• 0

van webshop naar (buitenlandse) retailverkopen

Mijn bedrijf begint zodanig te groeien dat er interesse is vanuit verschillende winkels en webshops in het buitenland.

Mijn huidige beleid was dat ik mijn producten via mijn webshop verkoop en voor extra promotie ook via enkel winkels. Mijn verkoopprijzen zijn ook gecalculeerd op de webshop (mijn eigen marges op de winkelverkopen zijn dus behoorlijk laag).

Nu wil ik dus toch meer met winkels in het buitenland gaan werken omdat er vanuit die hoek veel vraag is naar mijn producten. Mijn enige mogelijkheid is om nu de prijzen aan te gaan passen naar het echte design segment, om het met de transportkosten en inkoopprijzen aantrekkelijk te houden voor mijn nieuwe klanten.

 

De webshopverkopen zullen daardoor sterk terug gaan lopen, wat ik geen probleem vind als dat gecompenseerd wordt door de nieuwe retailklanten.

 

Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken: ik moet mijn prijzen per product gaan verhogen van ongeveer 150 euro naar 230 euro in de webshop. Mag dit eigenlijk zomaar?

 

En hoe kan ik dit het beste introduceren? (Ik heb nog gezocht hoe bijvoorbeeld Dell dit toendertijd heeft geintroduceerd, maar zonder resultaat)

 

Verder zijn de transportkosten vrij hoog, omdat het hier om meubels gaat in een niche markt van ongeveer 0.15 kuub per stuk. Is het dan reëel om tussen de aankoopprijs en de uiteindelijke verkoopprijs een factor 2 of max 2.2 aan te houden? Hierbij komen de transportkosten nog bij (a 170 euro per pallet naar Frankrijk). Ik zat zelf te denken om de verkoopprijzen iets variabel te houden, bijvoorbeeld tussen de 230 euro en 260 euro.

Zelf ga ik dan op de 230 zitten (samen met mijn Nederlandse winkels) en in het buitenland (webshops en winkels) kunnen ze uitwijken naar de 260 euro.

 

Kortom ik vind het een heel lastig geheel, en vind het bepaald niet makkelijk om te bepalen waar ik goed aan doe.

Soms zou je even de toekomst in willen gluren ;)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
De webshopverkopen zullen daardoor sterk terug gaan lopen, wat ik geen probleem vind als dat gecompenseerd wordt door de nieuwe retailklanten.

 

Ik zou dit niet zomaar aannemen. Je hebt toch een merk in de markt gezet? Zet je url i.p.v. sec bedrijfsnaam of merk op labels.

 

Natuurlijk is het prijs- en margevraagstuk in de keten aan de orde, maar ik zou juist scherper naar productie- en logistieke kosten gaan kijken. Ik weet niet hoe en waar je inkoopt/produceert, maar IKEA is (was) een schoolvoorbeeld van productie in sociale werkplaatsen en optimalisatie van logistieke processen. Het gevaar van copy cats ligt ook op de loer. Producten/modellen/merk beschermen wordt daarmee steeds relevanter.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Twabla: bedankt! Al twijfel ik of ik dit wel wil (wellicht een beetje last van koudwatervrees :) )Ik heb het nu nog goed zelf in de hand en kan inkopen regelen vanuit behapbare financiele middelen, als het groeit moet je toch grotere investeringen gaan doen..

 

 

De webshopverkopen zullen daardoor sterk terug gaan lopen, wat ik geen probleem vind als dat gecompenseerd wordt door de nieuwe retailklanten.

 

Ik zou dit niet zomaar aannemen. Je hebt toch een merk in de markt gezet? Zet je url i.p.v. sec bedrijfsnaam of merk op labels.

 

Natuurlijk is het prijs- en margevraagstuk in de keten aan de orde, maar ik zou juist scherper naar productie- en logistieke kosten gaan kijken. Ik weet niet hoe en waar je inkoopt/produceert, maar IKEA is (was) een schoolvoorbeeld van productie in sociale werkplaatsen en optimalisatie van logistieke processen. Het gevaar van copy cats ligt ook op de loer.

 

Groet,

 

Highio

 

Highio bedankt voor je advies: merknaam staat op de labels icm URL. Maar zodra de prijzen hoger gaan liggen valt er toch wel een deel van het middensegment weg. Ik hoor nu wel geluiden van klanten dat het toch wel een hoop geld is.. de winkels in de luxere oorden hebben de klanten vanuit het hogere segment. vandaar mijn aanname.

 

Bij verlaging van productiekosten moeten de aantallen omhoog, hier ben ik nog net iets te klein voor. Het wordt overigens wel in china gefabriceerd. Op de langere termijn zou dit wel een optie kunnen zijn.

Logistieke kosten is nog iets waar ik verder achteraan kan gaan ik ga nu uit van de DHL. Maar het lastige is dat ik momenteel nog niet weet wat ik af kan gaan zetten, maar een gesprek met een plaatselijke transporter kan geen kwaad.

 

Beneluxbescherming is al enige tijd rond, ik twijfel nog even over europabescherming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.