• 0

Factuur ontvangen zonder factuurnummer, etc.

Ik heb een factuur ontvangen waarbij niet voldaan aan de eisen die de BD stelt aan een factuur, te weten:

- geen factuurnummer;

- als datum staat er: woonplaats, 30 juni/ 17 juli 2010

 

Op de website van de BD staat: "Als u een factuur uitreikt, moet die aan de wettelijke eisen voldoen. Als uw facturen niet aan deze eisen voldoen, is het mogelijk dat uw afnemer geen recht heeft op aftrek van btw"

 

Wat doe ik hiermee?

- wel of niet inboeken?

- terugsturen?

- ???

 

Op de factuur staat vervolgens een opsomming van geleverde diensten met een totaalbedrag erachter. Als ik de achterliggende gegevens wil zien, moet ik maar langskomen, zegt degene die de factuur heeft verstuurd. Dit vind ik ronduit belachelijk en ik vraag mij af wat de wettelijke plichten zijn mbt het aanleveren van deze gegevens, van degene die de factuur heeft verstuurd.

 

Weet iemand dit? Vriendelijk dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan deze retour sturen met verzoek tot een correcte factuur met als reden dat de factuur niet aan de vereisten voldoet en je derhalve niet kan voldoen aan de belastingregels.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op het antwoord van djluc zou je het begeleidend schrijven (bij het retour sturen van je factuur) nog kunnen vermelden dat je in je administratie/organisatie geen mogelijkheid hebt om een factuur te accorderen en dus ook niet betalen als de factuur niet voldoende gespecificeerd is. (buiten de eis dat hij aan de fiscale voorwaarden moet voldoen natuurlijk.

www.pulskens.nl overheerlijk vers ambachtelijk Brabants worstenbrood voor ondernemers en particulieren!

Link naar reactie
  • 0

@djluc

Het betreft een factuur van de verhuurder van een bedrijfspand, die hierin zaken heeft aangepast voor ons. Wij zouden dan de materialen hiervoor betalen. De bedragen die hij hanteert lijken mij erg hoog, dus ik twijfel aan de waarheid hiervan. Nu wil ik hiervan graag bewijzen zien.

 

Op de factuur staat bijvoorbeeld:

Plaatmateriaal € 2500,- (wij kwamen uit op een bedrag van € 1750,-)

Bevestigingsmaterialen € 600,- (ik weet dat schroeven duur zijn, maar ongeveer € 1,- per schroef lijkt mij wat overdreven)

etc.

 

Ik geloof helemaal niets van de totaalbedragen die zijn genoemd en wil dus graag de onderliggende bewijsvoering hiervan ontvangen. Is hij dit niet verplicht? Anders kun je toch elk bedrag verzinnen wat je wilt?

 

Link naar reactie
  • 0

@djluc

Het betreft een factuur van de verhuurder van een bedrijfspand, die hierin zaken heeft aangepast voor ons. Wij zouden dan de materialen hiervoor betalen. De bedragen die hij hanteert lijken mij erg hoog, dus ik twijfel aan de waarheid hiervan. Nu wil ik hiervan graag bewijzen zien.

 

Op de factuur staat bijvoorbeeld:

Plaatmateriaal € 2500,- (wij kwamen uit op een bedrag van € 1750,-)

Bevestigingsmaterialen € 600,- (ik weet dat schroeven duur zijn, maar ongeveer € 1,- per schroef lijkt mij wat overdreven)

etc.

 

Ik geloof helemaal niets van de totaalbedragen die zijn genoemd en wil dus graag de onderliggende bewijsvoering hiervan ontvangen. Is hij dit niet verplicht? Anders kun je toch elk bedrag verzinnen wat je wilt?

 

 

Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je vooraf afgesproken hebt. Is er een overeenkomst voor deze werkzaamheden? Wellicht een offerte? Als de bedragen daar significant van afwijken heb je natuurlijk het recht om opheldering.

Als er niets is afgesproken, of niet meer dan dat e.e.a. na afloop in rekening gebracht wordt, hoeft hij je mijns inziens ook geen verantwoording van zijn inkoopkosten te geven. Die krijg je immers ook niet als je een brood bij de AH koopt. Iedere leverancier staat vrij om zijn prijs te bepalen.

 

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

als je hebt afgesproken dat je enkel de matteriaal kosten zou betalen lijkt het me juist wel redelijk dat hij de bonnen van de inkoop van het matteriaal overlegd.

Wil/kan hij dat niet gaat het vermoeden als snel naar dat hij de matteriaal kosten verhoogd heeft om toch winst daarop te maken

Link naar reactie
  • 0

als je hebt afgesproken dat je enkel de matteriaal kosten zou betalen lijkt het me juist wel redelijk dat hij de bonnen van de inkoop van het matteriaal overlegd.

Wil/kan hij dat niet gaat het vermoeden als snel naar dat hij de matteriaal kosten verhoogd heeft om toch winst daarop te maken

 

Toch lijkt me er een groot verschil tussen de afspraak om de inkoopkosten van de materialen te betalen, of enkel de afspraak dat hij de materialen levert en factureert.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

We hebben afgesproken de kosten voor de aanschaf van de materialen te vergoeden en niet dat materialen na afloop gefactureerd zouden worden, hebben hier geen schriftelijke overeenkomst van. Dit betekent toch ook dat hij spullen inkoopt en de prijs die hij hiervoor heeft betaald aan ons factureert? Als hij hierover nog een winstopslagpercentage wilde toevoegen, had hij dit toch ook wel even kunnen aangeven? Wat ik bedoel is, dat je niet achteraf nog van alles mag verzinnen om extra geld aan iemand te verdienen?

 

Hij is ook wel bereid om inzage in deze gegevens te geven, maar ik wil een kopie hiervan ontvangen, zodat ik kan zwart op wit bewijs heb, waarmee ik kan aantonen dat er afwijkingen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp dan vind jij de bedragen aan de hoge kant, en zegt de ander dat je dan even langs moet komen zodat hij de bonnen kan laten zien? Lijkt me een prima gang van zaken, je kunt dan toch gewoon naar hem toegaan en de bonnen bekijken en bespreken?

 

Alle andere discussie is in mijn ogen zinloos, zolang je niet weet of zijn bedragen terecht zijn en/of hoe ze opgebouwd zijn. Voor hetzelfde geld blijken de bevestigingsmaterialen bijvoorbeeld wél 600 euro te kosten.

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen

Het klinkt ook wel redelijk, ware het niet dat wij nog helemaal niet hebben gereageerd op de factuur. Hij geeft bij voorbaat al aan, als je meer wilt weten moet je maar langskomen. Het is toch veel redelijker om meteen in de bijlage van de factuur kopieen van aankoopnota's te voegen, zodat discussie bij voorbaat niet hoeft?

 

Maar de belangrijkste vraag: kan ik hem verplichten zijn nota dusdanig te onderbouwen zodat twijfel wordt uitgesloten?

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het handiger als hij even een overzichtje toemailt. Maar blijkbaar is daar een reden voor, misschien is zijn scanner kapot.

 

Ik bedoel het niet vervelend, maar ik vraag me af of je jezelf niet veel achterdocht, spanning en energie bespaart als je er gewoon heen gaat en even op de bonnen kijkt. Dan kun je eventueel direct vragen waarom bepaalde zaken zo duur uitgevallen zijn, en dat je daar niet blij mee bent.

 

Daarná kun je, als je weer op kantoor bent, nog eens op je gemak nadenken over de eventuele vervolgstappen. Ik zeg eventuele, want voor hetzelfde geld snap je dan hoe de kosten opgebouwd zijn en dat het allemaal wel goed zit :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.