• 0

bestemmingsplan & vergunningen

Beste lezer,

 

Ik ben bezig met de uitwerking van een idee waarvoor ik een perceel van zo'n 2 hectare nodig ga hebben.

Het perceel gaat bestaan uit een tuin en gebouw dat tevens deels woonhuis zal worden (voor ons). Het gebouw zal ook een een winkeltje herbergen, waar zelfgemaakte producten verkocht worden. In de tuin moeten mensen een kop koffie of thee kunnen drinken en moeten workshops enlezingen gegeven mogen worden.

 

in een hele grove notendop de beschrijving van het plan.

 

Waar ik nu tegenaanloop is hoe ´t met wetgeving en vergunningen zit. Ik heb hiervoor al gespeurd op internet, maar dit geeft me te weinig duidelijkheid.

Wat ik me afvraag is of je hiervoor het beste actief kunt zijn in gebieden met een agrarische bestemming of bestemming van een natuurgebied en waarom.

De insteek is recreatief dus ik ga er al vanuit dat actief zijn op een perceel dat binnen een natuurgebied valt lastig zou zijn.

 

 

Alvast bedankt voor uw feedback.

 

met vriendelijke groeten,

 

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien heb je iets aan de informatie op onze site over (wijziging van) bestemmingsplannen:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Bestemmingsplan?

Onze indruk is een bedrijf zoals jij dat omschrijft nooit binnen een bestemming "natuur" zal worden toegelaten, en dat gemeenten binnen de bestemming "agrarisch" soms wat soepeler zijn.

 

 

Waarschijnlijk vind je veel voor jou relevante informatie in de publikatie:

"Wat mag ik? brochure voor ondernemers in de multifunctionele landbouw", te vinden op:

http://www.landco.nl/index.php?page=Land-Copage-Publicaties

 

Groeten, Miki

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als ik jou was, zou ik een lokale makelaar vragen. In het gebied waar ik woon (friesland en buitengebied), valt dit vaak onder de woonbestemming waar ook kleine bedrijvigheid beoefend mag worden. Maar het hangt per gemeente af wat wel mag en wat niet. Een lokale makelaar kent de markt en kan jou volgens mij van een passend advies voorzien.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bas,

 

Ik heb regelmatig contact met gemeenten inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw. Momenteel ben ik bezig met 2 trajecten voor een wijziging van het bestemmingsplan in verschillende plaatsen in mijn werkgebied.

 

Mijn advies:

Neem contact op met je gemeente en vraag het betreffende bestemmingsplan in zijn volledigheid op. Samen met je architect of ontwikkelaar kun je vervolgens jouw plannen zelf globaal toetsen aan het bestemmingsplan. Zodra je de eerste schetsen van je idee redelijk concreet hebt raad ik je aan een " principe-uitspraak tot bestemming planwijziging" in te dienen bij de betreffende gemeente.

 

De gemeente beoordeeld je verzoek en komt (is mijn ervaring) altijd met op- en aanmerkingen op je principe uitspraak. Mijn laatste verzoek werd in eerste instantie afgewezen, maar de gemeente gaf diverse tips en eisen waarmee men alsnog medewerking wilde verlenen.

 

Let wel, als je het bestemmingsplan dient te wijzigen moet je diverse werkzaamheden (laten) uitvoeren. Je moet op zoek naar een stedenbouwkundige voor een erf inrichtingsplan. Dit mag je niet zelf uitvoeren. Daarnaast moet je nog diverse onderzoeken laten uitvoeren (flora- en fauna, bodem, milieu, archeologie, etc.) die je in het voorontwerp van het bestemmingsplan dient te verwerken. Tip: zoek een bedrijf dat dit traject voor je kan begeleiden en het ontwerp kan uitwerken. Zelf ga je dit denk ik (met alle respect) niet redden.

 

Neem voor de procedure ruim de tijd, ga voor de zekerheid uit van een jaar. Nadat het bestemmingsplan is gewijzigd kun je een bouwaanvraag indienen voor je plannen. Reken op een kostenpost van minimaal 15.000,- afhankelijk van de benodigde onderzoeken en in te schakelen adviseurs.

 

Een algemene tip, betrek de gemeente bij je plannen! Ga om tafel met de afdeling ruimtelijke ordening, leg de schetsen voor aan de stedenbouwkundige medewerkers van de gemeente tijdens het ontwikkeltraject.

 

Vragen? Je mag me altijd een pm of e-mail sturen. :)

Succes met je plannen!

 

Groet,

 

Klaas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.