laten weten? Kan ik hem ontslaan of dreigen hem te ontslaan als hij niet akkoord gaat met mijn voorstel of mij bijvoorbeeld de boekhouding niet overdraagt? Is er hier iemand die mij helpen met het opstellen van een ontslagbrief? Ik moet iets doen voordat de kas van de Stichting weer leeg is, want dan kan ik juridisch gezien niets meer kan beginnen. Ik ben ook heel bang persoonlijk aansprakelijk gesteld te gaan worden want dat is waar mijn ex ook altijd mij dreigt....

 

Het bizarre is dat de advocaatkosten dan uiteindelijk veel hoger zullen zijn dan wat hij mij in feite verschuldigd is. Het is voor hem ook veel gunstiger als hij zijn reputatie kan behouden en zonder al te veel gedoe verder kan met de Stichting.

 

Welke stap kan ik nu het beste zetten?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoezo loopt die kas weer leeg?

 

Heb je al overwogen om eens contact te zoeken met de subsidiegever?

 

De hele opzet rammelt natuurlijk aan alle kanten. Het is gewoon georganiseerd misbruik van subsidie. De stichting is niet dienstbaar aan een groter doel, maar een geldsluis voor jouw ex. En jij hebt die mee opgezet. Met de beste intenties wellicht, maar nou zit je dus met je kop in de bek van een monster. Ga eens praten met de accountants van de subsidiegever.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ruben heeft het volgende in je oude topic geschreven: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=53;action=display;threadid=21383

 

Dit komt uit 2008.

 

Graag je reactie.

 

[ mod-modus uit ]

 

Even heel erg op persoonlijke titel: Ik begin onderhand een beetje de kriebels te krijgen van dit draadje. Sinds oktober vraag je om raad, advies en hulp. Acht maanden krijg je waar je om vraagt. En dan niet in de vorm van een enkele reactie van iemand die het heel erg voor je vind en je het allerbeste wenst, maar tientallen reacties van Higherlevel leden die weten waar ze over spreken, voor wie het dagelijkse kost is om mensen in situaties zoals jij uit de brand te helpen.

 

En wat zien we terug? Dat je er geen r**t mee doet. Dit draadje is voor jou je persoonlijke klaagmuur geworden, waarin je non-stop je ex zaken toedicht die op z'n zachtst gezegd lasterlijk zijn. En dan ben ik mild. Ik ken je niet, noch weet ik wie je ex is. Maar ik denk dat het goed is om te stoppen met deze systematische karaktermoord tegen iemand die niet de gelegenheid krijgt zijn kant van het verhaal te doen.

 

Higherlevel is geen journalistiek medium, dus hoor en wederhoor wordt hier niet altijd toegepast. Maar het is niet meer dan een kwestie van goed forum-fatsoen dat je:

 

a) Niet blijft doorzaniken over kwesties die allang aan de orde zijn geweest;

b) Wat doet met de tips en adviezen die je gratis verstrekt worden;

c) Je niet iemand blijft aftuigen die zich niet kan verdedigen;

d) Je met een positief bericht afsluit nadat je de tips ter harte hebt genomen die je via Higherlevel hebt gekregen.

 

Vervolgens stuur je de leden die je via het forum van zoveel tips hebben voorzien ook nog eens hele lappen tekst via PM met nog meer van hetzelfde gezever. Maar een afspraak maken om tot een oplossing te komen van je problemen... ho maar. Er zitten hier op het forum bijzonder kundige advocaten en juristen, die je in no-time uit de shit kunnen trekken. Maar wat doe je? Je gaat met je hele verhaal naar een wetswinkel om daar verder te klagen, te zaniken, en te zeiken.

 

Je hebt nu naar vier advocatenkantoren verwezen, dus je kunt je hele verhaal (inclusief je favoriete spelletje ex-bashing) nog vier keer kwijt. Ik stel voor dat jouw verhaal op Higherlevel hier ophoudt. Tenzij je nu werkelijk wat aan je problemen gaat doen en netjes terugkoppelt wat de uitkomst is.

 

Deze post zal voldoende aanleiding zijn voor de moderators om dit topic achter de schermen te bespreken, en niet alle moderators zullen het met me eens zijn. Ik zal me buiten deze discussie houden, mijn mening zal nu genoegzaam bekend zijn.

 

[ mod-modus aan ]

 

Ik ga koffie drinken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.